Anneque
08-03-2010 om 11:06
Leestempo moet omhoog bij ongemotiveerde zoon (gr 3)
Dit vat het al zo'n beetje samen: zoon van 6½ leest veel te langzaam (Avi Start). Volgens de juffen is de letterherkenning etc. prima, er is geen sprake van dyslexie of een andere beperking waardoor het lezen bemoeilijkt zou kunnen worden. Oefenen dus, en dat doe ik al een tijdje. Probleem daarbij is dat hij lezen háát. Dat is niet overdreven, bij het oefenen haalt hij alles uit de kast om het te vertragen, korter te hoeven lezen etc., en is daarbij heel vindingrijk .
Ik probeer vanalles om het interessant voor hem te houden, ik zoek me suf naar leuke boekjes (al moet ik zeggen dat dat nog niet zo makkelijk is - ergens snap ik hem wel. Maar ook boeken die me best leuk lijken - Vos en Haas bijv. vindt-ie niks). Af en toe oefenen we uit boeken die hij wél interessant vindt, over dino's en het heelal. Dat schiet voor geen meter op natuurlijk, maar zo probeer ik zijn motivatie op peil te houden. Ik probeer het tussen de bedrijven door: hem boodschappenbriefjes te laten lezen, wat er op een pak melk staat etc., maar hij heeft onmiddellijk door waarom ik dat doe en zegt dan bozig dat we "straks wel gaan lezen". Ik snap hem wel: hij vindt al die teksten en boekjes enorm saai en dat zijn ze vaak ook. Maar hij zal hier doorheen moeten om zelf die teksten te kunnen gaan lezen die wél interessant zijn.
Ik wil voorkomen dat het iedere dag een strijd wordt en dat zijn hekel aan lezen blijvend, of erger, versterkt wordt. Het zonder zeuren lezen wordt beloond (stickers + cadeautje na kaart vol). Nou vind ik al grasduinend in het archief een tip van Miriam om met kaartjes te werken, losse woorden en dan "flitsen". Kan dit een reguliere leesoefening vervangen? Het zou best kunnen dat hij dat flitsen nog wel lollig vindt, er zit iets van een competitie-element in. Zijn er nog meer tips om een onwillig kind (met zeer sterk en koppig karakter, moet ik er even bijzeggen) toch aan het lezen te krijgen?
Hij wordt overigens veel voorgelezen en daar houdt hij wel erg van.

M Lavell
08-03-2010 om 11:29
Andere strategie
Sinds het flitsen is er een heleboel veranderd
Lees dit draadje (hele draadje) http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=sleeplezen&thread=153188&forumsel=23&forum=23&post=2473242
Laat hem _zelf_ een boek kiezen dat hij _zelf_ leuk vindt (desnoods avi 8, dat maakt niet uit), doe hem het lezen voor zoals in dat draadje genoemd wordt en wacht geduldig af tot hij met je meeleest (op tempo) of het van je overneemt.
Lezen is leuk. Avi lezen, woordjes lezen, die stomme klankechte tekstjes lezen, dat is stom. De meeste kinderen zijn daar helemaal niet gevoelig voor, maar sommigen juist tot in het extreme.
Hij kan waarschijnlijk best lezen, maar heeft nog een klein zetje nodig in de strategie, een makkelijke aanpak. En die is er.
Groet,
Miriam Lavell

