Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
danielle1

danielle1

19-02-2014 om 11:44

laten zitten in groep 2 of niet

mijn zoontje van 5 kent de letters en getallen niet goed en ze denken eraan om hem in groep 2 te laten zitten. wat zou verstandig zijn, hem nog een jaar laten spelen en dan naar groep 3 te doen. of gewoon naar groep 3 te laten gaan en dan kijken of hij dan wel aan het leren gaat. hij is snel afgeleid en speelt wel het liefst met leeftijdgenoten. ben bang dat hij zich niet thuis gaat voelen als hij straks met 6 tussen de 4 jarige komt en het dan op school helemaal stagneert


Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 12:05

danielle

Ik ben bevooroordeeld, zes jaar geleden stond ik voor hetzelfde probleem en tegen mijn zin wilde school mijn kind laten zitten. Het zou dan wel extra stof in groep 2 krijgen en steviger naar groep 3 gaan. Dat laatste klopte wel, dat eerste heb ik vooral thuis gedaan en halverwege groep 3 liep hij al weer gemiddeld met de rest en eind groep 3 liep hij achter. Blijven zitten in groep 2 had totaal geen zin gehad, hij had beter kunnen blijven zitten in groep 4. Daarnaast bleek half groep 6 dat hij ernstige dyslexie had en hoe eerder je daar achter komt hoe beter. Door een kind nog eens groep 2 te laten doen kom je daar juist later achter want het kind loopt gemiddeld voor op groep 3 aan het begin.

Absoluut NIET doen dus.

Je argument dat hij straks als 6 jarige tussen de verse vierjarigen komt ging op onze school niet op, wij hebben geen combinatieklassen maar hij is nog geen 6 dus hij zal ook heus wel kinderen in zijn klas hebben die voor de kerst nog 6 worden.

niet doen

Hier op het forum is het al meermalen aangevoerd: als je zoon die letters en getallen niet onder de knie krijgt omdat er iets aan de hand is - zie ook het verhaal van Dalarna - dan moet je er *juist* vroeg bij zijn en *juist* zo snel mogelijk met leesonderwijs beginnen. Ten eerste heb je een probleem dan sneller bij de kop, ten tweede heb je dan meer jaren waarin leesonderwijs gegeven wordt. Hoe later je dat soort dingen leert, hoe minder je ervan opsteekt, dus vroeg beginnen is dan juist goed.

En laten we wel wezen: zittenblijven kan ook nog in groep 3, als het zou moeten. Beter daar, dan in groep 2 lijkt me.

Groeten,

Temet

Druif

Druif

19-02-2014 om 12:23

niet doen

Ik zou het zeker niet doen. Ook al komen ze niet mee met de klas, dan leren ze in groep 3 nog altijd veel en veel meer dan in groep 2.

Ik zou wel thuis gaan oefenen met letters en getallen. Leuke spelletjes van maken, leuke boekjes halen in de bieb, maar wel gaan oefenen. Bij onze dochter werkte het goed, om veel tussen de bedrijven door te oefenen. Dus niet er echt voor gaan zitten, maar lopend naar school, op de fiets, tijdens het koken, de hele dag door er telkens even een minuutje aandacht aan schenken. Dat werkt bij haar beter dan een keer per dag een kwartier. Net of het dan actiever in haar hoofd gaat zitten.

Nu is ze met de tafels bezig en doen we het ook zo. Zij heeft geen leerachterstand meer, trouwens. Maar ze vindt het gewoon heel erg moeilijk om haar aandacht op dit soort dingen te richten. Echt een fladderaartje.

Scholen beloven trouwens altijd van alles, aan speciale ondersteuning, als kinderen blijven zitten. Maar helaas, juist blij zitten blijven, worden die beloftes van extra aandacht nooit waargemaakt. Ten opzichte van de rest van de klas, functioneert hij dan namelijk helemaal niet slecht meer. Maar eerder boven gemiddeld. Dus de juf denkt: 'zie je wel, dat zitten blijven was een goed idee, het gaat van zelf.' (ze hebben het hier vaak over een mysterieus 'sprongetje' wat het kind zo maken en waarom het ineens beter zou gaan.) En het kind krijgt geen aandacht meer. Terwijl het wel erg nodig is. Want als het niet vanzelf gaat, dan moet er geoefend worden. Het probleem negeren lost helemaal niets op, want het ging al niet vanzelf.

