Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lelie2

Lelie2

20-06-2011 om 10:13

Leonardo met reistijd of school in de buurt....

Onze 4 kinderen zijn in de leeftijd van 4 tot 8. Zoon van 8 en dochters van 6 zijn Hb. De problemen op school stapelen zich op. De school kan de kinderen niet meer bieden dan 1 uur in de 2 weken een plusklas, door een ouder gedaan. Ik zie dat het niet lekker loopt.
Jongste van 4, waarschijnlijk ook hb, is een zeer ondernemend kind wat de juf duidelijk tot last is. Dit heeft weer effect op kind want ze krijgt heel veel straf op school. Iedereen weet dat zij het stoute kind is in de klas. De invaljuf die de klas een maand had, behandelde dochter heel anders waardoor dochter van 4 tijdelijk helemaal opbloeide. Het is maar een voorbeeld van het niet begrepen worden en niet naar het kind kijken/ ouder niet serieus nemen. Zolang de kinderen niet krijgen wat ze nodig hebben, zal het niet lekker lopen op school.

Dit alles, heeft me doen inzien dat de kinderen beter af zijn op een school met lesaanbod voor hb kind.

Leonardo klinkt ideaal
Maar nu zit ik met de reistijd. Het zou elke dag 2 x 30 minuten zijn. Vanuit Den Haag naar Zoetermeer. Tenminste als ik niet in de file sta....

We denken zelfs aan verhuizen naar Zoetermeer, geloof me dat zou ik niet snel doen...

Wat is wijsheid. Zoeken naar een andere school in Den Haag. Welke dan???? Ze beloven zoveel maar kunnen het vaak niet waarmaken. Of toch dan maar naar Zoetermeer....

Help!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lelie

Vanuit Den Haag is het een flink end naar Z'meer in de spits. Zou je best op kunnen gaan breken en voor de kinderen is afspreken ook redelijk onmogelijk op die manier. Ik kan wel zeggen dat Z'meer een fijne gemeente is om in te wonen en er meer dan genoeg scholen zijn die voor hb'tjes geschikt zijn

Niet echt een zinnig antwoord dus, maar het zou mooi zijn als er een geschikte school in Den Haag is voor jullie kinderen. Heb je als eens op het hb-kind forum gepolst?

Fiorucci

Fiorucci

20-06-2011 om 10:46

Utopie

Het is een utopie, 'smorgens ben je er niet in een half uur! Maar ik kan me niet voorstellen dat er nergens in Den Haag een goede school is? En ik woon ook prettig in Zoetermeer, het kan echt hoor..

Probleem?

Zwak begaafde leerlingen die naar een speciale school moeten, moeten ook dit soort afstanden afleggen.
Ik zie het probleem van de reistijd dus niet zo.
Nou ja, om de hoek is natuurlijk makkelijker. Maar je kunt niet alles hebben
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Het verschil zit hem denk ik in dat sommige mensen geen keus hebben en Lelie wel.
Wij hadden ook de keus om naar een school in Z'meer te gaan (voor kinderen die voor lopen) die de langst mogelijke reistijd in de stad zou opleveren met daarbij een continurooster wat niet matcht met mijn werktijden. Was dus erg blij toen ik ontdekte dat er een Dalton-school met HB beleid bij ons in de wijk zat
Bij ons op school echter zitten wel kinderen van 'ver weg' en dat levert toch regelmatig logistiek gedoe op......

Mover

Mover

20-06-2011 om 11:35

@miriam -vraagje

Is het niet zo dat voor zwakkere kinderen speciale taxibusjes met haal/wegbreng faciliteiten zijn? Zodat die kinderen weliswaar lang(er) onderweg zijn, maar dat het geen tijdsbeslag legt op de ouders vwb halen/brengen?
Je kind naar een Leo brengen zal je toch zelf moeten doen, zonder taxibusje.

Nou

Er is al een rechtelijke uitspraak waarin een gemeente gedwongen wordt de vervoersregeling ook op een hb kind toepasbaar te maken.
Daarvoor moet je de school en het samenwerkingsverband dan wel uitspraken ontlokken over handelingsverlegenheid. Als je zelf al twijfelt aan de noodzaak (is er misschien niet toch een andere school?) dan houdt die vervoersregeling geen stand natuurlijk.
Verder is het een kwestie van kiezen: of met Leonardo zicht op een geregeld inhoudelijk schools gedeelte, maar wel gedoe met vervoer, of gedoe met school maar wel lekker dicht bij.
Maar goed, de jongste is 4. 9 jarigen worden geacht zelfstandig naar hun speciale school te kunnen reizen en dus geen aanspraak meer te maken op de vervoersregeling.
Je hebt het over 5 jaar reisgedoe. Ik zou er niet om verhuizen.
Groet,
Miriam Lavell

Nanda

Nanda

20-06-2011 om 12:03

Zeker te doen

Wij reizen ook elke dag van Den Haag naar Zoetermeer, voor de Da Vinci. En dat is prima te doen. Onze indruk van de Leo was niet zo fijn, dus we zijn nog wat verder weg uitgekomen. Wat ik nu van die Leo opvang, is dat ze alleen modelkinders willen, geen kinders met vlekjes. Zijn jullie al wezen praten?

