Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Laag niveau/hoog niveau

Ik zit met een vraag waar ik niet uit kom...Onze zoon heeft vorig jaar het voorlopig schooladvies HAVO gekregen.Ook na gesprekken die dit jaar al hebben plaatsgevonden komt al naar voren dat dit advies zo blijft of evt. nog VWO wordt.
Nu lees ik overal dat het schooladvies en begeleiding van leerlingen o.a. bepaald wordt door het opleidingsniveau van de ouders.En daar zit mojn probleem: ik ben laag opgeleid ( mijn ouders zagen geen heil in vervolgopleidingen voor meisjes), mijn man hoog.Bij het inschrijven op de basisschool was dit al direkt één van de eerste vragen waarbij we raar werden aangekeken tien we antwoord gaven.Nu ben ik dus bang dat onze zoon afgerekend gaat worden op een kortzichtige keuze die mijn ouders voor mij hebben gemaakt.Ik bemoei me dus zo weinig mogelijk met school en laat mijn man zoveel mogelijk naar oudergesprekken enzo gaan in de hoop dat ik niet door de mand val als 'dom' . Nu wil mijn man me echter wel gaan betrekken in de overstap naar het VO en dat zorgt zowat voor een paniekaanval bij mij.Maandag is de eerste open avond en hij heeft ons aangemeld voor een 1 op 1 kennismakingsgesprek met de beoogde school voor onze zoon.Mij lijkt het echter zeer onverstandig om mee te gaan omdat ik bang ben dat onze zoon dan direkt 1-0 achterstaat. Wat is wijsheid hierin? Natuurlijk wil ik graag betrokken zijn bij wat er speelt in het leven van ons kind maar ik wil niet dat hij daardoor onterecht teruggezet wordt naar mijn niveau...

Niet dom!

Ten eerste: laag opgeleid is niet hetzelfde als dom!
Jouw ouders vonden onderwijs voor meisjes niet nodig en daar vind ik van alles van, maar het zegt niks over jou, behalve dat je minder kansen hebt gehad dan anderen.
Ten tweede: middelbare scholen moeten het advies van de basisschool aanhouden bij plaatsing dus het gesprek op school is niet van invloed. Als je er toch bang voor bent kun je je man het woord laten doen, maar het hoeft echt niet. Laat je alsjeblieft niet de kans ontnemen om betrokken te zijn bij deze grote stap in het leven van je kind omdat je lager opgeleid bent dan had gekund.
Ik vind hoe dan ook dat laag / hoog opgeleid onderscheid onnodig. Zou het liever theoretisch en praktisch opgeleid noemen.

Pirata

Pirata

27-11-2019 om 11:56

nee joh

Volgens mij vragen ze alleen naar de opleiding van de ouders om evt. extra gelden voor begeleiding te kunnen krijgen.
Jouw zoon mag gewoon naar het niveau dat geadviseerd wordt.
Ik ken trouwens iemand die analfabeet is en haar zoon zit ook op de havo.

Bovendien.... je komt nou niet echt over alsof je een laag niveau hebt. Integendeel eigenlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2019 om 12:04

Hmmm

Als je hier bang voor bent, dan laat je dat gesprek toch?
Vraag me sowieso af waar zo’n gesprek goed voor is. Als er iets speciaals met je kind aan de hand is is zo’n gesprek nuttig. Maar volgens mij gaat het merendeel van de groep 8-ers gewoon naar de middelbare school en maak je als ouder tijdens de eerste infoavond pas kennis met de mentor.

Anemone

Anemone

27-11-2019 om 12:05

Joh!

Zo te zien aan je bericht ben jij zeker niet dom! Laat je niet gek maken, je kunt rustig mee gaan naar een gesprek en af en toe een vraag stellen. Desnoods bespreken jullie vantevoren waar je het over wil hebben, zodat je je wat zekerder voelt. Je angst lijkt me echt niet terecht!

Bosbes

Bosbes

27-11-2019 om 12:07

als het kan...