Als hij naar groep 3 gaat en daar niet mee kan komen, krijgt hij wel aandacht, want dan valt hij op.

Ava

Ava

19-02-2014 om 12:31

dubio

Ik ben geen voorstander voor verlengd kleuteren of blijven zitten in de zin van vrolijk het jaartje overdoen, dan komt het wel goed. Als je er voor kiest moet het een doel hebben en een plan.
Bij ons is er gekozen om 3 jaar te gekleuteren maar in dat jaar hebben we intensieve fysiotherapie gehad en een onderzoek (waar add uitkwam, dat verklaarde veel) en wat logopedie -om wegens concentratiegebrek in de eerste helft van het derde kleuterjaar, het verloren lesmateriaal op te frissen.
Dat laatste was gelijk heel verhelderend omdat in een paar weken kind rap met plezier leerde (en al snel zonder problemen op begin niveau groep 3 zat).
Het was duidelijk wat er moest gebeuren en voor ons was de keuze om dat in groep 3 te doen (en te blijven zitten) of verlengd kleuteren. Wij hebben gekozen voor verlengd kleuteren.

In jouw geval, waarom maak je geen afspraak met de logopediste voor een onderzoekje naar letter/klank kennis en wat bijspijkerwerk?

danielle1

danielle1

19-02-2014 om 12:40

bevestiging

dank je wel voor jullie reacties, eigenlijk bevestigen jullie waar ik zelf ook aan liep te denken. er is natuurlijk voor beide kanten wat te zeggen. maar iid een kind nog een jaar langer laten spelen zal hij de cijfers en letters echt niet beter door gaan leren.
maar ik denk dat ik er toch voor ga kiezen hem door te laten gaan naar groep 3. en wat meer met hem te gaan oefenen. ik snap toch al niet waarom die eisen en cito's in de kleuter groepen. wij hadden dat ook niet en gingen ook pas in groep 3 leren.

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 13:22

danielle

Ik denk wel dat in onze tijd er meer kinderen bleven zitten.

Dalarna

Maar niet op de kleuterschool, vziw. Dan bleven ze zitten in de eerste klas (of later, natuurlijk).

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 09:02

Temet

Dat bedoel ik ook, ik reageerde op 'ik snap toch al niet waarom die eisen en cito's in de kleuter groepen. wij hadden dat ook niet en gingen ook pas in groep 3 leren.' Dus of je nu wel of geen cito doet, vroeger bleven ze ook zitten en waarschijnlijk nog wel vaker. Ik las eens een artikel over iemand die 40 jaar kleuterjuf was geweest. Vroeger kwamen heel veel kinderen op school die de kleuren nog niet kenden, dat maakte ze aan het eind van haar carrière nog maar zelden mee. Kinderen zijn verder als ze vier zijn dan vroeger (maar aan de andere kant zijn ze ook verder als ze naar groep 3 gaan...).

mari39

mari39

20-02-2014 om 09:16

niet doen

Vorig jaar heb ik hetzelfde probleem gehad, nota bene met een augustus kind. Vlgs juffen een vlindertje (is ook), snel afgeleid, jong, geen letterbeheersing en getallen. Iom dit forum heb ik de juffen toen een hp laten opstellen, dat doen ze immers ook als je kind lijkt te blijven zitten in groep 5 of zo. In het hp stond zwart op wit wat er nog aan basis ontbrak en hoe daar aan te werken.
Zoon is doorgegaan naar groep 3, hij doet het super.hij gaat met plezier, pakt de stof redelijk op en ik ben ervan overtuigd dat een extra jaar groep 2 niets had geleerd. Hier wel combi klassen 1/2 en onze zoon had nu echt niet meer bij 4 jarigen willen zitten. Het heeft een paar maanden geduurd, maar hij is nu echt een groep 3 kind, en geen oudste kleuter meer. Mijn advies is lekker naar groep 3 laten gaan.

