Mactrees
26-09-2008 om 11:34
Krijg langzaam gruwelijke hekel aan coöperatief leren
Ik weet niet hoeveel basisscholen zich gestort hebben op de visie cooperatief leren en ik begrijp dat ook het middelbaar onderwijs zich hiermee bezig houdt maar ik vind het eigenlijk op z'n zachts gezegd frustrerend.
Ik heb voorlopig nog vooral te maken met basisonderwijs omdat mijn kinderen die leeftijd nog hebben. En dan ook nog in een dorp waar helaas weinig concurentie is en onze school vooral baat heeft bij het feit dat ouders toch hun dorpsschool kiezen vanwege de binding.
Ik vind school zelfs soms ombeschaamd in hoe ze hun visie neerzetten, als onaantastbaar! Kinderen die niet in dit systeem passen worden al heel snel neergezet als risico-leerlingen. Het probleem wordt bij het kinder neergelegd terwijl ik gewoon van overtuigd ben dat niet iedere leerling kan funktioneren binnen het cooperatief leren, dat dit eerder een belemmering is. Ik zie dit niet als een beperking van het kind maar als beperking van deze visie of eigenlijk van school die niet wil inzien dat deze vlieger niet voor iedereen opgaat.
Mijn zoon is zo'n leerling. Hij heeft moeite zich aan te passen en voortdurend in een groep te moeten werken. Ik zou graag willen dat ze hem op individueel niveau andere uitdagingen bieden en hem de gelegenheid geven op zijn manier kennis te verwerven. Sporadisch gebeurt dit en dan bloeit hij op. Krijgt een 10+ voor z'n spreekbeurt en komen ze tot ontdekking dat hij toch niet zo' slechte rekenaar is (integendeel).
Mijn dochter flierefluit door het schoolleven heen. Ik hoor van haar niets anders dan dat ze een makkelijke leerling is. Ze past zich dan ook moeiteloos aan en vind het wel heel gezellig. Met ook hier ook de opmerking dat ze zich ook soms erg makkelijk er van af kan maken.
Maar voor mijn zoon is het een worsteling. Stelde hij zich in het begin van zijn schoolcarriere nog passief om (waarbij men hem meteen zag als risico leerling autistisch). Nu is hij de clown van de klas. Ben benieuwd met wat voor stempeltje ze dadelijk komen want het is in eerdere gesprekken al duidelijk gemaakt dat hij toch wel problemen heeft. Het is voor juf nou eenmaal geen makkelijk leerling die lekker aanschuift. Poeh, poef, hier moet je toch even iets anders verzinnen en even het cooperatief leren loslaten...en dat is moeilijk!!!
Ik heb er eigenlijk schoon genoeg van. Ik weet dat ik hier steeds mee terug kom op dit forum maar ik baal als een stekker en ik vind het eigenlijk hartverscheurend voor mijn zoon. Die heeft er last van!
Ik overweeg wel eens een andere school maar zal dan een school buiten het dorp moeten kiezen en buiten het leventje van mijn zoon. Dan wordt hij in dit op zicht weer een buitenstaander.
School heeft een mooie monopolie positie helaas en dat werkt in hun voordeel. Ik denk dat er heel wat meer leerlingen gingen rennen als dit niet zo was of dat ze de visie dan toch heel snel bijgesteld hadden.
Nou, even weer mijn hart gelucht. Bedankt in ieder geval,
Leen
Kelly
26-09-2008 om 11:58
Ik herken het
Hier lopen we ook vast met het samen leren, werkstukken samen maken, samen, samen, samen..
Dat werkte niet. Het draaide altijd weer op een teleurstelling uit.
Nu weten we waarom. Een verse diagnose asperger. En nu?
School heeft ook hier een monopoly positie.
Maar hoe en wat? Wij zijn ook nog helemaal vers en school schuift heel graag alles van zich af.
Qua leren gaat het goed, maar de rest...
dirksmama
26-09-2008 om 23:19
Ik snap het niet helemaal hoor
wordt er dan helemaal niet zelfstandig gewerkt?
Dan is de school niet echt adaptief bezig (vereiste in de wet).
