Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Milani

Milani

17-06-2010 om 10:57

Leonardo school heeft financiële problemen

Zie http://petities.nl/petitie/goede-scholing-voor-hoogbegaafde-leerlingen

Voor meer informatie en tekenen petitie.

Hoe meer ouders tekenen hoe groter de kans is dat deze scholen niet gaan sluiten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meerdere initiatieven

"

" Er zit een kras in je plaat. Geef eens een voorbeeld."

Dan bedoel ik op basis en middelbaar school niveau

Er zijn meerdere initiatieven geweest om scholen voor hoogbegaafden te stichten, maar er kwam nooit een cent extra subsidie van het rijk. Denk bijvoorbeeld aan het Olympium.

Ook krijgen ze geen extra investering in de vorm van een rugzakje althans nu nog niet.

marloes

marloes

20-06-2010 om 17:45

Hoe zie jij dat voor je, miriam?

Stel: jouw zoon is hoogbegaafd en gaat versneld door de basisschool (helaas zonder plusklas, want dat moet nog uitgevonden worden in jouw omgeving). Groep 1 en 2 in 1 jaar, groep 3 en 4 in 1 jaar, groep 5/6/7 weet school met zaakvakken te rekken en doet hij daardoor in 2 jaar, maar omdat er in groep 8 geen nieuwe stof bij komt gaat hij meteen door naar gymnasium-1 (overigens had je het nog heel lastig om een geschikt gym te vinden want in jouw woonplaats heeft het VO de afspraak dat ze geen kinderen aannemen die meer dan 1x versneld zijn). Op het gym kun je geen klassen overslaan, dus uiteindelijk betaal jij (als welgestelde ouder, dat geluk heb je in dit voorbeeld ) ervoor dat hij 5/6 in 1 jaar doet. Dan is hij dus op z'n 14e klaar voor de universiteit. En dan? Ga je op zoek naar een universiteit die hem zo jong wil aannemen? Regel je dat met de leerplichtambtenaar (valt de universiteit wel onder de leerplichtwet?), hoe doe je het met de kinderbijslag en de reiskosten (OV)? Wat met de andere studenten die toch wel een heel andere belevingswereld hebben dan jouw zoon die nog moet beginnen met z'n eerste verliefdheid? Vind je het echt zo vreemd dat de meeste ouders vaak versnellen niet *willen* voor hun kind?

Ik begrijp wel dat je het een luxeprobleem vindt, maar zelf ben ik erg blij met de mogelijkheid van Leonardo voor die kinderen.

mag hopen van niet...

" Wel. De regeling wordt niet voor niks afgeschaft. Nou ja, vooral omdat ineens iedereen gehandicapt is. Het levert de scholen tenslotte geld op"

Bedoel je dat het speciaal onderwijs wordt afgeschaft en alle extra voorzieningen van probleemkinderen?

Mag hopen van niet...

Gerry

Gerry

20-06-2010 om 17:47

Miriam

http://www.ofc-oostzaan.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=2119&Itemid=132

Voor de leeftijdgrenzen in het jeugdvoetbal. Zoals je kunt zien wordt er binnen leeftijdsgroepen op niveau geselecteerd.

Goh, zou er een reden zijn dat we het onverstandig vinden om jonge kinderen massaal naar het VWO te doen en massaal naar de universiteit te sturen? Massaal relatief gezien dan, het zou nog steeds om een beperkte groep kinderen gaan. Zou volwassen worden dan toch relevant zijn? Zou er toch meer in het leven van een kind zijn dan alleen het cognitieve? En zou het dan toch een teken van beschaving zijn als we daar als maatschappij rekening mee zouden houden?

Tja, zoek in het archief is wel zo'n zwaktebod. Ik geloof dat ik daar maar niet eens meer serieus aandacht aan ga besteden.

Ja, dat bedoel ik....