We hebben hier een combi van 1 + 2 samen

Ik zie hier kinderen in de kleuterklas die al 6 zijn en de boel behoorlijk verzieken voor 4- en 5 jarigen omdat ze zich stierlijk vervelen.

Denk ik niet

"Dus of je nu wel of geen cito doet, vroeger bleven ze ook zitten en waarschijnlijk nog wel vaker. "
Hm, vaker waag ik te betwijfelen.

Voor de samenvoeging met de kleuterschool bleven kleuters op vage gronden nog wel eens een jaartje extra op de kleuterschool. Als ze niet op een been konden staan. Of niet in een rechte lijn konden hinkelen. Als ze met hun linkerarm hun rechter oorlel niet aan konden raken. Als de tanden nog niet gewisseld waren. En meer van dat soort kleuterbezweringen.

Tegenwoordig (en dan heb ik het eigenlijk over de laatste 15 jaar) blijven kleuters in de kleutergroep om vermeende emotionele achterstanden (verlegen), maar nu ook om tot achterstand gebombardeerde vaardigheden als; kan geen veters strikken, kan niet synchroon tellen, kent de letters niet, kent de letterklanken niet etc. Allemaal zaken die feitelijk geen achterstanden zijn.

Ik denk dat dat nu meer zittenblijvers oplevert dan er toen waren. Zou cbs er alweer statistiek van bijhouden eigenlijk?

Het meest trieste is dat de ouders van nu de kleuters van toen waren die zich van toen nog herinneren dat dat soort eisen niet aan ze gesteld werden. Die zich daarom ook meestal helemaal niet bezig houden met kleuren of letters of veters of cijfers. Die hun kinderen met rust laten, terwijl ze eigenlijk zouden moeten doen wat Dalarna beschrijft: altijd en overal tussendoor oefenen. Zie ook het draadje 'nuttig geklets' van een aantal dagen geleden.

Ja, dat zou verstandig zijn. Gewoon omdat dat verstandig is en het het leren makkelijker maakt. Niet per se om veeleisende schooljuffen voor te zijn. Eigenlijk zouden juffen dat ook moeten doen met hun leerlingen, maar helaas zijn er nogal wat die verdwaald zijn geraakt in het invullen van observatieformulieren. Die vergeten gewoon onderwijs te geven.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 09:42

hmm

Ik ben vorig jaar naar een reünie geweest van de basisschool en het viel me echt op hoeveel mensen toen, in oktober, een jaar ouder waren dan mij (jarig in april) dus ik denk wel dat er meer kinderen toen bleven zitten dan nu. Toen was het ook veel meer een gunnen dan nu (fijn nog een jaartje spelen). Ook is het nu normaler dan okt/nov/dec kinderen wel doorgaan dus ik durf te wedden dat de gemiddelde leeftijd in groep 3 nu lager ligt dan toen in de eerste klas maar ik zou ook even niet weten hoe ik aan die getallen moet komen.

okt-decemberkinderen

tegenwoordig zijn er veel meer "jonge leerlingen" dan vroeger, dat zeker. Toen ik naar de basisschool ging (jaren 80) was iemand die in september jarig was al echt een jonge leerling tegelijk waren er veel kinderen uit september late leerlingen.

In mijn omgeving ken ik trouwens wel veel kinderen die op de basisschool zijn blijven zitten, in de buurt een, binnen de familie ook en op school verscheidene (kan ook aan de school liggen natuurlijk:-/.

Wat het betreft het oefenen met je kinderen, daar moet ik ook aan wennen inderdaad! Niet zozeer op de kleuterleeftijd, maar nu bijvoorbeeld is zoon in groep 5 niet zo goed in spelling terwijl hij voor de rest bovengemiddeld intelligent is. Eigenlijk vind ik dat het onderwijs daar een steek laat vallen (want alle kinderen lijken slecht te spellen) maar we proberen thuis toch een beetje met hem te oefenen. En de school raadt standaard online taaloefeningen en spellingstrainers van internet aan om thuis te doen. Eigenlijk toch een verkapte vorm van huiswerk... zoon vindt het ook niet leuk om te doen eigenlijk.

