Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter


234324324 schreef op 30-03-2022 om 17:17:

[..]

Niet te doen voor blinde kinderen of kinderen in een rolstoel. En een autist kan vaak ook niet met de prikkels onderweg naar het ophaalpunt. Veel kinderen met een beperking hebben ook moeite met ergens op tijd zijn of klaarzitten. Bij de voordeur kan de chauffeur nog aanbellen, op een ophaalpunt niet.

Ik had het er niet over dat die kinderen daar in hun eentje naar toe moeten he? Ouders kunnen hun kind best naar punt x brengen waar meerdere kinderen zich verzamelen. Als die kinderen moeite hebben met ergens op tijd zijn, zijn daar toch de ouders om dat te begeleiden? Fijn als die chauffeur helemaal moet uitstappen en aanbellen en maar wachten voor het systeem. Nee nu kan de bus gewoon wegrijden om 8 uur. Dan is de rest in ieder geval op tijd. 

Mugske schreef op 30-03-2022 om 19:32:

[..]

Dat lijkt me lastig als je nog andere kinderen hebt, die ook naar school moeten. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor zelf kind naar school brengen ipv leerlingenvervoer.

En wat als het busje komt en je op dat tijdstip je andere kinderen moet wegbrengen? 

Een ophaalpunt vergelijken met naar school brengen over dezelfde afstand is toch appels met peren vergelijken als ik het zo lees. Een school opent om 08:30 z'n deuren, de kinderen kunnen naar binnen. Bij het busje is kennelijk afwachten wanneer die komt en òf-ie wel komt. Dan buiten staan wachten en hopen lijkt me een verschrikking, zeker met een groep kinderen die "niet gemiddeld" zijn.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

30-03-2022 om 19:55

Ik denk dat er naïef gedacht wordt over de kostenbesparingen en de begeleiding die daarvan kan worden ingekocht.

Ik loop al wat jaren mee en de professionele begeleiding die ik heb mogen aanschouwen was regelmatig niet veel soeps. Hele jonge studenten die eigenlijk nog maar weinig benul hadden. Ik verwacht in het leerlingenvervoer en met dergelijke versnipperde werktijden daarin weinig professionaliteit eerlijk gezegd.

Het beste zou zijn als er weer meer SO, SBO en VSO scholen zouden komen, waardoor ze ook dichter in de buurt zullen zitten. 'Passend' onderwijs is voor heel veel kinderen natuurlijk niet passend gebleken. Iets waar door zo ongeveer iedereen die hier iets mee te maken had al voor gewaarschuwd werd.

Aiden schreef op 30-03-2022 om 19:46:

[..]

En wat als het busje komt en je op dat tijdstip je andere kinderen moet wegbrengen?

Als ouder van een zorgintensief kind moet je een enorm netwerk hebben waarin je op ieder moment van de dag iemand hebt waar je op terug kunt vallen. 

Er moet (in de regels van onze gemeente) een ouder thuis zijn om kind over te dragen aan de chauffeur en bij thuiskomst vice versa. Ongeacht of het busje op tijd is of niet. 

Hier gaan de agenda's ieder weekend naast elkaar om te kijken of de planning klopt. Wie wanneer de auto kan/ mag gebuiken om met ons andere kind ook nog dingen te doen die moeten, zoals ortho of sport. Dan denk je dat je een goed plan in elkaar hebt getimmerd om kind naar school te laten gaan met het busje. Man is al vroeg naar het werk met de auto, ik later op de dag naar de school met het ov waar man dan ook naartoe komt, zodat we samen naar psycholoog en revalidatie kunnen, komt het busje niet opdagen. Opa bellen om kind weg te brengen. 

Ga ik zelf naar de tandarts voor een behandeling van een uur geef ik mijn telefoon aan de assistente met de vraag of ze op kan nemen als taxi, school of kind belt.  Behandeling loopt iets uit dus taxi is thuis met kind voordat ik thuis ben.  Buurman bellen of hij als meerderjarige kind kan overnemen van de chauffeur. 

Onze oudste was al puber en fietste zelf naar school toen jongste ziek werd maar we hebben als ouders wel dingen gemist van haar schoolperiode waar we eigenlijk bij hadden moeten zijn.  Niet altijd was het vervoer van broer de oorzaak maar ik meld het toch in dit topic.  Brusjes van.. moeten versneld zelfstandig worden, omdat het gewoon niet altijd te plooien is met een zorgintensief kind. Of de brusjes daar nu aan toe zijn of niet? Het moet. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

30-03-2022 om 20:19

Hetvrijewoord schreef op 30-03-2022 om 19:55:

'Passend' onderwijs is voor heel veel kinderen natuurlijk niet passend gebleken. Iets waar door zo ongeveer iedereen die hier iets mee te maken had al voor gewaarschuwd werd.

