Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Suze

Suze

12-03-2018 om 12:24

Leerlingen mogen niet de dupe worden van vrijwillige ouderbijdrage

Ter info:

Leerlingen mogen niet de dupe worden van vrijwillige ouderbijdrage

Nieuwsbericht | 07-03-2018 | 07:30

Minister Slob (Onderwijs) wil dat leerlingen niet langer door scholen worden buitengesloten als hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen. Daarom heeft hij de PO-Raad en de VO-Raad gevraagd om komend schooljaar duidelijke afspraken te maken om incidenten te voorkomen. Lukt het de scholen niet om tijdig goede afspraken te maken, dan gaat de minister de wet aanscherpen. Dat schrijft Slob woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Het komt soms voor dat leerlingen niet mee mogen doen aan een kerstdiner, schoolreisje of een sportdag omdat de vrijwillige ouderbijdrage niet is betaald. Dat leidt tot situaties waarbij kinderen als enige in een andere klas worden gezet of huiswerk moeten maken terwijl de rest van de leerlingen in een pretpark is. Het buitensluiten van leerlingen is de minister dan ook een doorn in het oog: 'Dit is onacceptabel. Elk kind moet mee kunnen doen, ook met de uitjes.'

Taak voor besturen

Volgens de minister en de PO- en VO-Raad is het een taak van schoolbesturen om te zorgen dat alle kinderen mee kunnen doen, of de ouderbijdrage nu is betaald of niet. 'Het is voor een kind verschrikkelijk om als enige niet mee te mogen op schoolreis of naar het paasontbijt. Dat moeten we koste wat kost voorkomen', zegt de minister.

Slob ziet dat scholen, leraren en de raden ook allemaal tegen het buitensluiten van leerlingen zijn. Tegelijkertijd zijn er nog te vaak incidenten. 'De raden gaan er dus nu mee aan de slag, om te voorkomen dat er in de toekomst nog kinderen buiten de boot vallen,' aldus de minister.

Geen maximum

De Tweede Kamer had minister Slob gevraagd om een maximum in te stellen voor de vrijwillige ouderbijdrage, zodat scholen geen extreem hoge bedragen kunnen vragen. Hij vindt dit onverstandig, omdat de kans bestaat dat dit bedrag de norm gaat worden op scholen.

Uit onderzoek is verder gebleken dat de schoolbesturen (sectorraden), ouders (Ouders & Onderwijs) en leerlingen (LAKS) tevreden zijn over de huidige regelgeving. Het gaat vooral om beter naleven. Ook de Raad van State stelde in een recente uitspraak dat de ouderbijdrage altijd vrijwillig moet zijn.

Misstanden melden

De minister heeft daarnaast de Inspectie van het Onderwijs gevraagd om goed in de gaten te blijven houden of scholen de ouderbijdrage niet verplichten. Mochten scholen dat wel doen, dan krijgen ze de opdracht om dit aan te passen. Ouders die tegen verplichte bijdrages aanlopen kunnen dit ook melden bij de medezeggenschapsraad van de school of bij de inspectie.

Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/03/07/leerlingen-mogen-niet-de-dupe-worden-van-vrijwillige-ouderbijdrage?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws


Huichelarij

"Daarom heeft hij de PO-Raad en de VO-Raad gevraagd om komend schooljaar duidelijke afspraken te maken om incidenten te voorkomen. Lukt het de scholen niet om tijdig goede afspraken te maken, dan gaat de minister de wet aanscherpen"
Ja.
Zo gaat dat al 50 jaar.

Elke keer weer geen wettelijke beperking want dat gaat te ver. Elke keer weer 'goede afspraken met de scholen, en als dat niet werkt...."

"Ouders die tegen verplichte bijdrages aanlopen kunnen dit ook melden bij de medezeggenschapsraad van de school of bij de inspectie."
Dat is een gotspe.
Bijdragen die door de MR zijn goedgekeurd worden in beginsel als verplicht bijdrage beschouwd.

ben benieuwd

Ik ben benieuwd. Ik heb stukjes gezien met de teneur "kinderen zouden toch niet buitengesloten moeten worden als de ouders niet kunnen betalen". De bijdrage is vrijwillig. Wat ik me nu afvraag: willen ze het zo regelen dat kinderen niet mogen worden uitgesloten als de ouders niet *kunnen* betalen - dan moet er weer een heel controlemechanisme worden opgetuigd, of wordt e.e.a. aan het beleid van de scholen zelf overgelaten en kunnen we weer een hoop gedoe verwachten - of mag er niet uitgesloten worden als de bijdrage niet is betaald, los van de vraag *waarom* er niet is betaald? Alleen in dat laatste geval is er m.i. echt sprake van geen uitsluiting bij het niet betalen van de vrijwillige bijdrage.