Jolanda123
08-03-2010 om 11:30
Laat de strijd daar waar hij hoort
En dus ga je thuis niet meer oefenen met je zoon.
als hij meer moet lezen, dan lijkt het mij een strak plan dat hij dat op school doet.
Thuis ga je de strijd niet meer aan. Simpel.
Ik kreeg zelf ook het advies om veel en vaak te lezen met zoonlief, omdat hij ook behoorlijk veel moeite had met het lezen en het automatiseren ervan.
Nadat ik dit 3 weken gedaan had, heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Ik ben niet van plan om avond aan avond een strijd aan te gaan met een kind wat MOET lezen, maar domweg niet WIL.
En bovendien, een kind wat in de klas leest met de klas, en dan ook nog 4x in de week leest met een leesmoeder, dat kind MOET ik dan nog 5x in de week thuis laten lezen?
Geen haar op mijn hoofd die daar over prakkiseert.
Ik heb het gelaten voor wat het was, maar verwachtte wel van hem dat hij op school optimaal meedeed.
Eindresultaat: Een kind dat nu met plezier leest. (achteraf bleek hij dyslectisch zijn)
Wat ik wel deed: Als jij een film wilde kijken, dan kon hij alleen maar kiezen uit Engelstalige films, die ondertiteld werden
Televisie kijken: Bij voorkeur Engelstalig met ondertiteling.
Als hij iets wilde weten: één of twee dingen "oppervlakkig" vertellen, en daarna doorverwijzen naar een boek
Stripboeken aanbieden.
msn-nen met mij of met familieleden verder op in het land
Gr. JO

M Lavell
08-03-2010 om 11:46
Geen strijd maken dus
Ik ben het met Jolanda eens dat je geen strijd moet maken. Maar leren lezen hoort wel gewoon thuis in huis. Als je daarvoor de strategie kiest die je ook bij leren praten hebt toegepast, dan is er geen sprake van strijd.
Je doet voor en geeft je kind de kans om aan te haken. Nogmaals: lees dat draadje.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
08-03-2010 om 11:58
Wat mirjam zegt idd
god, wat zijn die materialen stom!
Echt verskrikkeluk.
Het staat zo ver af van waar je lezen voor nodig hebt.
Mijn zoontje had geen leesproblemen maar ook een enorme afkeer van al dat leesmateriaal. Het eerste boek dat hij wilde lezen was Avi-uit....maar het was wel spannend! Die kant zou ik het in jouw geval ook op zoeken. En dan met afwisselend voorlezen.
Hij was mijn oudste dus ik was een beetje blond bij de avi-kast in de bieb blijven hangen.. had ik net zo goed kunnen laten.
Verder kun je een abonnement op de Donald Duck overwegen. Daar leren volgens mij nog steeds meer kinderen van lezen dan van al die avi-boekjes.
He wat lekker om een keer lekker op die hele avi-toestanden af te geven. Ik krijg er een fris hoofd van. Jongste leert net lezen. Heeft een heel andere leestactiek (hakkenenplakken ipv woordbeeld) maar geef hem een aviboekje en hoppakee - exact dezelfde reactie.

Anneque
08-03-2010 om 12:19
Slepen
Ik heb het draadje gelezen, had al eerder met een schuin oog de discussie over het sleeplezen gevolgd, maar nog niet echt op mijn zoon betrokken. Ik probeerde hem eens ertoe over te halen om gewoon de klanken die hij ziet, uit te spreken en ze zo vanzelf een woord te laten worden en niet te hakken (en ik deed het voor uiteraard). Hier reageerde hij zeer afwijzend op, wilde ook niet echt uitleggen waarom, maar het had er iets mee te maken dat dat "raar" klonk en dan voelt hij zich voor schut staan. Ik zal de site nog eens opnieuw bestuderen en dan probeer ik het opnieuw. Ik begrijp dat je dus begint met _zelf_ lezen, je wijst bij, en je hoopt heel hard dat-ie mee gaat lezen? Dat laatste betwijfel ik, maar het is natuurlijk zeker het proberen waard.
Wb de strijd: nee, ik wil hier zeker geen strijd over, vandaar het beloningssysteem. Ik ben het met Jolanda eens dat oefenen m.n. op school moet gebeuren. Maar als dat onvoldoende vruchten afwerpt (en dat ligt hier mi niet aan de school, er is erg veel aandacht voor lezen, en hij krijgt ook al extra aandacht van de zorgcoördinator op dit punt), dan zal het toch thuis moeten gebeuren. Lezen is zo belangrijk dat ik daar geen principestrijd over met school wil gaan voeren, als ze al tekort zouden schieten. Ik denk eerder dat zoon zich door de leessessies heenzwijnt om het es onaardig uit te drukken . Ook bij de andere "vakken" presteert hij beduidend minder dan hij zou kunnen, aldus de juffen, alleen daar zit hij nog minimaal op ruim voldoende.
Veel dank voor de input!
O, nog 2 vragen: heeft iemand tips voor boeken-over-interessante-dingen op kinderniveau? Dino's, heelal, de aarde, etc.?
En als laatste: is flitsen echt achterhaald of kan ik dat nog als variatie gebruiken?