Dat ben ik met je eens. Bij kind in de klas zat een cluster 1 kind (blind) en een cluster 3 kind (geestelijk gehandicapt). De ouders wilden de kinderen per se zo lang mogelijk op het regulier houden. Dat ging ten koste van iedereen, de zorgkinderen inclusief.

Duufje schreef op 30-03-2022 om 09:16:

[..]


De geschiktheid van de chauffeurs is voor mij overigens het grootste knelpunt in het hele vervoer-verhaal. En dat is ook ingewikkeld, want het is ook heel lastig. Wij hebben nu geluk met een dame die het prima in de vingers heeft en de 6 cluster4 kinderen redelijk onder de duim kan houden. Maar dat is te vaak anders geweest en er is geen geld voor een begeleider in de bus. Ik vind dat levensgevaarlijk. De bus wordt soms echt volledig op stelten gezet en dat onderweg.
Wat trouwens ook precies de reden is dat het niet altijd haalbaar is om zelf maar een stuk of wat kinderen naar school te brengen zoals hier geopperd werd.

Helemaal mee eens! Mijn dochter (23) doet dit werk sinds dit schooljaar. Zij  moest haar taxidiploma halen, maar verder niks. Dus feitelijk heeft zij geen enkele ervaring of opleiding m.b.t. kinderen, laat staan 'moeilijke' kinderen. Nu gaat haar dit op zich best goed af, maar ik verbaas me er uiteindelijk zeer over, dat zij een bus moet besturen met 6 of 8 'moeilijke' kinderen en er geen begeleider is....

Pejeka1 schreef op 30-03-2022 om 19:15:

[..]

Kinderen in de lagere schoolleeftijd zullen meestal thuis wonen, en als er dan een opstapplaats in je omgeving is, een winkelcentrum, de parkeerplaats van een sporthal, of wat dan ook, dan is dat hetzelfde als je kind naar een school in de omgeving brengen.

Succes als daar geen begeleider klaar staat. De kinderen vliegen elkaar zeker in de haren. Als ze al niet weglopen voordat de bus komt. En misschien komt de bus niet eens, hoe moet dat kind weten wanneer die weg moet lopen en wie doet de deur thuis open? Een zes-jarige geef je toch niet zomaar een huissleutel mee laat staan dat die ook de deur kan openen?

Hetvrijewoord schreef op 30-03-2022 om 19:55:

Ik denk dat er naïef gedacht wordt over de kostenbesparingen en de begeleiding die daarvan kan worden ingekocht.

Ik loop al wat jaren mee en de professionele begeleiding die ik heb mogen aanschouwen was regelmatig niet veel soeps. Hele jonge studenten die eigenlijk nog maar weinig benul hadden. Ik verwacht in het leerlingenvervoer en met dergelijke versnipperde werktijden daarin weinig professionaliteit eerlijk gezegd.

Het beste zou zijn als er weer meer SO, SBO en VSO scholen zouden komen, waardoor ze ook dichter in de buurt zullen zitten. 'Passend' onderwijs is voor heel veel kinderen natuurlijk niet passend gebleken. Iets waar door zo ongeveer iedereen die hier iets mee te maken had al voor gewaarschuwd werd.

Ik zat zelf tot 2008 op zo'n SBO school en meer van dat soort scholen is niet de oplossing. Allereerst worden die scholen dan veel te klein waardoor je problemen krijgt met genoeg personeel. Daarnaast zaten er "in mijn tijd" leerlingen op die school die er niet echt tussen pasten. Vielen compleet buiten de boot om verschillende redenen. Het leek wel of die er alleen op zaten om de klassen te vullen en beter ergens anders hadden kunnen zitten. Nadat ik van school af was ging het bergafwaarts met het leerlingenaantal en is de school enkele jaren later ook opgeheven. Tenslotte heb je nu al dat in veel regio's er vergrijzing is en zelfs normale scholen krimpen doordat er gewoon te weinig kinderen tov te veel schoolplaatsen zijn.

MevrouwAnna schreef op 02-04-2022 om 17:41:

[..]

Succes als daar geen begeleider klaar staat. De kinderen vliegen elkaar zeker in de haren. Als ze al niet weglopen voordat de bus komt. En misschien komt de bus niet eens, hoe moet dat kind weten wanneer die weg moet lopen en wie doet de deur thuis open? Een zes-jarige geef je toch niet zomaar een huissleutel mee laat staan dat die ook de deur kan openen?

Hier hebben ze dus voor sbo opstapplekken per dorp. De ouders brengen hun kind daarheen en wachten totdat het busje er is en in de middag halen ze hun kind er ook weer op. Je laat ze dus niet alleen en ze hoeven ook geen sleutel mee etc.

MevrouwAnna schreef op 02-04-2022 om 17:41:

[..]