Mijn jongste zit toevallig op een school waar een vrij groot aantal ouders de bijdrage voor het schoolreisje niet betaalt. Dat kan uit armoe zijn, maar dat hoeft niet per se. Als er echt afspraken zouden komen zodat meedoen niet afhankelijk is van betaling, dan wordt het interessant te zien hoe scholen zoals deze dat gaan oplossen.

Overigens in hetzelfde hoofdstuk: het kamp in groep 8. Een driedaags schoolreisje met vrijwillige bijdrage. Maar die ouders betalen geloof ik wel (bijna) allemaal.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 15:34

1984

Ik moet altijd denken aan George Orwell's 1984 als ik de term 'vrijwillige bijdrage' lees. Bij mijn zoon's nieuwe school stond er nog eens fijntjes bij dat als je die VRIJWILLIGE bijdragen niet betaalt de incassokosten voor jou zijn.

Je zou dan toch bijna expres niet betalen, alleen maar om af te wachten hoe ver ze het laten komen voor ze snappen dat ze geen poot hebben om op te staan. Stelletje...

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 16:23

Temet

Je begrijpt, dat ik met mijn persona, geneigd ben iets dergelijks te doen. Maar zoals gezegd, de 'real-life Ad' heeft dan weer geen zin om zijn zoon op die manier op een nieuwe school binnen te laten komen...

Misschien dat ik als ik over een maandje of wat als op die school ben de directeur nog eens een tientje toestop. En als hij me dan verbaast aankijkt zeggen:

Dat is nou een *echte* vrijwillige bijdrage...

Lente

Lente

12-03-2018 om 16:49

Ad

Wil je dat svp echt doen en dan hier verslag doen. Lijkt me geweldig.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-03-2018 om 19:26

Lente

Remind me.

Trouwens, als we het allemaal gaan doen is het nog veel leuker

Die 'verbaast' i.p.v. 'verbaasd' is minder geweldig, ik zou kunnen zeggen dat het een woordspeling is, natuurlijk

Lente

Lente

12-03-2018 om 21:15

Ik zou graag meedoen

maar mijn kinderen zijn de leeftijd al voorbij.

De 'woordspeling' had ik niet genoemd. Ik vond de actie belangrijker dan de 't'.

Anoniem

Anoniem

12-03-2018 om 22:27

Mijn ervaring

Mijn ervaring is inderdaad ook dat scholen het vrij dwingend kunnen brengen. Bij de school van mijn middelste laten ze de ouderbijdrage via Iddink lopen en dan kom je bij het bestellen van boeken al niet verder als je de ouderbijdrage niet aanvinkt.

Van de school van mijn oudste ontvingen we vorig jaar een brief dat ze niet mee mocht met de buitenlandse reis als niet de volledige ouderbijdrage over de afgelopen jaren betaald was. Let wel, het betrof dus niet de bijdrage voor de buitenlandse reis, maar andere posten uit de ouderbijdrage. Als je alleen het bedrag voor de buitenlandse reis overmaakte, zou het kind niet mee mogen.

In dat soort situaties wil je je kind niet de dupe laten worden, maar toch. Ik zou het goed vinden als ze dit inderdaad gaan doorvoeren. Overigens weet ik wel dat dit een onderwerp is waar de inspectie regelmatig over spreekt met scholen en waar ze ook wel tegen optreden.

Yaron

Yaron

13-03-2018 om 08:43

Op het VO van onze oudste kinderen staat onder de factuur van de vrijwillige bijdrage dat je niet verplicht bent deze te betalen. Voor uitjes en excursies krijgen we per keer een online factuur, als je deze niet betaalt mag je kind niet mee met de excursie of het uitje.