Primavera

Primavera

20-02-2014 om 10:40

Absoluut niet doen

Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1) je zoon is gewoon wat speels en letters en cijfers boeien hem niet zoveel terwijl de bouwhekken blijft lonken. In dat geval trekt dat meestal wel weer bij voordat hij na groep 3 gaat ( nog 6, maanden! vordat het zover is) of desnoods oefen je wat met hem thuis en in de zomervakantie. Het kan ook zijn dat de manier van aanbieden van de kleuterjuffen hem niet ligt en niet goed begrijpt dat dat moet.

2) Je kind heeft wat, vaak is het dyslectie, een ontwikkelingsstoornissen of een concentratieprobleem. In dat geval bewijs je je zoon een superslechte dienst door hem te laten zitten. Het probleem gaat er namelijk niet van over en eventuele broodnodige hulp wordt hierdoor minstens 2 jaar uitgesteld. Hierdoor loopt het kind ook achterstanden op andere gebieden op en niet zelden wordt het uiteindelijk een tweede keer blijven zitten of van school af naar de vergaarbak van alle probleemgevallen omdat dat zogenaamd beter voor het kind zou zijn.
Toekomstbeperkend voor het kind en totaal onnodig omdat met de juiste steun en hulp in een vroegtijdige stadium er juist kan worden gewerkt aan het eventuele probleem en worden voorkomen dat het kind over de hele linie achterstanden oploopt die niet meer in te halen zijn, terwijl het het ook nog moeilijker heeft vanwege zijn probleem.

Kleuterverlengen is niet de kleuter een jaartje extra geven om te rijpen. Kleuters die verlengen krijgen niet meer tijd, maar wordt juist een jaar tijd waarin ze het lezen en schrijven kunnen ontwikkelen afgepakt.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 10:55

Primavera

Helemaal eens met je verhaal behalve het twee keer blijven zitten, dat is echt een zeldzaamheid en komt haast niet meer voor. Bij de citogegevens van vorig jaar http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cito.nl%2F~%2Fmedia%2Fcito_nl%2FFiles%2FPrimair%2520en%2520speciaal%2520onderwijs%2Fcito_terugblik_eindtoets_2013.ashx&ei=AdAFU5i1KsuZ0QXmj4GoCg&usg=AFQjCNHHPBDY58xu0AeVAmUsjKbC11UFxw&bvm=bv.61725948,d.d2k lijkt het op een half procent (die gegevens haal ik uit de tabel) maar dat halve procent hoeft natuurlijk niet voor te komen uit wat jij zegt als oorzaak: "Hierdoor loopt het kind ook achterstanden op andere gebieden op en niet zelden wordt het uiteindelijk een tweede keer blijven zitten". Verder is dat halve procent voor een groot deel opgebouwd uit oktoberkinderen die 'twee' keer zijn blijven zitten.

elsje78

elsje78

20-02-2014 om 11:05

verschil met vroeger

Wat ik altijd begrepen heb was het vroeger zo: is het kind van na 1 oktober dan bleef hij in principe 3 jaar in de kleutergroep, want voor dat eerste jaar kregen ze dan geen vergoeding van de overheid. Op die manier kregen ze in ieder geval wel 8 keer een vergoeding.

Nu is het zo dat als een kind voor de kerstvakantie begint, hij in principe in groep 1 begint. Wil je een kind dan toch 3 jaar laten kleuteren dan moet je aan de inspectie aantonen waarom en wat je eraan gedaan hebt om te voorkomen dat hij 3 jaar in de kleutergroep blijft. Begint hij na kerst dan begint hij in groep 0.

Ik zou dus in ieder geval zwart op wit vragen wat ze eraan gedaan hebben of nog gaan doen om hem naar groep 3 te krijgen.
In de tijd van krimp op de basisscholen is elke leerling er 1 dus dat kan een overweging blijven voor scholen, al wordt dat niet makkelijk gemaakt door de inspectie (hoop ik)

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 11:39

Inspectie?

