Lelietje van Dalen
16-02-2011 om 15:39
Kosten testen dysorthografie
Ik heb vorige week de juf van zoon op het spoor van dysorthografie gezet. Ze was er niet bekend mee, maar zeer geïnteresseerd en is erachteraan gegaan. Ze vond het ook herkenbaar mbt zoon. School kan echter niet doortesten, dat moeten we zelf regelen. Nu vraag ik me af of iemand mij een indicatie van de kosten van zoiets kan geven.
Alvast bedankt, Lelietje

Chippie
16-02-2011 om 21:37
Hier...
Hier kostte de test ruim 1200 euro voor uitgebreide intake, volledige WISC (intelligentietest), volledige dyslexietest en een uitgebreid rapport, eindgesprek en een gesprek op school. Volledige intelligentietest was hier erg zinvol als referentiekader maar tijdens intelligentietest observeren ze het kind ook en kunnen bepaalde zaken opvallen. Voordeel is daarvan dat andere zaken min of meer kunnen worden uitgesloten.

Lelietje van Dalen
16-02-2011 om 22:41
Holymoly
Da's geen kattep...! Is dat allemaal voor eigen rekening?
Ik zit een beetje met de vraag of het zinvol is om te laten testen. De juf zei dat zoon te hoog scoort op de citotesten om in aanmerking te komen voor een dyslexieverklaring. Daarvoor moet je een D scoren en hij scoort C. Punt is dat dat niet matcht met het beeld dat juf en wij hebben van z'n capaciteiten. Maar goed, als hij er geen dyslexieverklaring mee kan krijgen, is het dan niet zinvoller om dat geld direct te besteden aan bijvoorbeeld een remedial teacher om zijn problemen aan te pakken? Mijn vraag is dus eigenlijk wat zou de meerwaarde zijn van het laten testen? ( misschien een heel domme vraag, maar ik ben helemaal groen op dit gebied )
We willen het iig wel serieus aanpakken, want man herkent ook veel in dit beeld van hemzelf van vroeger en het heeft hem veel frustratie opgeleverd.
Groet, Lelietje

josephine*
16-02-2011 om 23:09
Net nummer 2 getest
Bij mijn oudste is de dyslexie pas bij de begintoets in de brugklas eruit gekomen. Hij was met stip de slechtste van 5 brugklassen. Hij had daarvoor nog nooit een onvoldoende voor spelling gehad, maar bleek flink dyslectisch.
Met deze ervaring hebben wij net onze tweede zoon getest. Het lezen en schrijven kwam bij hem in eerste instantie niet op gang, maar later was hij steeds net te goed om er echt uit te vallen; D en C voor spelling in plaats van E, maar verder allemaal A, maar als bijna 12 jarige nog steeds niet AVI-uit). School zag geen probleem en wij hebben voor eigen rekening getest. Mijn zoon wilde dit zelf overigens ook. Hij is inderdaad dyslectisch.
Niet alle deskundologen kunnen zich erin vinden dat intelligente kinderen ook dyslectisch kunnen zijn. Het gaat dan niet om E's op de cito, maar om de grote kloof tussen wat ze op grond van intelligentie moeten kunnen en wat zij presteren.
Het heeft mijn oudste zoon geholpen om te weten waar hij goed in is en wat hij nooit zal leren. Dit was de reden om ook mijn tweede zoon te testen. Het is toch moeilijk als je keihard hebt geleerd en er een dikke onvoldoende voor terugkrijgt. Dan helpt zo'n plaatje van sterke en zwakke kanten (want met de test kregen we ook zijn sterke kanten). Dus als je het kunt betalen zou ik zeker testen.

Chippie
17-02-2011 om 00:26
Lelietje
`De juf zei dat zoon te hoog scoort op de citotesten om in aanmerking te komen voor een dyslexieverklaring`
Dat is niet waar. Je kunt zelfs met een A/score dyslexie hebben en dus een verklaring krijgen. Wat de juf waarschijnlijk bedoelt is dat het onderzoek meestal alleen wordt vergoed als kind E´s scoort.
Hier heeft de uitslag dyslexie heel veel opgeleverd. Meer inzicht voor school, begeleidingsadviezen voor thuis en op school en dus een betere aanpak. Misschien nog wel belangrijker, kind snapt nu waarom lezen en spelling bij hem zo moeizaam gaan, minder frustratie en meer motivatie. Het is het geld meer dan waard geweest.
Ons buurmeisje is ook getest en heeft onderzoek vergoed gekregen omdat de huisarts psychologische begeleiding en ouderbegeleiding heeft voorgeschreven in verband met leerproblemen.

pooh bear
17-02-2011 om 14:25
Vergoeding?
wordt een dysorthografie test of een dyslexie test dan niet vergoed door je verzekering?

