Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

11-05-2019 om 17:59

Krijg je hier vrij voor? 12-jarige in toneelvoorstelling

Mijn jongste (12) mag dit najaar meespelen in een toneelproductie die in meerdere theaters gaat spelen.
Heel veel repetities zijn in vakanties en het weekend, maar enkele voorstellingen zijn doordeweeks. Wel in de avond, maar: uren van te voren aanwezig zijn en het wordt vast een latertje.
Maken we een kans als we hiervoor verlof aanvragen op school? Zo nee, zit ie "kapot" in de schoolbank voor zeker een paar keer. Dan is ie dus ziek...
Het gaat om slechts enkele keren, de.kinderrollen worden per regio ingevuld.
Als school gaat weigeren moet ik hem ziekmelden denk ik, maar dan weten ze al hoe het zit natuurlijk.

Dees

Dees

11-05-2019 om 18:04

Regels

Voordat je het bij school navraagt zou ik het bij het toneel navragen. Zij weten hoe het zit met de regels.

Pirata

Pirata

11-05-2019 om 18:23

Vaag

Die waren er vooralsnog nogal vaag over... "iets" regelen met school..
Ik vond wel een wettelijke bepaling voor "bijzondere talenten", qua kunst en theater.
Maar hoewel wij het heel leuk en bijzonder vinden, hij heeft maar een bijrolletje. Of dat nou onder die regeling valt???

Pluk

Pluk

11-05-2019 om 18:28

Ja hoor

Bij mijn kinderen op school krijg je daar gewoon vrij voor. Wel even van tevoren overleggen. Ik denk wel dat het uitmaakt hoe goed het gaat op school.

Triva

Triva

11-05-2019 om 19:29

Hier ook

zoon was twee dagen "edelfigurant' bij spangas op die leeftijd en daar kreeg hij gewoon vrij voor.

Verschilt per school

Gewoon vragen dus. Mijn dochters hebben allebei in jeugdtheaterproducties meegespeeld, dan spelen ze ook een paar keer onder lestijd op scholen. Mijn dochter die op een ' gewone'. vo-school zat heeft het zelf gevraagd en kreeg onmiddellijk vrij. Geen moeilijk gedoe met formulieren invullen ofzo. Bij dochter die op de theaterschool zat (zelfde organisatie als het jeugdtheater) kostte het gek genoeg meer moeite, die begonnen over leerplichtregeltjes en "tutututut dat kan zomaar niet nou okee dan maar ".

Qua regeltjes: volgens de leerplicht mag de schooldirecteur tot maximaal 10 lesdagen vrij geven naar eigen inzicht. Het mag dus gewoon maar je hebt er geen recht op.

skik

Pirata

Pirata

11-05-2019 om 19:34

Ah top

Grote kans op toestemming dus. 👌🏻
Dat stelt gerust, bedankt.
Wat heeft je zoon gespeeld, Triva? Klasgenoot?

sw4

sw4

11-05-2019 om 19:34

Kunstkinderen

Het kan zijn dat dit valt onder bijzonder verlof voor zg Kunstkinderen. Dit kan je navragen bij je school of bij de leerplichtambtenaar van je gemeente.

Pirata

Pirata

11-05-2019 om 19:39

Pirata

Pirata

11-05-2019 om 19:49

7 keer

Het gaat om 7 optredens, vooralsnog. Ik zag het eigenlijk meer als hobby, maar nu zie ik allerlei dingen over kinderarbeid en ontheffingen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-05-2019 om 20:37

Directeur

Gewoon even navragen bij de directeur. Hij kan dan toch ook gewoon wat later op school komen?

In overleg is er vast heel veel mogelijk.

Jackie

Jackie

12-05-2019 om 04:35

inderdaad

Ik zou ook in eerste instantie vragen om een paar vrije dagen, en als ze echt moeilijk doen kan je vragen of hij gewoon wat later mag beginnen. Mochten ze zelfs dáár moeilijk over doen, dan op de dag zelf aankijken en ziekmelden. En er bij vermelden dat hij best naar school wou maar dat hij gewoon te brak is.

arbeidsinspectie

Ik kan me herinneren dat producties die met kinderen werken ook toestemming moeten hebben van de arbeidsinspectie. Die regels zijn streng. Je hoeft dat zelf niet te regelen, dat moet de productiemaatschappij regelen.

https://www.inspectieszw.nl/melden/ontheffing-kinderarbeid

Tsjor

Teuntje

Teuntje

12-05-2019 om 12:41

Geen probleem

Als ik het goed begrijp zijn de voorstellingen en repetities niet onder schooltijd dus daar heeft hij geen vrij voor nodig. Maar je wilt alvast voorsorteren op uitslaapmogelijkheden.
Het is netjes om dat van te voren aan te vragen, maar als school onverhoopt toch dwars gaat liggen is er nog geen probleem. Hij is dan immers inderdaad te brak (dus ziek) om in de les te zitten? Dat is dan geen ongeoorloofd verzuim maar ziekteverzuim.

Pirata

Pirata

12-05-2019 om 15:10

Klopt Teuntje

En soms moet hij er eerder voor uit school.
Ik ga het na de zomer op de "nette" wijze overleggen met de nieuwe school. Gaan ze moeilijk doen, dan wordt het ziekte.
Het worden sowieso pittige dagen. Reizen, uren vooraf aanwezig zijn, uitvoering en dan nog naar huis rijden.

Bregje

Bregje

12-05-2019 om 19:10

Ze mogen een aantal dagen hier voor verlof krijgen.

Mijn dochters mochten meedoen met de gelaarsde kat van de efteling en mochten een keer extra mee oefenen. We hadden toestemming gekregen, maar we moesten er geen gewoonte van maken.

Geniet ervan! Super leuk zeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.