Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerplicht en eigen bedrijf?


Karin1973FK schreef op 17-08-2021 om 16:28:

[..]

Ik zal zeker een kijkje nemen. Ik ken ook een vader een zoon die gepest wordt op school en dus niet meer naar school wilt gaan, maar toch moet. Hun hadden als optie een Amerikaanse online school gevonden, maar dat mocht volgens de online school wel, omdat het geen ''thuisonderwijs'' is. Weet iemand of dat mag of dat je echt alleen maar het Nederlandse dagonderwijs mag volgen als je geen expat bent?

Leerplicht is in Nederland schoolplicht. Je moet inschreven staan bij een school die een school is volgens de leerplichtwet èn je moet deze school regelmatig bezoeken. Online onderwijs voldoet daar niet aan. Of dat nu in het buitenland of in Nederland is. Dus je hebt vrijstelling nodig.

Daglichtlamp schreef op 17-08-2021 om 17:02:

[..]

Leerplicht is in Nederland schoolplicht. Je moet inschreven staan bij een school die een school is volgens de leerplichtwet èn je moet deze school regelmatig bezoeken. Online onderwijs voldoet daar niet aan. Of dat nu in het buitenland of in Nederland is. Dus je hebt vrijstelling nodig.

Exact dit. 

Karin1973FK

Karin1973FK

18-08-2021 om 19:28 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 17-08-2021 om 17:02:

[..]

Leerplicht is in Nederland schoolplicht. Je moet inschreven staan bij een school die een school is volgens de leerplichtwet èn je moet deze school regelmatig bezoeken. Online onderwijs voldoet daar niet aan. Of dat nu in het buitenland of in Nederland is. Dus je hebt vrijstelling nodig.

Aha

Verhuis beiden naar België.

Hier kan je perfect thuis-onderwijs volgen.

Moet zijn adres trouwens persé verzet worden als hij later toch weer terug naar Canada gaat? Als hij gewoon officieel in Canada blijft wonen maar bij jou op bezoek is lijkt er mij een pak minder problemen.

Karin1973FK

Karin1973FK

18-08-2021 om 23:03 Topicstarter

Marty1984 schreef op 18-08-2021 om 19:34:

Verhuis beiden naar België.

Hier kan je perfect thuis-onderwijs volgen.

Moet zijn adres trouwens persé verzet worden als hij later toch weer terug naar Canada gaat? Als hij gewoon officieel in Canada blijft wonen maar bij jou op bezoek is lijkt er mij een pak minder problemen.

Nog niet eens overna gedacht, lijkt me inderdaad veel verstandiger. Ik ken trouwens ook nog een gezin met vrijstelling leerplicht omdat de zoon daarvan wordt bedreigd, wist ook niet dat je daarvoor vrijstelling kon krijgen.

Marty1984 schreef op 18-08-2021 om 19:34:


Moet zijn adres trouwens persé verzet worden als hij later toch weer terug naar Canada gaat? Als hij gewoon officieel in Canada blijft wonen maar bij jou op bezoek is lijkt er mij een pak minder problemen.

Dit is misschien een goede en simpele optie. Ingeschreven staan op het adres van kennissen? Check wel hoe het dan zit met zijn ziektekostenverzekering, vanuit Canada dus? Is hij dan goed gedekt in Nederland? Hoe lang mag hij dan in Nederland zijn? Moet hij tussendoor een maand terug bijvoorbeeld? Zelfs als dat een eis is, zou dat mogelijk een hoop minder gedoe kunnen zijn dan de andere opties. Denk wel nog even na over op en neer vliegen tussendoor als er mogelijk weer nieuwe varianten spelen met corona.

Nog even een vervolg. Ik weet van kinderen die thuisonderwijs in Canada hadden dat ze ook allerlei fysieke dingen (sport en zo) deden met andere kinderen, niet alleen uit het eigen gezin, die thuisonderwijs volgden. Doet je zoon dat niet? Dus kan hij zijn hele online onderwijs alleen volgen en dan de komende 2 jaar vanuit Nederland?

En OT, ik ben gewoon benieuwd: wat is de reden dat hij niet mee wil naar Australië voor 2 jaar maar wel dan in Nederland wil wonen? Of fijne gelegenheid om bij jou te wonen?

Karin1973FK

Karin1973FK

20-08-2021 om 12:38 Topicstarter

Lisette_R schreef op 19-08-2021 om 07:11:

Nog even een vervolg. Ik weet van kinderen die thuisonderwijs in Canada hadden dat ze ook allerlei fysieke dingen (sport en zo) deden met andere kinderen, niet alleen uit het eigen gezin, die thuisonderwijs volgden. Doet je zoon dat niet? Dus kan hij zijn hele online onderwijs alleen volgen en dan de komende 2 jaar vanuit Nederland?

