Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
danielle1

danielle1

19-02-2014 om 11:44

laten zitten in groep 2 of niet


Dalarna

Dalarna

21-02-2014 om 20:10

Ginny

Ik had geen keuze Ginny, jij wel! En verder was het mbt zijn leerproblemen VEEL beter geweest om over te gaan en later een keer te blijven zitten.

Verder: klein in postuur is natuurlijk al helemaal geen reden om een kind te laten zitten en waarom denk je dat mijn kind nog steeds speelser is dan de gemiddelde klasgenoot en waarom dat bij jouw kind niet zou zijn? Mijn kind IS gewoon zo, daar zou nog een jaar zittenblijven hem niet hebben geholpen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-02-2014 om 20:22

Dalarna

Er zijn o.a. 2 meisjes die in april 13 worden. Zittenblijvers dus.
En verder is het één na jongste meisje in maart geboren. Een "oude" klas dus. Er is één knul die net 11 is, die is versneld en heeft er ook moeite mee.

En verder blijft het altijd koffiedik-kijken. Er is nooit sprake geweest van zittenblijven, mijn dochter leert goed, gaat volgend schooljaar naar het VWO. Maar dochter heeft ook faalangst ontwikkeld op sociaal gebied wat doorwerkte op het schoolwerk. Waardoor het zo kwam dat begin groep 5 de juf zelfs opperde dat dochter misschien beter af was op speciaal onderwijs. Wat natuurlijk flauwekul was, maar voor dochter was de jongste zijn dus heus niet zo makkelijk.

Dat bedoelde ik met "als we toen de keus hadden en we wisten wat we nu weten". Ik heb toendertijd me ook niet gerealiseerd dat er zulke verschillen in leeftijd waren en wat dat voor dochter kan betekenen. Een eerste kind is soms ook wel een broddellapje, hé? En wie weet hoe het voor zoon gaat lopen.

Hier op OO wordt blijven zitten op sociaal-emotioneel gebied algauw afgedaan als flauwekul. Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet zo zwart-wit is. En als een kind een serieuze spraak/taalachterstand heeft en het de verwachting is dat dit goed kan komen, dan zou ik persoonlijk er voor kiezen dat extra kleuterjaar te gebruiken om één en ander te verbeteren, zodat kind goed en vol zelfvertrouwen aan groep 3 kan beginnen.

Annet

Annet

21-02-2014 om 21:57

Dendy Pearson

Ik geloof dat jouw dochter faalangst heeft, sociaal onzeker is. Maar ik geloof er niets van dat de reden is dat ze zo jong is. Ze is van augustus op een school die de januari grens aanhoudt.
Het maakt niet uit hoe oud de andere meisjes zijn. En in elke groep 8 zitten een aantal leerlingen die zijn blijven zitten en dus ouder zijn. De jongens doen er niet toe?
Ik zou de oorzaak van haar onzekerheid niet zoeken in haar leeftijd maar in haar eigen ik.
Volgend jaar zit ze in een VWO-klas. Daar zal ze zeker niet meer de jongste zijn. Het belangrijkste is dat ze zich daar sterk voelt, sterk met haar eigen ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-02-2014 om 23:05

Nou nou keuze....

Als de juf haar mening gevormd heeft, ga ik een harde dobber krijgen om daar iets aan te veranderen.

En verder is mijn kind niet jouw kind en hoeft het bij ons ook niet zo te gaan. Ik zie het hem nog niet doen volgend jaar dat klassikaal werken, weektaken doen en weet allemaal meer. Ik denk dat hij, zoals hij nu is, zich volgend jaar meer thuis gaat voelen in nog een keer groep 2. En dat is wat mij betreft voor nu genoeg. Ik ken jouw ervaring, zal die ook in mijn achterhoofd meenemen, en voor de rest gaan we het zien. Misschien maakt ie een sprongetje, misschien ook niet. Zoals je wellicht wel weet hebben wij hier ook een IADH kind rondlopen, moet eerlijk zeggen dat ik me nu begin af te vragen of er geen verband is tussen de erfelijke factor en het gedrag dat mijn kind laat zien.
Maar hoe dan ook, ik kan het alleen maar doen met wat ik nu zie en wat ik verwacht voor de toekomst. Ik heb nog hoop voor de toekomst, ik merk dat dat bij jou anders is.

