Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
verena

verena

15-12-2010 om 09:41

Lager schooladvies door tempo-wat te doen?

Hallo allemaal;

Mijn dochter (11 jaar, groep 8) heeft gisteren haar voorlopig schooladvies gekregen. Het advies luidt: dakpanklas VMBT-HAVO. Wij zijn hier nogal van geschrokken en teleurgesteld, want ze heeft haar hele schooltijd hoge cijfers gehaald(van 7 tot 10), ook op haar rapporten. De Cito-uitslagen op haar rapporten zijn voor spelling, begrijpend lezen en DMT-toetsen altijd hoge A's geweest, voor rekenen soms een A, maar meestal een B. De entreetoets eind groep 7 heeft ze ontzettend goed gemaakt; een percentiel van 91 (hoogste in de klas. Dus wij gingen uit van VWO, of toch minstens HAVO. De school waar ze naartoe wil, heeft een gecombineerde brugklas HAVO/VWO, dus we dachten dat dat geen enkel probleem zou zijn. Sinds groep 4 weet ze al, dat ze dierenarts wil worden, daarvoor is VWO ook nodig.

De jef vertelde dat het advies is gebaseerd op haar lage tempo, ze is snel afgeleid waardoor ze niet altijd even snel doorwerkt. Sinds de herfstvakantie is haar tempo wel vooruit gegaan; er is toen een beloningssysteem in werking gezet: als ze goed heeft gewerkt op school, krijgt ze een stempel en bij 10 stempels mag ze of een half uurtje computeren of een klein cadeautje uitkiezen. Ik heb dat thuis ook ingevoerd: bij 10 stempels mag ze een kleinigheidje kopen. Dus ik dacht dat het wel goed zat inmiddels met haar tempo. Op haar rapport vorige week stond: ga zo door!, dus we zijn nu hoogst verbaasd door dit voorlopig schooladvies.

Eind januari/begin februari krijgen we het definitieve schooladvies. Maar ja, dat is al best snel; er zit ook nog een kerstvakantie tussen.

Ik vraag me nu dus af wat we kunnen doen nu.

Kunnen we haar toch aanmelden (dat is half maart) op de brugklas HAVO/VWO? De school waar ze naartoe wil, is een grote scholengemeenschap met niveau's variërend van VMBO-T tot en met VWO plus.

Ik wacht met veel spanning op reacties.

groetjes van verena

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
verena

verena

15-12-2010 om 09:45

Sorry.. wat spelfoutjes

Oeps...In de gauwigheid wat spelfoutjes getypt.

VMB-T moet natuurlijk zijn: VMBO-T en :de jef moet zijn: de juf.

Geen ramp

"Eind januari/begin februari krijgen we het definitieve schooladvies."
Duh, dat wordt gebaseerd op de eind Cito. Als je dochter daar een vette vwo scoort, dan gaat het advies ook die kant op. Heb vertrouwen in je kind.
Je kunt altijd aanmelden, ook met een advies dat lager is. Natuurlijk is toelating zekerder als er een top advies en topscore eindtoets staat. Maar ook bij een lager advies is toelating beslist niet uitgesloten.
"De school waar ze naartoe wil, is een grote scholengemeenschap met niveau\'s variërend van VMBO-T tot en met VWO plus. "
Dat is een voordeel. Mocht ze toch in de vmbo/havo-klas belanden, dan kan ze in de 1e zichzelf omhoog werken. Kijk goed in de schoolgids. Meestal staat er iets over omhoog stromen en welk gemiddeld cijfer lln daarvoor moeten hebben. Zorg dat je dochter de voorwaarden goed kent (gemiddeld een 7 halen?) en maak samen een plan om haar daarmee te helpen.
Voor omhoog stromen moet je vooral gedisciplineerd werken en geen steekjes laten vallen (minnetjes of aftrek door boek vergeten, te laat met werkstuk of huiswerk niet gemaakt kun je je niet veroorloven).
Dat betekent dat ze van thuis gedisciplineerde hulp nodig heeft. Die hulp is vooral administratief (optijd voorbereiden, optijd alles af hebben, de tas goed gepakt) én luchtig. De druk moet niet te zwaar worden. Je moet dus net zo gedisciplineerd plezier en ontspanning inroosteren en net zo gedisciplineerd het werk dat niet zo belangrijk is laten vallen of samen doen zodat het eerder af is.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

