jolanda
29-04-2010 om 22:34
Langer kleuteren, nuttig of niet?
Ons jongste dochterje wordt in mei 6. Nu heb ik deze week een halfjaarlijks oudergesprek gehad en heeft de juffrouw aangegeven dat zij wilt dat ze nog een jaar langer blijft kleuteren. Motivatie: ze is niet weerbaar genoeg, praat baby-achtig en speelt veel met jongste kleuters. Nu hebben wij ook een dochter van 10 die juist verbaal al jong heel sterk was, dus ja, ik zie ook wel verschillen tussen die twee. Maar een kind tot haar 7e in een kleuterklas houden vind ik wel een radicale stap. Cognitief zou alles wel okay zijn. Natuurlijk, maak je het voor haar wel wat makkelijker, ze kan nog wat meer aan haar Soc. Emotionele ontwikkeling werken. De school is op zich leuk, dus ik wil haar wel hier laten. Wat te doen?
ayla
30-04-2010 om 07:38
Jolanda
je zegt dat ze cognitief goed zit, betekent dat datz e alles beheerst wat ze eind groep 2 moet kennen. Hoe zit ze in de groep, heeft ze veel vriendinnetjes. gaatz e zich volgend jaar niet vervelen als ze nog ene keer groep 2 gaat doen. Voor mij zou het vrij ernstig moeten zijn om haar nog een jaar groep 2 te laten doen. Ik zou haar eerder laten doorstromen en als ze later vastloopt haar desnoods dan een jaar laten overdoen
Jolanda
30-04-2010 om 08:30
Ja, cognitief was laatste keer alles goed
Ja, mijn man heeft in oktober nog een oudergesprek gehad en toen waren de resultaten van de toetsen en werkjes goed. Blijkbaar is ze wel vaak onzeker als ze aan een werkje moet beginnen, maar uiteindelijk maakt ze het gewoon goed. De werkjes die ze meeneemt zien er ook normaal uit met een stickertje en zo. In haar eigen klas zitten nu maar 3 meisjes die naar groep 3 gaan. Dat zijn niet specifiek vriendinnen van haar, hoewel ze er wel eens mee afspreekt. Op de bso speelt ze wel gewoon met kinderen van haar leeftijd. Daar waren ze redelijk verbaasd toen ik het vertelde. Na mijn verhaal gehoord te hebben zeiden ze wel: misschien is dit beter dan dat ze continue overal achteraan hobbelt en later moet blijven zitten. Later voelt 'blijven zitten'toch meer als falen.
dirksmama
30-04-2010 om 09:07
Mijn idee
Een kind dat in mei al 6 wordt en dat cognitief gewoon op groep 2 niveau zit laat je niet zitten in groep 2, die gaat gewoon lekker naar groep 3!
Ik zou er niet eens over twijfelen.
Gaia*
30-04-2010 om 10:03
Als dirksmama
Van een jaartje doorkleuteren wordt je niet meer weerbaar. Door naar groep 3, met haar leeftijdsgenootjes. Als ze echt wat gebrek aan zelfvertrouwen heeft kan je daar ook iets anders aan doen (vb paar keertjes therapie). Zonde van het jaar. Ik zou het beslist geen reden vinden. het kan zelfs zo zijn dat haar zelfvertrouwen groter wordt door het leren in groep 3.
Mijn dochter heeft ook door gekleuterd, is later ook nog eens blijven zitten maar die voelt zich nu heel ongelukkig tussen al die kleine kinderen. Als we het terug konden draaien...
Primavera
30-04-2010 om 12:33
Kijk even in ouders en school
Daar lopen op het moment veel draden over de onnodigheid en vaak schadelijkheid van 'preventief' blijven zitten in de kleuterklas, inclusief allerlei links naar wetenschappelijke onderzoeken die aangeven dat het helemaal geen zin blijkt te hebben.
Verder nog een link naar berichtje van me uit het archief: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?thread=154643&forum=23&post=2500446
Ik kan je alleen maar aanraden om niet zomaar een jaar weg te gooien vanwege dit soort onbenullige redenen. Als ze willen dat je dochter minder baby-achtig praat zullen moeten ze haar juist niet tussen de "baby's" laten.
Groeten Primavera
100%mama
30-04-2010 om 12:48
Heb even een kleuterjug gevraagt
die toevallig mijn moeder is wat zij in dit geval zou aanraden. Haar mening is om haar naar groep 3 te laten door stromen. Ze kan veel beter dan een jaar over doen dan nu, aan het einde van het schooljaar is zij 7 terwijl er kindjes in HAAR klas zitten die dan.....4 zijn. Op de leeftijd 7-8 zit er minder veschil met 6 jarige dan, dan nu straks met 7 jaar en 4 jaar. Persoonlijk vind ze het een wat vage reden.........
Jolanda
30-04-2010 om 13:50
Bedankt zover
Bedankt voor jullie reacties. Na de vakantie willen we zeker nog een keer met de juffrouw spreken en de mappen inzien. Wat haar betreft wordt eind mei de knoop doorgehakt. Ook wil ik proberen om op korte termijn met een psycholoog te praten over wat we inderdaad aan faalangstig gedrag zouden kunnen doen. Nogmaals, thuis is ze dat niet, maar op school blijkbaar wel..
Ik vind het moeilijk dat ik "tegen de school in moet gaan", terwijl je er toch vanuit mag gaan dat zij de deskundigen zijn. Maar uit jullie reacties proef ik wel wat ik zelf ook vind, namelijk het is een stap te snel/ver om haar nu om deze redenen te laten zitten.