Primavera

Primavera

22-02-2014 om 00:53

Dendy

Dendy:"En als een kind een serieuze spraak/taalachterstand heeft en het de verwachting is dat dit goed kan komen, dan zou ik persoonlijk er voor kiezen dat extra kleuterjaar te gebruiken om één en ander te verbeteren, zodat kind goed en vol zelfvertrouwen aan groep 3 kan beginnen."
En daar geef je dus een verschrikkelijk slecht advies. Voor niets-aan-de-hand kinderen maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit of ze nu een half jaar jonger zijn dan het gemiddelde van de klas of een halfjaar ouder. Sociaal- emotioneel passen ze zich wel aan de groep aan over het algemeen, al zal het karakter er niet door veranderen.
Ik krijg het idee dat jij trouwens veel te veel aan de oorzaak 'jong' toeschuift. Onafhankelijk van de werkelijke kalender leeftijd is 'jong' gevonden worden door juf en ouders van veel grotere impact op het kind en de klik met klasgenoten hangt echt veel meer af van de karakters van wie ze nou toevallig in de groep treffen dan hoeveel maanden de geboortendata uit elkaar liggen.

Maar als je over kinderen met een serieuze taal/spraak achterstand hebt en daarom adviseert om te blijven zitten dan ga je volledig de boot in. Ik heb al uitgelegd dat er eerst moet onderzocht WAAROM deze kinderen een achterstand hebben en dat zittenblijven dat onderzoek juist nodeloos uitstelt, waardoor het kind dus geen hulp krijgt. Bovendien hebben deze kinderen een zo talig mogelijke omgeving nodig en zoals gezegd groep 3 is een stuk taalstimulerender dan groep 2.
Voor veel problemen die o.a. taal/spraakachterstand als symptoom hebben kunnen pas jaren later een diagnose worden gesteld en zittenblijven helpt er geen moer tegen, maar maakt de moeilijkheden juist zwaarder voor het kind.

Werkelijk ik begrijp niet waarom het nou zo moeilijk is om het logisch te beredeneren.
Kind heeft een achterstand, dat kan verschillende oorzaken hebben:
- primaire taal/spraak stoornis
- autisme-spectrum
- dyslectie, dyspraxie, etc.
- selectief mutisme of andere psichologische oorzaken
- oorproblemen
- andere handicap of ziekte
- zwakbegaafdheid
- te weinig stimulatie in de (school)taal
- gewoon op dit punt wat achter, de ontwikkeling van kleuters is nou eenmaal wat grilliger

De enige oorzaak die zich vanzelf oplost is de laatste, maar die lost zich dus evenzo goed op als het kind doorgaat naar groep 3. De rest allemaal niet en geven juist meer ellende naarmate je het laat sloffen en afwacht, ook psychologisch voor het kind.
De schade die je met de beslissing tot zittenblijven aan deze kinderen toebrengt negeren en maar struisvogelachtig hopen dat het kind alleen maar wat trager in ontwikkeling is, is werkelijk onverantwoord.

Dalarna

Dalarna

22-02-2014 om 10:41

Dendy

Maar kon je dit allemaal weten in groep 2? Wanneer zijn die meiden blijven zitten en zou je dat werkelijk hebben meegenomen in je beslissing als je dat geweten had? Verder: een juf in groep 2 licht jou toch niet in over de gemiddelde leeftijd in groep 3? Kom op, gewoon een gevalletje toeval waar vooral de karakters niet bij elkaar passen of het IQ, kan ook, misschien is jouw dochter cognitief zoveel verder en klikt het daarom niet.

Het meisje van december 2000 in groep 8 hier doet prima mee met de rest, de oudste in haar klas is dus ook 16 mnd ouder, dat ligt niet aan haar leeftijd maar aan haar karakter en de combinatie met de karakters van de rest. Het had ook best gekund dat je dochter de beste vriendinnen was met die oudere meiden.

