Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karinn

Karinn

07-11-2011 om 21:04

Krampachtige en verkeerde schrijfhouding

Zoon van net 7 heeft een verkeerde krampachtige schrijfhouding. Schrijft slordig, maakt daardoor onnodig fouten. Hij heeft een half jaar Ergotherapie gehad (vorig jaar) dit heeft even ietsje geholpen maar nu is het toch weer krampachtig. Omdat hij erg slim is en snel denkt wordt hij enorm geïrriteerd/ boos als zijn handen hem niet bij kunnen houden dus met zijn slechte fijne motoriek. Ook met tekenen heeft hij ideeën maar het lukt niet zoals hij wil en boos dat hij wordt... Verder heeft hij erg veel moeite met rechtop zitten. Het is net of alles te los bij hem zit. Te flexibel kan dat er mee te maken hebben? Hangt altijd in zijn stoel volgens de juf.

Wat voor pen kan ik hem het beste geven? Hij schrijft nu met een potlood van Stabilo. De juf denkt dat een vulpen misschien zou kunnen helpen om netter te schrijven. Is een vulpen geschikt? Of liever een Stabilo pen? Hij zit wel op een schilderclubje wat hij erg leuk vindt. Dus hij doet wel genoeg met zijn handen... Graag ervaringen en tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

07-11-2011 om 21:41

Kinderfysio

Ik zou hem eens laten screenen door een goeie kinderfysio. Hypermobiliteit kan ermee te maken hebben, een wiebelkussen kan wonderen doen. Krampachtig schrijven kan zorgen voor klachten in nek en schouder tot zelfs hoofdpijn, het is echt belangrijk dat hij ontspannen en soepel leert schrijven.

Los en kramp

"Het is net of alles te los bij hem zit. Te flexibel kan dat er mee te maken hebben? "

Ik weet niet of het een met het ander samenhangt maar moet wel constateren dat ik beide heb: alles zit heel los (handig bij lenigheidsoefeningen met gym) en ik schrijf heel krampachtig. Dat laatste is vervelend, wordt in mijn ervaring ook niet vanzelf beter, en hoewel er veel ergere dingen zijn is het wel iets waar je later last van kan hebben. Als je er nu iets aan kan doen om dat krampachtige eruit te halen zou ik dat beslist proberen.

Ik probeer mijn zoon bij te brengen dat langzaam en goed schrijven uiteindelijk leidt tot snel en goed schrijven maar dat snel en slecht schrijven niet zal leiden tot snel en goed schrijven, dus dat hij zich wel door die langzame fase heen moet bijten. Het komt hem ook niet aangewaaid.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

08-11-2011 om 11:39

Heeft die ergotherapeut

niet naar potloden, pennen ed gekeken?
Zoon heeft hier een greepje voor om zijn potlood gekregen. Dat houdt zijn vingers op de goede plek. Plus de tip: maak een voetbal van je vingers. Hij zou eigenlijk het beste af zijn met een Pelikan Griffix potlood, maar aangezien die nogal kwetsbaar zijn (door draaiend uiteinde)en zoon meteen daaraan ging zitten draaien, verwachtte de therapeut dat t ding binnen de kortste keren kapot zou zijn. Er zijn ook pennen van, die gebruikt mijn oudste zoon, ook op aanraden van een (andere, ze heeft geen aandelen )ergotherapeut.
Het was heel duidelijk te zien dat zoons greep ontspande bij het gebruik van dit potlood.
Een wiebelkussen werkt bij zoon voor zijn houding, waardoor hij ook meer ontspannen kan zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.