Elsje: hoe bedoel je dat van aan de inspectie aantonen? Nog nooit van gehoord namelijk!

elsje78

elsje78

20-02-2014 om 12:21

Dalarna

Toen mijn oudste in groep 2 zat werd het mij zo uitgelegd. Ik vroeg toen of ze eraan dachten om haar 2 jaar in groep 2 te laten (sociaal nog niet zo sterk toen) en de leerkrachten vertelden toen dat ze dit niet zomaar konden doen. Ze dachten er ook niet aan, maar zeiden toen dat ze dan allerlei plannen moesten schrijven voor de inspectie om te verantwoorden dat ze er alles aan gedaan hadden om een kind toch door te laten stromen. Ergens wel logisch, ze is van voor 1 oktober, dus een jaar extra kleuteren kost de overheid een jaar extra vergoeding.

Hoe zijn de cito scores?

heb er een paar links over gevonden:

http://www.ouders.nl/artikelen/kleuterverlenging-verhoogt-doubleer-cijfers

http://www.kleuteronderwijs.com/pages/publicaties4.html

google maar eens verder op inspectie en kleuter, of blijven zitten kleuter

guera

guera

20-02-2014 om 13:36

elsje78

Dat verantwoorden aan de inspectie is echt niet zo hoor. Ik heb jaren in de MR gezeten en vaak is dit onderwerp voorbij gekomen. Wat wel zo is is dat de inspectie vragen kan gaan stellen bij hoge aantallen zittenblijvers, vaak gaat dat in % van de gehele groep. Maar als blijkt dat het om kleuter verlengen gaat zijn ze juist weer milder en laten dat aan school. Zo heb ik het begrepen van iemand die bij de inspectie werkt. Ze sturen er nauwelijks op.
Mijn dochter is wel een verlenger. Ik kan niet weten hoe het was gegaan als ze door was gegaan maar waarsch was het een gevalletje op de tenen en de hele dag thuis janken geworden. Ze durfde nauwelijks in de kring te praten, ze durfde niet op het podium etc. In het jaar extra heeft ze met verve de rol van oudste aangeboden gekregen, en met twee handen gepakt en is enorm gegroeid in dat jaar. Ze zit nu in groep 4 maar in groep 3 zagen we al meer dat ze initiatief neemt, het voortouw, ze staat op het podium, doet goede spreekbeurten etc.
Als ze naar groep 3 was gegaan was ze de jongste geweest (combi groepen). Wij zijn ervan overtuigd dat dit haar leer prestaties ook positief heeft beinvloed juist omdat ze supergoed in haar vel zat toen ze naar groep 3 ging. Dat konden we eind groep 2 niet zeggen.
Maar goed misschien was het wel goed gegaan, dat zullen we nooit weten. Maar doe je ogen eens dicht en stel je je kind voor in groep 3. Zie je het voor je??? Ik nl toen niet. Ik zag het haar gewoon echt niet doen....(itt haar oudere broer, nooit aan getwijfeld)

elsje78

elsje78

20-02-2014 om 14:42

Guera

Ik heb ook geen idee of ze controleren, zo werd het me uitgelegd maar heb hier verder weinig verstand van. Ik denk dat jouw tip ook de beste is, zie je het zelf voor je, en handel daarnaar.
Ik zelf denk dat als er een lichte achterstand is in kennis dat dit minder erg is dan sociaal emotioneel nog niet toe zijn aan groep 3...

Pubermoeder

Pubermoeder

20-02-2014 om 14:55

Elsje78

"Ik zelf denk dat als er een lichte achterstand is in kennis dat dit minder erg is dan sociaal emotioneel nog niet toe zijn aan groep 3..."