Tango
08-03-2010 om 12:45
Informatieboekjes
Vaak heeft de bibliotheek wel van die eenvoudige informatieboekjes over allerlei onderwerpen. Wij gebruikten die ook altijd voor spreekbeurten e.d. Daar zou je dus naar kunnen kijken.
Tangodochter had destijds in groep 3 ook niet echt de voorkeur voor lezen, in het begin wel, op een gegeven moment niet meer. Wat wij deden was samen lezen, om de beurt een bladzijde. Dat vond ze wel redelijk. We deden dat dan iedere avond in plaats van voorlezen. Maar toen las ze al wel avi 2, dus dat was natuurlijk al weer wat hoger.

Vera*
08-03-2010 om 12:46
Anneque
Hier zocht dochter bij de mini-informatieboekjes. Het is een hele serie van die hele dunne boekjes over allerhande onderwerpen maar dan op een heel laag avi niveau.
De Donald Duck junior zou je ook nog kunnen proberen. De plaatjes begeleiden het minibeetje tekst maar dat kan net dat beetje motivatie geven.

Anneque
08-03-2010 om 12:52
Rodebeuk e.a.
Ik dacht al dat ik (wij) de enige was/waren. Ik schrok een beetje toen ik de teksten/boekjes zag waar zoon mee thuiskwam. Maar hier in de klas is hij zo'n beetje de enige die ze niet leuk vindt, ik hoor van andere moeders alleen maar enthousiaste verhalen. En in de bieb word ik ook al niet blij, tenmiste, als je bij de Avi-boekjes kijkt.
Dank voor de boekentips, ik ga op zoek. Heb net nog es gekeken in de "heelal-boeken" die hij thuis bekijkt, maar die zijn echt nog een paar bruggen te ver. Dan moet hij zich eerst door een woord als fascinerend heenworstelen en dan moet ik hem gaan uitleggen wat dat betekent, en dan kan hij naar het volgende woord

vlinder72
08-03-2010 om 12:53
Hier ook zo eentje
Onze zoon was in groep 3 ook totaal ongeinteresseerd in lezen. Tot april bakte hij er niets van. Alle boeken waren stom. Ik mocht hem niet helpen en zeker hem niet corrigeren of iets voorzeggen. Maar gelukkig bestaan er ook leuke boeken. Wij zijn begonnen met die samenlees boekjes van Maan Roos Vis. Een moeilijke pagina voor de ouder en een makkelijke pagina voor een kind. En dan natuurlijk alleen de spannende verhalen. Paul van Loon heeft ook een leuke serie voor beginnende lezers (volgens mij is Pak me dan met Dolfje weerwolfje de eerste). Die boekjes vond mijn zoon geweldig (hij is nu nog steeds een groot Paul van loon fan). En wat ook werkte was het lezen van leuke prentenboeken zoals bijvoorbeeld de Gruffalo of Tyrannosaurus Drup (dino's!!!!) en dan de korte woorden door mijn zoon laten lezen. Zo lees ik trouwens nu ook met mijn zoon in groep 2. Geweldig vindt hij het als hij zelf AAAARRRRGGGGHHH leest. Of plons.

