wild-flower
08-07-2026 om 08:56
Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?
Zes weken aaneengesloten schoolvakantie in de zomer.
Best heel lang en heel warm.
Zou het niet beter zijn om bijvoorbeeld 4 weken zomervakantie aan te houden en dan 1 week bij de meivakantie en 1 week bij de herfstvakantie te plakken?
Dit werkt natuurlijk alleen als alle scholen dit doen, dus niet flexibel.
Wat zijn jullie ideeën hier over?

Netherfield
08-07-2026 om 12:54
Van mij mag de zomervakantie blijven zoals hij is, want in warme weken nemen de kinderen weinig op in de les. Plus dat ze in de zomervakantie ook groeien door dingen met hun ouders te doen, en fysiek (lange broeken zijn vaak te kort geworden als school weer begint). Alles in 4 weken moeten proppen voor heel Nederland met kinderen lijkt me ook lastig.
ToetieToover
08-07-2026 om 13:15
Die vakanties mogen van mij langer, zonder dat bij een andere vakantieperiode weg te halen. De zomervakantie is in andere landen veel langer en de kinderen kunnen daar klaarblijkelijk prima leren. Kunnen die opvoedtaken bij school weg en kunnen ouders zélf gezellig dagjes uit met hun kinderen of verrijkende tripjes ondernemen. Dat hoef toch niet met de hele klas+leerkracht? Heeft de leerkracht weer meer tijd voor het lesprogramma. Ik zeg: win-win.
zwaankip
08-07-2026 om 13:47
Hier in België (Vlaanderen) duurt de zomervakantie 9 weken in het basisonderwijs.(kleuter- en lager) In het middelbaar duurt de zomervakantie 10+ weken.
Ik zie geen noodzaak om de zomervakantie te verkorten, zeker niet in Nederland. TO stelt voor om de zomervakantie slechts 4 weken te laten duren en dat vind ik véél te kort.
Ik ben blij dat ikzelf indertijd , mijn kinderen en nu mijn kleinkinderen lekker kunnen genieten van een hele lange zomer. Kinderen moeten al zoveel!
Rosehip
08-07-2026 om 13:52
Waarom zou je de zomervakantie verkorten omdat het warm is? Juist met warm weer is leren lastig.
Ik vind het dus geen goed idee. Er zijn genoeg vakanties door het jaar heen.
zwaankip
08-07-2026 om 13:56
ToetieToover schreef op 08-07-2026 om 13:15:
Die vakanties mogen van mij langer, zonder dat bij een andere vakantieperiode weg te halen. De zomervakantie is in andere landen veel langer en de kinderen kunnen daar klaarblijkelijk prima leren. Kunnen die opvoedtaken bij school weg en kunnen ouders zélf gezellig dagjes uit met hun kinderen of verrijkende tripjes ondernemen. Dat hoef toch niet met de hele klas+leerkracht? Heeft de leerkracht weer meer tijd voor het lesprogramma. Ik zeg: win-win.
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind de zomervakantie in Nederland véél te kort, en dan wordt er voorgesteld om van die 6 weekjes slechts 4 weken te maken?!
Mogen kinderen nog kinderen zijn? Pfff
Bakblik
08-07-2026 om 14:00
Voor mensen in het onderwijs, voor kinderen hoeft de zomervakantie van 6 weken echt niet korter. Iedereen wil op vakantie, logeren bij oma met netjes en nichtjes die misschien in een andere regio wonen. 6 weken is prima en als ik mijn zus in het onderwijs hoor soms zelfs aan de korte kant.
Echter als buurvrouw van 2 bloedirritante kinderen die nu al vakantie hebben mag de vakantie van mij totaal worden afgeschaft. Mijn kinderen hebben in 20 jaar niet zoveel herrie gemaakt als die twee knullen in 2 jaar hebben gemaakt. Hoezo 's nachts om 00.30 joelend op de trampoline? En geen ouder die ze corrigeert. Was het maar vast weer september..........
masatu
08-07-2026 om 14:01
Maar bij een nog langere zomervakantie, moet je ook nog langer opvang voor je kinderen regelen in die zomerperiode.. met het (vrij geringe) wettelijk aantal vrije dagen van werk kan het nu al vrij lastig zijn om daarmee uit te komen (als beide ouders werken en je ook nog gezamenlijk op vakantie wil).