Dees

Dees

13-03-2018 om 09:45

nou

Ik ben zelf lid van de ouderraad. En als er ouders niet betalen en wij de kinderen niet mogen tegenhouden op schoolreis dan zal er minder worden geregeld. De rest mogen ze wel altijd meedoen maar schoolreis is bij ons het punt waar we de grens stellen.

Mensen met een laag inkomen die aan kunnen tonen dat ze het niet kunnen betalen daar hebben we een regeling voor (die betalen niet of die betalen een deel of betalen in termijnen).

Het is eigenlijk wel van de zotte, als ouderraad mag je wel vrijwillig dingen regelen van een bijdrage die door de ouders vrijwillig wordt betaald, maar je mag niet bepalen wat er van je eigen geld gedaan wordt. Ouderraad is namelijk een afvaardiging van de betalende ouders, en we worden dus verplicht om ook voor kinderen te betalen waarvan de ouders weigeren te betalen. Beetje zot toch? Dat gebeurd immers al bij de belastingen. Zolang we het nog kunnen houden we kinderen tegen waarvan ouders het wel kunnen betalen maar het niet doen.

Secretaris OR geweest

Secretaris OR geweest

13-03-2018 om 09:50

OR zit dan klem

Van de minister mogen kinderen niet de dupe worden. Prima! maar krijgen scholen dan van hem budget om Sinterklaas, kerst en eindfeest te organiseren?
Nee. Dus een OR op een basisschool moet iets.

Wij inden altijd 2 keer. Een vrijwillige bijdrage voor de feesten en een verplichte bijdrage voor het schoolreisje en daar was het echt niet betalen? Niet mee.

Ouders verwachten van alles, leuk sinterklaasfeest met leuke cadeautjes, knus kerstfeest met wat lekkers, het liefst ook met wat lekkers voor de ouders. Aandacht voor het paasfeest noem maar op.

Als veel ouders de ouderbijdrage niet betalen komt er een eind aan. Ik had mijn kinderen op een kleine school, 150 leerlingen. Van die leerlingen werd maar voor zo rond de 100 kinderen (soms 95, soms 110) leerlingen ouderbijdrage betaald. Ieder jaar werden de budgetten aan het begin van het jaar vastgesteld en soms naar beneden bijgesteld.
Er zijn activiteiten uit de jaaragenda geschrapt, omdat het niet meer kon financieel. Toen de koningsspelen hun intrede deden kon de (meestal rond die tijd georganiseerde) sportdag van de planning. Dan bleef er wat budget over om een andere activiteit wat groter te doen.

Wanneer gaan ouders snappen dat een vrijwillige bijdrage leuk is (je kunt er voor kiezen die niet te betalen) maar dat er zonder geld niets te organiseren valt?

Uiteindelijk gestopt als OR lid/secretaris. Ik werd gek van het gezeur. Ouders die riepen dat het bedrag veel te hoog was en dus niet betaalden maar ook vooraan stonden om te roepen dat er wel koffie/thee/chocolademelk voor de ouders MOET zijn als je met kerst buiten een kerstsamenzang organiseert als school.

Dees

Dees

13-03-2018 om 10:15

Secretaris OR

Nou dat is precies waar wij tegenaan lopen. Onze bijdrage is helemaal niet hoog en er wordt ontzettend veel georganiseerd. We hebben een bijdrage van 50 euro per kind.

Daarvan wordt de school versiert met kerst/pasen/kinderboekenweek/halloween en de diverse seizoenen. Met kerst wordt er een kerstfeest met muziek geregeld. Er is een schoolfeest en een schoolreis voor de groepen 3 t/m 7, Groep 8 krijgt een kamp. Sinterklaas met individuele cadeaus voor kinderen van groep 1 t/m 4 (schoen en zakcadeau), groepen 5 t/m 8 krijgen klassecadeaus, sinterklaas wordt ingehuurd met pieten. Kleuters krijgen nog een speciale dag waarvoor voor hen op school van alles geregeld wordt van een toneelvoorstelling/ingehuurde artistieke workshop/speelactiviteiten en lunch met wat lekkers. Ook is er nog een potje voor attenties en troostcadeautjes. En dan wordt er nog meer kleinere dingen georganiseerd.

En dan nog durven ouders te roepen dat er zo weinig met het geld gedaan wordt.