Jolanda123
08-03-2010 om 12:53
Anneque
je schrijft:
Maar als dat onvoldoende vruchten afwerpt (en dat ligt hier mi niet aan de school, er is erg veel aandacht voor lezen, en hij krijgt ook al extra aandacht van de zorgcoördinator op dit punt), dan zal het toch thuis moeten gebeuren.
Nogmaals, ik loop mij af te vragen wat de toegevoegde waarde is van het thuis lezen, als er ook al extra aandacht op school aan gegeven wordt.
Waarom zou een ouder een kind "het licht" wel laten zien door thuis extra te oefenen, en kan de school dat niet? Op school levert het onvoldoende vruchten op, en de ouder die zal dan "spontaan" er voor kunnen zorgen dat er wel vruchten komen, en dat die als idioten gaan groeien?
Je schrijft ook, dat hij extra aandacht krijgt van de zorgcoördinator hiervoor.
Waar zorgt die zorgcoördinator voor, of wat coördineert hij/zij?
Extra aandacht is, leuk, maar als dat is in de vorm van het uitspreken van je zorgen, en een onderzoekje, dan vraag ik mij af wat het toevoegt.
Extra aandacht is 4 tot 5 keer per week 1/2 uur extra lezen, apart van de rest van de groep. En dat structureel.
Kortom, wat doet de school nu echt "concreet" om dit probleem aan te pakken?
Jolanda

M Lavell
08-03-2010 om 13:24
Gewoon doen
"Ik probeerde hem eens ertoe over te halen om gewoon de klanken die hij ziet, uit te spreken en ze zo vanzelf een woord te laten worden en niet te hakken (en ik deed het voor uiteraard). Hier reageerde hij zeer afwijzend op, wilde ook niet echt uitleggen waarom, maar het had er iets mee te maken dat dat "raar" klonk en dan voelt hij zich voor schut staan."
Hij heeft gelijk. Je moet gewoon doen. Net zoals je hem hebt leren praten. Dat heb je ook gewoon gedaan. Gewoon omdat je wat te vertellen had. En hij heeft je gewoon nageaapt en ervan ontdekt dat hij er wat aan had als hij eens wat te vertellen had.
Met lezen is dat niet anders. Lezen is leuk als het gaat over dingen die je interesseren.
Doe hem het lezen voor, bepaal het tempo en wijs precies de klanken bij die jij leest. Hij hoeft niet mee te doen. Het mag wel op elk moment dat hij daar zin in heeft, maar wel op jouw (het gewone) tempo.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
08-03-2010 om 13:29
Tijd
Jolanda, je maakt een valse tegenstelling. Leren lezen kost net als leren praten veel tijd. Veel voordoen en nadoen. Veel zien en horen, veel doen. Hoe meer hoe beter.
Thuis ook lezen voegt tijd toe.
Groet,
Miriam Lavell

egberdien
08-03-2010 om 13:36
Kijkdoos
Er is een boekenserie "de Kijkdoos", over allerlei onderwerpen. "De boeken bevatten teksten op twee leesniveaus: korte, eenvoudige teksten voor beginnende lezers en wat uitgebreidere teksten voor de betere lezers." Uitgeverij: Wolters-Noordhoff, http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps/portal/bao/documentatiecentrum/dekijkdoos

Anneque
08-03-2010 om 13:54
Jolanda
De zorgcoördinator leest met een paar kinderen die achterlopen, een stuk of 3,4 geloof ik. Dat doet hij een paar keer per week, ik weet niet hoe lang. Dat blijkt niet afdoende. Ik vind het niet onbillijk dat school dan aan mij vraagt meer leeskilometers met hem te maken.