Primavera
30-04-2010 om 15:07
Deskundigen
Jolanda:"Ik vind het moeilijk dat ik "tegen de school in moet gaan", terwijl je er toch vanuit mag gaan dat zij de deskundigen zijn. Maar uit jullie reacties proef ik wel wat ik zelf ook vind, namelijk het is een stap te snel/ver om haar nu om deze redenen te laten zitten."
Nee, schhol is alleen duskundig voor de school in het algemeen, voor het individuele kind zijn de ouders de deskundigen.
Het is ook een wijdverbreid misverstand dat de school het beste voor heeft met de leerlingen. Scholen zijn bedrijven die moeten draaien en echt geen liefdadigheidsinstituten. Scholen doen wat ze het beste uitkomt voor de klassevorming in het geheel. Preventief blijven zitten is een manier om niks aan eventuele problemen te doen, niks aan het aanbod te veranderen en mocht het dan misgaan het kind te blamen en af te serveren naar SBO.
Je zegt zelf dat jouw kind thuis niet zo is. Het ligt dus aan de omgeving, maar school legt liever het probleem uitsluitend bij haar neer. Dikke kans trouwens dat het in een groep 3 met meer structuur ineens stukken beter gaat. Faalangst en verlegenheid gaan overigens niet over met zittenblijven en haar zelfvertrouwen krijgt wel een deuk: zie je wel, zelfs als ze het cognitief kan is het niet genoeg, ze wordt afgekeurd omdat ze niet wat meer adrem is. Ze hebben ondanks haar goede resultaten geen vertrouwen in haar en laten het arme kind in onzekerheid of ze nou wel of niet over mag zonder dat het kind er zelf enige invloed op uit kan oefenen. Bovendien wordt nog maar even voorspeld dat ze toch wel vroeg of laat zal blijven zitten. Ik denk dat van zo'n houding zelfs volwassenen faalangst en een gebrek aan zelfvertrouwen zouden krijgen.
Heb alsjeblieft vertrouwen in je dochter en haar kunnen en sta erop dat ze gewoon over gaat. Alleen jij als ouder kan haar beschermen tegen de doorkleutergekte op willekeur die helaas tegenwoordig vaak op scholen heerst.
Groeten, Primavera
Pham
30-04-2010 om 15:22
Hier ook
een kleuter die in mei 6 wordt en mogelijk langer zou kleuteren.
Ik ben het daar nog niet mee eens. Cito scores zijn goed, voornamelijk b en een enkele c. Dochter leest al voorzichtig 3 letter woordjes.
Dochter zou vanwege gedrag langer moeten kleuteren. Als dochter geen zin heeft in een werkblad, moet de juf veel moeite doen om haar aan het werk te krijgen. Dochter doet graag wat ze zelf wil.
Mijn man en ik hebben vinden dit probleem op gedrag gebied en aan gedrag kun je iets doen. Juf moet dochter 'gewoon' aanpakken.
Het grote voordeel voor mijn dochter vind ik in groep 3 dat als ze gaan werken, de hele klas werkt en niet de halve klas lekker speelt. Dochter blijft ook bij leeftijds genoten.
Het zal niet makkelijk worden maar wij als ouders gaan er toch echt voor om dochter volgend schooljaar in groep 3 te hebben. En ja we houden in ons achterhoofd dat dochter mogelijk groep 3 2x gaat doen, dat zien we dan wel.
Wij vinden het wel belangrijk dat de leerkracht van groep 3 van het begin af aan erg duidelijk is tegen dochter.
Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, ondanks dat er duidelijke verschillen in het verhaal van onze dochters zit.
Groetjes Pham
buzz
01-05-2010 om 14:25
natuurlijk moeilijk om daar van afstand iets over te zeggen.
Mijn zoon is van oktober, zit nu in groep 1, dikke kans dat hij ook 3 jaar (bijna 3 jaar) gaat kleuteren.
Hij is hardstikke slim, praat heel goed, maar zo verlegen als iets, niet heel erg weerbaar, en heeft last van faalangst. Als hij het komend schooljaar nog zo heeft als nu, dan denk ik dat ik graag wil dat hij een jaartje langer een kleuter is.
Hij is maar klein van stuk, en wat is nu een jaar op een mensen leven. Er altijd maar achteraan hobbelen met grapjes snappen (van andere kinderen enz) is ook niets.
lekker in je vel lijkt me het belangrijkste.
En dat is moeilijk te zien vanaf hier. Misschien heeft de juf wel gelijk en is ze gewoon nog erg speels, misschien ook wel niet.
Cindy
01-05-2010 om 14:45
Twee oktoberkinderen
We hebben twee oktoberkinderen, die alletwee niet langer hebben gekleuterd. En gelukkig maar! Ze zijn alletwee aan de slimme kant en hadden niets meer te zoeken in de kleutergroep. Langer kleuteren was voor beide een straf geweest...
Eén van de twee is klein van stuk, maar dat zal ze altijd blijven. De ander is wat onzeker en verlegen, maar ook dat zag ik met een jaar langer kleuteren niet veranderen! Uiteindelijk verschillen alle kinderen van elkaar en er moet nou eenmaal iemand de jongste en iemand de oudste van de klas zijn.
Gerry
02-05-2010 om 09:00
Is, als je kind behoorlijk slim is, dan kan faalangst ook komen omdat het aanbod in groep 1 te laag is voor hem. Kinderen kunnen heel onzeker en faalangstig worden van juist een te laag aabod. Als dat voor hem zo is, maak je met kleuterverlengen het alleen maar erger. Niet lekker in je vel zitten kan ook voor een kleuter vele redenen hebben. Gezien wat ze doen in de kleuterklassen moet een kind toch flink van spelen en knutselen houden om zo'n jaar nog leuk te maken.