Henk:"Er zijn meerdere initiatieven geweest om scholen voor hoogbegaafden te stichten, maar er kwam nooit een cent extra subsidie van het rijk."
Oke, dat bedoel je. In deze zin "Investeren in de top wordt op alle mogelijke manieren aangevallen. " zie ik het woord hoogbegaafd niet. Ik heb de associatie niet eens.
Overigens moet je eerst een school stichten uit eigen zak. Overheidsgeld komt er pas als je genoeg leerlingen hebt. Dat geldt voor iedereen.
Henk:"Bedoel je dat het speciaal onderwijs wordt afgeschaft en alle extra voorzieningen van probleemkinderen? Mag hopen van niet... "
Ja. (je hebt wel veel herhaling van de stof nodig, zie herhaling van eerdere berichten van cqcq en mij hierover
Die operatie heet 'passend onderwijs'. De bedoeling van de operatie is om het risico van de beoordelingsfout bij de scholen zelf neer te leggen. Ze mogen speciaal onderwijs maken wat ze willen, maar wel zelf organiseren en betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Vervelen

Marloes:"Ga je op zoek naar een universiteit die hem zo jong wil aannemen? "
Ja
Marloes:"Regel je dat met de leerplichtambtenaar (valt de universiteit wel onder de leerplichtwet?),"
Ik denk dat de lpa wel een vrijstelling wil geven als er al een vwo diploma op zak is.
Marloes:"Wat met de andere studenten die toch wel een heel andere belevingswereld hebben dan jouw zoon die nog moet beginnen met z\'n eerste verliefdheid? "
18 jarigen zijn niet gevaarlijk voor 14 jarigen. Er zijn een heleboel 14 jarigen met 18 jarige brussen. Die hou je niet uit elkaar vanwege hun 'belevingswereld'.
"Vind je het echt zo vreemd dat de meeste ouders vaak versnellen niet *willen* voor hun kind? "
Ja. Dat vind ik vreemd. In de sport is er niemand die in paniek raakt van het leeftijdsverschil onder de besten.
"Ik begrijp wel dat je het een luxeprobleem vindt, maar zelf ben ik erg blij met de mogelijkheid van Leonardo voor die kinderen."
Het is geen oplossing. Het is een illusie te denken dat je die snelle ontwikkeling zou kunnen tegenhouden. Jouw kind komt straks op het vo met een voorsprong van jaren op de klasgenoten. Helemaal verdiept en verrijkt. Hoeft de boeken maar een keer door te lezen en is klaar.
Dat wordt vervelen. Jaren vervelen.
Niet handig.
Groet,
Miriam Lavell

Daar is henk niet blij mee

Gerry:"Voor de leeftijdgrenzen in het jeugdvoetbal. Zoals je kunt zien wordt er binnen leeftijdsgroepen op niveau geselecteerd. "
Ja. Maar wel op niveau. In het basisonderwijs betekent op niveau sorteren de leeftijd loslaten. Bij tennis of, pak 'm beet, vioolspelen ook hoor.
Gerry:"Zou er toch meer in het leven van een kind zijn dan alleen het cognitieve?"
Oh, Gerry! Zaag je zomaar de boom om die Henk juist wilde opzetten. Het is een kleuterverlengargument, Gerry. Ik ben het er niet mee eens. Het is ook bijzonder in strijd met al dat moeilijk doen over 'uitgedaagd moeten worden'.
En het helpt niet. Kind ontwikkelt zich ook zonder schoolboeken cognitief. Dat doen alle kinderen. Hoogbegaafden vaak een beetje meer.
Gerry:"Tja, zoek in het archief is wel zo\'n zwaktebod. Ik geloof dat ik daar maar niet eens meer serieus aandacht aan ga besteden."
Wat een rare reactie op mijn zeer puntige en inhoudelijke uiteenzetting. Zijn de argumenten op?
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

