Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter


Gewoon heldere richtlijnen opstellen. Ouders die minder dan 10 km van de school wonen, kunnen hun kinderen zelf brengen, want dat doen ze ook als het geen bijzonder onderwijs is. Dagelijks zie ik drommen auto's staan bij de school in mijn buurt, dus waarom niet als het om speciaal onderwijs gaat? En boven die afstand kán je aanspraak maken op georganiseerd vervoer, maar dat betekent dan tevens dat je kind langer in een busje kan zitten, omdat er nu eenmaal 6-8 kinderen opgehaald moeten worden.

Pejeka1 schreef op 02-04-2022 om 20:06:

Gewoon heldere richtlijnen opstellen. Ouders die minder dan 10 km van de school wonen, kunnen hun kinderen zelf brengen, want dat doen ze ook als het geen bijzonder onderwijs is. Dagelijks zie ik drommen auto's staan bij de school in mijn buurt, dus waarom niet als het om speciaal onderwijs gaat? En boven die afstand kán je aanspraak maken op georganiseerd vervoer, maar dat betekent dan tevens dat je kind langer in een busje kan zitten, omdat er nu eenmaal 6-8 kinderen opgehaald moeten worden.

Pejeka1: ouders hebben vaak meer kinderen. Ouders kiezen niet voor een bijzondere vorm van onderwijs. Een kind wordt daar geplaatst. Er is vaak maar weinig keuze. Broertjes en zusjes kunnen niet ook naar die school. Dus kind 1 zit op school A op 3 kilometer afstand en kind 2 moet van school A naar school B op 9 kilometer afstand. Hoe gaan die ouders dat dan doen 's morgens en 's middags? 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

02-04-2022 om 23:07

niet_rechts schreef op 02-04-2022 om 17:57:

[..]

Wat ben je stellig. Beetje raar, niet?


Deze forummer heeft geen kinderen maar weet wel heel goed hoe alles met en rondom kinderen zou moeten. Onder het mom van 'vroegah'.

Komt ook niet in hem op te bedenken dat héél misschien hij ergens weleens wat mist, gewoon omdat hij niet weet hoe dergelijke zaken werken.

Geen zelfreflectie, geen voortschrijdend inzicht, domweg geestelijke armoede.


Plantenbak schreef op 02-04-2022 om 21:55:

[..]

Pejeka1: ouders hebben vaak meer kinderen. Ouders kiezen niet voor een bijzondere vorm van onderwijs. Een kind wordt daar geplaatst. Er is vaak maar weinig keuze. Broertjes en zusjes kunnen niet ook naar die school. Dus kind 1 zit op school A op 3 kilometer afstand en kind 2 moet van school A naar school B op 9 kilometer afstand. Hoe gaan die ouders dat dan doen 's morgens en 's middags?

Dit zou geregeld kunnen worden door de sbo scholen iets later te laten beginnen en eindigen. Mijn kinderen hebben op een Leonardoschool gezeten. Daar ging de deur om 8.30 open en was er dan inloop tot 8.45. Was voor de kinderen die echt verder weg woonden (30 km) misschien niet helemaal de oplossing. Maar binnen een km of 7 kom je een heel eind.

Plantenbak schreef op 02-04-2022 om 21:55:

[..]

Pejeka1: ouders hebben vaak meer kinderen. Ouders kiezen niet voor een bijzondere vorm van onderwijs. Een kind wordt daar geplaatst. Er is vaak maar weinig keuze. Broertjes en zusjes kunnen niet ook naar die school. Dus kind 1 zit op school A op 3 kilometer afstand en kind 2 moet van school A naar school B op 9 kilometer afstand. Hoe gaan die ouders dat dan doen 's morgens en 's middags?

Andere ouders hebben natuurlijk ook wel eens kinderen op twee verschillende scholen. Die moeten het ook gewoon zelf regelen.

Over het algemeen zit er hier in de regio zeker een half uur tussen vertrek busje voor sbo en begintijd reguliere scholen. Busjes vertrekken rond 7.45-8.00 uur ongeveer en reguliere scholen starten om 8.30 uur.
Dat is echt wel haalbaar. Busjes voor speciale scholen die echt ver weg zijn komen ook wel eerder, maar die hebben ook niet meerdere kinderen per dorp.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 30-03-2022 om 20:12:

[..]

Als ouder van een zorgintensief kind moet je een enorm netwerk hebben waarin je op ieder moment van de dag iemand hebt waar je op terug kunt vallen.

Er moet (in de regels van onze gemeente) een ouder thuis zijn om kind over te dragen aan de chauffeur en bij thuiskomst vice versa. Ongeacht of het busje op tijd is of niet.

Hier gaan de agenda's ieder weekend naast elkaar om te kijken of de planning klopt. Wie wanneer de auto kan/ mag gebuiken om met ons andere kind ook nog dingen te doen die moeten, zoals ortho of sport. Dan denk je dat je een goed plan in elkaar hebt getimmerd om kind naar school te laten gaan met het busje. Man is al vroeg naar het werk met de auto, ik later op de dag naar de school met het ov waar man dan ook naartoe komt, zodat we samen naar psycholoog en revalidatie kunnen, komt het busje niet opdagen. Opa bellen om kind weg te brengen.