Primavera
08-03-2010 om 13:58
Boeken van geronimo stilton
De boeken van Geronimo Stilton met veel plaatjes, gekke lettertypes en uitleg van kleine experimenten hebben in mijn omgeving veel onwillige kinderen aan het lezen gekregen.
Laat dat AVI-niveau gewoon los, dat is iets wat inderdaad op school thuis hoort (of misschien zelfs daar niet). Thuis moet je lezen wat een kind leuk vind en zijn interesse heeft. Dat kunnen dinosaurusboeken zijn, piratenboeken, stripboeken, voorleesboeken of wat ook bij veel kinderen werkt zijn wat (vroeger?) C-boeken werden genoemd en waarin allerlei argumenten bestudeerd en uitgelegd worden. Om de beurt een stukje lezen vinden sommigen ook interessant.
Ik heb er hier ook één thuis die zich maar moeilijk tot lezen zet (waarschijnlijk heeft hij ook dysorthografie / dyslexie zoals de helft van de familie) Leesboeken vind hij niet echt leuk, maar een atlas van het menselijk lichaam of een cursusboek voor tekenen leest hij zonder er erg in te hebben al moet hij dan natuurlijk wel af en toe eens van uitleg hebben bij de woorden die zelfs voor volwassenen vaak moeilijk zijn.
Ik denk dat op school er veel te veel angst is voor zogenaamd moeilijke woorden. Als ze deel uit maken van de interesses van je kind dan zijn die helemaal niet zo moeilijk, maar juist interessant om te ontdekken wat er staat. Als je nou toch moeite moet doen geeft Tyrannosaurus Rex meer voldoening om te ontcijferen dan die eenvoudige duffe huis-, tuin- en school-woorden uit lage AVI-boekjes.
Verder ben ik het niet eens met Jolanda. De oefening die een kind alleen op school krijgt met lezen helpt alleen om te leren ontcijferen wat er staat, maar niet om een vlotte lezer te worden. Kinderen die wel thuis lezen, gewoon omdat ze het leuk vinden, bouwen zonder dat ze er erg in hebben met deze dagelijkse oefening een enorme voorsprong op vergeleken bij de kinderen die alleen wat op school hakkelen. Het gemene is dat een paar klassen hoger ineens wel gevraagd wordt dat kinderen lezen op het niveau van de thuislezers en dat als je dat niet gedaan hebt je vaak te laat bent en de achterstand maar heel moeilijk weg kan werken.
Kinderen leren helemaal niet alleen op school, maar juist omdat ze die kennis (en andere) thuis toepassen. Dat wordt dan niet als leren gezien, maar dat is het wel degelijk. Kinderen die dat niet thuis doen blijken vaak een achterstand op te lopen op school. Omdat in de schoolcarrière verderop toch het niveau gevraagd wordt wat je alleen kan bereiken als je thuis ook 'ongemerkt' oefent, zou eerlijker zijn als dat gewoon uitgesproken werd.
Groeten Primavera

IngridT
08-03-2010 om 13:58
Oooowwwww...
Avi boekjes!!!
GRUWEL!!!!!!
Bas ziet een vis.
Kijk mam een vis.
Dag vis
Dag Bas
De vis eet
Zwem vis!
Zwem in de kom
Dag Bas
Dag vis
Dag mam!
AAAAARRRGH!!
Ik zou idd zeggen: Donald Duck. Als de gewone te moeilijk is begin je met de Donald Duck Junior. Die is ook hartstikke lollig, en echt bedoeld voor gr 3/4 leerlingen.
teveel strijd is niet leuk, maar ik ben het wel met sommige schrijfsters hierboven eens dat thuis lezen er wel gewoon bijhoort. Maar probeer het dan wel zo leuk mogelijk te maken! En AVI boekjes helpen daar nou niet echt bij...
Ingrid

zomaar een naam
08-03-2010 om 14:35
Om de beurt
Als hij wel van voor lezen houdt kun je proberen om elkaar om de beurt voor te lezen. Eerst leest hij jou een stukje voor en dan lees jij weer een blz.
Er zijn overigens ook boekjes waar de ene blz op een laag avi niveau is en de volgende blz op een hoger avi niveau speciaal om samen te lezen.
Ik weet alleen niet hoe die boekjes heten maar misschien weet iemand anders dat.