20-06-2010 om 19:02

Eerder klaar met het vwo

Ik zie daar ook niet zo'n enorm probleem in, eerder klaar zijn met de middelbare school. Anders ben je toch wel als hoogbegaafde, of je nu dat gymnasium nog een paar jaar rekt of op de universiteit zit tussen de eerstejaars. Het was in vorige eeuwen helemaal niet zo vreemd om als jonge (mannelijke) tiener naar de universiteit te gaan. In de VS hoorde ik er ook vaker over dan hier. Kan inmiddels veranderd zijn aan beide kanten van de oceaan. Mijn mening blijft: liever wat vroeger studeren dan die verveling en de bijkomende apathie. Mijn broer zit trouwens in de collegebanken met een zestienjarig meisje dat twee studies doet - Engels en politicologie, als ik het goed heb onthouden. Ze denkt erover om er ook rechten bij te pakken. Go girl, denk ik dan. Waarom is het geen probleem om als dertig- of tachtigjarige nog aan een studie te beginnen, maar ben je met 14 veel te vroeg?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de argumenten tegen. Waarom is een veertienjarige per definitie niet toe aan de universiteit?
Groetjes
Massi

Annet

Annet

20-06-2010 om 19:09

Waarom niet (massi nissa)

Zolang het onderwijs nog niet ingericht is op versnellen, is het lastiger om te versnellen.
Voor mijn zoon (nu 7) geldt dat 1x versnellen prima is. Nog een keer versnellen betekent dat hij sociaal-emotioneel niet meer bij de klas past. Een derde keer versnellen versterkt dit effect nog eens.
En ja, hij is anders. Maar hij is ook gewoon een 7-jarig kind dat graag speelafspraken wil maken met zijn klasgenoten. Hij zoekt echt niet alleen de hb-ers eruit. Cognitief zou drie keer versnellen bij hem passen, maar voor zijn schoolomgeving zou dat veel minder passen. Hij zou echt een eenling worden in zijn klas. Daar zou hij niet blij van worden, daarvoor is hij weer niet anders genoeg.
Ik kan me voorstellen dat hetzelfde zou gelden voor het VO.
Als het systeem anders zou zijn, versnelde leerlingen komen al op de basisschool bij elkaar in de klas, stromen samen door naar het VO, etc, dan zou dit best kunnen werken voor hem.
Als de helft van de brugklas 9 jaar is, dan werkt dit prima.

Miriam

"En het helpt niet. Kind ontwikkelt zich ook zonder schoolboeken cognitief. Dat doen alle kinderen. Hoogbegaafden vaak een beetje meer. "

Pertinent niet waar! Kind wat niet uitgedaagd wordt, en niet leert te leren, ontwikkelt zich helemaal niet per definitie goed of zelfs meer....

Hoe kom je erbij?

Huh?

Nora:"Pertinent niet waar! Kind wat niet uitgedaagd wordt, en niet leert te leren, ontwikkelt zich helemaal niet per definitie goed of zelfs meer.... "
En is dit nu een argument voor Leonardo of er tegen?
(Met wat ik schreeft heeft het helemaal niks te maken)
Groet,
Miriam Lavell

Ja huh

hoezo heeft het niets te maken met wat jij schreef?

Veilig idee?

Annet:"Cognitief zou drie keer versnellen bij hem passen, maar voor zijn schoolomgeving zou dat veel minder passen. Hij zou echt een eenling worden in zijn klas."
Daar geloof ik helemaal niks van. Die oudere kinderen zijn ook ouder. Dat zijn geen prooidieren, maar kinderen. Die houden rekening met elkaar en hou ouder (hoe groter het leeftijdsverschil) hoe beter.
Overigens zou ik niet versnellen als kind zich prima voelt, vriendjes in de klas heeft, etc. Maar ja, dan is een Leonardo ook weer niet zo nodig.
Annet:"Als het systeem anders zou zijn, versnelde leerlingen komen al op de basisschool bij elkaar in de klas, "
Hm, ik krijg de indruk dat die gelijke leeftijd vooral voor jou een geruststelling zou zijn.
Zelf snap ik dat niet zo. Mijn zus was zes jaar ouder dan ik. Ik weer 8 jaar ouder dan mijn jongste zus. Ik kan me niet herinneren dat wij uit elkaar gehouden werden wegens verschillende belevingswerelden.
We brachten meer tijd met elkaar door dan we op school onder leeftijdgenoten waren.
Ik zie het probleem niet.
Groet,
Miriam Lavell

En miriam

je zegt:> Het is geen oplossing. Het is een illusie te denken dat je die snelle ontwikkeling zou kunnen tegenhouden. Jouw kind komt straks op het vo met een voorsprong van jaren op de klasgenoten. Helemaal verdiept en verrijkt. Hoeft de boeken maar een keer door te lezen en is klaar.

