Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-12-2010 om 09:41
Hallo allemaal;
Mijn dochter (11 jaar, groep 8) heeft gisteren haar voorlopig schooladvies gekregen. Het advies luidt: dakpanklas VMBT-HAVO. Wij zijn hier nogal van geschrokken en teleurgesteld, want ze heeft haar hele schooltijd hoge cijfers gehaald(van 7 tot 10), ook op haar rapporten. De Cito-uitslagen op haar rapporten zijn voor spelling, begrijpend lezen en DMT-toetsen altijd hoge A's geweest, voor rekenen soms een A, maar meestal een B. De entreetoets eind groep 7 heeft ze ontzettend goed gemaakt; een percentiel van 91 (hoogste in de klas. Dus wij gingen uit van VWO, of toch minstens HAVO. De school waar ze naartoe wil, heeft een gecombineerde brugklas HAVO/VWO, dus we dachten dat dat geen enkel probleem zou zijn. Sinds groep 4 weet ze al, dat ze dierenarts wil worden, daarvoor is VWO ook nodig.
De jef vertelde dat het advies is gebaseerd op haar lage tempo, ze is snel afgeleid waardoor ze niet altijd even snel doorwerkt. Sinds de herfstvakantie is haar tempo wel vooruit gegaan; er is toen een beloningssysteem in werking gezet: als ze goed heeft gewerkt op school, krijgt ze een stempel en bij 10 stempels mag ze of een half uurtje computeren of een klein cadeautje uitkiezen. Ik heb dat thuis ook ingevoerd: bij 10 stempels mag ze een kleinigheidje kopen. Dus ik dacht dat het wel goed zat inmiddels met haar tempo. Op haar rapport vorige week stond: ga zo door!, dus we zijn nu hoogst verbaasd door dit voorlopig schooladvies.
Eind januari/begin februari krijgen we het definitieve schooladvies. Maar ja, dat is al best snel; er zit ook nog een kerstvakantie tussen.
Ik vraag me nu dus af wat we kunnen doen nu.
Kunnen we haar toch aanmelden (dat is half maart) op de brugklas HAVO/VWO? De school waar ze naartoe wil, is een grote scholengemeenschap met niveau's variërend van VMBO-T tot en met VWO plus.
Ik wacht met veel spanning op reacties.
groetjes van verena
20-12-2010 om 11:16
Raddraaiers
Sneu woord eigenlijk, raddraaiers
Mijn ervaringen: Zoon zat in VWO+ brugklas met technasium. Hier zaten zeker 2 raddraaiers in. Dochter zit in 3 gymnasium. Hier ook 2 raddraaiers (vanaf de brugklas), die overigens prima mee kunnen komen qua leerstof. Jongste zit in Havo/Vwo brugklas (expressieklas) en daar geen enkele raddraaier.
Mijn conclusie:
1. Raddraaiers komen op ieder niveau voor.
2. Er zijn raddraaiers die prima mee kunnen komen en raddraaiers die niet goed mee kunnen komen
Groet,
Jujube
20-12-2010 om 11:24
Grappig
Een hele discussie over raddraaiers. En dat terwijl ik alleen maar aangaf dat in de klas van mijn zoon de kinderen die niet goed mee kunnen komen (lees: slechte resultaten) de klas op stelten zetten. Ik geef daarbij geen enkel waardeoordeel over het niveau van de kinderen. Ik zeg alleen dat ik liever onze zoon in een VWO klas had gehad. De reden hiervoor heb ik gegeven. Dat het in de praktijk anders is verteld Jujube helder.
20-12-2010 om 22:56
Niet hele draad gelezen...
Maar volgens mij zitten er in elke brugklas raddraaiers. De raddraaiers uit het VWO en de HAVO stromen echter vaak af richting VMBO. Gemiste kans...