15-12-2010 om 10:01

Heel bijzonder

Het lijkt erop dat dit advies van de leerkracht inderdaad wel wat aan de voorzichtige kant is. Bij een entreetoets van 91 hoort volgens mij gewoon vwo, en aangezien er op die toets ook tijdsdruk zit, zit het met het tempo wel goed. Ik denk dat je op dit moment niet zoveel kunt doen. De cito afwachten in jan/feb, hopen dat die net zo hoog uitvalt als de entreetoets, en dan zou ik toch aandringen op een havo/vwo advies.

verena

verena

15-12-2010 om 10:14

Miriam

Hallo Miriam;

Bedankt voor je reactie. Het definitieve advies wordt eind januari/begin februari gegeven, maar de eind-CITO is 1-2-3 februari. De uitslag van de eind-Cito komt de eerste week van maart binnen, dus na het definitieve advies, maar wel vóór het aanmelden op het voortgezet onderwijs, want we moeten hier half maart aanmelden.

groetjes van verena

Bada

Bada

15-12-2010 om 10:28

er kan nog van alles

Inderdaad aan de voorzichtige kant, ze scoort toch altijd hoog. Mijn dochter had op de basisschool hetzelfde probleem. Scoorde altijd hoog, meestal A, af en toe B en ook op de entreetoets een hoge uitslag (het zou jouw verhaal kunnen zijn). Op rapporten altijd de vermelding dat dochter toch wel erg traag was(leuk om dat altijd te lezen, niet) en ook bij het advies kregen we te horen dat ze bij de cito toch wel uit zou vallen omdat het dan toch ook belangrijk was dat ze snelheid maakte. Leuk was dat ze toch 547 punten haalde en een dik vwo advies kreeg.

Ik zou het wel eens aankaarten op school, om de neuzen toch een beetje dezelfde richting op te krijgen. Vragen waarom ze zo voorzichtig zijn mbt die hoge scores.Ik zou toch op zijn minste havo advies willen, kun je ze in een combi havo/vwo zetten en van daaruit naar 2e vwo (zo ging het bij ons, geen enkeke vwo klas aanwezig)

verena

verena

15-12-2010 om 10:36

Bada

Hallo Bada;

Bedankt voor je reactie. Inderdaad herkenbaar. De juf (en de adjunct-directeur die erbij zat; hij geeft de klas op vrijdag les) geven aan dat mijn dochter door haar tempo het niet aan zou kunnen op HAVO/VWO.
Ook al heeft ze tegenwoordig haar weektaak af en af en toe zelfs extra werk erbij. Het extra werk dat ze dan maakt, dan maakt ze gemakkelijk werk en de juf ziet liever dat ze dan juist moeilijker werk maakt. Ik heb dat gisteren tegen mijn dochter verteld en die zei, dat ze dat gemakkelijke werk maakt omdat ze dan zo veel mogelijk extra werk af heeft. Als ze het moeilijkere werk maakt, kan ze in dezelfde tijd minder maken, zeg maar. Het werk is voor haar helemaal niet te moeilijk, maar ze gaat dan eigenlijk dus voor de kwantiteit; ze denkt hoe meer af, hoe beter, in deze.

groetjes van verena

Komt vast goed.

Mijn idee is dat je als ouder vaak een beter idee hebt (of minimaal net zo'n goed idee) dan de leerkracht.

Hier 2 jaar terug ook een gr 8er waarvan juf in het begin van het jaar zei dat ze dacht aan VMBO-T. ook mede gebaseerd op werktempo(? wat overigens helemaal niet laag was) en onzekerheid. We hebben er vriendelijk om gelachen. Zoon had een prima Citoscore, en is (nog steeds met twijfel van de leerkracht) naar een HAVO VWO brugklas gegaan. Hij zit nu in de 2e (dubbel brugjaar) en is een van de besten van zijn klas. Een probleemloze leerling die ruim voor het definitieve keuzemoment al tijden een vette VWO achter zijn naam heeft staan in de docenten-files. Niks mis met zijn werktempo, en het zelfvertrouwen straalt er aan alle kanten vanaf.

Tuurlijk heb ik me destijds ook wel afgevraagd of het goed zou komen, maar stress helpt niet. Rust & overtuiging wel. Bij jou & bij je kind. Ik kan me niet voorstellen dat je kind na zo'n mooie entreescore op de eindtoets opeens veel lager scoort. Hou je daar maar fijn aan vast!