Maar misschien kun je je grief wat meer toelichten, want ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal.
wil40
27-09-2008 om 01:10
Groepjes
Het werken in groepjes, maar dan tevens zelfstandig. Als je buurman het niet begrijpt dan mag je helpen en andersom ook natuurlijk. Aanpassen, rekening houden met,leermoment.De lamme helpt de blinde. Niet alle kinderen zijn daar geschikt voor. Sommige moeten gewoon lekker hun eigen werk maken en geen gezelligheid in de groep. Dat kan ook stagneren in ontwikkeling. "Je kind kan niet samenwerken wordt er dan gezegd". Sommige kinderen hebben na vele jaren helemaal geen zin om te werken met iemand die niveau`s lager ligt. Als je avi 8 leest heb je niet altijd zin om te lezen met iemand die op avi 4 zit. En als je de tafels al lang kent heb je geen zin om de tafel van 4 te leren met je buurvrouw. Maar samen werken moet anno 2008. En als je je niet aanpast, nou, dan loop je sociaal gezien niet binnen de lijnen.Dat is dan de conclusie. Je mag niet zeggen dat je kind een hekel heeft aan samenwerken. De mijne wil wel samen spelen maar niet samen werken. Past dus niet in het moderne schoolsysteem. Het coöperatief leren. Bedoel je dat een beetje helenaleen? Of heb ik er ook niets van begrepen? Ik vraag het niet aan de juf, moet het eerst aan jouw vragen....Moet jij maar even stoppen met je taalopdracht, eerst effe aan ons uitleggen!
Mactrees
27-09-2008 om 08:09
Precies wil40
Daar gaat het om. Mijn zoon wil inderdaad wel samen spelen maar niet samen leren. En het is echt voortdurend rekening houden met schoudermaatje, oogmaatje etc. Trouwens dat samen spelen is eigenlijk ook nog niet eens altijd. Hij wil ook vaker woensdagmiddagen alleen zijn en niet spelen met anderen.
Samen een spreekbeurt voorbereiden? Ik heb het meegemaakt en het werd een drama. Zoon heeft er het geduld niet voor om uit te leggen hoe en wat hij wil en hij vindt het moeilijk een onderwerp wat hem na aan het hart ligt niet uit te werken zoals hij het ziet.
Hij is soms krielig en dwars als hij van school komt omdat weer vanalles moest samen. Dat zijn dan ook de middagen dat hij thuis alleen is en niet wil spelen want dan moet hij even bijkomen.
Tja, en waarschijnlijk krijgen we dadelijk in november weer te horen "jullie kind kan niet samenwerken". Hij kan het wel maar niet voortdurend en niet altijd.
Ik heb in mijn opleiding geleerd dat er 4 leerstijlen zijn en daar werd rekening meegehouden. Oke, dan ben je volwassen maar dat geldt voor kinderen toch ook? Cooperatief leren is maar 1 leerstijl, mijn zoon heeft een andere.
Ik heb er een hekel aan dathet probleem voortdurend bij mijn zoon gelegd wordt en dat aan het cooperatief leren absoluut niet getwijfeld mag worden.
reina
27-09-2008 om 12:26
Leen
Zoals elke leerstijl is coöperatief leren niet geschikt voor elke leerling, een goede school moet daar op in kunen spelen, vind ik. Maar ik weet niet hoe oud jouw zoon is? in het vervolgonderwijs wordt samenwerken nl ook heel veel gedaan, zowel op het VO als op MBO en HBO, dus het is wel belangrijk dat een kind het leert.
Mactrees
27-09-2008 om 12:48
Reina
Het gaat er om dat het cooperatief leren overschat wordt. Het gemiddelde kind zal er waarschijnlijk wel bij varen, dat wil ik wel geloven maar het niet gemiddelde kind? Alle energie van de school gaat in het cooperatief leren zitten. Alles is daar opgericht en er lijkt een onwil te zijn om serieus rekening te houden met kinderen die een andere benadering nodig hebben. Men zegt wel we houden rekening met kinderen waarvoor deze leerstijl niet geschikt is maar dat zijn wel de ondergeschoven kindjes. Er moet ook tijd voor worden vrijgemaakt en ik heb het idee dat dit snel als lastig gezien wordt. Ook krijg ik het idee dat het niet-gemiddelde kind al snel als risico leerling gezien wordt en dat men dan driftig op zoek gaat naar het etiketje dat er op moet. Het probleem wordt vaak gezocht bij het kind. Dan hoeft de school zelf tenminste geen visie bij te stellen.
Ik hoor hier steeds meer klachten over en ik krijg het idee dat er best veel kinderen de dupe van worden.
