Home » Forum » Ouders en school » Kwadraatschoolschool voor hoogbegaafde kinderen ervaringen gevraagd

kwadraatschool/school voor hoogbegaafde kinderen - ervaringen gevraagd

7 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
madee
kwadraatschool/school voor hoogbegaafde kinderen - ervaringen gevraagd

Hallo, mijn zoon komt mogelijk in aanmerking voor een zgn kwadraatschool, een afdeling binnen de school voor hoogbegaafde kinderen. Kennen jullie dit? En wat is jullie ervaring? Op zich sta ik er wel positief tegenover, maar omdat het nu vers wordt opgezet en er binnen onze omgeving nog niet zoiets bestond, heb ik toch enige terughoudendheid. Mijn zorgen hebben vooral te maken met het 'integreren' in de maatschappij. Ze worden nu een clubje op zich. Hoe gaan ze dan oefenen met die uitdagingen, die ze nu wel tegenkomen in contact met anderen? Hoe is de overstap naar het V.O.? Sluit dat dan wel goed aan, of moet dat dan ook apart? De op te richten afdeling (planning is om nog dit lopende schooljaar van start te gaan) gaat met maximaal 30 kinderen van start. In 1 groep, de diverse niveaus door elkaar, en 2 leerkrachten voor de klas met elk een specialiteiten. Ik vraag me af of de kwaliteit goed zal zijn, met zoveel niveaus door elkaar.
Waar moet ik op letten? Eenmaal erop lijkt het mij lastig om weer terug te gaan naar de basisschool. Zoon heeft groep 5 overgeslagen en zit nu in 6.

40er
Ervaring

Hier werd de basisschool een kwadraat school. Alleen bleef er voor ons veel het zelfde. De leerlingen die extra aandacht moesten hebben (goed of slecht lerend) kregen gewoon dezelfde aandacht. Wel weet ik dat er leerlingen van andere scholen kwamen juist voor de extra aandacht voor hoogbegaafde kinderen.
Alle niveaus zaten hier ook door elkaar, maar er waren aparte lessen voor meer begaafden. Dan was er in de klas aandacht voor de andere kinderen, want de klas was kleiner.
Mijn zoon heeft is Duits, Spaans gehad, opdrachten om een les te maken voor de kleuters maar ook verdieping op zijn interesse.

Dendy Pearson
Uitdaging

Onze jongste is getest hb en wij hebben er heel bewust voor gekozen om hem niet naar bijzonder onderwijs te doen. Hij zit nu op een fijne school waar met hem en ons wordt meegedacht.
Wij vinden het belangrijk dat hij leert mee te doen met de maatschappij. Hij heeft het nu goed naar zijn zin. Er zitten meer kinderen in zijn klas die bovengemiddeld slim zijn en daar kan hij goed mee samen werken en spelen. En school heeft genoeg in huis om hem bezig te houden. Deze school staat trouwens ook bij ons om de hoek en dat is wel zo handig.

Uitdagingen vindt hij in buitenschoolse hobby’s en hij gaat regelmatig naar Bijdehand talentbegeleiding voor het contact met peers.
Op dit moment hebben wij een tevreden kind:-)

Dendy Pearson
Aanvulling

Voor onze zoon is het contact met klasgenoten soms ook een uitdaging en wij vinden het belangrijk dat hij deze uitdaging ook aangaat.

Caesar
De helft

“Er zitten meer kinderen in zijn klas die bovengemiddeld slim zijn.”

De helft van alle kinderen is bovengemiddeld slim (uitgaande van een symmetrische verdeling). Dat hoeft natuurlijk niet op alle scholen zo te zijn, maar ik denk dat er in elke klas wel een flink percentage bovengemiddeld slimme kinderen zit.

madee
voor de leraren is het duidelijk dat

hij ook in groep 6/7/8 niet genoeg zal hebben aan plus- en levelwerk...hij vindt het in groep 6 leuk, maar de kwadraatschool lijkt hem ook leuk. Het is allebei om de hoek, dus even praktisch. Ze gaan meedoen met zijn oude school qua feesten, pauzes e.d. Hij is zijn oude klasgenoten dus niet kwijt.

Ma
Soms enige optie

Mijn zoon zit op de fulltime hb afdeling van zijn school. Dit na 3 jaar op de wachtlijst te hebben gestaan. Voor hem echt noodzakelijk, liep erg vast op regulier onderwijs (hij is ook op iq van 145+ getest)
En nog is het helaas niet genoeg.

Maar niet elk hb kind heeft hb onderwijs nodig, veel hangt af van de school en kind.
Indien school hem voldoende uitdaging kan bieden (compacte, verbreden, verrijken ed), er ook genoeg aansluiting is met klasgenoten is hb onderwijs niet nodig.
Ik zou ook voorzichtig zijn met een nog nieuw op te zetten klas. In hoeverre hebben de leerkrachten ervaring met hb kinderen?
Hoe gaat het onderwijs eruit zien? Wordt er echt top down lesgegeven of enkel alles wat sneller en "moeilijker"

De ene hb school is de andere niet.... Ik ken ook wel kinderen die weer terug gaan naar de reguliere afdeling omdat het gewoon niet loopt.
Onze hb afdeling bestaat al 10 jaar en de expertise is er dus echt.

Over apart zijn zou ik mij niet druk maken. Buiten school op sport ed komt je kind ook volop met niet hb kinderen in aanmerking, hij blijft gewoon in de maatschappij, enkel school is aangepast.
Op het vo gaan deze kinderen meestal naar vwo (+) en dat sluit ook vaak beter aan met ontwikkelings gelijken dan op het po