Ga ik zelf naar de tandarts voor een behandeling van een uur geef ik mijn telefoon aan de assistente met de vraag of ze op kan nemen als taxi, school of kind belt. Behandeling loopt iets uit dus taxi is thuis met kind voordat ik thuis ben. Buurman bellen of hij als meerderjarige kind kan overnemen van de chauffeur.

Onze oudste was al puber en fietste zelf naar school toen jongste ziek werd maar we hebben als ouders wel dingen gemist van haar schoolperiode waar we eigenlijk bij hadden moeten zijn. Niet altijd was het vervoer van broer de oorzaak maar ik meld het toch in dit topic. Brusjes van.. moeten versneld zelfstandig worden, omdat het gewoon niet altijd te plooien is met een zorgintensief kind. Of de brusjes daar nu aan toe zijn of niet? Het moet.

Pejeka ik heb mezelf even gequote. Dat zelf brengen waar jij zo'n voorstander van bent dat red je niet. Al is het alleen maar, omdat je nog meer te doen hebt op een dag.  Brusjes van zorgintensieve kinderen worden versneld zelfstandig,  omdat er een onevenredig deel van de aandacht gaat naar het brusje met de handicap. 

Stop met de betweter uithangen, je hebt geeneens gezonde kinderen, hoe kan je dan weten hoe het in een gezin gaat waar kinderen met een busje naar school moeten. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 03-04-2022 om 09:36:

[..]

Pejeka ik heb mezelf even gequote. Dat zelf brengen waar jij zo'n voorstander van bent dat red je niet. Al is het alleen maar, omdat je nog meer te doen hebt op een dag. Brusjes van zorgintensieve kinderen worden versneld zelfstandig, omdat er een onevenredig deel van de aandacht gaat naar het brusje met de handicap.

Stop met de betweter uithangen, je hebt geeneens gezonde kinderen, hoe kan je dan weten hoe het in een gezin gaat waar kinderen met een busje naar school moeten.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen schoolvervoer, maar het is nu eenmaal zo dat je dan moet accepteren dat zo'n busje niet alleen jóuw kind moet ophalen, maar nog 5 of 6 anderen kinderen, en dat dat tijd kost. Sommige kinderen zullen netjes klaar staan om het busje in te gaan, soms ook zal er gewacht moeten worden omdat het kind dat opgehaald wordt zijn schoenen nog aan moet doen, zijn favoriete knuffel die mee moet nog moet zoeken, zijn tas nog ingepakt moet worden, of wat dan ook. Dat kost tijd. En ja, dan kan het gebeuren dat het eerste kind dat opgehaald wordt, zomaar een uur onderweg is.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

03-04-2022 om 10:01

Als iemand je vraagt te stoppen de betweter uit te hangen dan is het nogal vreemd om in reactie opnieuw de betweter uit te gaan hangen. Je verpest dit draadje met je gedrag.

niet_rechts schreef op 03-04-2022 om 10:01:

Als iemand je vraagt te stoppen de betweter uit te hangen dan is het nogal vreemd om in reactie opnieuw de betweter uit te gaan hangen. Je verpest dit draadje met je gedrag.

Hartelijk dank dat je je eigen rol hebt willen verduidelijken.

Pejeka1 schreef op 03-04-2022 om 09:47:

[..]

Begrijp me goed, ik ben niet tegen schoolvervoer, maar het is nu eenmaal zo dat je dan moet accepteren dat zo'n busje niet alleen jóuw kind moet ophalen, maar nog 5 of 6 anderen kinderen, en dat dat tijd kost. Sommige kinderen zullen netjes klaar staan om het busje in te gaan, soms ook zal er gewacht moeten worden omdat het kind dat opgehaald wordt zijn schoenen nog aan moet doen, zijn favoriete knuffel die mee moet nog moet zoeken, zijn tas nog ingepakt moet worden, of wat dan ook. Dat kost tijd. En ja, dan kan het gebeuren dat het eerste kind dat opgehaald wordt, zomaar een uur onderweg is.

Ik vind dat je hier inderdaad niet de betweter uithangt. Je hebt hier een punt. Aan de andere kant heb je geen punt met dat iedereen zijn kind moet kunnen brengen tot bijv 10 km afstand. Soms kan dat, soms niet. 

De school van mijn zoon heeft een regionale functie, en leerlingen die minder dan tien kilometer van school wonen zijn er verre in de minderheid. Er zijn zelfs leerlingen van 17, 18 jaar die nog met de taxi moeten omdat er simpelweg geen ov-verbinding is van huis naar school. Dus ik denk niet dat die tienkilometer-regel van PJK een structurele oplossing is.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

03-04-2022 om 13:19

Mijn zoon ging op zijn 3e naar het dichtstbijzijnde medisch kinderdagverblijf, 20 kilometer verderop. Op geen enkele manier was er tijd genoeg om ook nog zijn oudere broer op tijd op school en jongere broertje op tijd op de peuterspeelzaal te krijgen.
Het zal vast voor een aantal ouders wel lukken, maar echt niet structureel.