Lelietje van Dalen
17-02-2011 om 15:43
Reactie
Ik heb even wat rondgebeld. De verzekeraar vergoedt wel de benodigde zorg indien zoon dyslectisch blijkt, maar het onderzoek moeten we zelf betalen. Of eigenlijk zei de verzekeraar dat school moet (laten) testen, maar school heeft iig geen budget daarvoor. Dus dan komt het voor eigen rekening.
Maar goed, we vinden het heel belangrijk dat we de juiste handvatten krijgen om hem te helpen en ik geloof ook dat het voor zoon zinvol is om te weten waar het vandaan komt dat het bij hem zo moeizaam gaat.
Bedankt iig voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.
Groet, Lelietje

Chippie
17-02-2011 om 20:27
Ik zou nog een keer bellen
Dyslexieonderzoek (dysorthografie valt onder dylexie) zit in het basispakket. Maar... er gelden zware voorwaarden. Uit het schooldossier moet blijken dat er een grote achteerstand is én dat school voldoende RT heeft gegeven en dat dit weinig heeft opgeleverd. Vaak wordt er gezegd dat kind minimaal E´s moet scoren voor lezen en-of E voor spelling en D voor lezen (of zoiets)
Wat de verzekering zegt klopt niet. Of misschien heb je het iets anders geinterpreteerd. Als je voldoet aan de voorwaarden hierboven (er zijn uitzonderingen) kom je voor onderzoek in aanmerking. Uit onderzoek kan blijken niet dyslectisch, enkelvoudig dyslectisch en ernstig enkelvoudig dyslectisch. Als je kind ernstig enkelvoudig dyslectisch is, dan komt je kind voor vergoede behandeling in aanmerking. Die wordt dan ook vergoed door zorgverzekering. Hier wel onderzoek vergoed gekregen maar niet de behandeling (daarvoor scoort zoon te goed).
Voldoe je niet aan de voorwaarden voor onderzoek (bv omdat je kind D´s haalt met veel oefenen etc) dan kun je de route via huisarts nemen.
School hoeft niet te laten testen omdat het in de zorgverzekering zit. Scholen mogen kinderen als dyslectisch behandelen en besteden het geld dan aan andere inderen die vastlopen (vind ik wel verdedigbaar). School moet wel een goed dossier aanleverenn waaruit blijkt dat kind voldoende RT heeft gekregen.

Lelietje van Dalen
17-02-2011 om 20:48
Chippie
Dank voor je informatie. Volgens mij heb ik het niet verkeerd begrepen, want ik heb het zoals hierboven samengevat tegen degene die ik sprak en die bevestigde dat ik haar goed had begrepen. Ik heb ook nog gevraagd of het nog samenhing met Citoscores e.d. en dat was niet het geval volgens haar. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik deze info nog niet voor 100% vertrouwde, maar goed, ik ga voorlopig maar uit van het slechtste scenario, nl dat we het zelf moeten betalen.
Nou ja, ik ga eerst maar eens op zoek naar een goed testbureau. Zij zullen mij dan vast beter de routes kunnen melden dan zo'n telefoniste van de Agis.
Wordt vervolgd dus.
Groet, Lelietje

josephine*
17-02-2011 om 21:29
Chippie, net niet helemaal waar
Het onderzoek naar dyslexie wordt vergoed, mits het kind valt binnen het dyslexie protocol en het kind na een bepaalde datum is geboren. Mijn zoon (1999) viel buiten de regeling.
J.

Chippie
17-02-2011 om 22:56
Josephine heeft gelijk
Helemaal vergeten. Kind moet binnen een bepaalde leeftijdscategorie passen.
Vaak neemt school aan dat alleen kinderen met drie maal een E op lezen voor vergoeding in aanmerking komen voor vergoed onderzoek. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, als er redenen zijn (bv bovengemiddeld slim en D scores) om aan te nemen dat kind ondanks ´gebrek´ aan E/scores ernstig dyslectisch kan zijn dan kan testbureau een ontvankelijkheidsverklaring afgeven.Heb je die verklaring binnen dan wordt onderzoek wel vergoed. Dan moet je wel vragen met welke bureaus je verzekering in zee gaat, alleen die bureaus kunnen een ontvankelijkheidsverklaring afgeven anders beoordeelt de verzekering zelf (en dan denk ik dat er strikt wordt vastgehouden aan 3 x E).

pooh bear
18-02-2011 om 09:27
Welke leeftijd moeten ze dan hebben
Komt een kind van 10 of 11 nog in aanmerking? En hoe zit dat als je altijd een E heb gescoord voor spelling maar voor begrijpend lezen een A en voor technisch lezen rond de C

monica
18-02-2011 om 12:13
Geboren
Je moet geboren zijn na 1 januari 2000. En vlgs mij gaat het om de E's bij spelling. Wat ook nog kan helpen, is als er een vermoeden is van iets "anders", bijvoorbeeld concentratie, faalangst. Dan wordt dat onderzocht en dan wordt op de een of andere manier dyslexie of dysorthografie ook meegenomen.
Kijk ook eens op www.balansdigitaal.nl

josephine*
18-02-2011 om 15:40
Geboortejaar
Nee ze hebben gekozen voor een geboortejaar. Er is dus een hele groep kinderen die buiten de regeling valt op grond van geboortejaar. Er is hiervoor gekozen vanwege de betaalbaarheid van de regeling. Balans (de belangenvereniging) is akkoord gegaan omdat dit beter was dan geen regeling.

josephine*
18-02-2011 om 17:32
Geboortejaar staat vast
Ik bedoel het geboortejaar staat vast (2000 of 2001, daar wil vanaf weten), daardoor kunnen ieder jaar oudere kinderen getest en behandeld worden. Dus eerst 9 jaar en jonger, het jaar erop 10 jaar en jonger etc. Mijn zoon uit 1999 kon wachten tot hij een ons woog, hij kwam nooit in aanmerking. Dat was wat ik bedoelde (met een wat mistig brein op vrijdagmiddag