Secretaris OR geweest

Secretaris OR geweest

13-03-2018 om 10:23

Dees dat is het

=Zolang we het nog kunnen houden we kinderen tegen waarvan ouders het wel kunnen betalen maar het niet doen.=

Mijn kinderen zaten op een school met heel gemengd publiek. Ouders die het niet (helemaal) konden betalen kwamen vragen om een regeling, iedere maand 2 euro of zo en hadden dan aan het eind van het jaar 90 % van de bijdrage betaald. Helemaal top.
Ouders die het makkelijk konden betalen, kijkend naar hun woonsituatie en luxe die er vanaf straalde, betaalden dus niet. Bovendien had deze groep nog het meeste commentaar ook.
Bij ons ging het om €20,00 ouderbijdrage en €20.00 voor de schoolreis, dus geen buitensporige bedragen die ik van andere scholen wel eens heb gehoord.

We hebben nog eens een hele rel gehad over de sinterklaascadeautjes. Budgettechnisch hadden wij er voor gekozen de onderbouw niet meer de chocoladeletter te geven bij hun cadeautje. Kort voor het grote feest had ik een gesprek met de manager van een supermarkt hier in het dorp waar we als OR vaak dingen bestelden. Hij zat met een partij hervulbare drinkflessen die gratis werden weggeven bij een bepaald merk drinken. Dat drinken werd verkocht maar niemand nam die flessen mee. Of wij er iets aan hadden voor school?
Ja dus, de onderbouw kreeg nu een cadeau en een fles.
Een week later zaten we met de voorzitter, secretaris en penningmeester verantwoording af te leggen aan een groep boze ouders. Zij betaalden ouderbijdrage waar cadeautjes van GEKOCHT moesten worden. Nu waren de cadeautjes gesponsord, dus waar was hun goede geld heen gegaan? En dan weet je dus als dagelijks bestuur dat zeker 2 van die boze groep hun bijdrage NIET hadden betaald.

het kan kennelijk ook zonder

Het is geen wet van Meden en Perzen dat een ouderbijdrage moet voor de extraatjes. Ik las een tijd geleden over een school in Amsterdam Noord die geen ouderbijdrage heeft. Gewoon nul. Toch komt de Goedheiligman daar ook langs, en voor zover ik me herinner is er ook wel degelijk een schoolreisje. Maar allicht is het allemaal wat kariger dan in scholen met een ouderbijdrage, en uiteraard is er binnen de school een keuze gemaakt om voor die extraatjes niet afhankelijk te worden van de ouders, maar gewoon geld op de begroting vrij te maken. Dat mag en kan. Alleen kan er dan iets anders niet.

Onze school heeft een slordige 300 leerlingen en een ouderbijdrage van 50 euro per kind. Dus per jaar gaat het om een bedrag van ruwweg 6000 euro. Op de begroting van een hele school is dat nou ook weer geen heel groot bedrag. Als je ervoor kiest die bijdrage af te schaffen ben je van een hoop discussies en gezanik af (incasso, onderlinge scheve ogen, verantwoording besteding aan de ouders), je hoeft niemand uit te sluiten, en je hebt een prachtig argument voor het trekken van leerlingen. Nou ja, tenzij je de ouderbijdrage natuurlijk lekker hoog wilt maken om bepaalde leerlingen te selecteren, maar bij een bijdrage van €50 per jaar hebben we het niet over dat soort scholen. Ik ga het maar eens voorstellen in de MR (maar weet al wat het antwoord wordt...)

Groeten,

Temet

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

13-03-2018 om 10:50

Temet

300 x 50 = 15000

Dat is 2,5 keer het bedrag wat jij noemde. Veranderd dat nog iets in je mening of niet?

Lentekriebels

Lentekriebels

13-03-2018 om 11:04

Volgens mij

is dit een perfect thema om te behandelen in De Luizenmoeder

Secretaris OR geweest

Secretaris OR geweest

13-03-2018 om 11:42

hi hi Lentekriebels

Inderdaad

oeps

Niet goed opgelet met rekenen vroeger...Stom.

Aan de algemene lijn van mijn verhaal verandert dat overigens niets.

Groeten,

Temet

Dees

Dees

13-03-2018 om 13:29

dupe

Weet je Temet, onderwijsgeld moet gewoon aan onderwijs besteed worden het is dus onzin om te sparren met een basisschool waar onderwijsgeld aan andere zaken wordt besteed. Kom op zeg dat pik je als belastingbetaler toch niet?