Leren samen werken prima maar dat moet niet het hoofddoel zijn. Ieder kind is er toch om zelf te leren en te ontwikkelen.
Ik zoek straks ook serieus naar een middelbare school die meer individueel gericht is naar het kind.
Mach
27-09-2008 om 14:03
Idem
Mijn kind zat ook op zo'n cooperatief leren basissschool. Een beetje een mix van zelf zelfstandig werken en veel in groepjes. Nu zit ze op een hele gewone, maar erg leuke middelbare school. Ze hebben gewoon een klas, elk uur een andere les, moeten zelfstandig hun eigen huiswerk doen. EN ze vindt het heerlijk. Als ze iets niet snapt vraagt ze het aan de docent, en dan hoeft ze niet zoals op de basisschool eerst naar de buurvrouw.
Eigenlijk had ik het op de basisschool niet zo door, maar het gewoon klassikaal leren werkt voor mijn kind veel beter. En ze haalt nu op het VO veel betere cijfers dan ik verwacht had. En beter dan de toetsen en juf aangaven in groep 8.
reina
27-09-2008 om 14:19
Helelnaleen
Als je goed leest ben ik het met je eens, zoals ik al schrijf: geen enkel onderwijstype is geschikt voor alle kinderen, dus ook dit niet. Persoonlijk weet ik zeker dat veel (zeker zwakkere) leerlingen beter af zijn met klassikaal les krijgen, als ze daarnaast op eigen niveau mogen werken. Maar wat ik schrijf over het VO is een gegeven, ik geef geen waarde-oordeel, het wordt scholen opgelegd en de een zal er verder in mee gaan dan de ander, maar een zekere mate van samenwerking zul je overal vinden (en dat is ook wel goed, want leren samenwerken hoort er ook bij, maar het moet geen doel op zich worden!)
wil40
27-09-2008 om 20:11
Scholen zien het wel als doel
Je moet leren samenwerken anders krijg je in de toekomst problemen. Nou, op zich zit daar een kern van waarheid in. Kunnen samenwerken heeft voordelen. Maar kinderen moeten het lèren. Langzamerhand naarmate ze ouder worden. Als tegenwoordig een kleuter in een groepje niet direct zijn buurvrouw bijstaat bij het tekenen van een vierkant, dan kan de kleuter niet samenwerken en heeft het kind een "probleem". Ik ben het met Helenaleen eens, het kind heeft geen probleem. De school heeft een probleem, ze verwachten teveel op het sociale vlak. Maar dat heb ik wel met meer dingen meegemaakt. Dingen die niet schijnen te kloppen qua leeftijd van je kind, problemen zoeken in de sociale ontwikkeling, het is soms wat vermoeiend. En sommige kinderen zijn gewoon einzelgangers. Willen helemaal niet samenwerken zoals het kind van Helenaleen. Nou, dan kan hij later maar niet zo goed samenwerken, misschien wordt hij directeur en kan hij prima delegeren.
dirksmama
27-09-2008 om 21:51
Lijkt me gewoon geen goede uitvoering
Samenwerken is goed, en nuttig, maar je moet ook leren dingen alleen te doen.
Het lijkt er op dat deze school gewoon een beetje is doorgeslagen of dat men gewoon niet goed begrijpt hoe je een school adaptief inricht.
Mijn kinderen zitten op een TOM school, puur 'het nieuwe leren' dus. Maar ze krijgen elke week INDIVIDUELE taakkaarten, met zowel opdrachten die alleen moeten als die samen moeten, en een deel van de taken is duidelijk toegespitst op het 'soort' kind. Mijn eigenheimertje mag dan ook regelmatig lekker alleen zijn gang gaan.
juf
28-09-2008 om 16:50
Coöperatief leren
Is het zo dat ze constant met cooperatief leren bezig zijn bij jou op school? Zo komt het tenminste bij mij over . Geen taakbrief, geen indiv. werk? begrijp ik dat goed?
Wij doen op school ook aan cooperatief leren maar het grote voordeel van deze manier is juist dat je dit als afwisseling in je onderwijs brengt. Je kunt het dus ernaast doen. Je hoeft niet je hele manier van lesgeven om te gooien.De ene keer werken de kinderen bv in teams of tweetallen, de andere keer juist individueel, de andere keer doe je iets klassikaal Mijn ervaring is dat de kinderen juist die afwisseling erg prettig vinden. Cooperatief is dan juist even "op een wat andere, leuke, afwisselende manier"iets leren.