Ingrid

Hoe gaat dat aanmelden?

"maar wel vóór het aanmelden op het voortgezet onderwijs, want we moeten hier half maart aanmelden."
Hoe werkt dat aanmelden dan? De vo school moet de eindcito betrekken in de afweging (een onafhankelijke toetsing). Of gaat de vo school zelf ook nog vanalles toetsen?
Als het goed is kun je op de site van de gemeente en of de vo school en of de bo school de aanmeldprocedure vinden.
Een trucje om de leerkracht van gedachte te doen veranderen is om semi terloops positieve ontwikkeling te melden. Niet morgen al, maar wel voor de vakantie. Iets als "Dochter groeit met de dag lijkt wel. Helemaal toe aan het vo. Ze doet thuis haar taken steeds opgewekter en kortdater. Merk je dat op school ook?"
Na de kerstvakantie nog een of twee keer zo iets zeggen (je bent verrast door tempo en belangstelling).
Vergeet trouwens niet ook je dochter op de hoogte te brengen. Ook zij moet zich zo af en toe op school van haar beste kantje laten zien. Dat hoeft niet bij alles (daar zou ze gek van worden) maar wel bij kleine dingetjes. Meteen aan de slag gaan. Iets sneller lopen in het zicht van de leerkracht. Luid benadrukken dat ze 'nu al' klaar is.
Als leerkrachen een beeld hebben van een leerling (traag) dan zien ze alleen de bevestiging daarvan (zie je wel, is ze weer traag) ook als dat steeds minder vaak voorkomt. Het doel is aandacht vestigen op die andere momenten (kijk, het kan ook snel).
In de clinch hoef je pas als het definitieve advies er is.
Doen ze proefcito's op jouw school? De uitslag daarvan kan het advies ook nog beinvloeden.
Groet,
Miriam Lavell

verena

verena

15-12-2010 om 11:05

Miriam

Hallo Miriam;

De VO doet niet zelf aan toetsen, zo ver ik weet.
Een paar weken terug is er een coördinator van de school waar dochter naar toe wil, voorlichting in de klas komen geven, een informatie-avond over de VO-soorten die er zijn. Die man vertelde dat er in eerste instantie wordt gekeken naar het schooladvies, er wordt ook gekeken naar alle rapporten de hele basisschoolperiode en alle uitslagen van alle cITO-toetsen de hele basisschoolperiode. Die zijn dus allemaal goed bij mijn dochter. Over kijken naar de entreetoets van groep 7 vertelde hij niets.

Ik kan op de site van de school en op de site van de gemeente niets vinden over aanmeldprocedure.

Dochter weet wat de juf heeft verteld en ze is zelf ook niet blij met het advies. Ze heeft me gezegd dat ze nu het moeilijkere werk gaat doen als de gewone weektaak af is.

Oefencito hebben ze een week of 4 geleden gehad; de juf heeft daar gisteravond niets over gezegd (en in mijn verwarring ben ik vergeten daarnaar te vragen), maar een paar weken terug mailde juf me dat dochter op rekenen en studievaardigheden minder had gescoord dan dat juf verwacht had. Maar hoe ze dan precies heeft gescoord daarmee, weet ik dus niet. Bij de entreetoets eind groep 7 had ze met taal een percentiel van 96, met rekenen 84 en studievaardigheden 67.
Trouwens, het rekenen is nu bij (alle) kinderen in de klas een stuk lager dan andere jaren. Een kind dat eert in het plusgroepje van rekenen zat, had nu een 5.
Mijn dochter had nu een 6, normaal altijd tussen 7 en 8 en een half. Ik heb het rekenwerk gezien en vind het verschil van rekenen groep 7 en groep 8 enorm groot. Ik heb er zelf nog best moeite mee!

Ze krijgen, volgens mij, ook nog oefen-CITO'S vlak voor de echte eindtoets, ik meen een week daarvoor.

groetjes van verena

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

15-12-2010 om 11:10

Vreemd

Zoon heeft hier ook niet bepaald een hoog werktempo (of eigenlijk: z'n werk doet hij wel snel, en hij pakt dingen ook wel snel op... maar verspilt veel tijd met neuzelen en rondwandelen).

Toch staat er al vanaf het begin een gymnasiumadvies, ondersteund door z'n entreescore van 94%. Hij heeft op een lager niveau ook echt niks te zoeken.