Dus elke dag naar Oosterheem hier, maar het is het helemaal waard. In de groepen van beide kinderen meerdere hb kinderen, er wordt heel goed naar de kinderen gekeken en school snapt hb zijn. Mijn jongste krijgt in zijn instroomgroep gewoon werk op niveau, samen met nog een stuk of vijf kinders.

De ochtendspits is zeker te doen. En van de avondspits heb je geen last.

Ik hoor trouwens ook heel goede verhalen over een Daltonschool in Rijswijk en over de Nutsschool in Den Haag. Daar zitten ook meerdere hb-kinderen. Ik weet alleen niet welke Dalton, dat kun je beter op het hb-kindforum vragen.

ayla

ayla

20-06-2011 om 12:06

Niet gedaan

bij ons ligt de Leo ook op 30 minuten reistijd, maar dan wel 30 minuten niet in de spits, in de spits ben ik al gauw een uur aan het rijden en dan weer ene uur terug want ik werk in onze woonplaats. Wij hebben dus gekozen voor en school met een Hb beleid, mocht dat uiteindelijk nog niet werken, dan bedenken we ons nog wel eens over een Leo school

Yura

Yura

20-06-2011 om 12:39

Tweetalig?

Google eens op tweetalige basisschool, volgens mij opent er eentje in Pijnacker en Den Haag.

Annet

Annet

20-06-2011 om 20:15

Tweetalig is geen oplossing op zich

Tweetalig is leuk maar dat betekent niet dat er voldoende uitdaging is en de school goed is in de begeleiding van slimme leerlingen.
Het betekent vaak wel dat meer slimme leerlingen worden aangetrokken. Maar dat biedt helaas nog steeds geen garantie voor een goede aanpak.
Oudste is naar een internationale school geweest (toen wij in het buitenland woonden). Dat gaf een half jaar een positief effect qua uitdaging en dat was het dan.

Uitdaging

Verhuizen naar een ander land met school in andere taal gaf oudste ongeveer 4 maanden uitdaging. Daarna was het weer 'makkelijk' en 'saai'.

Ik zou inderdaad eens goed rondkijken, Den Haag is zo groot. Wat niet wegneemt dat je in Zoetermeer leuk wonen kunt natuurlijk, dus als verhuizen toch al ergens op de planningslijst stond, dan is dat niet eens zo'n gek idee.

Hoe is de reistijd als je gewoon de trein pakt?

Hes@

Hes@

22-06-2011 om 09:56

Je zult niet de enige zijn

op de Leo's in zoetermeer zitten meer kinderen uit Den Haag. Ik ken ook mensen die speciaal zijn verhuisd voor de school.

Zelf hebben we ook enige reistijd voor de Leo. Maar weet je, je krijgt er zo veel rust voor terug. De kinderen zijn namelijk veel gelukkiger en dat vertaalt zich thuis (en tijdens de reis ) in veel aangenamer gedrag. Dus qua totale energiebalans zijn we nu wel meer tijd kwijt maar veel minder energie.

De eerste stap is natuurlijk dat je eens op de scholen gaat kijken en praten. Dan kun je veel gefundeerder een keuze maken

Rijswijk?

Ik vind de reistijd wel te doen hoor, als je kind het niet redt op een gewone school. Alleen verhuizen als jullie dat sowieso al van plan waren. Maar evt. is Rijswijk misschien een optie voor jullie, afhankelijk waar in DH jullie wonen. Daar zitten ook scholen met een leonardo afdeling. Succes!

Lelie2

Lelie2

23-06-2011 om 09:12

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Het blijft lastig om in te schatten wat het beste is voor de kinderen. Als we naar Zoetermeer gaan dan wordt het moeilijk om na school nog iets te ondernemen zoals Judo of muziekles... Ook speelafspraakjes met klasgenoten is niet mogelijk. Dit 8 jaar lang.... ik denk toch niet dat het zo gaat lukken.

Als we op de huidige school blijven....
Waarschijnlijk zal ik de kinderen toch na school veel moeten aanbieden om de verveling op school een beetje te compenseren. Het lijkt hier thuis wel een bibliotheek zo langzaamaan

De leonardo in Rijswijk neemt geen kinderen meer aan. Gaat waarschijnlijk nog maar een jaar door
Heel erg jammer....

Zoetermeer heeft op mij wel een goede indruk gemaakt. Maar inderdaad is de selectie wel streng. Als je kind moeilijk gedrag heeft, bv vaak driftbuien, maak je volgens mij geen kans.

Helaas is er geen oplossing voor ons probleem. Verhuizen zou wel lukken maar financieel er wel in hakken dus ook niet ideaal.

Inderdaad

Mijn slimme kids zitten niet op een Leo maar op een Dalton-school met veel aandacht voor HB (leerkrachten gaan exttra op cursus daarvoor). Jenaplan schijnt ook erg goed te zijn in het aanbieden van de lesstof op eigen niveau.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.