Als ouder kun je zelf kiezen naar welk school je kind gaat, je kunt dus mede rekening houden met zaken als ouderbijdrage. Bij ons op school is deze 50 euro per jaar dan ben je ook helemaal klaar, heb je dat niet voor je kind over dan kun je op zoek naar een andere school waar vaak minder gedaan wordt. Heb je het niet te besteden dan kun je bij ons ook gewoon terecht, want daar hebben we regelingen voor.

Bij het niet betalen van de ouderbijdrage door ouders die het zich kunnen veroorloven zijn kinderen altijd de dupe. Als je zoals bij ons op school geweerd wordt van het schoolreisje dan is naast de groep het betreffende kind flink de dupe dat weten ouders dus er wordt gewoon betaald. Als we de kinderen van niet betalende ouders niet weren opschoolreisje dan is de groep in grotere mate de dupe. En de groep wordt door het niet weren van die kinderen alleen maar nog meer de dupe.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2018 om 13:34

Dees

Het enige wat ik wil is dat ze het gewoon een VERPLICHTE ouderbijdrage gaan noemen.

Lieg niet, manipuleer niet, draai er niet omheen.

Dees

Dees

13-03-2018 om 13:39

ad Hombre

Waarom? Het is niet verplicht, althans ik weet nog dat er bij mij in de klas een meisje was dat standaard niet mee ging op schoolreis en niet meedeed met diverse vieringen op school, had niets met de bijdrage te maken maar meer met het standpunt van de ouders. Waarom zou ze dan moeten betalen?

Mwah

De scholen kunnen kiezen hoe ze het onderwijs inrichten. Je denkt toch niet dat elke versiering in de klas en elk leukigheidje uit de ouderbijdrage wordt bekostigd en dat het geld van de school alleen wordt besteed aan schriften, pennen en schoolboeken? De koekjes voor de leerkrachten bij de vergadering gaan ook uit de algemene pot vermoed ik zo, en dat is ook geen kerntaak van het onderwijs. Je kan verder prima verdedigen dat schoolreisje en kerstviering tot het onderwijs behoren (net als herfsttafels etc) en dat kan je dan ook gewoon uit de de schoolbegroting doen.

Overigens gelden er in veel gemeentes regelingen voor het verstrekken van een vergoeding voor onder andere kosten voor schoolreisjes aan minima, dus dan betaalt de belastingbetaler ook. Klaagt niemand over.

Jij geeft eigenlijk aan dat de ouderbijdrage wat jou betreft niet werkelijk vrijwillig is (alleen als je het niet *kan* betalen dan zou je in aanmerking moeten komen voor een regeling) en dat het iets is wat je voor je kinderen over moet hebben, maar dan kennelijk wel voor zover het bij je huishoudportemonnee past, want je zou de school op de hoogte van de bijdrage kunnen selecteren. Zoiets stimuleert een ontstaan van rijke- en armeluisscholen. Ik ben daar zelf niet zo voor.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2018 om 13:46

Dees

Niet alleen moest ik bij de VO inschrijving van mijn zoon instemmen met de 'vrijwillige bijdrage' ik moest ook instemmen met de incassokosten die in rekening gebracht zouden worden als als ik niet op tijd zou betalen.

Ik zie hier geen enkele vrijwilligheid in.

overigens

Wat zijn die gigantische kosten nou eigenlijk? Als je een bijdrage heft, komt die wel op natuurlijk. Maar laten we wel zijn: je kan een prima Sintviering houden met een eenmalige investering in wat versiersels (en een pak voor de Goedheiligman) en jaarlijks een flinke zak strooigoed. Waarom zouden de kinderen allemaal een goedkoop plastic prul moeten krijgen? In de hogere groepen doe je dan surprises met een cadeautje van max. 4 euro. Voor Kerst investeer je alweer eenmalig een bedrag voor slingers en ballen en je laat de kinderen zelf eten meenemen. Totale ouderbijdrage: 4 euro met Sint en ongeveer 6 met Kerst.

De enige echte grote kostenpost is schoolreisjes, volgens mij. Die zijn duur, met name door de bus. Je kan je afvragen of er nog een echte dringende reden is om die schoolreisjes naar pretparken te houden. Volgens mij zijn die schoolreisjes begonnen in een tijd dat kinderen amper buiten de deur kwamen. Dat is nu wel anders.