Dat wordt vervelen. Jaren vervelen.
Niet handig"

Nee dus, als je op de bo niet LEERT te LEREN, is het op het VO een drama, en ik ken genoeg voorbeelden daarvan.
Die kinderen weten niet hoe ze iets moeten aanpakken om te leren, omdat ze altijd alles al wisten!

Hopelijk kunnen mijn kinderen na de Leonardo, door naar een VO met hoogbegaafde afdeling of evt Leonardo College.

Bijvoorbeeld

Nora, voor uitdaging en leren leren heb je niet per se schoolboeken nodig. Verrassing: de meeste leerlingen leren het meest buiten school. Ook hoogbegaafden. En ook cognitieve zaken als taal en rekenen.
In de zandbak valt het kwartje.
Nog een verrassing (misschien) kinderen brengen de meeste tijd buiten school door.
Ik krijg van jou de indruk dat je een nogal rigide beeld hebt van leren, op school, met boeken, tijdens vakken, in uren, etc.
Maar eh.. hoe zit dat nou? Is dit "Kind wat niet uitgedaagd wordt, en niet leert te leren, ontwikkelt zich helemaal niet per definitie goed of zelfs meer.... " nu een argument voor Leonardo (het kind wordt inderdaad afgeremd zodat het geen voorsprong meer oploopt), of er tegen (het kind wordt afgeremd en dat is niet goed voor hoogbegaafden)?
Groet,
Miriam Lavell

Tip voor nora

Nora:"Die kinderen weten niet hoe ze iets moeten aanpakken om te leren, omdat ze altijd alles al wisten! "
Ik heb een tip. Ga naar de Slegte en bezoek de schoolboekenafdeling. Kijk daar in de diverse methodes wat zoal het niveau is van de brugklas. En tweede klas. Ga door totdat je iets tegenkomt waarvan je denkt dat jouw kind er echt leerinspanning voor zal moeten leveren om het te leren.
Misschien gaat er een belletje bij woordjes leren, misschien een keer bij een samenvatting van een volstrekt oninteressante tekst. Misschien bij het in eigen woorden moeten beschrijven wat de gevoelswaarde van een literair werkstuk is (gooi maar in mijn pet).
Maar verder komt er van leren en leren leren helemaal niks. Ook het vo is niet zo bijster uitdagend.
Je kunt er maar beter vroeg mee beginnen. Ben je er snel vanaf.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Miriam: "Nora, voor uitdaging en leren leren heb je niet per se schoolboeken nodig. Verrassing: de meeste leerlingen leren het meest buiten school. Ook hoogbegaafden. En ook cognitieve zaken als taal en rekenen.

In de zandbak valt het kwartje."

Ahum, dat zgn kwartje is vaak al gevallen VOOR de schooltijd hoor, en nee, daar heb je niet per def. boeken voor nodig, maar wel onderwijs wat is afgestemd op hb kinderen, en juffen en meesters, die snappen wat het inhoudt om hoogbegaafd te zijn, en wat dat betekent voor een kind!

Miriam; "Nog een verrassing (misschien) kinderen brengen de meeste tijd buiten school door.

Ik krijg van jou de indruk dat je een nogal rigide beeld hebt van leren, op school, met boeken, tijdens vakken, in uren, etc. "

Sorry, ik hou niet van die pinnige opmerkingen van jou, alsof ik niet zou weten hoe tijd, school e.d. in elkaar steekt...
Waar heb je het over? Ik vind, dat kinderen, zowel hb als alle kinderen, recht hebben op een doorlopende leerlijn, en als het reguliere bo dit niet kan bieden, je dit daarbuiten zou mogen volgen.

Maar eh.. hoe zit dat nou? Is dit "Kind wat niet uitgedaagd wordt, en niet leert te leren, ontwikkelt zich helemaal niet per definitie goed of zelfs meer.... " nu een argument voor Leonardo (het kind wordt inderdaad afgeremd zodat het geen voorsprong meer oploopt), of er tegen (het kind wordt afgeremd en dat is niet goed voor hoogbegaafden)?