Hier baseren ze het advies trouwens niet op de eind-cito, want die doen ze niet. Ze kijken wel naar de entreetoets en hoe het kind in de voorgaande 8 jaar heeft gepresteerd en is gegroeid.

Als je dochter wel in een normaal tempo kan werken als ze beloond wordt, dan moet de juf toch inzien dat er met haar tempo an sich niks mis is. Wellicht vindt ze, net als mijn zoon, andere dingen interessanter dan het school werk.

Gelukkig heb je nog even de tijd om dit allemaal recht te laten zetten. Succes!

verena

verena

15-12-2010 om 11:16

Mvr. koekepeer

Hallo Mvr. Koekepeer;

Ja, daarom juist. Ze leert heel gemakkelijk, hoeft voor een toets maar even te leren, zeg maar en dan kent ze het al. Ze heeft ook een uittekend geheugen.

De CITO-toetsen heeft ze ook altijd ruim op tijd af, en dan niet afgeraffeld, maar goed gemaakt.

Vandaar mijn frustratie over het advies.

groetjes van verena

Signaal

"Die man vertelde dat er in eerste instantie wordt gekeken naar het schooladvies, er wordt ook gekeken naar alle rapporten de hele basisschoolperiode en alle uitslagen van alle cITO-toetsen de hele basisschoolperiode. "
Dat kan niet waar zijn. Dat zou veel te veel werk zijn bij honderden aanmeldingen. Je kunt erop rekenen dat er een vluchtige selectie is (advies + eindcito of anders de entreetoets) en dat alleen van die lln waarvan dat onvoeldoende duidelijkheid geeft, verder wordt gezocht.
"Ik kan op de site van de school en op de site van de gemeente niets vinden over aanmeldprocedure. "
Over welke gemeente/provincie gaat het?
"Trouwens, het rekenen is nu bij (alle) kinderen in de klas een stuk lager dan andere jaren. Een kind dat eert in het plusgroepje van rekenen zat, had nu een 5. "
Dat is wel een signaal. Het komt voor dat scholen te lang met oude Cito-toetsen werken. Switchen naar een nieuwe toets levert bij de meeste scholen een schijnbare daling van de llnniveau's op. Onderwijs is nu eenmaal niet alle jaren hetzelfde. De prioriteiten verschuiven gaandeweg. Scholen houden dat niet op alle fronten bij en sommige scholen blijven zelfs structureel achter.
Op die manier kan het gebeuren dat jaren lang goede rapporten toch tot een advies leiden dat lager is, maar toch ook realistisch.
"Ik heb het rekenwerk gezien en vind het verschil van rekenen groep 7 en groep 8 enorm groot."
Dat hoort eigenlijk niet zo te zijn. Groep 8 is maar in zeer beperkte mate 'nieuw'. Het is vooral herhaling en hooguit wat verdieping van wat er geweest is. Als er een zichtbaar gat is dan wijst ook dat erop dat de school in de voorgaande jaren achter is gebleven bij de onderwijsontwikkelingen.
En dat kan leiden tot een lager lesniveau bij lln.
Extra oefening thuis is dan nodig om de eindtoets op capaciteitsniveau te kunnen maken.
Groet,
Miriam Lavell

verena

verena

15-12-2010 om 11:26

Miriam

Hallo Miriam;

Het gaat om de gemeente Helmond.

groetjes van verena

Sawo

Sawo

15-12-2010 om 11:51

Studievaardigheden

Hoi verena

Ook hier eerst een vmbo havo advies. Ze zit nu zonder veel problemen in 5 vwo. Maar onze school gaf eigenlijk pas een advies af na de cito. De meeste middelbare scholen zeggen te kijken naar advies van school maar in de aanmeldprocedures staan meestal alleen cito eisen opgenomen. Maar ik zou nog wel even met je dochter naar de studievaardigheden kijken want deze zijn wel belangrijk en echt onder vwo niveau. Probeer een proefcito met je dochter en kijk waar de problemen liggen. Vaak is het iets simpels dat je makkelijk kan oplossen.

