Wilma
28-06-2011 om 10:31
Krimpt jullie school ook zo door de vergrijzing?
Hier onlangs in de nieuwsbrief een korte uitleg gehad over de terugloop van leerlingen op school. Drie leerkrachten minder dit jaar. Alleen nog maar combigroepen, vijf lokalen gevuld. Dit zou komen door de vergrijzing (wellicht lokaal, zuiden van Limburg).
Nou zijn er ook diverse leerlingen van school omdat niet iedereen tevreden was over de school. Heel veel positieve verhalen doen er op 't moment niet de ronde over onze school. Jammer, maar zo gaat 't nu even.
Een school een paar straten verder bárst ondertussen uit z'n voegen, heeft zelfs even een leerlingenstop, dus ik vraag me af of die vergrijzing wel zo'n grote rol speelt.
Nu vroeg ik me dus af hoe dat op andere scholen in den lande is, of daar ook zo'n grote terugloop van leerlingen is.
Groetjes,
Wilma

ayla
28-06-2011 om 10:40
Wilma
hier ook, zuiden van Limburg, 1 leerkracht moet weg, niet minder leerlingen maar ook niet echt meer. Terwijl de oude school van oudste uit zijn voegen barst. Ik weet wel dat er een vergrijzingsprobleem hier in het zuiden is. Onze school heeft gelukkig redelijk wat zij instroom want de instroom van de kleuters wordt volgens mij minder.

kakelot
28-06-2011 om 10:43
Hier juist een toename
van het aantal leerlingen. Maar dat mocht ook wel, want de laatste jaren werd het leerlingenaantal zorgwekkend laag. Imagoprobleempje inderdaad. Andere scholen in de buurt, die uit hun voegen plachten te barsten, hebben wel te maken met een flinke terugloop. Ik denk haast dat dat dan wel te maken heeft met demografische ontwikkelingen, want die terugloop is nou ook weer niet volledig te verklaren door de toename op 'onze' school.

kobalt
28-06-2011 om 11:51
Cijfers
Hier in de gemeente neemt het aantal nieuwgeborenen al jarenlang gestaag af. Ik geloof dat er elk jaar ongeveer 80 kinderen minder worden geboren dan het jaar daarvoor. Logisch want er zijn weinig woonmogelijkheden voor starters.
Dit betekent dat er steeds minder kinderen naar de basisschool gaan. De spoeling wordt dun.
Maar als er dan een school tussen zit, die heel slecht communiceert/functioneert. Dan krijgt deze school onevenredig veel te maken met teruglopende leerlingen aantallen. Er zijn al weinig leerlingen en de leerlingen die er zijn, gaan niet naar die school.
Elke twee jaar gaat er in deze gemeente (landelijk, met vier dorpskernen) ongeveer een school sluiten. Acht jaar geleden waren het er nog 20, nu zijn het er nog 16. Na zo'n sluiting, stijgen de andere scholen tijdelijk in leerlingenaantal.

ayla
28-06-2011 om 11:53
Ze willen hier
Van 23 of 25 basisscholen terug naar 12 kindcentra, moet allemaal de komende 10 jaar gaan gebeuren. Er gaan dus heel wat basisscholen sluiten hier.

Fiorucci
28-06-2011 om 12:57
Neeeeeeeeeeeee
Hier voor het eerst in 16 jaar vier kleuterklassen in augustus! De school groeit letterlijk het gebouw uit, we hebben al twee klassen in een andere school + een portocabin op het plein, en we krijgen een hele grote groep 8 van 40 kinderen.....hier wordt de school zo groot, niet leuk meer.

skik
28-06-2011 om 14:12
Ook niet
Onze school gaat dit jaar in één klap van 4 naar 6 kleuterklassen. In de wijk worden veel nieuwe gezinswoningen gebouwd, veel kinderen geboren en één school uit de wijk heeft te maken met leegloop, waarvan heel wat leerlingen naar onze school komen. De school barst uit zijn voegen en moet in de zomervakantie twee lokalen extra gaan creëren door kopieerhokken en kantoortjes door te breken. Alles behalve krimp dus.
skik

gruffalo
28-06-2011 om 16:13
wij hebben een brief gekregen van de overkoepelende organisatie waar onze school onder valt. Door het langzamerhand afnemende aantal leerlingen op alle scholen en daarnaast de bezuinigingen, verwachten ze komende jaren zelfs leraren te moeten ontslaan.

tonny
28-06-2011 om 16:55
hier wel. Anderhalve leerkracht minder.
Bij zoon (werkt daar) op school ook een beetje, maar niet zo zwaar dat er echt minder groepen zijn. Wel is de RT-leerkracht ivm het geld geschrapt, dat moet voortaan in de klas.

M Lavell
28-06-2011 om 17:11
Bezuinigingen
Was dat al genoemd in dit draadje? Het is zelfs in het nieuws geweest onder de kop 'scholen bezuinigen op leerkrachten' http://iturl.nl/sncP6
Met de vergrijzing heeft het vooralsnog niet zoveel te maken. Het doembeeld van de vergrijzing is wel dat in de toekomst een moment ontstaat dat zoveel leerkrachten met pensioen gaan, dat er niet voldoende meer op de arbeidsmarkt zullen zijn.
Maar ook dat is nog niet aan de hand.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
28-06-2011 om 17:31
Ja,bezuinigingen
De school van mijn dochter moet 10% bezuinigen op personeel. Ze willen graag zoveel mogelijk waarborgen dat de kinderen er niet onder lijden, dus ipv een directeur en twee adjuncts voor twee vestigingen, is er een adjunct en werken beiden zwaar over. Want wat ze dan uitsparen zorgt ervoor dat de grote groep 8 van mijn dochter ondersteuning krijgt van klasse-assistenten.

