Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna

Anna

21-06-2020 om 18:55

Lastige medeleerlingen, nieuwe VO-school

Verleden jaar zat mijn dochter in een havo-brugklas waar sprake was van een school met zeer slechte organisatie, slechte communicatie en veel lastige medeleerlingen.
Deze school staat ook sinds oktober 2019 onder inspectietoezicht. Mijn dochter vond de medeleerlingen totaal niet interessant, had er ook geen vriendinnen, en had iets van "ik ga hard leren zodat ik naar een betere school kan" en is bevorderd naar 2vwo, wat ze sinds dit jaar op een andere school volgt. (vwo kon ze overigens ook op de vorige school doen)

Naar de nieuwe school zijn alleen al naar haar huidige klas 4 medeleerlingen uit toen andere klassen "meeverhuisd". Verder zijn er naar de 2havoklassen ook een groot aantal leerlingen meeverhuisd.
Op deze school is wel sprake van een betere organisatie maar helaas zijn de problemen met de medeleerlingen nog veel erger dan op de vorige school.
De school was mede uitgekozen omdat andere leerlingen van de vorige school hier ook heen wilden wat achteraf gezien niet heel handig was... Ook sprak ik andere ouders die ook hun kind ergens anders wilden zetten, maar dat volgens mij geen van allen hebben gedaan.
De problemen op de huidige school bestaan vooral uit ordeproblemen in de klas, dat leerlingen van de vorige school de andere leerlingen vertellen hoe stom dochter is, en schreeuwpartijen tussen leerlingen en leraar.
Er zijn ook problemen tussen mijn dochter en andere leerlingen bijvoorbeeld omdat zij op vrijdag moeten nablijven omdat ze bv. hun huiswerk niet af hebben en het niet leuk vinden dat mijn dochter dat nog nooit heeft hoeven doen.
Hier heeft dochter nog wel contact met een groepje meiden uit andere klassen, maar niet zo intensief dat er buiten school wordt afgesproken. De vriendinnen van buiten school zitten allen op andere niveau's dan het atheneum en vaak zelfs scholen die dit niet eens aanbieden.
Ik heb weleens contact gehad met betrokkenen van de huidige school hierover maar ik vind ze erg afstandelijk en de problemen worden gebagataliseerd.
Tijdens de periode waarin er thuis gewerkt moest worden bloeide dochter duidelijk op. Nu de lessen weer op school plaatsvinden is er weer duidelijk terugval te merken en heeft dochter al meermaals 's ochtends aangegeven dat ze ziek is en ik haar maar moet ziekmelden...
Desondanks voldoet ze nog steeds ruim aan de bevorderingsnorm dus daar ligt het probleem niet.

We zijn de laatste weken al wezen kijken naar een andere school. Vandaag zijn we een route gaan fietsen van twee scholen waarvan we denken: snelle en rechte/vlakke (asfalt) route, en ook eventueel rechtstreeks bereikbaar met de bus. Ook willen we nog naar de route van een derde school kijken volgende week, dus mogelijk komt er nog meer keuze bij.
Echter, we willen niet dat dochter volgend jaar weer dezelfde problemen heeft als op de huidige school want dan kunnen we blijven zoeken naar een andere school.
Om die reden zijn we nu naar scholen aan het kijken waar volgens scholenopdekaart geen leerlingen uit de regio van de huidige en de vorige school op zitten...

Heeft iemand enig idee op welke factoren we nog meer zouden kunnen letten? De factor "geen leerlingen van de huidige school" is er een waar we al rekening mee gaan houden, maar verder heb ik geen idee...
Mijn dochter kon goed omgaan met de schoolwisseling en ziet nog vier jaar op de huidige school niet zitten, maar hoe kiezen we deze keer wel een definitieve vo-school?

Maya

Maya

24-06-2020 om 19:05

Je doet het al goed

Je schrijft dat je dochter op de school waar ze nu zit problemen heeft omdat er mede-leerlingen van de vorige school zijn meegewisseld. Nu wil je graag een school waar niemand je dochter kent.

Het enige waar je nog op zou kunnen letten is de leerlingenpopulatie. Nu met Corona en de vakantie die eraan komt lastig, maar je zou spontaan tijdens de pauzetijden de eventuele school binnen kunnen lopen om daar enig zicht op te krijgen. Al doe je dat subtiel door bij de receptie te vragen om een aanmeldingsformulier.

Spontaan binnenlopen?

Daar zitten scholen helemaal niet op te wachten ivm de coronamaatregelen. Die doen hun stinkende best alles in het gareel te houden. Bij ons staat er de hele dag iemand in de deuropening te kijken of iedereen afstand houdt en er alleen leerlingen en docenten komen die een afspraak of les hebben. Maak het die scholen nou niet nog moeilijker door gewoon zomaar naar binnen te banjeren. Bel gewoon voor een gesprek.

skik

Tabitha

Tabitha

24-06-2020 om 23:04

Maya

Op de twee scholen die ik ken heeft dat geen zin. De ene heeft alleen online les. En op de andere school blijven de leerlingen in de lokalen tijdens pauzes. Er valt dus niets te zien.

Vrije school

Tip: Mijn kinderen zaten op een vrije school; daar zaten best veel leerlingen die uniek waren en dat ook mochten zijn.
Grote kans dat je dochter zich daar meer thuis voelt.

Tamar

Tamar

25-06-2020 om 13:02

wat Flanagan zegt

Klopt, zeker als je kind een beetje kunstzinnig is zal ze het daar geweldig vinden. Er wordt minder geroddeld en gepest en de leerkrachten zitten daar ook bovenop. Niet op elke Vrije school is het onderwijs goed op orde, maar daar kom je gauw genoeg achter als je de inspectierapporten leest. En de resultaten van je dochter zijn ondanks de ellende prima, dus kennelijk kan ze ook veel zelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.