LaFleurNoire schreef op 03-04-2022 om 13:19:

Mijn zoon ging op zijn 3e naar het dichtstbijzijnde medisch kinderdagverblijf, 20 kilometer verderop. Op geen enkele manier was er tijd genoeg om ook nog zijn oudere broer op tijd op school en jongere broertje op tijd op de peuterspeelzaal te krijgen.
Het zal vast voor een aantal ouders wel lukken, maar echt niet structureel.

Dat weet jij dat, weet Het Vrije woord, dat weet ik; wij zijn mensen die echt met dat bijltje hebben moeten hakken. Alle anderen die hier vandaag de zijlijn wat roepen kennen de problematiek niet van binnenuit.

Echt zo makkelijk om dan te roepen dat ouders dat brengen zelf moeten doen,  dan lijkt het alsof het aan ons ligt dat het ons niet lukt. Zij hebben de oplossing bedacht!

Ik ben nu ruim 8 jr taxichauffeur leerlingenververvoer. Ik woon zelf in de Leiden en rijd kinderen in de gehele regio. Het ene jaar bijv kinderen uit Leimuiden, Oude Wetering, Nieuwe Wetering, Roelofarendsveen. Ja allemaal op 1 rit. Toen verdeeld over 2 scholen in Leiden die ongeveer 1 km uit elkaar lagen. Ik vertrok om 7.00 en was om 7.20 bij de 1e. De ene school ging om 8.15 open en begon om 8.30. De andere school begon om 8.45. Dit jaar Leidschendam-Voorburg. Die ‘stad’ bestaat uit 3 gemeentes en in alle gemeentes totaal 6 kinderen op te halen. Echt in de verste hoeken van die gemeentes. Verdeeld over 4! scholen. Ik vertrek om 6.50 en ben om 7.05 bij de 1e. De laatste heb ik rond 7.50/7.55 in de bus zitten. 2 scholen zitten aan de ene kant van de stad, beginnen allebei (gelukkig) om 8.30. Maar om de 2e groep op tijd op school te krijgen moet ik (als het even kan) om 8.10/8.15 bij de 1e school staan. 2e school ligt gelukkig vlakbij. Dan naar de andere kant van de stad voor de andere 2 scholen die om 8.45 beginnen. Maar in de ochtendspits schiet het niet echt op en is het zeker op maandag en dinsdag een race tegen de klok. Leeftijd kinderen: jongste is 7 en de oudste 17. Al die jaren dat ik rijd zo’n beetje deze leeftijden gehad. Het rij-schema dat ik van mijn planning krijg is waarschijnlijk gemaakt op basis van “geen files, alle lichten op groen” oftewel klopt voor geen meter. Zeer krap bemeten, laatste kind afzetten 1 minuut voordat de school begint. Maar dat werkt natuurlijk niet als je iedere ochtend in file Leiden binnenkomt en er ook nog regelmatig een brug open gaat. Ik maak dus mijn eigen schema, deel dat in de groepsapp  met de ouders. Nog nooit commentaar gehad van de planning. Geef ook trouw mijn eigen tijden door, maar de “computer” past het toch weer aan… met als gevolg dat als ik een keer ziek ben de vervanger vlgs  schema planning rijdt en alle kinderen zo’n 30/45 minuten te laat op school komen. Blijkbaar is de ervaring van de chauffeur die de ritten standaard rijd niet belangrijk 😏 en komen de computertijden in de planning iedere keer weer terug. Ben dit schooljaar met 7 kinderen begonnen en was toen al om 6.50 bij het 1e kind. Die besloot om zelf maar met de trein te gaan. Begrijpelijk… hij zat op school met nog 3 andere kinderen uit de bus dus qua scholen maakte het niet uit voor mij. 
We hebben begin van het schooljaar natuurlijk kennismaking met ouders. De meeste willen niet persoonlijk kennismaken. Telefonisch is voldoende. Maar ze vertellen nooit precies “wat er mis is met het kind”. Je weet welke scholen je gaat rijden, en weet dan wel ongeveer wat je kan verwachten. Maar, je kan als chauffeur natuurlijk nooit alles weten over bijv autisme. Daar zijn verschillende vormen van, en ik weet (natuurlijk) niet welk kind welke vorm heeft. Er wordt alleen vertelt dat Pietje niet van drukte houdt, niet naast kind Y wil zitten. Maar dan nog… in de bus zijn ze vaak anders, mede door de andere kinderen die ze wel/niet mogen, moe zijn (terugreis) enz. En dat is dan 1 school. Begeleiders op m’n bus heb ik nog nooit gehad. Dan kun je ook minder kinderen meenemen. Mijn volste rit was ooit 8 kinderen ( aantal scholen weet ik niet meer), de kleinste rit met 3 kinderen op 3 scholen. Opstapplaatsen nog niet gehad. Ja, in het begin van een schooljaar. Maar die opstapplaats lag verder weg dan het huis waar dat kind woonde, daar reed ik dan voorbij. Dus was al snel van de baan. Ongetwijfeld is er nog veel meer te vertellen maar dit is voor nu wel genoeg 😉.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.