Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

09-04-2012 om 17:23

Leesvoer jufjanneke: zittenblijven kleuters groep 2

Protocol overgang groep 2 naar groep 3
Halverwege groep 2 stellen we ons de vraag of de doorgaande ontwikkeling van een kind wel gebaat is bij een overgang naar groep 3.
Soms zijn kinderen in groep 2 nog zo gericht op spelen en open onderwijssituaties dat de overgang naar groep 3 te abrupt is en geen doorgaande ontwikkeling kan garanderen. Soms is er spraken van specifieke ontwikkelingsproblemen of ontwikkelingsstoornissen. Dat betekent dat we de overgangsbeslissing van groep 2 naar groep 3 zeer overwogen nemen.
In groep 2 kan onderscheid gemaakt worden tussen kinderen:
• Onrijpe kinderen
• Kinderen met een beperkte ontwikkelingsmogelijkheid
• Kinderen die op niveau zijn
• Kinderen die nog geen zes jaar zijn maar verder zijn dan hun leeftijdsgenoten
Bij kinderen die nog niet op niveau zijn, volgen we de procedure die hierna beschreven staat:
Het signaal
Het serieus nemen van een overgangsbeslissing begint bij ons in december van het groep-2 jaar. We vullen dan een kaart van het Pravoo-volgsysteem in en nemen de Cito toetsen af. Mochten er twijfels ontstaan dan worden ouders daarvan op de hoogte gesteld tijdens een huisbezoek of een gesprek op school.
Als het kind bij de Cito toetsen onvoldoende scoort en op de kaart van het leerlingenvolgsysteem op de onderdelen: kring, werken, taal, motoriek, ruimtelijk structureren en zintuiglijk waarnemen in twee of meer gevallen in fase 1 scoort of in drie of meer gevallen een 2 scoort dan delen we de ouders in januari onze twijfels mee of het kind met ingang van het volgend schooljaar wel met groep 3 kan beginnen.
De periode januari tot het eind van het schooljaar
We geven in het gesprek met de ouders de zorgen m.b.t. de schoolloopbaan van het kind ook aan wat we gaan doen om de ontwikkeling van het kind te stimuleren en op welke wijze men daar thuis eventueel aan bij zou kunnen dragen. We geven de ouders tevens aan wanneer we de definitieve beslissing nemen over het vervolg van de schoolloopbaan van het kind. Bij jonge kinderen doen we dat zo laat mogelijk om de kans op een goede beslissing te kunnen verhogen.
Gekoppeld aan die beslissing geven we ook aan hoe we het kind bij de groep 2 verlenging willen begeleiden. Daarbij kan het gaan om het kind de gelegenheid te geven zich verder te ontwikkelen, het bieden van speciale begeleiding en het bieden van b.v. leesbegeleiding aan kinderen die in de loop van het jaar toe zijn aan lezen.
De beslissing
Het nemen van de beslissing t.a.v. de schoolloopbaan van het kind doen we aan de hand van een aantal overwegingen, waarin het kind gewogen wordt op een aantal aspecten.
Naar aanleiding hiervan wordt een verantwoorde beslissing genomen. Bij ernstige twijfel of een leerling over kan naar de volgende groep is het advies van de leerkracht, in het belang van het kind, bindend.

meer van jufjanneke...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

09-04-2012 om 17:25

Wat moet ik met juf janneke?

Wat moet ik daar van zeggen dan? Er zijn honderden mensen die hun brood verdienen met dit soort distributie.
Groet,
Miriam Lavell

Oh bah diestomme pravoo

wat ben IK blij dat ik die ellenlange lijsten niet meer hoef inte vullen.
Vond het al niets, maar na ontmoeting en discussie met een van de ontwerpers ben ik helemaal tegen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.