IngridT
08-03-2010 om 14:39
Hahahaha cobi!
het spijt me!
Ik zie jou wel aan voor een bas-de-vis serie van het genre 'gewraakte sire campagne met nijntje-persiflages?'
Proest.
In de Auto
Kees is in de auto
Het is druk op de weg
Henk wil ook op de weg
Kees steekt zijn middelvinger op
'Nee' betekent dat
Goed zo Kees
Henk is toch maar een suffe lul
Voor de hele serie, en dan met echte nijntje illustraties:

Anneque
08-03-2010 om 16:03
Dat gaat snel
In één middag van Avi start naar Avi uit! Heb net bij de bieb wat info-boekjes gehaald. Die gaan we vanavond slepen. Kijkdoos hadden ze niet, Junior wel, en daar heb ik er 2 van. Plus een drakenboek M4, wég met de avi's. Toch jammer dat de juffen wel vasthouden aan de zgn kernboekjes.
Verder ga ik alle tips combineren Samen lezen hebben we wel gedaan, maar ook die boekjes sloegen niet zo aan. Spelenderwijs zou idd nog wel es kunnen werken, dat zelf lezen-met-fouten vindt hij idd leuk.
Zeer bedankt voor al jullie tips!

vlinder72
08-03-2010 om 16:41
Super
Je hebt vast leuke boeken gehaald. Dolfje Weerwolfje is ook leuk. En inderdaad gewoon beginnen. Fouten maken is toch niet erg. Zo lang hij maar min of meer snapt wat hij leest. Ik corrigeer mijn zoon alleen als hij iets echt helemaal fout leest. En wat ook leuk is: als hij een woord niet weet dat jij het dan met hints of raar doen voordoet. Zo mocht ik mijn zoon nooit helpen dus als hij dan iets niet kon lezen mocht ik het niet vertellen maar ik mocht het wel voordoen. Tjonge, wat heeft hij gelachen toen ik een heks op een bezem nadeed.

Guinevere
08-03-2010 om 21:48
Leesleeuw
De boekjes van Leesleeuw werden hier wél gewaardeerd door onze zoon. Daar zitten gewoon leuke verhalen tussen. Geronimo slaat helemaal niet aan bij hem, wat zit daar een belachelijk taalgebruik in. Allerlei verbasteringen van woorden en namen waarvan kinderen geen flauw idee hebben wat de grap is, en heel moeilijke woorden.
Wij hebben hier (zoals je in die andere draad kunt lezen) een zomervakantie lang elke dag verplicht een half uur geoefend. Dat was echt hard tegen hard af en toe. Wel kon zoon 5,- euri verdienen met elk gehaald AVI-niveau. Dat gaf wel enige stimulans. Na die zomer was de ergste lees-ellende voorbij en gaat het gemakkelijker. Met lezen moet je soms gewoon een drempel (basisniveau) over voordat het leuk wordt.
Daarna ontdekte zoon de flutleesboekjes van Spongebob Squarepants. Die stimuleerden hem om zelf wat te gaan lezen in zijn vrije tijd. Verder moet hij de teksten op zijn DS zelf lezen en alle kaartjes bij bordspelletjes etc. En ik zeg hem niet meer wat overal op geschreven staat, ga het maar lekker zelf lezen, je zit al in groep 4. Een leeswonder is het nog steeds niet, maar het kan er mee door.

Tarole
08-03-2010 om 22:18
Huh?
Ik snap er even niks meer van. Anneque, als jouw zoon in groep 3 zit en in een middag de hele AVI-serie uit kan lezen, dan heeft hij toch geen leesprobleem? Ik vind de voorstellen om in groep 3 al Dolfje Weerwolfje en Geronimo Stilton te lezen ook niet begrijpelijk. Dat lijkt me veel te moeilijk voor een derde groeper nog halverwege het jaar. Zijn jullie kinderen dan allemaal wonderkinderen ofzo?

