Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kunnen ouders via de rechter een basisschool dwingen om hun kind in een bepaalde klas in te delen?

https://www.trouw.nl/home/ouders-trekken-rechtszaak-tegen-school-in-te-veel-media-aandacht~aab7d322/

Ouders trekken rechtszaak tegen school in: te veel media-aandacht

Kunnen ouders via de rechter een basisschool dwingen om hun kind in een bepaalde klas in te delen? Deze vraag stond vanochtend centraal in een civiele procedure die de ouders van een meisje uit Abcoude aanspanden tegen de Piet Mondriaanschool in hun woonplaats. Een antwoord bleef uit. Toen de ouders merkten dat de zaak behoorlijk wat media-aandacht trok, trokken zij hun zaak in.

Deze zaak trok mijn aandacht omdat de rechtspraak in Nederland openbaar is en de ouders daar kennelijkverbaasd over waren. In het stuk dat ik op blendle las, stond verder dat det één van de eisen was dat hun dochter niet meer in een combinatieklas met jongere kinderen zou komen. Dit omdat dit de ontwikkeling van hun intelligente dichter zou schaden.

Jammer dat de zaak is ingetrokken, ik ben wel benieuwd wat de rechter met zo'n zaak doet.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

06-09-2017 om 11:43

Artikel op Ouders Online

Zie ook ons artikel hierover (van begin dit jaar):

Klassenindeling en de klachtencommissie
https://www.ouders.nl/artikelen/klassenindeling-en-de-klachtencommissie

Li

Li

06-09-2017 om 13:02

niks lijkt me

want er is geen wet waarop de ouders zich kunnen beroepen. De rechter past de wet toe.

@Emma

@Emma

06-09-2017 om 13:24

Goed

Ik vind het wel goed dat het hier gaat om de procedure en niet om de inhoud en dat de ouders dus snel afhaken. Gelukkig heeft de rechter hier niets over hoeven zeggen. Stel je voor

E

E

08-09-2017 om 21:28

Onduidelijk

Jammer dat veel van die zaak onduidelijk is gebleven, ik had het interessant gevonden om te lezen wat de ouders bedoelen.

Combinatieklas met jongere dochter slecht voor hun dochter? Waarom?
Geen vriendinnen in de klas is een onaanvaardbaar nadeel? Wat bedoelen ze, waarop is dat gebaseerd, of heeft dat te maken met dat de ouders iets tegen combinatieklassen hebben en dit genoemd wordt om "de dagvaarding op te leuken" dan wel druk te zetten op de school?

De school was volgens dit bericht al in overleg en de zaak kwam dus niet "ineens" zoals sommige media suggereren: https://www.trouw.nl/home/ouders-trekken-rechtszaak-tegen-school-in-te-veel-media-aandacht~aab7d322/

Overigens heb ik op de basisschool ook eens gehad dat een "vriendinnetje" baalde van dat ze niet met haar vriendinnen in de klas kwam. De ouders kwamen toen net zo lang langs om te klagen totdat de directeur haar in een andere klas plaatste, waarschijnlijk om te voorkomen dat deze leerling van school zou wisselen.
In dit geval ging het zeker om een kind dat teleurgesteld is dat er geen vriendinnen in de nieuwe klas zitten, dat vind ik toch wel wat anders dan ouders die echt een goede reden hebben waarom het kind naar een andere klas moet.

E

E

08-09-2017 om 21:30

Beroep

De ouders hadden zich waarschijnlijk beroept op dat de klassenindeling onzorgvuldig tot stand is gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.