..als het kan (en dat kan vast wel), dan zou ik jezelf proberen te informeren hoe dat werkt bij schooladvies en middelbare scholen.

Je hebt vroeger niet voldoende opleiding gehad. Maar je bent ook niet dom. De tekst komt in ieder geval alvast intelligent over maar ook wel alsof je je minderwaardig voelt.

Ik kom uit een omgeving waar het normaal is om te gaan studeren (liefst universiteit) en ik heb er lang last van gehad dat ik ten eerste Havo ging doen en ten tweede de HBO-opleiding niet heb afgemaakt. Ik heb er nog wel een beetje last van. Maar als je een beetje normaal uit je ogen kijkt en je komt op een prettige manier op voor je kind, doet het verleden er niet meer zo toe. Ze zien dan gewoon twee ouders met een kind op ongeveer Havo+ niveau. En zij willen komen kennismaken. En misschien stelt de vader iets meer vragen waaruit blijkt dat hij zich erin verdiept heeft dan de moeder. Maar dat maakt niet uit, je zoon wordt daardoor heus niet teruggezet in niveau!
Je gaat niet door de mand vallen.. en: het gaat om je zoon.

De basisschool kijkt als het goed is vooral naar de citoscores. Die toetsen worden een paar keer per jaar gegeven. Er is ook een eindtoets (van Cito of soms van een andere maatschappij), die telt ook mee. Tot slot kijken de leerkrachten naar wat andere zaken die meestal niet goed meetbaar zijn. Denk aan doorzettingsvermogen, droomt wel/niet makkelijk weg, stelt wel/niet veel nieuwsgierige vragen.
Als de basisschool als definitief advies "Havo" geeft (of "Havo/vwo" of "Vwo"), dan moet de middelbare school dat advies overnemen. Dat schreef Alison al.

Daarna moet je zoon in de klas en op toetsen laten zien dat hij goed op zijn plek zit. Dus dat hij het niveau aankan. Of één van de ouders het niveau wel of niet aankan doet er niet toe. Of dat hij/zij het niveau misschien aan zou kunnen maar het nooit gedaan heeft: maakt niet uit.

Dus mijn advies:
- probeer jezelf te informeren. Je bent al begonnen
- probeer jezelf niet minderwaardig te voelen. Je kan jezelf nog ontwikkelen! En dan nog: jij bent net zo goed een van de de ouders van jullie zoon. Je bent niet minder dan je man.
- vertrouw op de scores van je zoon en op je zoon zelf

Pennestreek

Pennestreek

27-11-2019 om 12:18

Laat je nu nog je leven bepalen door de keuze van je ouders?

Of ga je in je kracht als moeder staan? Natuurlijk 'bemoei' jij je met de school van zijn zoon en zijn (school)carrière! Ben jij nou betoeterd, een beetje op de achtergrond blijven zitten vanwege de keuze van je ouders die duidelijk niet de jouwe was?!? Nee hoor, gewoon daar aan tafel gaan zitten en je eigen niet-helpende negatieve gedachten en invullingen wegduwen.
Overigens helemaal eens met Pirata, je komt verre van dom over . Misschien een mooi moment om zelf alsnog een studie op te pakken? Kun je samen met je zoon huiswerk maken, gezellig en motiverend (lijkt me, hoop ik, voor jullie beiden).

Floria

Floria

27-11-2019 om 13:09

wat

Wat is laag opgeleid?

En je ouders zijn misschien verantwoordelijk voor wat je hebt gedaan tot je 18 was, maar daarna heb je zelf van alles kunnen bijleren, al dan niet via een school. Dus als je gewoon van alles op de hoogte bent, hoef je je toch niet druk te maken?

Ik weet ook niet hoe je precies door de mand zou kunnen vallen. Misschien als je overal op zegt "Dat weet ik niet. Ik heb nooit iets geleerd". Dat komt inderdaad wel dom over. Als je daar gewoon geïnteresseerd gaat zitten luisteren of vragen stelt zonder je eigen ervaring te vermelden dan zal het best meevallen. "Hoe gaat dat dan precies?" in plaats van "Hoe gaat dat! Ik heb zelf helemaal geen opleiding!"