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld in landen waar de zomervakantie (veel) langer is?
MamaE
08-07-2026 om 14:03
masatu schreef op 08-07-2026 om 14:01:
Maar bij een nog langere zomervakantie, moet je ook nog langer opvang voor je kinderen regelen in die zomerperiode.. met het (vrij geringe) wettelijk aantal vrije dagen van werk kan het nu al vrij lastig zijn om daarmee uit te komen (als beide ouders werken en je ook nog gezamenlijk op vakantie wil).
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld in landen waar de zomervakantie (veel) langer is?
Daar gaan kinderen vaak op kampen of logeren bij familie.
Evaluna
08-07-2026 om 14:07
Nee hoor, zeker niet korter. Laat de kinderen de tijd hebben om echt alles los te laten en te ontspannen. Er wordt behoorlijk druk op de kinderen gelegd met toetsen, werkstukken en allemaal projecten. De zomervakantie is de enige vakantie waarin dit echt allemaal losgelaten kan worden.
4 weken waarin iedereen met vakantie wil. En dan 3 weken meivakantie? Juist als er nog klaargestoomd moet worden voor de laatste ruk richting de laatste toetsen / examens. Dan wil je er toch geen 3 weken uit? Voor de kinderen totaal niet ontspannend denk ik.
Laat ze investeren in airco.
Bailey26
08-07-2026 om 14:12
Bakblik schreef op 08-07-2026 om 14:00:
Voor mensen in het onderwijs, voor kinderen hoeft de zomervakantie van 6 weken echt niet korter. Iedereen wil op vakantie, logeren bij oma met netjes en nichtjes die misschien in een andere regio wonen. 6 weken is prima en als ik mijn zus in het onderwijs hoor soms zelfs aan de korte kant.
Echter als buurvrouw van 2 bloedirritante kinderen die nu al vakantie hebben mag de vakantie van mij totaal worden afgeschaft. Mijn kinderen hebben in 20 jaar niet zoveel herrie gemaakt als die twee knullen in 2 jaar hebben gemaakt. Hoezo 's nachts om 00.30 joelend op de trampoline? En geen ouder die ze corrigeert. Was het maar vast weer september..........
Klinkt eerder als 2? bloedirritante volwassenen die je naast je hebt wonen die weigeren (of niet in staat zijn om) hun kinderen op te voeden.
Bailey26
08-07-2026 om 14:13
Ted68 schreef op 08-07-2026 om 11:54:
Hier in Zwitserland hebben we 5 weken zomervakantie, 2 weken herfst, 2 weken kerst, 2 weken sport( Februar) en 2 weken voorjaarsvakantie. En ik vind dit prima.
O dit klinkt heerlijk. Is de voorjaarsvakantie dan ergens in mei? (Hier heet de vakantie in februari voorjaarsvakantie)
zwaankip
08-07-2026 om 14:14
Bakblik schreef op 08-07-2026 om 14:00:
Héél erg dit! Die ouders zijn de naam "ouder" niet waard want ze leren hun kinderen geen waarden, normen en beleefdheid aan. ! Hoezo je kinderen 's nachts op de trampoline laten springen en joelen?
zwaankip
08-07-2026 om 14:27
masatu schreef op 08-07-2026 om 14:01:
Heel veel kinderen gaan op dagkamp in een speelplein. Dat betekent; 's ochtends de kinderen afzetten en ze 's avonds gaan ophalen.
MMcGonagall
08-07-2026 om 14:34
Mijn kinderen gingen in de zomervakantie gewoon naar de opvang, maar die lange vakanties vond ik wel prettig. Ik nam dan zelf ook deeltijdvakantie, wat later beginnen, vroeger weg. Heerlijk om zes weken niet verschrikkelijk vroeg op te moeten en het hele ochtendritueel met schooltasjes en lunchpakketten. Ik heb geen schoolgaande kinderen meer, maar van mij mag het blijven zoals het is. Ook wel zo lekker dat het nu twee maanden rustig is op de weg (ik woon precies op de grens van vakantieregio Noord en Midden).