Schoolgids

Ik kan het ook niet vinden bij Helmond. Maar er moet wat zijn. Kijk in de schoolgids van de vo school. Daar moet de aanmeldprocedure en de selectie in vermeld zijn.
Kijk in je eigen schoolgids. Daarin moet vermeld zijn hoe het onderwijskundig rapport dat naar de vo school gaat eruit ziet en hoe dat naar de vo school gaat (digitaal via een loket, in print via de post of via de ouders).
Groet,
Miriam Lavell

Bada

Bada

15-12-2010 om 23:16

Advies voor de toets

Ik denk dat de meeste scholen in omgeving Helmond zo werken, als ik zo eens om me heen hoor(de). Entreetoets maken, resultaat waaruit al een voorzichtige score wordt gegeven. Dan op de school hier de leraar van groep 6, 7, en 8 bij elkaar voor het advies uit te brengen vóór de eindtoets gemaakt wordt.

Verena, even benieuwd want mijn kind zit op het Knippenberg college Vwo, waar wil jouw dochter heen als ik het vragen mag?

Zoals iemand anders ook al schreef dat haar kind nooit geen problemen meer heeft gehad met trager werken toen ze in de brugklas kwam zo ook bij ons. Waar dat op de basisschool dan aan heeft gelegen? En het ging echt om traag werken, nooit alles afhebben maar dat heeft scores nooit gedrukt.

Astrid

Astrid

16-12-2010 om 00:15

Super sloom kind met vwo advies (we noemen hem ons slakje)

Ik heb hier een 12 jarige slak. Een slak waarbij echt alles in een vertraagd tempo gaat. Van aankleden, tas inpakken tot fiets pakken. Als je er naar kijkt lijkt het wel of het beeld stil staat. Was altijd al zo en is nog steeds zo.

Op de basisschool idem dito. in gr. 6 kon de juf niet meer tegen dit slakken tempo. Had de rest 6 rijtjes af, was hij bij rijtje 2. Toen werd van elk vak het werk gehalveerd en spoorde hem om de 5 min. aan. Ging een stuk beter, maar bleef een slak. Omdat hij alles wat hij deed goed deed kreeg hij gewoon VWO advies. Hij had overigens een percentiel van 100% bij de entreetoets, maar 91% is ook gewoon VWO.

Hij zit nu in 2 gymnasium en is nog steeds een slak. Wat maakwerk betreft dan, want leerwerk doet hij eigenlijk niet aan. Het rare is dat hij op het VWO bij repetities wel altijd alles op tijd af heeft. Het is zelfs zo dat hij wegens z'n autisme een speciale kaart op tafel kan leggen waar mee hij extra tijd krijgt, maar die heeft hij nooit nodig. Hij is altijd ruim voor tijd klaar. Hij gebruikt die kaart alleen als de hele klas in tijdnood komt, dan komt hij opeens met die kaart. Beetje misbruik, maar hij heeft 'm nou eenmaal.

Achteraf denk ik en eigenlijk weet ik het wel zeker dat de basisschool stof hem niet boeide. Uit het raam kijken was veel leuker.

Maakwerk is voor zoon trouwens nog steeds lastig, daar moet hij thuis nog elke 5 min. op aangespoord worden. Dat trage zit gewoon in hem.

verena

verena

16-12-2010 om 00:15

Bada- dit is toevallig!

Hallo Bada;

Dát is nog eens toevallig, zeg! Mijn dochter wil ook naar het Knippenberg college.

Dus jij woont ook in Helmond?
En bij jullie is het dus ook zo ongeveer gegaan?

groetjes van verena

louise

louise

16-12-2010 om 09:31

Wat is dat toch?

Wat is dat toch, met die scholladviezen? Hier een zoon die een lager schooladvies krijgt (tl-plus) ivm het nog niet goed kunnen plannen. Wij gaan hem aanmelden bij de havo (en dat is al een niveau dat lager ligt) omdat wij denken dat hij dat gemakkelijk aankan. En plannen leren ze pas echt goed op de middelbare school. Ik vond het daarom fijn te lezen, Ingridt, wat jouw ervaringen hiermee zijn.
En voor de liefhebber, ik kwam dit tegen op de site van de school van Prem:

18 maart 2009
Mavo-leerling heeft meer kans in gemengde klas
Categorie: Kinderen,Nieuws,Vervolgonderwijs
Mavo-leerlingen hebben een grotere kans om het hoger onderwijs te halen als ze in een brugklas zitten met havo’ers. Zo’n gemengde brugklas geeft hen een jaar langer de tijd aan te haken bij het havo-niveau. De prestaties van havo-leerlingen blijven in zo’n gemengde brugklas gelijk.