Genista
28-06-2011 om 17:38
Min of meer constant
Hier blijft het de komende jaren nog min of meer constant volgens de prognoses. Dat vind ik wel prettig.

M Lavell
28-06-2011 om 19:09
Moet van de school
"De school van mijn dochter moet 10% bezuinigen op personeel."
Dat moet van de school zelf. Nou ja, misschien moet het van het overkoepelend bestuur. Het is geen regeringsmaatregel.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
28-06-2011 om 20:39
Miriam
Van het bestuur. Maar directeur zelf baalt daar zwaar van...dus die kijk ik er niet op aan.
School is hierin niet uniek, lees ik hier:
http://nos.nl/artikel/248125-veel-scholen-bezuinigen-op-leraren.html

NaShA
28-06-2011 om 21:43
Hier
is er een vreemd probleem. Wij horen bij 1 grote school, maar zijn een dependance die ook nog eens Dalton is. Wat bij ons zit is voornamelijk uit de wijk, maar ook een groot deel wat voor Dalton kiest. Zo groeit onze school dus wel behoorlijk, vaak ook veel instroom in het leerjaar zelf, maar de totale school krimpt wel. De grootste school hiervan staat in een jaren 80 wijk waar de kleine kinderen nu langzaam minder worden. Dus omdat de totale school leerlingen verliest moet er inderdaad ingekrompen worden.
Ons locatiehoofd is nogal van de creatieve oplossingen en heeft weer een paar lio-ers bereid gevonden om een klas te draaien. Hierdoor hoefde ze geen combi's te maken en kon ze ook met 2 kleutergroepen starten ipv 1 grote kleutergroep. Voor mijn kinderen betekent dat dat ze gelukkig nog een jaar in een klas van nu 15 leerlingen zitten( 1 blijft zitten in groep 4, anders waren het er 16) en hoeven ze niet gesplitst te worden naar een 4/5 en 5/6 combi....Alleen 7/8 hebben we volgend jaar, dit is al vanaf groep 3 een combi en de kinderen hebben zelf ook aangegeven wel bij elkaar te willen blijven....

Geerke
28-06-2011 om 23:33
Leuk een nieuwbouwwijk
Als je een school bent in zo'n nieuwbouwwijk met allemaal jonge gezinnen en bergen baby's en kleuters, en je bent dan een 15 jaar verder, geloof me, dan is het gewoon OP. Je groeischool heeft een top gehad en loopt gewoon enorm terug, er is geen jonge aanwas meer. Die baby's van toen zijn allemaal pubers geworden.
En alle scholen in die deelgemeente incl de mijne lopen vet terug. Dan moeten er gewoon mensen weg omdat je van je bestuur gewoon niet meer formatie krijgt.
Wat je er als team, MR, directie of concierge er ook van vindt.

Fiorucci
29-06-2011 om 07:16
Geerke
Nee, dat is hier niet het geval. Ik kom al zestien jaar op de school van mijn dochter, en al 20 jaar is hier sprake van groei. Dit is een groene veilige wijk en is al vanaf het ontstaan, 40 jaar geleden, een wijk waar veel gezinnen met kinderen wonen.

Mama_Lynn
29-06-2011 om 08:41
Hier wel
Onze gemeente was 15-20 jaar geleden echt een groeigemeente. Er zijn heel veel basisscholen hier en nu zijn we dus 20 jaar verder, mijn broers en zusjes zaten nog op deze school (en nu dus mijn oudste), maar er is zeker een terugloop in het leerlingenaantal, ontstaan door een dalend geboortecijfer. Dat is overal in onze woonplaats en er zijn scholen die echt in de gevarenzone zitten. Gelukkig de onze niet. Ze starten met 10 groepen. Ik weet niet hoeveel dat afgelopen jaar was, maar in de schoolgids (die is 2-jarig) waren ze nog begonnen met 13 groepen (2009-2010). Er zijn 3 leerkrachten weggegaan en 1 erbij gekomen voor in elk geval dit schooljaar. Ze starten met 2 kleutergroepen en na de herfstvakantie beginnen ze met de 3e groep (instroomgroep).
Lynn

Wilma
29-06-2011 om 09:38
Interessant
Interessant om te lezen hoe het overal in 't land gaat.
Bezuinigingen zijn hier op school vast ook wel, maar die gaven ze niet als reden op in de nieuwsbrief.
Hier geen nieuwbouwwijk, maar een stabiele wijk met van alles en nog wat. Ik snap wat je bedoelt, Geerke, maar in mijn geval is 't niet aan de orde.
Ik vind 't wel mooi hoe 't bij jou op school geregeld lijkt te zijn, Fio. Hier moet ik nog zien hoe 't gaat, heb bij zoon nooit een combiklas gehad, dus ik weet niet hoe 't in de praktijk gaat. Wel of niet een assistent in de klas op z'n tijd.
Effe zijstraatje, één leerkracht die wegmoet had gister op ijs getrakteerd, hij is er niet zo uiterlijk-onbewogen onder als de andere twee leerkrachten. Alleen jammer dat de ijsjes alleen voor groep vier en hoger waren. Ik was overblijfouder in groep drie, dus mijn groep zag bijna iedereen buiten ijs eten. Heb ik na de pauze in overleg met hun juf zelf maar opgelost .
Groetjes,
Wilma