Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-06-2011 om 09:12
Hallo,
Mijn dochter zit in groep 5 en heeft dagelijks haar rekenen niet af. Omdat zij dit schooljaar ook een faalangst-reductietraining heeft gehad, heeft de IB-er het advies aan de leerkracht gegeven om te kijken naar de kwaliteit en niet naar de hoeveelheid sommen die dochter maakt.
Dochter rekent prima, maar dus niet zo snel. Op haar rapporten had ze voor rekenen een 7,5 en een 8. De cito's zijn een A of een B.
Vorige week heeft ze een beoordelingstoets gemaakt die ze niet af heeft gekregen. De juf heeft tegen dochter gezegd dat ze een 6 kreeg, maar dat ze als hij wel af was geweest waarschijnlijk een 9 had gekregen. Ik ben hier niet zo blij mee. Ik voorzie nu al problemen met de eindcito enzo.
Om wat inzicht te krijgen in wat en hoe ze rekent heb ik aan de leerkracht een kopie van het rekenwerk gevraagd en gekregen. Dit was een A4 vol sommen. Dochter zegt hierover dat ze het niet moeilijk vind, maar teveel. Ze is ook een dromer en doet dit dan ook halverwege het werk.
De vakantie begint hier over 4 weken, dus ik ga er nu niet meer over praten op school. Maar ik wil graag in het nieuwe schooljaar hier iets mee doen. School is zelf niet zo actief naar de ouders toe, maar werkt wel mee als je zelf met iets komt. Dus hoop ik op wat ervaringen van jullie.
groeten Dendy
07-06-2011 om 09:41
Automatiseren
Onze dochter had in groep 5 hetzelfde probleem. Nooit klaar. Wij hebben toen ingezet op automatiseren. Dat deed ze niet voldoende.
We hebben haar geholpen met leren automatiseren, door de tafels op flitskaartjes te oefenen en door veel te verdubbelen en te halveren. 'Wat is de helft van 14?'
Niet heel lang, geen moeilijke sommen, maar wel vaak doen.
Nu is haar tempo normaal.