Nogmaals: voor hetzelfde geld had het niet geklikt met de kinderen die nu in groep 7 zitten en hadden die jouw dochter links laten liggen (veel te oud en te slim voor ons).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-02-2014 om 16:03

Dames

Deze discussie gaat niet over mijn dochter. Ik probeerde alleen maar aan te geven dat in mijn ogen het sociale-emotionele aspect ook een belangrijk ding op school kan zijn. Meer niet.

Dalarna

Dalarna

22-02-2014 om 16:54

Dendy

Het probleem is dat jij het sociaal-emotioneel ophangt aan dat jouw dochter verreweg de jongste is. Meestal is dat natuurlijk niet zo en gaat het gewoon om een kind wat niet toe is aan lang aan een tafeltje zitten en nog zo fijn in de bouwhoek speelt. DAT noemen de juffen dan sociaal-emotioneel niet toe zijn aan groep 3. Ze zullen niet zeggen dat je kind niet toe is aan groep 3 omdat het één na jongste meisje een half jaar ouder is en omdat er twee zittenblijvers van 16 mnd ouder in groep 3 komen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-02-2014 om 16:58

Pffff

Dalarna, het gaat niet zozeer om mijn dochter. Het gaat om jong zijn. Mijn dochter was jong in haar klas. Er zijn ook kinderen die "jong" zijn tussen leeftijdgenoten. Beetje lastig om dit duidelijk te schrijven, maar je begrijpt me vast wel.
Kinderen die "te" jong zijn in een groep kunnen het heel lastig vinden. En ik vind dat hier te makkelijk aan voorbij wordt gegaan.

Dalarna

Dalarna

22-02-2014 om 17:58

Pfff

Maar hoe MEET je dat nou dan? Natuurlijk zit er een levensgroot verschil tussen een kind van 6,5 en een kind van 5,5 (procentueel is dat enorm) maar dat schuift toch vanzelf weg. Ze beginnen allemaal na de zomervakantie met lezen en een jong kind trekt zich op aan de rest. Verder kunnen kinderen die in leeftijd oud zijn zich jong gedragen maar daarom laat je ze toch ook niet zitten? Waarom zou je een jong kind wat zich jong gedraagt dan WEL laten zitten? Jong gedragen zit in het karakter, dat haal je er niet uit door een kind een jaar te laten zitten en verder is dat gewoon en verloren jaar wat je bij veel kinderen later veel beter kan gebruiken dan in groep 2.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-02-2014 om 18:14

Dalarna

Dat valt niet te meten. Je kijkt dan ook denk ik een beetje naar hoe een kind op dat moment is. Je kunt nooit voorzien wat er verder gebeurt
Je kan je hoogstens afvragen wat er voor ergs kan gebeuren als je kind laat zitten of juist laat doorgaan. En je daar dan op voorbereiden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-02-2014 om 12:33

Eens Dendy

Dat is precies zoals ik het bedoel.

Het kan zijn dat mijn jongste altijd jong zal blijven, ook als hij nog een keer groep 2 gaat doen. Maar het lijkt mij dat dat verschil in jong zijn tov kinderen die een jaar jonger zijn in ieder geval niet groter gaat worden.

Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, ik moet het doen met wat ik nu weet en voorzie. En ik schat in dat met dit kind, hier, op deze school en in deze regio, kleuterverlenging niet nadelig is.