Als je het op die manier doet komt volgens mij ieder kind aan bod.
roanne
29-09-2008 om 19:53
Hier ook
Zoonlief vind er ook niets aan. Heeft het hoogste AVI-niveau van de klas, dus altijd hetzelfde leesvriendje die net een niveau onder hem zit. Met rekenen altijd andere kinderen helpen. Zijn geduld raakt op omdat de andere kinderen de antwoorden nog niet zien en hij wel. Het klinkt misschien wat arrogant maar ik hou het coöperatief leren ook met argusogen in de gaten.
Wat levert het een leerling 'aan de bovenkant' op. Nu zal het antwoord zijn: samenwerken en zich leren aanpassen. Ik ben er ook niet direct op tegen maar ben erover aan het lezen en mijn mening te bepalen.
Roanne
wil40
29-09-2008 om 21:56
Roanne
Samenwerken en aanpassen. Dat gaat op het vo vast veel beter. De basisschool is een mengelmoes van alle niveau`s. Op het vo werkt je zoon met "gelijken". Blijkt er sociaal gezien niets mis te zijn met een kind wat hoger presteert. Althans, ik hoor dat al jaren van ouders, die soms een grote zucht slaken als het kind op het vo zit. "Mijn kind zit eindelijk op zijn plek, hoeft zich niet aan te passen qua werkniveau, het is nu idd samenwerken."
mama-van-louiza
30-09-2008 om 21:17
Samenwerken
Ik ben juf en ik vind het zelf ook niks. O, soms is het best aardig om samen een Engels gesprekje te oefenen of geeft het een veilig gevoel om samen een spreekbeurt te houden. Maar alles samendoen (wat in sommige methodes hier op school doodnormaal wordt gevonden) is helemaal niet leuk, of handig, of bijzonder leerzaam. Er kleven nogal wat bezwaren aan. 1) De docent ziet minder goed wat een leerling wel en niet beheerst. 2) De leerling mag zelf kiezen met wie er samengewerkt wordt: er ontstaan dubieuze duo's zonder werkdrang en weer anderen worden door niemand gekozen. 3) De docent kiest wie met wie werkt: leerling moet verplicht een ongewenste samenwerking aangaan. 4) "Ja maar, dat moeten ze later op hun werk toch ook?". Gezwets in de ruimte, heel vaak heb je dan zelf wel invloed op de samenstelling van een duo of team en bovendien ben jij op je werk bezig met jouw specifieke taken binnen het duo of team. Die grens loopt voor leerlingen veel waziger, vooral als je allemaal eigenlijk hetzelfde moet doen. Pas in de bovenbouw krijg je echte teamprojecten met superspecifieke taakverdelingen (en dat nog lang niet altijd). 5) Veel leerlingen willen gewoon niet de hele tijd samen werken. Zij werken veel liever alleen, in hun eigen tempo, op hun eigen eilandje. Zij worden later accountant of vuurtorenwachter. 6) Ik krijg basisschoolleerlingen voor mijn neus die acht groepen zijn doorgewandeld door zich vast te klampen aan anderen in hun eindeloze groepjes. Dan blijkt bij ons op school ineens dat ze nog maar AVI-5 hebben, de tafels niet kennen, niet weten wat een werkwoord is en Nederland niet kunnen aanwijzen op een kaart van Europa. Maar ze kunnen wel heel, heel goed in een groepje werken. Sjonge. 7) Al dat gezever met weektaken, studiewijzers, die verheerlijking van het Zelfstandig Werken, verhullen de ware toedracht. Niets is beter voor een leerling dan een-op-een aandacht van een docent. Ik zie dat nieuwe projectmatige cooperatieve leren (of hoe het deze week ook weer genoemd wordt) als een grote, nauwelijks verhulde bezuiniging en/of oplossing van het lerarentekort. En 8) Van al dat samenwerken word je zo sociaal. Hartstikke belangrijk hoor, vroegah toen ik nog op de lagere school zat en wij weliswaar in rijtjes van twee zaten, maar wel helemaal alleen moesten werken, waren we tenslotte allemaal zwaar geschuffelde eenlingen.
Zo, dat is eruit. Ugh.
