wild-flower
08-07-2026 om 08:56
Kortere zomervakantie en langere mei en herfst vakantie. Goed idee?
Zes weken aaneengesloten schoolvakantie in de zomer.
Best heel lang en heel warm.
Zou het niet beter zijn om bijvoorbeeld 4 weken zomervakantie aan te houden en dan 1 week bij de meivakantie en 1 week bij de herfstvakantie te plakken?
Dit werkt natuurlijk alleen als alle scholen dit doen, dus niet flexibel.
Wat zijn jullie ideeën hier over?

watertoren
08-07-2026 om 14:56
Ik heb er niks meer mee te maken maar ik zou vroeger niet blij zijn geweest met maar 4 weken vakantie. Wij boekten vroeger onze vakantie meestal rond de Kerst. Dan had je al dat het hotel waar je graag naar toe wilde al volgeboekt was. Dat zou met maar 4 weken vakantie nog veel moeilijker zijn geweest. Wij vonden altijd wel iets leuks hoor maar dat was niet altijd eerste keus.
Bakblik
08-07-2026 om 15:31
Ted68 schreef op 08-07-2026 om 15:04:
De voorjaarsvakntie is inderdaad in Mei.
Nee dat is de meivakantie. De voorjaarsvakantie is in februari/maart met devcarnaval ongeveer.
Ted68
08-07-2026 om 15:33
Maar in Zwitserland niet::::: kijk naar wat ik eerder geschreven heb, Bakblik.
Tijgeroog
08-07-2026 om 15:52
4 weken, de helft van de zomervakantie mag m'n collega vrij nemen, dus kan ik nog maar 2 weken op vakantie, dat zou ik wel heel erg jammer vinden.
Decembermamma
08-07-2026 om 15:57
Nee dank je want ik zie dan gebeuren dat ze in de maand april de meivakantie krijgen (net zoals nu) en in juli de zomervakantie. Dat betekend voor mij geen vakantie want zowel in april als in juli moeten er btw aangiftes verstuurd worden.
Decembermamma
08-07-2026 om 15:58
Tijgeroog schreef op 08-07-2026 om 15:52:
4 weken, de helft van de zomervakantie mag m'n collega vrij nemen, dus kan ik nog maar 2 weken op vakantie, dat zou ik wel heel erg jammer vinden.
Hahaha ik heb een collega (van een andere afdeling) die 6 weken neemt, we krijgen jaarlijks 5 weken aan dagen en hij is geregeld een paar uur eerder weg of later op kantoor. Maar hij is er altijd zegt hij en daarom heeft hij recht op die 6 weken.
Caroline80
08-07-2026 om 16:09
masatu schreef op 08-07-2026 om 14:01:
Maar bij een nog langere zomervakantie, moet je ook nog langer opvang voor je kinderen regelen in die zomerperiode.. met het (vrij geringe) wettelijk aantal vrije dagen van werk kan het nu al vrij lastig zijn om daarmee uit te komen (als beide ouders werken en je ook nog gezamenlijk op vakantie wil).
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld in landen waar de zomervakantie (veel) langer is?
Ik heb nooit problemen met opvang van de kinderen gehad. Kinderen gingen twee dagen per week naar de BSO (buiten de 3 weken dat ik en man ook vakantie hadden). Ik werkte dan 3 dagen in de week en man 4 dagen.
Fleurette
08-07-2026 om 16:23
masatu schreef op 08-07-2026 om 14:01:
Maar bij een nog langere zomervakantie, moet je ook nog langer opvang voor je kinderen regelen in die zomerperiode.. met het (vrij geringe) wettelijk aantal vrije dagen van werk kan het nu al vrij lastig zijn om daarmee uit te komen (als beide ouders werken en je ook nog gezamenlijk op vakantie wil).
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld in landen waar de zomervakantie (veel) langer is?
Zelf woon ik in Fr niet ver van de Italiaanse grens. Voor veel ouders is dit een groot probleem. Kinderdagverblijven zoals in Nederland kennen ze hier niet. De voor- en naschoolse opvang bestaat niet in de vakanties..
Door verschillende gemeenten worden er daarom dagkampen georganiseerd. Helaas zijn ze voor de meeste ouders niet te betalen. 15€ per dagdeel per kind en veel mensen verdienen hier het minimumloon wat ver onder het Nederlands minimumloon ligt.
Wat er veelal gebeurd: kinderen naar opa, oma, buurvrouw etc
Als je geen back-up hebt dan betekend het dat de ouders ieder apart 4 weken vakantie op moeten nemen
Due-scimmie
08-07-2026 om 16:39
Decembermamma schreef op 08-07-2026 om 15:58:
[..]
Hahaha ik heb een collega (van een andere afdeling) die 6 weken neemt, we krijgen jaarlijks 5 weken aan dagen en hij is geregeld een paar uur eerder weg of later op kantoor. Maar hij is er altijd zegt hij en daarom heeft hij recht op die 6 weken.
Wij hebben een collega die structureel 4 uur extra 'werkt' en daardoor 12 weken vakantie in totaal opneemt door het jaar heen. Alleen nog net wel buiten de schoolvakanties.
Poezenmeisje
08-07-2026 om 17:01
Ik werk drie uur teveel volgens mijn contract en heb (als parttimer) 10 weken vakantie.
Toen ik nog een schoolkind had, was het noodzakelijk. Nu is het luxe.
Lavande
08-07-2026 om 17:17
Evaluna schreef op 08-07-2026 om 14:07:
(...)
Laat ze investeren in airco.
Het komt goed, Evaluna. Op de nieuwe locatie van de school straks ![]()
Mooi vooruitzicht.
wild-flower
08-07-2026 om 17:27
Ted68 schreef op 08-07-2026 om 11:54:
Hier in Zwitserland hebben we 5 weken zomervakantie, 2 weken herfst, 2 weken kerst, 2 weken sport( Februar) en 2 weken voorjaarsvakantie. En ik vind dit prima.
Wat mooi verdeeld.
Soccer-Mom
08-07-2026 om 17:27
Oh nee, alsjeblieft niet. Liever wat langer ivm de spreiding.. Het is een enorme uitdaging om de zomervakanties met alle collega's die afhankelijk van de schoolvakanties zijn, rond te breien.
Evaluna
08-07-2026 om 17:58
Lavande schreef op 08-07-2026 om 17:17:
[..]
Het komt goed, Evaluna. Op de nieuwe locatie van de school straks
Mooi vooruitzicht.
Daar gaan ze goed zitten ![]()
Zus zit naast de nieuwe locatie, daar was het geld voor een nieuwe school op, dus wordt komend jaar airco geïnstalleerd.