En OT, ik ben gewoon benieuwd: wat is de reden dat hij niet mee wil naar Australië voor 2 jaar maar wel dan in Nederland wil wonen? Of fijne gelegenheid om bij jou te wonen?

Onze zoon doet dat niet, hij wilt naar Nederland omdat hij al 10 jaar in Canada woont en nu wel weer een keertje terug wilt.

Karin1973FK schreef op 20-08-2021 om 12:38:

[..]

Onze zoon doet dat niet, hij wilt naar Nederland omdat hij al 10 jaar in Canada woont en nu wel weer een keertje terug wilt.

Als hij hierheen komt zonder contacten te hebben is het misschien wel heel fijn voor hem om juist naar een reguliere school te gaan.

Karin1973FK

Karin1973FK

24-08-2021 om 15:46 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 20-08-2021 om 12:49:

[..]

Als hij hierheen komt zonder contacten te hebben is het misschien wel heel fijn voor hem om juist naar een reguliere school te gaan.

Klopt, daar zaten we ook nog aan te denken. We zullen eens kijken!

Is het mogelijk om voor aankomst in Nederland een diploma te halen dat door Nuffic gelijkgesteld is aan vmbo-t? Wellicht via iGCSE's examens? Het lijkt me dat je kind dan  aantoonbaar aan de kwalificatieplicht voldoet.

De wet is raar. Een kwalificatieplichtige jongere moet volledig dagonderwjis volgen, maar mag wel de Nederlandse BBL-opleiding volgen, die bestaat uit 4 dagen werk en 1 dag school. 

syboor schreef op 25-08-2021 om 09:03:

Is het mogelijk om voor aankomst in Nederland een diploma te halen dat door Nuffic gelijkgesteld is aan vmbo-t? Wellicht via iGCSE's examens? Het lijkt me dat je kind dan aantoonbaar aan de kwalificatieplicht voldoet.

Een vmbo-t diploma voldoet niet. Je hebt minstens havo of mbo-2 nodig. 

syboor schreef op 25-08-2021 om 09:03:

Is het mogelijk om voor aankomst in Nederland een diploma te halen dat door Nuffic gelijkgesteld is aan vmbo-t? Wellicht via iGCSE's examens? Het lijkt me dat je kind dan aantoonbaar aan de kwalificatieplicht voldoet.

De wet is raar. Een kwalificatieplichtige jongere moet volledig dagonderwjis volgen, maar mag wel de Nederlandse BBL-opleiding volgen, die bestaat uit 4 dagen werk en 1 dag school.

Een kwalificatieplichtige jongere hoeft juist niet volledig dagonderwijs te volgen. Dat geldt voor leerplichtige leerlingen. Kwalificatieplichtige leerlingen moeten bezig zijn met het halen van een kwalificatie, dat kan ook door een werken/leren comibinatie.

(en de leerplicht gaat over in de kwalificatieplicht vanaf je zestiende òf  na het volgen van 12 jaar onderwijs, waarbij basisonderwijs altijd telt als minimaal 8 jaar).

Sorry, Daglichtlamp heeft gelijk. vmbo-t is geen startkwalificatie. Vroeger kon je met een GCSE naar het hbo maar dat kan tegenwoordig niet meer. Dus GCSE is helaas niet goed genoeg.

De wet zegt over de kwalificatieplicht: "
De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn verplicht te zorgen dat de jongere overeenkomstig de bepalingen van deze paragraaf staat ingeschreven als leerling, vavo-student of mbo-student bij een school of instelling die volledig dagonderwijs, een bij de wet geregelde combinatie van leren en werken of een onderwijsprogramma als bedoeld in artikel 10b10, tweede lid, 10b21, tweede lid, 25a, derde lid, onderdeel d, of 58a, derde lid, onderdeel d, van de Wet op het voortgezet onderwijs en dat hij deze school of instelling na inschrijving geregeld bezoekt, als:"

Een "eigen" combinatie van leren en werken waarbij de school zich ook nog eens op geen enkele manier bemoeit met dat werken, voldoet niet aan de wet. 

syboor schreef op 25-08-2021 om 15:26:


Een "eigen" combinatie van leren en werken waarbij de school zich ook nog eens op geen enkele manier bemoeit met dat werken, voldoet niet aan de wet.

Dat ben ik helemaal met je eens. Het lijkt me ook helemaal niet in het belang van dit kind. Als hij hier uit het buitenland komt lijkt onderwijs op school juist goed, dan leert hij tenminste mensen kennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.