Marieke
wil40
30-09-2008 om 22:53
Marieke
O heerlijk, hoe jij het opschrijft. Zit ik in mijn postings moeite te doen om het hele "samenwerken" niet totaal af te kraken, kom jij met jou posting. Ik zal zo heerlijk slapen. Ben het zo met je eens. Maar mijn kind zit nog op de basisschool en mijn respect voor Juf houdt me tegen om jou stukje tegen haar te herhalen. Maar ik zou best willen....Intussen hoef ik me trouwens niet meer zo druk te maken om het samenwerken. Het lijkt hier wat aan het terug draaien en we zitten weer in rijen van 2. Waren er toch meer kinderen die niet zo goed konden samenwerken.....
T&T
01-10-2008 om 10:41
Jaaaa marieke!
Hier op school praten ze over Het Nieuwe Leren... ik moet zeggen dat dat verdacht veel lijkt op het cooperatief leren, klopt dat?
Ook hier veel zelfstandigheid, en veel samenwerken in steeds wisselende groepjes, kinderen moeten van elkaar leren.
Mijn zoontje kwam niet verder dan de eerste kleuterklas, toen hadden wij het wel gehad met deze school. Kleuters werden, onder het motto zelfstandigheid aan hun lot over gelaten (naar mijn idee). Hij werd er trouwens allesbehalve zelfstandig van, ik kreeg een bang en teruggetrokken ventje. Vrolijk was hij wel, als hij naar huis mocht! en dan alweer meteen zeuren dat hij 's middags weer terug moest... 2x per dag met tegenzin naar school.
Wij hebben hard moeten zoeken naar een school in de buurt die gewoon klassikaal lesgeeft, en meer structuur en duidelijkheid voor hem geeft. De chaotische kleuterklas om de hoek had gezellig moeten zijn maar bleek voor hem een beproeving. We vonden een school, weliswaar 13 km verderop, maar het bestaat! Hij had nu qua leeftijd in groep 3 moeten zitten, maar is zo bang en onzeker dat hij een extra kleuterjaar doet op zijn nieuwe school. Dat was een goed advies. We zien hem vooruit gaan, hij kletst, hij verteld over school (wat hij eerst nooit deed), hij doet werkjes wat we een half jaar geleden echt niet gedacht hadden dat hij zou kunnen. En het mooie is, dat hij als superkleuter de juf en de kleinere kinderen mag helpen, en zich daardoor al een hele piet begint te vinden! Sociaal gezien is hij altijd nog niet zo'n wonder. Hij is veel (en graag) alleen, maar dat mag. Vanuit deze rustige kleuterklas, met veel structuur, en vaste herkenbare activiteiten in de dag en in de week leert hij wel meer, en wordt ook een beetje socialer.
Ons manneke "verhuisde" van een moderne school (met het nieuwe leren) naar het vrije school onderwijs... wij zijn er nog iedere dag blij mee. Gelukkig heb je een keuze, al is het niet altijd de gemakkelijkste.
groetjes Tess
Mactrees
01-10-2008 om 13:00
Precies marieke
Jij schrijft precies wat ik bedoel! Nu mag mijn zoon donderdag alleen zijn spreekbeurt doen en hij stort zich ook hierop. Het is helemaal van hemzelf en hij vindt het geweldig. Maar voor de rest?
Mijn zus heeft haar dochtertje van 4 al na een maand van school gehaald. Het kind ging met vreselijke tegenzin. 't Is net zo'n kind als mijn zoon. Ik ben benieuwd want vadaag zou ze naar de nieuwe school gaan.
Verdre zijn hier in omliggende dorpen scholen blijkbaar terug aan het komen van het cooperatief gebeuren mn het in clusters werken en combi-klassen. Zover ben ik me er wel in aan het verdiepen. Nu maar hopen dat het naar hier overwaait.
Gr. Leen
mammavan2meiden
01-10-2008 om 19:26
Hier ook coop.leren maar niet zo extreem?
Hoi,
Jullie postings maken mij nieuwsgierig. Hier op school (ook dorpsschool zonder concurrentie) wordt er ook gewerkt met cooperatief leren maar bijvoorbeeld spreekbeurt; doe je alleen. Ik krijg de indruk dat het hier op school maar gedeeltelijk wordt gebruikt. Er wordt klassikaal les gegeven, er wordt dan wel onderscheid gemaakt wie het snel snapt. Die hoeft dan de rest niet te horen en mag beginnen. Heet iets als instructie of individueel nog wat.