En zo'n gesprek gaat denk ik vooral over je kind en over de school. Niet over jou.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-11-2019 om 13:10

Laag opgeleid

Voor school is het alleen van belang of een van de ouders slechts lagere school of maximaal vmbo k heeft gevolgd, in verband met extra subsidie die ze dan kunnen krijgen. Ouders met mavo zijn voor die regels al niet meer laag geschoold.

Tamar

Tamar

27-11-2019 om 13:48

eigen opleiding doen

Inderdaad een mooi moment, tenzij je nog veel jongere kinderen hebt. Dan zitten zoon en jij gezellig samen te studeren. Dat heeft mijn moeder ook gedaan bij mijn broertje. Van verbazing ging hij ineens veel betere resultaten behalen.

Overigens laat mijn man zich ook niet op school zien, hij is daar allergisch voor. Al die vrouwen, al dat tijdrovende gedoe. Maar we overleggen altijd voor en na elk gesprek. Dus doe wat je wil.
En jij blijft de moeder hè, je zoon moet niet ineens gaan denken dat hij wat voorstelt omdat hij op de HAVO zit!

Ad Hombre

Ad Hombre

27-11-2019 om 18:09

Ambitieniveau

Ik denk dat het statistische verschil tussen kinderen van lager- en hoger opgeleide ouders met name in het ambitieniveau zit. Als je zelf 'maar' Mavo hebt lijkt VWO *heel* moeilijk, maar in werkelijkheid is dat voor een beetje slim kind best te doen. Goede kans dat een lager opgeleide ouder eerder 'tevreden' is met HAVO.

Omgekeerd, als je allebei hoger bent opgeleid zul je sneller van je kind verwachten dat het ook VWO/Uni zal gaan doen. Die verwachting heeft invloed, hoewel het natuurlijk helemaal niet gezegd is dat zo'n kind dat ook aan kan.

Als ik jou zo lees zit het met je ambitieniveau wel goed dus ik zou me geen zorgen maken.

vlinder72

vlinder72

27-11-2019 om 18:24

Gesprek

Zo'n gesprek op school gaat ook helemaal niet over jullie. Iemand van school zal jullie vragen wie jullie zoon is, op welke school hij zit, wat het advies, of jullie de school al kennen erc.

Daarna kunnen juist jullie vragen stellen over de school. Is jullie zoon misschien geïnteresseerd in iets speciaals op die school? Als hij havo advies krijgt komt hij dan in een havo/vwo klas en hoe zot het dan met de mogelijkheid om op te stromen? Wetken ze veel in projecten? Dat soort vragen kan je zelf stellen.

Je valt niet door de mand want het gesprek gaat niet over jou. Het is niet een test.

Het opleidingsniveau van de ouders hoef je niet persé op te geven. Als jullie zelf hbo invullen is er niemand die daar over twijfelt of er vragen over stelt.

Diploma

Het vragen naar het opleidingsniveau en werk van ouders is meer voor de achtergrond van het kind en bij problemen. Zijn ouders in staat het kind te helpen bij huiswerk, kunnen ze signalen dat het niet goed gaat tijdig zien en op ingrijpen, is het thuis stabiel en zo kun je er heel wat van vinden. Dat is allemaal behoorlijk subjectief en gevoelig voor vooroordelen en tunnelvisie. Maar zoals al is gezegd, het advies van de basisschool is bepalend, niet jouw diploma.

Diploma's zijn alleen tastbaar nodig als toegangskaartje voor andere opleidingen of bepaalde beroepen. Het is een bewijs dat je wat zou hebben gedaan of geleerd in het verleden. Het zegt verder niets over je intelligentie, want dat je geen universiteit hebt gedaan is niet gelijk aan dat je het niet zou kunnen.

