Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

05-02-2011 om 23:42

Kosten middelbare school

Mijn dochter wil naar een middelbare school die aan ouders een bijdrage vraagt van ca. 300 euro per jaar + 100 euro borg voor de boeken (voor 6 jaar). Die 300 euro is o.a. voor extra culturele en sportevenementen, en voor het onderhoud van het monumentale schoolgebouw. Ik vind de informatie niet heel duidelijk want er staat dat het een vrijwillige ouderbijdrage is, waarvan je eventueel vrijstelling kunt krijgen, maar je moet wel een overeenkomst tekenen, en het lijkt er zelfs op dat de inschrijving pas definitief kan worden na ondertekenen van die overeenkomst.
Nu heb ik net de nodige informatie uit het archief geplukt, en wat de school doet is niet helemaal volgens de regels. Nu ben ik best principieel, en ik vind 300 euro ook erg veel geld, maar ik heb nog nooit aangedurfd om de ouderbijdrage niet te betalen.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen die wel die strijd zijn aangegaan. Hoe wordt dat ontvangen op de scholen, en hebben de kinderen er last van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

06-02-2011 om 14:17

Keuze

Je hebt altijd een keuze. En dan bedoel ik: welke middelbare school je je kind inschrijft (even ervan uitgaande dat er verschillende mogelijkheden zijn bij jullie in de buurt). Als wij kiezen voor een middelbareschool waar de schoolkosten hoger zijn, dan beschouw ik dat als onze keuze en accepteer ik dus de kosten. Het blijft moeilijk om te bepalen of de kosten terecht zijn, en vooral of jij dat noodzakelijk vindt. Maar ik blijf erbij: als je de schoolkosten, om wat voor reden dan ook, te hoog vindt, dan kies je een andere school.
Gr. Bibi

300 euro?

Wat veel. Wij €55.-
Het is fijn dat school kiest voor een monumentaal pand maar daar heb jij als ouder niet voor gekozen.

Vic

Vic

06-02-2011 om 15:19

Tja

In principe ben ik het wel eens met dat je bewust kiest voor die school, en dan ook de 'nadelen' daarvan moet dragen. Maar dan nog vind ik 300 euro wel heel erg veel. De school staat heel erg goed bekend, en ik weet dat er veel extra dingen gedaan worden. Aan de andere kant hebben ze wel brugklassen van 30 leerlingen, dus naar verkleining van de klassen gaat geen geld. Dochter wil alleen maar naar deze school, en ik denk dat ze het daar ook heel goed naar haar zin gaat hebben. Moet ze wel nog even ingeloot worden, anders hebben we weer een ander probleem.

Vic

Vic

06-02-2011 om 18:02

Dat kan

"Dat selecteert lekker. Minder kans dat jouw kind met een kind uit lager sociaal-economisch milieu in de klas komt."
De IB'er op onze basisschool formuleerde het wat tactischer, als een school met een selectief beleid. Ik vraag me af of die hoge kosten daar ook deel van uitmaken, of dat ze alleen doelde op de minimaal vereiste cito-score. Feit is dat er (voor zover ik kon zien op de open dag) weinig diversiteit is op de school. Dochter zit nu op een behoorlijk gemengde school, met veel kinderen die een stuk assertiever en minder 'beleefd' zijn dan zij, waar ze nooit echt heeft kunnen wennen.

Anna n

Wat ik me afvraag: waarom kies je dan voor zo'n school als je het niet eens bent met de ouderbijdrage? Je hebt toch een vrije keuze?

Onze basisschool kost al meer dan dit bedrag aan ouderbijdrage, wij accepteren dat dit erbij hoort omdat wij dit de beste school vinden. Tuurlijk moeten er regelingen worden getroffen voor ouders die het niet kunnen betalen, maar weigering o.g.v. principes??? Maak dan ook een keuze op basis van dezelfde principes. Hoe kan je voor een school kiezen waarvan je het beleid in twijfel trekt?

Nou ja!

Gonniegans:"Maak dan ook een keuze op basis van dezelfde principes. Hoe kan je voor een school kiezen waarvan je het beleid in twijfel trekt?"
Hoe kan uitgerekend jij nou doen alsof er sprake zou zijn van 'vrije keus'?
Als er een partij is die de keus heeft, dan is dat de school. Een school die hoge ouderbijdrages wil, moet een particuliere school worden.
"Onze basisschool kost al meer dan dit bedrag aan ouderbijdrage, wij accepteren dat dit erbij hoort omdat wij dit de beste school vinden. "
Dom. Je ondersteunt een onrechtmatige praktijk.
Groet,
Miriam Lavell

2 grote verschillen ja

Zoon 1 zit op SO/cl. 3 daar betalen we 25 euro ouderbijdrage. Zoon 2 zit op montessori met een hele hoge ouderbijdrage ja. Grote verschillen dus. (overigens heeft deze school zoon 1 niet afgewezen)

Wij wisten dit van te voren: geld wordt besteed aan vakleerklachten voor muziek/drama/gym, kleinere klassen, etc. In het onderwijsinspectierapport staat dat 60% van de kinderen naar HAVO/VWO gaat.