Dat concludeert het Centraal Planbureau uit eigen onderzoek naar de gevolgen van de vroege selectie in het onderwijs.

Nederlandse scholieren moeten al op twaalfjarige leeftijd kiezen tussen vmbo, havo en vwo. Dat is vroeger dan in veel andere landen. Hierdoor halen minder leerlingen de hogeschool of universiteit, aldus het CPB. Eerder gaf de OESO ook al aan dat een vroege selectie van scholieren een barriere vormt voor de groei van het aantal HBO’ers in Nederland.

Het onderzoek van het Centraal Planbureau.

Het CPB onderzocht de schoolloopbanen van leerlingen die in 1989, 1933 en 1999 instroomden in het voortgezet onderwijs. Het planbureau legde de nadruk daarbij op leerlingen op de mavo (nu het vmbo), omdat deze categorie vaak via het mbo naar het hoger onderwijs moet.

Van alle leerlingen die alleen met andere mavo‘ers in de klas zaten, haalde 22% uiteindelijk een diploma aan hogeschool of universiteit. Mavo-leerlingen die de definitieve schoolkeus pas maakten na een gemengde brugklas van één of twee jaar, hadden meer succes. Van hen haalde 26% een diploma in het hoger onderwijs.

Een mogelijke reden voor positieve effecten van keuze-uitstel voor leerlingen met een mavo-advies is volgens het CPB de mogelijkheid voor scholieren om na de gemengde brugklas direct naar het havo te gaan, wat een directe aansluiting op het hoger onderwijs biedt. Leerlingen krijgen dus langer de tijd om het voor hen optimale niveau te bepalen en houden langer uitzicht op doorstroom naar het hoger onderwijs. Andere mogelijke verklaringen zijn verschillen in onderwijsaanbod en verschillen in het niveau van klasgenoten.

De theorie

"Wat is dat toch, met die scholladviezen?"
Dat is eenvoudig uit te leggen.
Het begint allemaal met de basisveronderstelling dat falen op school vooral samenhangt met een te hoog lesniveau. Wie havo kan, kan mavo nog beter.
Met deze veronderstelling is ook een verklaring gevonden: Lln die falen doen dat omdat ze op het verkeerde schooltype zitten. En zij belanden daar omdat hun ouders teveel van ze verwachten (de prinsen en prinsessentheorie is niet nieuw. Hij komt van Freud 1856-1939).
Om het aantal falers (zittenblijvers, drop-outs) te verminderen is al jaren geleden de wet aangepast waardoor de schoolkeuze niet meer uitsluitend afhankelijk is van de schoolkeuze van de ouders.
Maar het hielp niet, dus worden al enige jaren ook basisscholen afgerekend op het succes van hun lln in het vo. Veel falers = veel minnetjes = een slechte score van de inspectie.
En natuurlijk worden ook vo scholen zo beoordeeld in de scholenranglijst.
Het gevolg is dat basisscholen voorzichtig adviseren, liever te laag dan te hoog, dat vo scholen voorzichtig toelaten en voorzichtig laten doorstromen (liever afstromen dan opstromen).
Overigens is de veronderstelling nooit onderzocht. Wat er wel onderzocht wordt geeft telkens weer als resultaat dat het verkeren in een omgeving die meer eisen stelt (liever te hoog dan te laag) lln meer kansen en vooral een hoger lesniveau oplevert.
Maar ja, die school- en doorstroomadviezen zijn er dan ook niet primair om die leerling goed te doen, maar om de school te behoeden tegen falers.
Overigens is er eindelijk wel een verandering te zien. Al van meet af aan waren er telkens net zoveel lln die boven het schooladvies werden geplaatst (prinsen en prinsessen) als lln die onder het schooladvies werden geplaatst (doe maar gewoon, dat was voor mij ook genoeg).
Die laatste groep wordt kleiner. Meer ouders gunnen hun kinderen een betere opleiding, ook als die opleiding hoger is dan die van hen zelf.
Daarmee neemt vanzelfsprekend ook het aantal botsingen toe: Ouders die hun kind een goede start gunnen (liever te hoog dan te laag), versus scholen die conservatief adviseren (liever te laag dan te hoog).
Over dat CPB:"Een mogelijke reden voor positieve effecten van keuze-uitstel voor leerlingen met een mavo-advies is volgens het CPB de mogelijkheid voor scholieren om na de gemengde brugklas direct naar het havo te gaan"
Nou nee. Het gaat over inbedding. In een klas waar zowel leerkrachten als lln ervan doordrongen zijn dat er aan getrokken moet worden, wordt meer gedaan.
Plaats een lln in een klas waar hij qua begripsniveau bovenuit steekt en hij gaat zich met andere dingen bezig houden dan huiswerk leren. Zo zakt de soufflé van scholingsmoraal vanzelf in.
Veel scholengemeenschappen hebben een structuur die dat nog eens extra in de hand werkt. Dat zit in de beoordelingsstructuur. Gewone voldoendes (gemiddeld 6 tot 7) horen bij doorstromen op vmbo niveau. Wie havo of vwo wil, moet gemiddeld 7-8 of 8-9 halen.
Leerlingen weten dat niet en gedragen zich per dag met elkaar zoals ze dat het liefste doen, gewoontjes. Je best doen voor een gemiddelde boven 7 of 8 is uitsloverij.
En zo missen ze de slag.
Groet,
Miriam Lavell