Succes als daar geen begeleider klaar staat. De kinderen vliegen elkaar zeker in de haren. Als ze al niet weglopen voordat de bus komt. En misschien komt de bus niet eens, hoe moet dat kind weten wanneer die weg moet lopen en wie doet de deur thuis open? Een zes-jarige geef je toch niet zomaar een huissleutel mee laat staan dat die ook de deur kan openen?

Tuurlijk komt die bus. Dat zijn gewoon busjes die onder contract staan, dat er helemaal geen busje komt zal niet voorkomen. En tuurlijk zorg je dat er een volwassene bij is tijdens het wachten, lijkt me logisch.

Ik heb zelf als kind (1999-2003) in zo'n taxi gezeten en ik vond het niet leuk. Ik herken eigenlijk alles van wat in het nieuws is. Het ophalen van de leerlingen duurde heel lang, terwijl wij allemaal in dezelfde wijk/stadsdeel wonen. Veel kinderen konden daar niet goed tegen en gingen door de bus heen rennen, schreeuwen en spullen van elkaar afpakken. De chauffeurs die ik had konden ook allemaal niet met ons omgaan. Ze zaten alleen maar te schelden op ons. Elke paar maanden kregen we weer een nieuwe chauffeur en tegelijk ging er dan weer iemand van ons uit de bus omdat de ouders het niet meer wilden. Waarschijnlijk hadden ook niet alleen 's ochtends bij de chauffeur zelf hadden geklaagd, ook zoiets waar we elke ochtend vertraging door kregen. "Gelukkig" waren mijn ouders het na 4 jaar ook zat en mocht ik toen eindelijk zelf op de fiets naar school...

Het was in mijn tijd  wel veel makkelijker om een taxi te krijgen die je kind thuis ophaalt en weer afzet. Ik woonde 2/3 kilometer van de sbo school af terwijl er een andere sbo veel dichterbij was. Nu krijg je alleen leerlingenvervoer naar de dichtsbijzijnde sbo volgens de site van de gemeente...
Op de website van de gemeente staat ook dat kinderen nu minimaal 6 kilometer van school af moeten wonen en dat het tot maximaal 9 jaar is. In mijn taxi zaten 11-jarigen die nog dichter bij de school woonden dan ik.

Anders gezegd je kind krijg je nu veel moeilijker in de taxi, maar de problemen zijn hetzelfde als toen het nog heel normaal was 20 jaar terug toen er veel meer taxi's waren?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-04-2022 om 17:57

Pejeka1 schreef op 02-04-2022 om 17:49:

[..]

Tuurlijk komt die bus. Dat zijn gewoon busjes die onder contract staan, dat er helemaal geen busje komt zal niet voorkomen. En tuurlijk zorg je dat er een volwassene bij is tijdens het wachten, lijkt me logisch.

Wat ben je stellig. Beetje raar, niet?

Pejeka1 schreef op 02-04-2022 om 17:49:

[..]

Tuurlijk komt die bus. Dat zijn gewoon busjes die onder contract staan, dat er helemaal geen busje komt zal niet voorkomen. En tuurlijk zorg je dat er een volwassene bij is tijdens het wachten, lijkt me logisch.

In mijn gemeente krijg je geen leerlingenvervoer als een van de ouders NIET een werkgeversverklaring heeft dat die dan op werk moet zijn. Als een van de ouders 's ochtends tijd heeft om het kind naar school te brengen krijgt die dus geen vervoer. Dus ik weet niet welke volwassene jij op een ophaalpunt ziet staan? Begeleiders waren er vroeger ook al niet.


En ik kan weten dat die busjes niet altijd komen. Mijn ouders moesten vroeger weleens bellen omdat de bus niet kwam. Wat dan was omdat de planning ineens was omgegooid.

MevrouwAnna schreef op 02-04-2022 om 17:45:

[..]

Ik zat zelf tot 2008 op zo'n SBO school en meer van dat soort scholen is niet de oplossing. Allereerst worden die scholen dan veel te klein waardoor je problemen krijgt met genoeg personeel. Daarnaast zaten er "in mijn tijd" leerlingen op die school die er niet echt tussen pasten. Vielen compleet buiten de boot om verschillende redenen. Het leek wel of die er alleen op zaten om de klassen te vullen en beter ergens anders hadden kunnen zitten. Nadat ik van school af was ging het bergafwaarts met het leerlingenaantal en is de school enkele jaren later ook opgeheven. Tenslotte heb je nu al dat in veel regio's er vergrijzing is en zelfs normale scholen krimpen doordat er gewoon te weinig kinderen tov te veel schoolplaatsen zijn.

*2006 uiteraard. Jaartallen vertalen naar symbolen blijft ook jaren na het speciaal basisonderwijs een ding.


Waarom kan ik dit bericht niet wijzigen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.