Mams

Mams

24-02-2014 om 17:42

Voorbeeld

Mijn dochter is van december en er was destijds im groep 2 geen enkele reden om haar langer te laten kleuteren. Ook vanauit school werd dit miet aangegeven (wel op haar eerste school die wilden dat ze ingroep 1 bleef zitten). Vanaf groep 3 ging het echter niet lekker, zowel cognitief als, jawel, sociaal. Ze had weinig aansluiting met de kinderen in haar groep. De vriendeinnetjes die ze had waren haar de baas. In groep 6 schreef ze ons een brief dat ze niet meer in deze groep wilde blijven, maar groep 6 nog een keer wilde doen. Ook omdat ze rekenen zo moeilijk vond. Inmiddels waren al haar cijfers slecht tlt gemiddeld, zelfs begrijpend lezen en woordenschat wat altijd zo goed ging.
Leerkracht vond het bijzonder, maar vond het onze beslissing en die van haar en hij zag ook dat het wellicht goed zou kunnen uitpakken. En zo geschiedde, ze deed groep 6 nog een keer. Nu zit ze in groep 7 en het gaat zo goed! Op alle gebieden. Ze is helemaal ontspannen (had destijds het niet eens in de gaten hoe ze haar best deed even groot als de rest te zijn) en daarmee ook haar cognitieve prestaties. En daardoor weer meer zelfvertrouwen etc. Echt fijn om te zien. Ik was en ben tegen zo,aar kleuterverlengen en ik weet ook niet hoe het gegaan was als ze wel langer ing roep 2 gebleven was, maar ik ben blij dat ze nu in ieder geval zelf de keuze heeft kunnen maken. Ik ben nu wel ervan bewust geworden dat leeftijdverschil in die jaren wel kanm uitmaken, en bovendien invloed heeft op cognitieve prestaties.

Jaina

Jaina

24-02-2014 om 18:00

Hier

Mijn jongste dochter is ook blijven zitten in groep 2. Ik heb hier nooit spijt van gehad. Mijn dochter was (en is) in allerlei opzichten jong voor haar leeftijd. Ze liep zowel cognitief als sociaal-emotioneel achter. Ze is ook nog eens heel klein en iel maar dat is inderdaad natuurlijk geen reden. De oorzaak was duidelijk (prematuur geboren, eerste drie jaar veel ziek geweest en als gevolg dus een algehele achterstand). Een jaar extra kleuterschool vonden we dus geen slecht idee. Ze had moeite zich staande te houden in de groep, was heel onzeker, had ook veel moeite met bepaalde werkjes (zeker motorisch gezien) en daarnaast functioneerde ze veel meer als een beginnende kleuter dan als een bijna groep 3 kind. Een jaar extra heeft haar goed gedaan. Ze is nu altijd de oudste van de klas al zie je dat er niet vanaf want ze is nog steeds klein en ze gedraagt zich nog steeds jong. Als je haar met klasgenoten ziet dan zou je zeggen dat ze de jongste is terwijl ze dus de oudste is.
Ze past nu wat ontwikkeling betreft een stuk beter bij de klas. Natuurlijk passen kinderen zich aan hun omgeving aan en als ze niet was blijven zitten dan had ze zich misschien wel aan de andere kinderen opgetrokken. Of niet natuurlijk, misschien had ze er dan altijd wat achter aan gehobbelt. Dat was natuurlijk niet leuk geweest. Nu heeft ze altijd vriendinnetjes gehad en zich op haar plaats geweten in de klas.

Voor haar fijne motoriek is een jaar extra kleuterschool ook goed geweest. Zonder al te veel druk nog rustig een jaar knutselen, tekenen, plakken en beginnende letters maken. Dat heeft echt geholpen.

En nee, ik weet niet hoe het was gegaan als ze wel over was gegaan maar ik heb nooit spijt gehad van de beslissing.

nm

nm

25-02-2014 om 12:55

Niet zomaar

Ik zou eerst eens kijken wat de daadwerkelijke oorzaak is dat jouw kind niet naar groep 3 kan. Mijn zoon was een vroege leerling (september) en ze gaven ook aan dat het beter was hem extra te laten kleuteren. Toen hij uiteindelijk wel naar groep 3 ging na drie jaar kleuteren bleek hij snel weer achter te lopen. Uiteindelijk is pas aan het eind van groep3 ADHD en een laag IQ gecontstateerd. Te laat om alles in een volgend schooljaar nog op poten te zetten voor hem. Het gaat nu goed met hem maar door dit alles heeft hij wel een leerachterstand van 2 jaar opgelopen. Deze is in zijn geval moeilijk in te halen. Hij blijft hangen op een achterstand van twee jaar. Niet veel op een heel leven maar momenteel legt het hem geen windeieren. Zoek dus eerst goed waarom je zoon het nu niet zo goed doet, het kan dit soort dingen voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.