Het ount (wat mij betreft) is dat hier veel en veel te gewichtig over wordt gedaan. Een 'lichte achterstand in kennis'? Welke kennis? En achterstand ten opzichte van wat of wie? De verschillen tussen zesjarigen onderling zijn enorm. Daar moet een school niet te moeilijk over doen, daar moeten ze gewoon hun onderwijs op inrichten.
En dat dat argument van 'er sociaal emotioneel niet aan te zijn'. Het is zo'n subjectief begrip, en wordt te pas en te onpas ingezet. Alsof je eerst sociaal emotioneel 'af' moet zijn om überhaupt te kunnen leren lezen en schrijven. En dan klinkt het 'hij is nog zo speels!' of 'hij is verlegen'. Nou en?! Maar ook hierbij geldt weer: er wordt steeds heel krampachtig naar het systeem gekeken, naar de malletjes, en kinderen die net niet in het malletje moeten dan maar blijven zitten, in afwachting tot ze wel in het malletje passen.
Bovendien: als er bepaalde kennis nodig zou zijn om naar groep 3 te 'mogen': laat scholen daar dan helder en eerlijk over zijn. En hun onderwijs op inrichten. Het is absurd dat in januari al door een school wordt geroepen: kind moet misschien groep 2 over doen want hij kent onvoldoende letters. Laat die kleuterjuffen dan aan de slag gaan. Nu wordt te veel verwacht dat het een soort van rijpingsproces is (we laten hem spelen dan krijgt hij vanzelf interesse in lezen en rekenen), als een natuurverschijnsel. Een school doet iets niet goed als er zoveel kleuters aan het einde van groep 2 'niet toe zouden zijn aan groep 3'.

sociaal emotioneel

Er is hier op dit forum al meermaals op gewezen dat het toch merkwaardig is dat dat 'sociaal-emotioneel-toe-zijn-aan'-argument alleen maar wordt gebruikt in de kleutergroepen. Niemand die de overgang van groep 5 naar 6 laat afhangen van de vraag of de leerling sociaal emotioneel groep 6 wel aankan.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

20-02-2014 om 18:20

Hier ook kleuterverlenger

Zoon is inmiddels 9 en zit in groep 5. Intern begeleider opperde onlangs om hem nog een keer te laten doubleren. Dat wordt hem dus echt niet. Zoon heeft destijds groep 2 overgedaan (tegen onze zin, maar we dachten dat school er meer verstand van had) omdat hij en sociaal emotioneel nog erg jong was (heel onzeker) en nog weinig interesse had in letters. De beslissing werd overigens nog lang uitgesteld, pas in juni is hij definitief genomen. Dat laatste vond ik wel zinvol want je kind kan in de komende maanden nog wel sprongen maken natuurlijk.
Verder heeft het onze zoon weinig opgeleverd. Het tweede jaar groep 2 was er wel een handelingsplan maar hier kwam weinig van terecht. Zoon deed gewoon vooral wat hij al kon en weinig tot geen nieuwe dingen. In groep 3 daarna trof hij vervolgens een juf die niets met hem kon en dus zei dat hij niets kon (niet rekenen, niet lezen etc.). Pas in groep 4 gaf een andere juf aan dat we weleens op dyslexie konden gaan testen. Dat had hij dus inderdaad.
Nu zit hij dus in groep 5, heeft naast dyslexie ook een beneden gemiddelde intelligentie (IQ van 74) en is dus emotioneel nog steeds heel jong. Bij aanvang van groep 3 was hij wel even iets verder dan de rest maar dit was gauw voorbij.
Wij twijfelen nu dus over: of een andere school, SBO of meer klassikaal (Montessori lijkt het niet te zijn voor hem) of op deze school blijven met eigen leerlijn. Maar doubleren, nee, dat niet. De eerste keer heeft hem ook niets opgeleverd.

Katniss

Katniss

20-02-2014 om 18:33

Wel 2,5 jaar gekleuterd

Mijn januarikind heeft wel 2,5 jaar gekleuterd omdat ze nog erg jong was in haar gedrag en niet zoveel zelfvertrouwen had. Ze ging uiteindelijk naar groep 3 met een cognitieve voorsprong van een jaar, maar het was in het begin echt wennen om vooral de hele dag op een stoel te moeten zitten. Inmiddels zit ze in groep 5 en de voorsprong is nagenoeg verdwenen (behalve voor lezen), maar ze doet wel lekker mee in de klas. Ik vind haar nog steeds een beetje jong in haar gedrag dus wat dat betreft had ze destijds wel door kunnen gaan naar groep 3, maar het was drie stemmen tegen een (juf, IB'er en vader tegen, en ik voor).
Haar klasgenoten die langer gekleuterd hebben vanwege D's en E's op de kleutercito's zijn zonder uitzondering kinderen die nu nog steeds D's en E's halen. Op cognitief gebied heb je dus helemaal niets aan langer kleuteren, is mijn voorzichtige conclusie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2014 om 18:57