Lijkt dan wel haaks te staan op coop.leren?
Marieke; zou het kunnen dat een school coop.leren een beetje toepast??
Groet
Berber
juf
01-10-2008 om 19:41
Pff
een voorbeeld van cooperatief leren zoals ik het oa gebruikt heb.
Tafeltjes automatieren: kaartjes met 10x sommen met antwoorden erop. Iedereen heeft zo'n kaartje. je maakt 2 kringen , een binnenkring en een buitenkring.(2 kinderen tegenover elkaar) De kinderen in de binnenkring noemt eerst een som, de kinderen in de buitenkring beantwoorden de som. Dan omgekeerd.ZO ga je door tot allebei de kinderen hun kaartjes met sommen hebben gedaan.
Voordelen: alle kinderen zijn bezig met de leerstof. Als je dit soort sommen klassikaal oefent droomt de helft weg, er zijn er maar een aantal actief bezig. Nu zijn alle kinderen actief bezig. Het is een leuk manier van oefenen.
Dit pas je toe bv onder de rekenles. Daarna ga je verder met de klassikale les waarbij je wel verschil in instructie hebt bv voor de zwakkere of juist de goede aan de instructietafel.
Beetje verwarrend verhaal maar even bedoeld om het duidelijk te maken.
Bovenstaande verhalen van scholen vind ik ook erg ver gaan....Lijkt me niet echt handig..
mama-van-louiza
01-10-2008 om 20:56
Kaf en koren
Hai allemaal, ik pas het Nieuwe Leren selectief toe (net als mijn collega hierboven). Wie graag WIL samenwerken, mag dat. Sommige duo's bestaan uit twee kinderen van hetzelfde niveau en met hetzelfde tempo die goed met elkaar kunnen opschieten en het beste leren door de stof met elkaar door te nemen. Prima prima, daar ga ik als juf niet tussen staan. Als het zo zachtjes gebeurt dat de rest van de klas er geen hinder van ondervindt, want samenwerken is (een beetje of erg)onrustig, zowel visueel als auditief.
Verder doe ik met Engels heel veel spelletjes, gesprekjes, toneelstukjes e.d. Daarbij komt samenwerken natuurlijk om de hoek kijken. Die samenwerking is echter niet verplicht. Ik heb kinderen die zich van pure ellende ziek zouden melden als ze in de klas hardop Engels zouden moeten praten. Dat gebeurt dan 1 op 1 tijdens de RT (of soms zomaar gewoon op de gang, als er maar niemand bij staat).
Kijk, hierboven chargeer ik natuurlijk enigszins. Ik vind het gewoon ergerlijk dat er elke keer weer een nieuwe methode wordt uitgevonden (die voor de oudere docent trouwens nooit echt nieuw blijkt, want in 1975 ook al als evangelie verkondigd). Die methode moet iedereen dan toepassen. Vervolgens blijkt dat leerlingen geen eenheidsworst zijn en dat sommigen/velen behoeftes hebben waaraan in de Heilige Nieuwe Methode niet wordt voldaan (om van de behoeftes van de docent maar helemaal te zwijgen, haha). Dan wordt de methode eerst verdedigd door degenen die hem hebben bedacht (staan doorgaans niet voor de klas, hebben naar ik vermoed zelfs doorgaans nog nooit een leerling van dichtbij gezien). Dan wordt-ie zo vreselijk afgekraakt door ouders, leerlingen en docenten dat langzaam het begrip daagt: de methode deugt niet. En dan verzint iemand een Tegenovergestelde Heilige Methode. De huidige verheerlijking van het Belgische basisonderwijs is een voorloper van de Tegengestelde Methode die zal volgen op het Nieuwe Leren. En ook die methode zal kinderen in de kou laten staan en leraren zwaar frustreren. Daarom volg ik al jaren geen methodes meer. Ik doe wat ik zelf goed vind. Dat klinkt veel arroganter dan het is, want wat ik goed vind is gewoon wat in de praktijk blijkt te werken voor mijn leerlingen. En voor mij.
Groetjes
Marieke
T&T
01-10-2008 om 21:53
Soort school
Marieke, mag ik vragen op welk soort school jij les geeft? Hier is de buurt gaan alle dorpsscholen met het nieuwe leren aan de slag. Daar hebben de leerkrachten overigens niet alles in te zeggen heb ik het idee.
groetjes Tess