Nasha 1st
08-03-2010 om 22:51
Tarole
dat zegt ze niet....De tip is gegeven om een boek uit te zoeken dat haar zoon WEL leuk vindt en dat is kennelijk een boek op nivo AVI-uit....En daar gaan ze mee oefenen met sleeplezen....ik kan uit ervaring zeggen dat sommige kinderen gewoon niet snappen dat dat de bedoeling van lezen is....zo ook mijn jongste zoon....die zat nog braaf te hakken en te plakken omdat niemand hem vertelt had hoe je eigenlijk leest....ik heb 1 avond met hem geoefend en hij snapte het meteen, las het boek in 1 keer uit (wel een AVI-1 gewoon overigens).....Nu zit hij net als zus in de Ster-boeken en is hij blij ))
Nu zus nog blij maken, want die moet weer beter leren splitsen (rekenen)

Anneque
09-03-2010 om 07:50
Tarole
Nasha heeft gelijk: ik bedoelde dat ik na bovenstaande postings en adviezen dat hele Avi-gedoe ff loslaat en hem ga laten lezen wat hij leuk vindt. Dat bleek gisteren een boekje uit de junior-reeks over planeten én...(ik viel van mijn stoel), een werkblad dat hij al met de meester had gelezen en voorgekauwd. Saaier dan saai, maar hij had die tekst al aardig in zijn hoofd en kon zo een mooi succesje scoren. Prima leessessie in ieder geval . Daarna heb ik nog een stukje gesleept, ik zie wel dat hij bijhoudt waar ik ben, (als ik een fout maak, corrigeert hij me), maar hij valt nog niet in. Volhouden maar, ik was al heel blij dat het zo ongedwongen ging deze keer.

ayla
09-03-2010 om 08:55
Nog een vraag over sleeplezen
Ik heb nog eens die draadjes over sleeplezen gelezen en me afgevraagd of ik het kan gebruiken voor ayladochter, ze wil namelijk dolgraag lezen maar heeft een hekel aan het oefenen van letters en het hakken en plakken. De boekjes vind ze trouwens ook stom en saai. Wat mij echter opvalt is dat je woorden moet benoemen zoals je ze uitspreekt, dus idd bijvoorbeeld rrooosssss. Wij kregen echter op school te horen dat wij ayladochter de goede klanken bij de letters moesten leren, anders had ze dadelijk een probleem in groep 3. En kan ik dan voor haar boekjes pakken die interessanter zijn maar moeilijker.

vlinder72
09-03-2010 om 09:34
Tarole - dolfje weerwolfje
Er bestaan ook eenvoudige Dolfje Weerwolfje boeken. Er is een Avi 1 boek met de titel pak me dan. En er zijn twee avi 4/5 boekjes. Paul van Loon heeft trouwens een hele serie makkelijke leesboekjes. Mijn behoorlijk ongemotiveerde zoon las deze boekjes (met wat hulp) eind groep 3 vanaf april of zo. In de zomer begon hij met de normale Dolfje boekjes. Wij lezen thuis altijd om de beurt een pagina. En natuurlijk struikelde hij over zinnen en woorden maar dat geeft niets en tegen die tijd accepteerde hij ook hulp.