Herkenbaar Guerra

Hier speelt momenteel hetzelfde met jongste. Hij loopt continu achter de feiten aan, met alles eigenlijk. Hij is onder voorbehoud van groep 1 naar groep 2 gegaan, en juf heeft nu al min of meer in bedekte termen laten weten dat we niet verbaasd moeten zijn als groep 3 er volgend jaar niet in zit. En ik zie hem wel groeien, maar ook ik zie hem niet groep 3 doen volgend jaar. Veels te speels, te verlegen en noet opgewassen tegen de haaibaaien van de klas.

Misschien onterecht, maar ik heb toch het idee dat de grootste sociaal emotionele groei in de kleuterklassen te verwachten is. En bovenal voorzie ik ook een overvraagd, doodvermoeid kind in groep 3.

Het is een oktoberkind, dus in principe nog jong. Maar ik zie ook wel novemberkinderen die het wel allemaal prima redden. Ik voorzie geen dyslectie dus ik gun hem 'dat extra jaartje spelen wel'....

bertje1

bertje1

20-02-2014 om 19:19

ligt aan het kind

Deze discussie wordt hier inderdaad al vaker gevoerd, ik ben vaak wel voor. Mijn zoon ook in 2e blijven zitten; was gewoon nog speels, kon nog niet echt wat dingetjes lezen etc. Nooit spijt gehad! (ps nu met glans vwo en als jongen lekker meer richting de oudste, das ook fijn)

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 19:42

speels en haaibaaien?

Mijn zoon is blijven zitten en ik vind hem als oudste van de klas nog steeds speels. In zijn sport is hij het ene jaar de jongste in zijn leeftijdsgroep en het andere jaar de middelste en nu hij de jongste is vinden de haaibaaimeiden die al ver in de puberteit zitten hem echt veel te jong. Dat zittenblijven heeft voor dat in ieder geval niets geholpen.

Niet opgewassen zijn tegen de haaibaaien betekent vaak dat je dat een jaar later ook niet echt bent maar je bent zelf wat ouder, als het in je karakter zit heb je over anderhalf jaar weer problemen met de haaibaaien...

Hanne.

Hanne.

20-02-2014 om 21:45

letters en cijfers

Als het niet kennen van 'de' letters en cijfers het enige argument is om een kind te laten doubleren zou ik daar mijn bedenkingen bij hebben.

Tussen nu en het einde van het schooljaar kan nog veel veranderen. En mocht het kind dit schooljaar geen enkele letter meer leren. Gaat hij het volgend jaar dan wel vanzelf oppakken of gaan ze iets speciaals doen (waarom niet nu meteen al). En wat gaat het kind volgend jaar nog meer doen. 26 letters en 10 cijfers in 40 schoolweken leren is geen ambitieus programma (understatement).

Hanne.

Hanne.

20-02-2014 om 21:49

sociaal emotioneel (Temet)

Helemaal mee eens Temet,

En ik heb ook nog nooit meegemaakt dat iemand versnelde vanwege de sociaal emotionele leeftijd. Blijkbaar is een sociaal emotionele mismatch geen enkel problem als je voorloopt .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2014 om 22:02

Zou best kunnen Dalarna

Mar dan heeft hij ten minste een paar jaar het gevoel gehad voorop te lopen. Belangrijkste argument voor mij op dit moment is dat ik hem groep 3 niet zie doen. Hij is gewoon nog klein. Als hij doorgaat naar groep 3 blijft hij klein en heeft hij volgend jaar waarschijnlijk een zwaar jaar, de omgang van 2 naar 3 is nogal een flinke vind ik. Als hij groep 2 over doet is hij in ieder geval volgend jaar groot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.