Ik vind dat bedrag te rechtvaardigen, ook omdat duidelijk is waar het geld heengaat. Scholen hier in de buurt hebben vaak 30+ kinderen in de klas en op de montessorischool houden ze max 25 aan. Je weet van te voren waar je voor kiest en accepteert de consequenties daarvan, dat geldt toch voor alles wat je koopt? Dan kan je toch niet achteraf zeuren dat het te duur is. Hier is directrice vooraf heel duidelijk en open over geweest. Bovendien zijn er meedere scholen in de wijk waar je uit kan kiezen, je hóeft dus niet....

Ik zie ook niet waarom dat juist van mij hypocriet zou zijn. Ieder wil het beste voor zijn kind. Of deze school daadwerkelijk het beste is, laat ik in het midden - tijd zal het leren - maar dat is mijn mening.

Maylise

Maylise

10-02-2011 om 00:08

Eens met anna

Als je kiest voor een bepaalde school die gewoon gesubsidieerd wordt door de staat dan hoef je als ouder geen bijdrage meer te betalen. Kies je voor een particuliere school dan is het een ander verhaal. Als dit de school is waar je kind heen wilt en je wilt niet de hele bijdrage betalen dan zou ik haar er gewoon heen laten gaan.

Zolang je voor openbaar onderwijs kiest is dat gewoon gratis en is elke extra bijdrage vrijwillig.

Maylise

Mening

Gonniegans:"In het onderwijsinspectierapport staat dat 60% van de kinderen naar HAVO/VWO gaat. "
En jij maar denken dat dat komt door al dat extra geld dat de school heeft. De werkelijkheid is natuurlijk dat die hoge ouderbijdrage als selecticriterium aan de poort werkt, zoals dat jou met je andere kind ook is overkomen. Zo vult de school zich vanzelfsprekend met een populatie van mensen die geld hebben, dus een bovengemiddeld inkomen, dus een boven gemiddelde opledeiding en dus ook nog geld voor eventueel bijles als de school steken laat vallen.
Gonniegans:"Je weet van te voren waar je voor kiest en accepteert de consequenties daarvan, dat geldt toch voor alles wat je koopt?"
Onderwijs kun je kopen bij een particuliere onderwijsinstelling. Niet bij een gesubsidieerde.
"Dan kan je toch niet achteraf zeuren dat het te duur is. Hier is directrice vooraf heel duidelijk en open over geweest. "
De kern is dat ze liegt. Zelfs als een gesubsidieerde school deze stelling in de schoolgids in vette letters publiceert onder het mom 'dan weten mensen vooraf waar ze aan toe zijn' dan geldt het niet. Betalen voor een plaats op een gesubsidieerde school hoeft niet. Afdwingen is onrechtmatig. Lln weigeren omdat ze niet willen betalen mag niet.
Het is in feite een vorm van subsidiefraude.
Alsof de huisarts je voor je eerste consult een briefje stuurt dat hij ook nog geld van je wil zien, naast dat wat hij uit de basisverzekering krijgt.
Gonniegans:"Ik zie ook niet waarom dat juist van mij hypocriet zou zijn. Ieder wil het beste voor zijn kind. "
Jouw kind is op onrechtmatige gronden de toelating tot de school geweigerd. Daar verbaas je je terecht over. Tegelijkertijd heb je geen enkele moeite met een school die hetzelfde doet.
Ja, iedereen wil 'het beste' voor zijn kind. Heel veel mensen menen dat het het beste is als hun kind niet in een klas hoeft te zitten met een lamme of een blinde.
Of dat werkelijk het beste is laten ze met liefde in het midden, maar dat is hun mening.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

10-02-2011 om 10:23

Een goede school

Volgens mij is de school in kwestie best een goede school. De kinderen zagen er blij en ontspannen uit. De school is erg trots op een slagingspercentage van rond de 100%. Dat is natuurlijk ook een mooi resultaat, maar ik geloof nooit dat dat helemaal op een natuurlijke manier kan. De cijfers van tussentijdse uitstromers heb ik nog niet gevonden, maar ik vermoed dat de school probeert om alleen met de beste leerlingen de eindstreep te halen en de rest in eerdere jaren overtuigt een andere school te kiezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.