Hoera

Wat een prachtig betoog. Ik ondersteun het ten volle!

Dorry

ps. en nu nog zorgen dat daar een ommezwaai in komt

louise

louise

16-12-2010 om 10:23

Pelle

"Ik kon niet anders dan een Havo/VWO brugklas maar zoon kan dat niet..."
Hier heb je wel bij verschillende scholen een havo/atheneum brugklas, dus ze bestaan nog wel degelijk.

louise

louise

16-12-2010 om 10:31

Miriam

Ik ben het met veel dingen eens uit je betoog. Vooral het liever afstromen dan het opstromen. dat is ook een argument van man en mij wat zoon betreft. School lijkt er vooralsnog niet veel mee te doen. Ook het feit dat zoon, als hij onder niveau geplaatst wordt, onderuitgezakt in de banken gaat liggen en weinig tot niets meer gaat doen. Precies zoalsjij ook zegt: "Plaats een lln in een klas waar hij qua begripsniveau bovenuit steekt en hij gaat zich met andere dingen bezig houden dan huiswerk leren. Zo zakt de soufflé van scholingsmoraal vanzelf in."
En dan dit: "Daarmee neemt vanzelfsprekend ook het aantal botsingen toe: Ouders die hun kind een goede start gunnen (liever te hoog dan te laag), versus scholen die conservatief adviseren (liever te laag dan te hoog)."
Ik ben het hier helemaal mee eens, maar ja, wat kan je er tegen doen. Ik weet wel dat dit een voorlopig advies is maar ik vrees voor het definitieve. Wat kan je als ouder dan doen? Ik kan je wel zeggen dat mijn man en ik ons momenteel erg machteloos voelen.

Omgekeerd effect

Die ommezwaai zie ik niet komen. En dat terwijl het probleem al veel langer bekend is.
De basisvorming, eerste twee jaar vo alle lln bij elkaar, is gestoeld op het idee dat nu ook weer uit het CBP onderzoek komt. Maar het effect van de invoering was omgekeerd: Juist het afschaffen van vermenging (dakpanklassen, etc). 60% van de vo scholen voerde de basisvorming botweg niet uit. Dus is het afgeschaft en zitten we nu met een onderwijsstructuur die nog vroeger lln splitst dan voor de basisvorming (de brugklas/dakpanklas bestaat bijna niet meer).
De dominante opvatting onder onderwijsgevenden en daar omheen hangende uitvoerders, is nu eenmaal dat lln beter te laag dan te hoog geplaatst kunnen worden. Zij zien daarvan voortdurend bewijs omdat dat is wat ze willen zien. En dat willen ze zien omdat op die manier het falen per definitie bij de lln (of hun ouders) ligt.
Zodra je de opvatting 'beter te hoog dan te laag' in het vaandel zet, dan is slagen volledig afhankelijk van hoe de school de soufflé van de scholingsmoraal bij zowel lln als leerkrachten in stand weet te houden.
Falen is dan de schuld van de school.
Op kleinere schaal: In het naar voldoendes (vmbo) leiden van lln is niet minder eer van je werk te halen dan in het naar het hoogst mogelijke lesniveau tillen van zoveel mogelijk lln. Het effect daarvan zie je niet dagelijks in de klas. Je ziet het hooguit op langere termijn in de grote cijfers.
Zo kan het ook gebeuren dat het lesniveau daalt (dat is nu aan de hand), terwijl leerkrachten en scholen zich van geen kwaad bewust zijn. Zij werken nog even hard en zien in de dagdagelijkse praktijk nog steeds dezelfde signalen die eer van het werk geven.
In het basisonderwijs is al ruim tien jaar een strijd gaande om goed leesonderwijs. Wetenschappelijk onderzoek te over dat laat zien dat een hoog ambitieniveau leidt tot een hoger leesniveau, ook van de zwakste lln.
Ook hiervan is het effect van alle inspanning omgekeerd. Het leidt in de praktijk tot het afkeuren van lln (hoog ambitieniveau niet gehaald = zittenblijven).
Zo wordt het ambitienivau opnieuw en volledig de verantwoordelijkheid van de lln en niet van de school of de leerkracht.
Het neveneffect ervan is dat onderwijs naar huis wordt geduwd. Als pa en moe hun ambitieniveau serieus nemen en dus thuis actief met hun kinderen aan de slag gaan, ook met schoolwerk, dan heeft kind de kans om een zo hoog mogelijk lesniveau te bereiken.
Als er al wat veranderd dan zie ik meer kans in die richting. Nou ja, totdat het onderwijsveld tot hun schrik tot de ontdekking komt dat er een hoge mate van overbodigheid is bereikt.
Daarvan zie je trouwens ook al signalen (bezuinigingsplannen, opsmuk weghalen).
Groet,
Miriam Lavell

