Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Berendien

Berendien

28-12-2011 om 10:39

Laptop op vo

Dochter (brugklas) kwam vorige week thuis met haar rapport. Een heel mooi rapport. Ze zei wel dat de mentor had gezegd dat de vergadering vond dat zij met een laptop moest gaan werken want dat haar schrijfmotoriek erg slecht was waardoor haar handschrift slecht leesbaar was. Dat kost haar punten. Dat laatste was ons al opgevallen, ook dat niet alle leraren daar compassie mee hebben.
We willen de mentor in zijn vakantie niet lastigvallen, we bellen hem na de vakantie wel maar hoe moeten we ons dat voorstellen? Krijgt ze dan ook de werkboeken elektronisch aangeleverd? Gaat haar handschrift dan niet nog verder achteruit? Wie heeft ervaring met het werken op een laptop op de middelbare school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elise

Elise

28-12-2011 om 12:34

Geen ervaring, maar

bij het lezen van jouw posting denk ik: ze zal toch leesbaar moeten kunnen schrijven, al doet ze veel op de computer. Ook in haar latere leven zal het toch geregeld voorkomen dat je iets moet opschrijven en dat (soms) ook anderen het kunnen lezen (en ook fijn als je het zelf weer kunt teruglezen - heb ik zelf wel eens problemen mee ...).

Dus los even van de vraag of ze zoveel mogelijk werk op de computer kan doen, zodat ze niet daardoor punten misloopt, zou ik persoonlijk toch met een of andere -peut (fysio of andere, in elk geval een die geschikt is voor de fijne motoriek) aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat ze een leesbaar handschrift krijgt.

Ik heb er in elk geval wel eerder van gehoord, zij het dat dat om een iets jonger kind ging. Maar wel aangepakt met succes! Is denk ik ook goed voor het zelfvertrouwen van het kind.

Succes ermee.

Hier

Hier zoon met dcd (16 jaar)op het vwo met laptop. Hij heeft gewoon zijn gewone boeken, en daarnaast een laptop, proefwerken slaat hij op op een usb stick en levert hij zo in.Hij heeft ook werkboeken en dat schrijft hij nog wel, dat zijn enkele woorden/zinnetjes. Zijn schrijven is wel achteruit gegaan,maar we hebben er toen hij jonger was alles aangedaan om het te verbeteren, schrijftherapie, fysio en ergo. Meer zat en zit er gewoon niet in.Dit is wel in overleg gegaan met zijn therapeuten. Was op de lagere school haar schrijven geen probleem?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-12-2011 om 13:25

Schrijven

Mijn zoon (brugklas) heeft ook een onleesbaar handschrift. Hij kan best leesbaar schrijven maar dan kost het veel te veel tijd en zo raakt hij in de problemen met het opschrijven van aantekeningen tijdens de les en met toetsen.
Op de computer kunnen werken en goed blind met 10 vingers kunnen typen is natuurlijk sowieso heel handig maar er zal toch hoe dan ook ook veel geschreven moeten worden. Netjes hoeft niet, als het maar leesbaar is en op tempo.
Ik ga met zoon in het nieuwe jaar naar de kinderfysio om dit te verbeteren.
Met een laptop werken lijkt mij geen oplossing, net als wat Elise zegt. Daarmee verbetert het handschrift niet. Een goede schrijfmotoriek lijkt mij best belangrijk.

amk

amk

28-12-2011 om 13:36

Tja

tot wanneer?
Hoeveel schrijft iedereen nog voor een ander?
99% van veel werkzaamheden gebeurt met een computer. Met een schrijfblok doe ik bijna een jaar.
Vergaderingen: iedereen heeft zijn laptop bij zich en zijn i-phone/blackberry om dingen te noteren.

Leesbaarschrijven is leuk op school, maar op HBO en Uni wordt je al sinds de jaren 90 geacht alles getypt in te leveren.

Ga eens echt na hoevee je nog nog schrijft na je schoolcariere? Ik schrijf nog boodschappenbriefjes. En een to-do lijstje.

KGO

KGO

28-12-2011 om 18:30

Hbo / uni

Ook daar moet je schriftelijke tentamens maken.
Karin
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Berendien

Berendien

29-12-2011 om 10:29

Schrijven

Haar schrijven was op de basisschool ook slecht. Zo slecht dat ze ergotherapie ervoor heeft gehad. Dat hielp maar heel weinig. Wat dat betreft komt dit advies niet uit de lucht vallen. Ze kan haar eigen handschrift goed lezen. Ik denk dat het na alle schoolse dingen reuze mee zal vallen hoeveel ze nog voor anderen zal schrijven met de hand. Maar ja, die schooltijd zal ze door moeten komen.

Berendien

Berendien

29-12-2011 om 10:30

Salvia

Dat klinkt goed. Ik vermoed dat de vergadering ook zoiets voor ogen heeft wat jij beschrijft. Bedankt voor je reactie als ervaringsdeskundige.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2011 om 11:45

Ja hoor hbo

Zoon op HBO maakt inderdaad schriftelijke tentamens en ook schriftelijke uittreksels als hij studeert.

Ach

Tja, natuurlijk is als het even kan schrijven beter, maar soms zit het er niet in,als iemand slechte ogen heeft geef je het ook een bril.
Ik zeg wel vaak dat zoon in een goede tijd is geboren.
Zijn examen maakt hij ook gewoon op zijn laptop dus dat zal op zijn vervolg opleiding ook gebeuren.Wel staat niet iedere school ervoor open,dat is iets om in de gaten te houden. Maar bij Berendien begint school er zelf over.Er zijn ook kinderen met dyslectie met een laptop.Hier heeft zoon vwo nivo, zou toch jammer zijn als hij door zijn handschrift geen enkele school af zou kunnen ronden.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2011 om 14:05

Salvia

Ik heb drie kinderen met slecht handschrift, een goede fysio kan zorgen voor verschil, genoeg verschil om leesbaar te schrijven.

Berendien

Berendien

29-12-2011 om 15:22

Fio

En bij sommige kinderen zit het er, ondanks goede fysio, ergo of wat dan ook, toch miet in. Gelukkig bij die 3 van jou wel, helaas bij die van mij en Salvia niet.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2011 om 17:57

Berendien

Inderdaad, precies die posting had ik niet gelezen,excuus.

Laptop

Mijn zoon zit in groep 8 van de basisschool. Zeer slecht handschrift, ook therapie gehad. Hij heeft dyslexie. En omdat hij zijn eigen handschrift niet kon lezen en daardoor ook zijn spelfouten niet goed zag mocht hij al in groep 7 op de laptop gaan werken. Dit werkt prima voor hem!

Bij de voorlichting van het Vo begreep ik wel dat als hij op de laptop gaat werken daar, dat er in zijn dyslexieverklaring daarover een aantekening moet staan, anders mag hij geen examen doen op de laptop, dan moet dat weer schriftelijk.

Marjolein

Marjolein

01-01-2012 om 13:58

Berendien, wat een feest!

Even een andere invalshoek:
Jullie hebben een school gevonden die in oplossingen denkt. Hoera! Wat ontzettend fijn.
Hier is kind al meer dan een jaar in overleg met school hun stroperige stappenplan door aan het werken, nog steeds zeuren over schrijflessen, en nog geen laptop.
Geniet ervan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.