Sommige mensen hebben pech gehad of verkeerde keuzes gemaakt, anderen zijn liever praktischer bezig of weer anderen zijn gewoon autodidact. Daarnaast is er ook nog zoiets als karakter, mogelijkheden etc. Sterker nog met jouw achtergrond dat het niet mocht en het minderwaardigheidsgevoel die je dat nu geeft, kun je voor je kind het nu juist anders willen. Je komt niet dom of onderontwikkeld over, wel onzeker en met een fixed mindset.

Het is een hele stap die je kind gaat maken. Het onderwijs is niet meer hetzelfde als 20 jaar geleden dus ook je man zal moeten
worden bijgespijkerd over richtingen, overgangsbepalingen, passend onderwijs, begeleiding etc. Dus stel gewoon je vragen. Ze niet stellen is juist raar.

Opleiding ouders belangrijk voor de basisschool

Toendertijd waren de opleidingen van de ouders een maat voor de bepaling van het gewicht van de leerling op de basisschool; lees subsidie.
Vb een autochtoon kind heeft gewicht 1, een nt2-kind gewicht 1,2 en een kind dat de taal niet spreekt gewicht 1,5. Zo krijgt een school extra geld.
Op de middelbare school is de subsidie niet gebaseerd op de hoeveelheid ‘gewichtsleerlingen’. De opsplitsing qua niveau gemaakt aan hand van resultaten.
Maar ouders die betrokken over komen, geven een middelbare school wel een beeld van geinteresseerd gezinssituatie. Dat ziet een middelbare school graag.

Dus ga juist naar dat intakegesprek; laat zien dat je geïnteresseerd bent in hoe de school zaken regelt, vraag of er een ouderberaadgroep bestaat etc.
Kom gewoon geïnteressserd over, net als al die andere ouders.

Voer ze niet met je twijfels over jouw achtergrond.
Je zoon gaat naar een vo, en gaat het daar leuk hebben en zijn best doen.

Is dit serieus?

Dit meen je toch niet serieus?
Je krijgt een paniekaanval door het bezoeken van een open dag?
Tegenwoordig wordt er zover ik weet helemaal niet meer gevraagd naar de opleiding van de ouders.
Bij het inschrijven van mijn kinderen op het VO heb ik dit echt nooit hoeven vermelden.
Ga gewoon naar het gesprek en focus je op de toekomst van je zoon en denk niet aan de verkeerde keuzes die ooit zijn gemaakt, mijn hele school loopbaan is een misère geweest maar is toch best goed gekomen al zeg ik het zelf.

Anoniem

Anoniem

28-11-2019 om 19:28

Opleidingsniveau of betrokkenheid

Als ik het goed lees, schrijf je dat je man de meeste schoolbanken doet, omdat je wilt voorkomen dat je zoon wordt afgerekend op jouw opleidingsniveau.

Zover ik weet, speelt het opleidingsniveau van de ouders inderdaad soms mee in het advies van het kind, maar dit is natuurlijk niet het allesbepalende deel. Als het goed is, kijken de basisscholen vooral naar het kind zelf. Als ze dan bijvoorbeeld twijfelen, dan kijken ze naar omstandigheden van het kind die mee zouden kunnen spelen. Als de basisschool verwacht dat ouders het kind goed kunnen ondersteunen op de middelbare school, dan zou dat misschien net in het voordeel van het kind kunnen werken.

Meestal zie je dan niet dat scholen de informatie gebruiken die jij hebt doorgegeven toen je kind 4 werd, maar meer het beeld dat ze gaandeweg van het gezin hebben gekregen. Zijn de ouders betrokken en wat voor een indruk hebben ze van het gezin.

Juist door wel betrokken te zijn bij het schoolse gebeuren van je kind (en dan bedoel ik vooral richting school), geef je meer die indruk dan wanneer je thuis blijft. Het zou dus kunnen dat juist jouw afwezigheid het effect heeft wat je denkt te voorkomen.

Natuurlijk hoop ik dat het niet zo is, maar wat anderen zeggen, je bent zeker niet dom. Probeer gewoon op jezelf te vertrouwen en laat ook aan school zien dat ook jij er voor je zoon bent.

