Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-05-2013 om 14:27
Ik schrijf hier niet zo vaak meer maar lees af en toe mee. Nu heb ik toch een vraag. Zoon, straks 12, gaat naar het middelbaar. Heel anders dan in NL, mag je in BE kiezen wat je gaat studeren in het 1e middelbaar (uitgezonderd kinderen die hun diploma lager onderwijs niet halen, heel klein percentage).
Aldus staan wij voor de keuze: klassieke talen of 'de moderne'. Dit laatste heeft dezelfde vakken maar zonder Latijn en kennismaking Grieks.
Klassieken talen zijn 4 u per week, die 4 u worden in 'de moderne' verdeeld over -meestal- het vak Nederlands, Frans en wiskunde (variaties mogelijk afhankelijk van school tot school). Het gaat dan om extra tijd om hetzelfde te leren. Of maw. als je Klassieke talen kiest, heb je enerzijds 4 u Latijn te per week en moet je je hoofdvakken evengoed kunnen met minder uren. Naar wat ik begrepen heb, hangt de oriëntatie in NL vooral af van allerhande scores die je behaald hebt in het lager onderwijs. Dat is hier dus niet, je kan doen wat je wil. Dat is een fijne keuzevrijheid. Toch had ik graag eens gehoord op basis van wat jullie zouden beslissen om wel/geen Klassieke talen te kiezen. In zoon's school van keuze worden het aantal uren Latijn in het 2e jaar nl. al 6 uur en als je ook nog eens Grieks kiest, komt dat er ook nog bovenop.
31-05-2013 om 16:27
Aanvulling
overgangsregels worden per school anders berekend en de ene school doet moeilijker over een onvoldoende (dan mag je geen onvoldoende hebben, ook al heb je daartegenover hoge cijfers)
Nou ja over een maand weten we meer, dan heeft iedereen uitslag van de examens (hier hebben de scholen elk jaar 2 of 3 perioden met examens, de zomerexamens tellen vaak heel zwaar voor overgangsrapporten. Een eindexamen of cito toets zoals in NL is er dan weer niet. Wel de vastgestelde eisen waaraan voldoen moet zijn)