Ik ben ervoor die ouderbijdrage overal af te schaffen en alle kosten gewoon uit de schoolbegroting te voldoen. En dan ook boetes stellen op achterbakse methodes om stiekem toch wat te heffen, want dat gaat natuurlijk gebeuren ...

Groeten,

Temet

Bijdrage.

Ik moest de bijdrage even opfrissen op de huidige website van basisschool kind, het is weer even geleden

Het bedrag was 45 euro en daarvan ging zo'n 20 euro naar het schoolreisje.
De rest was en is voor kerst, sint, pasen, carnaval, sportdag en overige excursies.
Er volgde eens een herinnering in de nieuwsbrief en de "armoedigen" konden contact opnemen met de directeur, als ze toch graag mee wilden betalen.
Bij meerdere kinderen kreeg je korting.

Er werd overigens meer geld opgehaald voor de leukigheid, o.a.loten verkopen voor Jantje Beton. Ik dacht dat de helft vd opbrengst dan voor de school was.
Daar had ik overigens wel een hekel aan.

Minister Slob

Minister Slob gaat in zijn enigszins politiek getinte pleidooi voorbij aan het feit dat de school het innen van geld doorschuift naar de penningmeester van de oudercommissie. De penningmeester is niet in dienst van school en heeft te maken met diverse ouders die roepen dat het vrijwillig is. Als het niet vrijwillig is, moet school ook niet schrijven dat het vrijwillig is. Maar de school is verplicht te melden dat het vrijwillig is, in opdracht van dezelfde ministerie van onderwijs. Minister Slob danst over het probleem heen. Maar het staat wel lekker populistisch zo vlak voor verkiezingstijd.

Het weigeren van betalen is als een sneeuwbal; één betaald niet en legt uit dat het niet verplicht is, waarop meerdere mensen niet meer gaan betalen.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-03-2018 om 15:58

wil40

"Er werd overigens meer geld opgehaald voor de leukigheid, o.a.loten verkopen voor Jantje Beton. Ik dacht dat de helft vd opbrengst dan voor de school was.
Daar had ik overigens wel een hekel aan."

Dat vind ik ook een hele grove. Geld ophalen voor arme kinderen met kanker, maar ondertussen wel de helft van de opbrengst in je zak steken...

Voer voor de luizenmoeder, inderdaad (volgens mij lezen die schrijvers sowieso stiekem mee).

Fransien

Fransien

13-03-2018 om 16:07

meerdere basisscholen meegemaakt

De ene basisschool rekent 30 euro per kind per jaar, de andere (hb-onderwijs) ben je verplicht om te tekenen voor 2800 per kind per jaar via contract. Geen contract is geen onderwijs, zelfs al heeft het samenwerkingsverband bepaalt dat voltijds hb-onderwijs voor jouw kind de enige passende vorm van onderwijs is.
Dat contract werd geint door de oudervereniging die de aanmaningen aan een incassobureau had uitbesteed... Was er niet voor aanvang van het schooljaar betaalt dan werd je kind uit de klas gezet, werd die plek aan een andere leerling gegeven maar werd de ouderbijdrage toch gewoon geint incl incasso-kosten. Dit om te voorkomen dat er mensen 'gratis' meeliften op de klassenverkleining naar max 24 kinderen per klas. Voor alle uitjes kreeg je alsnog een extra factuur.

Bo

Bo

13-03-2018 om 16:14

splitsen

Ik ben er voorstander van om de ouderbijdrage te splitsen in een algemeen deel en een deel voor het schoolreisje. Zeg 2x€20. Bij het schoolreisjes-deel kan je dan zeggen: alleen wie betaalt gaat mee. Het algemene deel houd je vrijwillig.

Bij onze school wordt 1x€40 per kind gevraagd en dit is incl schoolreisje. Ca 40% betaalt niet. Ik denk dat school een hoger inningspercentage zou behalen als ze het schoolreisje apart in rekening brengt.

Overigens zijn hier ook regelingen voor de minima. Als je tot de minima behoort dan betaalt de gemeente de ouderbijdrage maar ik snap dat dat voor veel mensen een belemmering vormt. Je wilt toch niet met de billen bloot langs de schooladministratie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.