Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje43

kaatje43

08-02-2009 om 12:53

Leerkrachten (vo) geven de nagekeken proefwerken niet meer terug.

Hier erger ik mij dus helemaal blauw aan. Heel veel leraren bij mijn zoon op school geven de nagekeken proefwerken niet terug. Ze zeggen alleen het cijfer. Ik vind dit zóóóóó fout. Zo kunnen ze nooit van hun fouten leraren. M.i. is dit alleen maar omdat ze te belazerd zijn om steeds nieuwe vragen te verzinnen voor de proefwerken. Wat vinden jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

02-03-2009 om 10:38

Miriam, ik ben blij dat je dus deze voorbeelden noemt.

Die bedoelde ik dus ook. Bij een SO een veel hoger cijfer scoren dan bij een proefwerk. Hoe komt dat? Ik kan zelf wel wat bedenken natuurlijk, maar het zou fijn zijn om te kunnen achterhalen waar het nou echt aan ligt. En zolang het een voldoende is maakt de leerkracht zich er vaak niet zo druk om. Maar ik vind dit een verkeerd uitgangspunt. Zo kweek de zesjes-cultuur. Maar ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai is, dus ik leg mij er maar bij neer. Hoe jammer ik dit ook vind.

Ouderavond

"Maar ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai is, dus ik leg mij er maar bij neer. Hoe jammer ik dit ook vind. "
Het lijkt me dat je dit probleem met de leerkracht zelf kunt bespreken. Over de telefoon, via de mail, of tijdens de ouderavond. De argumenten van Hannes kun je hier gebruiken: Je hoeft dat proefwerk helemaal niet mee, je wilt graag van die leerkracht weten waar het verschil tussen so en proefwerk nu toch in zit bij jouw kind.
Misschien kunnen jullie tijdens de ouderavond, of op een ander moment, samen eens een so en een proefwerk doornemen.
Groet,
Miriam Lavell

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-03-2009 om 10:50

Speculaas

In zijn algemeenheid: ja, ik vind inzage ook belangrijk, en ik geef dat ook altijd.

Aan de andere kant: studenten zijn soms zéér verontwaardigd over bepaalde regelingen, tótdat ik ze uitleg waarom ik iets zus of zo doe.
Dan vinden ze ineens dat het heel logisch en redelijk is (terzijde: natuurlijk leg ik dat vooraf en in de studiewijzer ook allemaal uit, maar dan interesseert het ze nog niet en luisteren ze niet, dus pas in de toetsperiode gaan ze opletten). Met andere woorden: als je nou vraagt waaróm de ene leraar wel inzage geeft en de andere niet, dat kan heel verhelderend zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik die leraren op voorhand gelijk geef. Misschien zijn ze wel heel onredelijk en onnadenkend. Maar er kan ook een reden of regel achter zitten die het geheel een stuk begrijpelijker maakt. Maar tot die tijd blijft het speculeren.

Helaas heb ik Kaatje in deze draad al drie keer de suggestie gedaan om dat op school eens na te (laten) vragen, maar heeft ze dat niet gedaan. Of niet hier geschreven wat het antwoord was.

Dus het blijft hier in het luchtledige filosoferen.

Open deuren intrappen

Ellen:"Dus het blijft hier in het luchtledige filosoferen."
Hm. Het is niet zo heel moeilijk om te bedenken waar de vraag van kaatje vandaan komt. Haar probleem is dat ze haar oplossing, geef me gewoon die vragen dan kan ik het zelf thuis met kind uitzoeken, als enige oplossing ziet. Er zijn varianten denkbaar. Inzage met leerkracht. Of misschien zegt een meer gerichte analyse van de leerkracht over het verschil tussen so en proefwerk wel genoeg.
Ellen:"terzijde: natuurlijk leg ik dat vooraf en in de studiewijzer ook allemaal uit, maar dan interesseert het ze nog niet en luisteren ze niet, dus pas in de toetsperiode gaan ze opletten"
Zo heel erg terzijde is dat niet. Ook (juist?) vo leerlingen hebben problemen met het vasthouden van de essentie van informatie. Zit je als ouder met zo'n boek, met diagnostische toetsen en verklarende woordenlijst achterin nota bene, doet kind hardnekkig 'maar dat hoeven we niet te leren!'. Soms moet je open deuren intrappen. Het kost werkelijk moeite om te ontdekken welke wijd openstaande deuren in het hoofd van kind gesloten zijn. De vragen van een proefwerk erbij hebben, kan helpen om dat te ontdekken. Maar het kan ook anders. En dat is voor wie ervaring heeft dan weer een open deur
Groet,
Miriam Lavell

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-03-2009 om 12:40

Nee natuurlijk is dat niet moeilijk

"Hm. Het is niet zo heel moeilijk om te bedenken waar de vraag van kaatje vandaan komt."

Nee natuurlijk is dat niet moeilijk. Ik snap precies waarom Kaatje dat belangrijk vindt.
Maar tot op heden weet ik niet eens wat het beleid van de betreffende leraren is. Misschien zijn de oplossingen die jij noemt allang door de leraren aangeboden, maar is thuis alleen maar de boodschap "we krijgen de proefwerken niet mee" blijven hangen. Zolang we dat niet weten, kunnen we hier van alles verzinnen, wat er misschien al is.

kaatje43

kaatje43

02-03-2009 om 14:23

Toch nog even een reactie.

Ik ga er inderdaad met het eerstkomende 10-minuten gesprek met de mentor over hebben. Ook al verwacht ik hier niet veel wijzer van te worden. Het is namelijk niet zo dat hij slecht scoort. Helemaal niet. Maar er zitten echt wel missers tussen. Daarom had ik dan in die gevallen graag even in de toets gekeken, samen met hem, waar het mis is gegaan. Bij de gewone 10-min. gesprekken kun je met max 2 leerkrachten spreken. Het is niet bij een specifiek vak dat dit speelt dus heeft dit niet zo veel zin.
Ik verwacht hetzelfde antwoord als dat de meeste leerkrachten op OOL hebben gegeven. We wachten af...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.