M Lavell
09-03-2010 om 09:35
Dat doe je met praten ook niet
Tarole:"Dat lijkt me veel te moeilijk voor een derde groeper nog halverwege het jaar. Zijn jullie kinderen dan allemaal wonderkinderen ofzo? "
De kern is nou juist dat het kind geniet van het lezen en meedoet waar het _wel_ kan. Wat nog niet lukt is niet erg. Fouten maken mag.
Je gaat ook niet pas met je baby praten als ie wat terug kan zeggen. Je vermijdt geen 'moeilijke' woorden (pindakaas) en je praat gewoon door als het kind wat letters verhalspelt. Je complimeert zelfs als het wat gebroken voor het eerst vliegtuig zegt (vietui!, ja, dat is een vliegtuig, goed zo!).
Er is geen reden om dat thuis anders aan te pakken. Er is soms reden om wel op alle slakke zout te leggen. Bij logopedie bijvoorbeeld. Een half uurtje de rrrrr oefenen. Maar je gaat geen woorden met een r vermijden zolang de uitspraak nog niet zo lekker lukt.
Kortom: leuke boeken zijn nooit te moeilijk. Je leest lekker door en wijst bij op tempo. Kind haakt aan en neemt over waar het kan. Jij leest mee en neemt weer over waar het hikt. Je kunt ook de krant nemen, maar natuurlijk alleen als kind dat wil.
Je kunt niet én heel graag willen dat je kind leert lezen én van het meeste beweren dat dat te moeilijk is, dus dat kind daar maar niet aan moet beginnen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
09-03-2010 om 09:38
Ik denk dat dat kan
ayla, ik denk dat je kind al (mee)lezend de klanken bij de letters kan leren kennen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je laat zien wat je doet. Dus bijwijst bij die letters die je verklankt. Je doet het voor. Ik zou niet weten waarom dat niet nageaapt kan worden door je kind. Dat doen ze met alles tenslotte.
Groet,
Miriam Lavell

ayla
09-03-2010 om 09:49
Miriam
ze kent het merendeel van het alfabet, kan ook al wat lezen al is het vaak radend lezen. Nu wijs ik haar steeds op woordjes die fout gaan, met waarschijnlijk als effect dat ze er binnen 3 minuten de balen van heeft want ik kan het toch niet. Ze herkent de klanken, gisteren bij de donald duck junior moest ze de K herkennen en dan zegt ze het ook hardop: Katrien, ja K, Kleed, ja K, Poes, nee geen K. De klankherkenning heeft ze dus alleen niet het geduld om alle woordjes spellend te leren lezen

Chippie
09-03-2010 om 09:52
Ayla
"ze wil namelijk dolgraag lezen maar heeft een hekel aan het oefenen van letters en het hakken en plakken."
Hoezo wil je kind dan leren lezen? Ik heb het al eerder voorzichtig proberen aan te geven. Jouw dochter en mijn zoon lijken best op elkaar. Een kind dat bovengemiddeld begaafd is pikt het lezen vaak heel snel en zonder allerlei poespas op. Soms ver voor groep 3. Zoniet, dan pakt een begaafd kind het in groep 3 prima op. Ik zie echt geen noodzaak om te oefenen met letters en hakken en plakken terwijl het kind, een kleuter, daar geen zin in heeft. Dat werkt alleen maar averechts. Mijn inziens zit je er - met veel dingen -echt veel te veel bovenop. Een groot deel van de kidneren in groep 2 kan op dit moment een beetje 'lezen'. Ze herkennen letters, plakken eze aan elkaar, etc. Ik krijg het idee dat je kind minimaal een AVI niveau moet hebben behaald voordat zij aan groep 3 begint.
Sleeplezen is niet iets om kinderen te leren lezen. Het is voor kinderen die hardnekkig/langdurig blijven hangen in een bepaalde leesstrategie.
"Wij kregen echter op school te horen dat wij ayladochter de goede klanken bij de letters moesten leren, anders had ze dadelijk een probleem in groep 3."
Daarmee bedoelt school dat een r geen 'er' is maar een 'ru'.
Als je per se met haar letters wilt oefenen, ik zie de noodzaak niet, kijk dan bij veilig leren lezen en kijk bij de eerste kernen naar spelletjes. Hier deden we eind groep 2 een spelletje (met onze zoon die gemiddeld tot iets achter is met lezen) met een zelfgemaakt dobbelsteen. Letter gooien en dan iets in de kamer zoeken met die letter.
"En kan ik dan voor haar boekjes pakken die interessanter zijn maar moeilijker."
Lees die moeilijke boeken gewoon voor. Leesplezier en leesbegrip zijn veel belangrijker dan hakken en plakken etc. Tijdens de tekst kun je haar hier en daar korte woordjes laten lezen etc. Ook langere woorden 'dinosaurus' zal ze gaan herkennen. Dat wakkert haar interesse aan zonder te pushen.