Oefenen

Louise:"Wat kan je als ouder dan doen? Ik kan je wel zeggen dat mijn man en ik ons momenteel erg machteloos voelen."
Flink oefenen in de hoop dat er een hoge Cito-score uitrolt.
Groet,
Miriam Lavell

louise

louise

16-12-2010 om 10:54

Oefenen

Dat doen we al. Allerlei mogelijke oefeningen op taalgebied die we via internet vinden op taalgebied (zoon heeft een A voor rekenen) hebben we al geoefend (oa leestrainer). Leerkracht (onervaren) beweert geen oude cito's te hebben om te oefenen, wel mag ik het methodeboek mee naar huis in de kerstvakantie. Maar dat schiet niet erg op want geen meerkeuze en zoon haalt daar rv voor.

Gerry

Gerry

16-12-2010 om 11:21

Uiterste oplossing: testen

Wat je zou kunnen doen is haar laten testen door een psych die verstand heeft van slimme kinderen. Dan kun je erachter komen waarom ze een langzaam tempo heeft. Het zou natuurlijk kunnen dat ze een lage verwerkingssnelheid heeft, maar het zou ook kunnen dat ze langzaam werkt omdat de stof haar niet voldoende boeit. Plus dat je een IQ hebt, wat ook interessant kan zijn. Op het moment dat je het laatste speelt, heb je iets om met school te gaan praten, of om op het VO te gaan praten, mocht school toch blijven vasthouden aan advies. Het is wel een dure grap, maar je hebt dan twee momentopnames in plaats van een en als het goed is een rapport van een deskundige dat kan ondersteunen waarom VWO de juiste plek is.

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2010 om 11:57

Hier ook pelle

Hier zijn ook genoeg van dergelijke brugklassen te vinden.

Sancy

Sancy

16-12-2010 om 13:33

Pelle

Een half uur extra fietsen kan ook net het halve uur zijn waarin hij even los kan komen van school, zodat hij bij thuiskomst met wat drinken zijn huiswerk kan gaan maken. Als hij dicht bij school woont, zoekt hij die ontspanning als hij thuis is denk ik?

verena

verena

16-12-2010 om 13:54

Doet me goed! (bada?)

Hallo allemaal;

Het doet me goed om reacties te krijgen waarin me een hart onder de riem wordt gestoken. We hopen echt dat de soep hier niet zo heet wordt gegeten als hij is opgediend; hopelijk wordt het definitieve eindadvies HAVO of VWO. Met een HAVO-advies kan dochter hier in woonplaats op de brugklas HAVO/VWO terecht.

Opmerkelijk trouwens dat in de klas maar een stuk of 4 kinderen een HAVO-advies hebben gekregen (21 leerlingen in klas). VWO-advies heeft zelfs niemand gekregen.

Bada; ik hoop van harte om van jou een reactie te krijgen. Zie mijn reactie nadat jij gisteravond hebt gereageerd.

groetjes van verena

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.