Middelbare scholen vinden dit echt niet belangrijk

Ik ken docenten op een middelbare school. Ik heb hen nog nooit horen klagen over het opleidingsniveau van de ouders. Ik hoor ze alleen maar klagen over:
- veel te veel te hoge schooladviezen (VWO advies terwijl zowel LVS als CITO HAVO aanwijzen, etc.)
- hoog opgeleide ouders volgens de middelbare school docenten verantwoordelijk zijn voor al die te hoge schooladviezen
- hoog opgeleide ouders die hun kinderen te veel pushen en faalangst en minderwaardigheidsgevoelens bij hun kinderen veroorzaken doordat ze het niet kunnen accepteren als hun kind niet hetzelfde niveau als zijzelf aankunnen
- het feit dat ze kinderen niet meer een niveau hoger/lager moeten plaatsen obv de LVS scores maar dat ze moeten wachten op het eerste rapport (waarbij ze vervolgens alsnog de LVS scores meewegen...)

De mening van de meeste docenten is dus dat hoogopgeleide ouders de bron zijn van alle kwaad.

Bedenk ook dit: docenten zijn idealisten en ze willen graag alles er uit halen wat er in zit. Ze zijn er over het algemeen van overtuigt dat dit hen prima lukt, "ondanks" de ouders.*

Als ik jou was, zou ik wel naar dat gesprek gaan. Laat je geruststellen! Vraag hoe ze een kind beoordelen voor opstromen/afstromen, vraag wat voor begeleiding ze bieden als een kind een struikelvak heeft, etc. Je moet je over je schaamte heen zien te zetten ("fake it until you make it"), want schaamte is niet goed voor je kind. Je wilt toch niet dat jouw kind zich voor jou gaat schamen? Dat hij niet met vrienden of leerkrachten over thuis durft te praten, of dat hij niet durft te excelleren om jou niet nog verder te beschamen?

* Basisschooldocenten denken trouwens precies hetzelfde. Als een kind van laag opgeleide ouders HAVO resultaten haalt in het LVS, zullen ze nooit denken dat het kind eigenlijk stiekem een VWO kind is en dat er "meer in zat" dan wat zijzelf samen met de ouders eruit hebben weten te halen. Ze zullen denken dat zijzelf ondanks de ouders alles er uit hebben weten te halen wat er in zit; dat HAVO derhalve het hoogst haalbare is voor dit kind; en dat het hooguit in de toekomst op een heel andere school bij minder capabele docenten dan zijzelf zal zijn, dat de leerling dat HAVO niveau niet langer zal kunnen halen.

Bregje

Bregje

29-11-2019 om 12:00

dat heeft er niets mee te maken

Mijn maan heeft VBO en ik heb mavo maar er is nooit iets gevraagd over het niveau. Ik vermoed dat de oudste Havo/Vwo gaat doe en over de jongste heb ik geen idee. Die heeft een klas overgeslagen en heeft goede punten maar ze heeft ADHD dus slechte concentratie. Ach zolang ze maar gelukkig worden.

Ik kreeg ooit de opmerking: waarom heeft je kind een klas overgeslagen, jij en je man zijn toch niet slim. Ik werd daar heel erg boos om!

Mijn man wilde HAVO doen en daarna naar de kleinkunstacademie maar van zijn ouders moest hij een beroep leren dus hij heeft het echt laten verslonzen. Waarom zal hij dan havo doen als je toch niet mag leren wat je wilt, nu werkt hij als bakker in een fabriek..

Ik deed HAVO en had veel 9e en 10e maar door mijn gebrek aan kennis van Frans ben ik noodgedwongen naar de MAVO gemoeten.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-11-2019 om 12:48

Syboor

"Bedenk ook dit: docenten zijn idealisten en ze willen graag alles er uit halen wat er in zit. Ze zijn er over het algemeen van overtuigT"

Shit, dat alles eruit halen is bij jou dan helaas niet gelukt!

(goed verhaal verder)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.