Hoe kan je denken dat het een tegenargument is?
Heb je enig idee wat Leonardo onderwijs inhoudt?
Daar worden kinderen niet afgeremd....integendeel, maar lees je eens in zou ik zeggen!

Voor miriam

Cynisme druipt eraf....

Ik heb zelf ook op het vo gezeten, en weet wat er komt, daarom zullen mijn kinderen niet naar een normaal vo gaan.
Klaar!

Helpt niet

Nora, je reageert niet op wat ik zeg. Je leest slecht of je begrijpt me niet.
"Ahum, dat zgn kwartje is vaak al gevallen VOOR de schooltijd hoor"
Daar heb ik het niet over. Een kalenderjaar bestaat voor krap 11% uit schooluren. Het meeste leren gebeurt (eigenlijk bijna logischerwijs) niet op school, maar er buiten. Daar worden de meeste ervaringen opgedaan en worden toepassingen gevonden van wat er op school is meegegeven. Daar valt het kwartje en dat gaat het hele schoolleven zo.
"Sorry, ik hou niet van die pinnige opmerkingen van jou, alsof ik niet zou weten hoe tijd, school e.d. in elkaar steekt... "
Het spijt me, maar die indruk gaat niet weg. Hij wordt steeds sterker eigenlijk.
Nora:"Ik vind, dat kinderen, zowel hb als alle kinderen, recht hebben op een doorlopende leerlijn, en als het reguliere bo dit niet kan bieden, je dit daarbuiten zou mogen volgen. "
Dat kan. Je kunt naar het vo. Maar ik vind dat je ook naar weet ik veel wat je verzint zo mogen. Helemaal voor. Ik vind niet dat je daarvoor een gehandicapten budget zou moeten krijgen.
Nora:"Hoe kan je denken dat het een tegenargument is? "
Omdat je het tegen deze bewering gebruikt "Kind ontwikkelt zich ook zonder schoolboeken cognitief. Dat doen alle kinderen. Hoogbegaafden vaak een beetje meer."
Maar als dit waar is "Daar worden kinderen niet afgeremd....integendeel, maar lees je eens in zou ik zeggen!" dan heb ik dus gelijk. Dan helpt Leonardo niet tegen een voorsprong op het vo.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

20-06-2010 om 20:04

Geen leerplicht meer..

Na vier jaar middelbaar onderwijs (en het verkrijgen van een startkwalificatie) heb je voldaan aan de leerplicht. Daar maakt je leeftijd niet voor uit. Dus een veertienjarige die klaar is met de middelbare school (en minstens vier jaar gedaan heeft over de middelbare school) is niet meer leerplichtig. Deze leerling kan dus naar de universiteit. Voor het verkrijgen van een studiebeurs of een ov-kaart maakt het ook al niet uit of je jong bent. De kinderbijslag zal inderdaad stoppen als een kind gaat studeren, ook daar maakt de leeftijd niet uit.

Miriam

"Dan helpt Leonardo niet tegen een voorsprong op het vo"

Nee, en daarom worden in de plaatsen waar een Bo start met Leonardoklassen, ook een Vo gestart met Leonardocollege,
snap je?

Annet

Annet

20-06-2010 om 20:26

Natuurlijk leren hb-ers zonder boeken op school

Zoon bleek eind groep 3 op eind groep 5 niveau te zitten qua leren, niet qua tempo en spelling e.d.
Daar is echt geen boek of onderwijsmethode aan te pas gekomen. En zeker ook geen druk van zijn ouders.
Nu zit hij eind groep 5 (1 jaar later) en het zou me niet verbazen als hij weer een voorsprong heeft, ook dit keer zonder lesmethoden, stimulans vanuit school, etc.
Zijn ontwikkeling gaat gewoon door natuurlijk. De afgelopen weken was hij bezig met breuken. Hij stelt vragen en ik geef zo min mogelijk antwoorden. Niet omdat hij niet sneller mag maar omdat ik vind dat juist het bedenken hoe breuken werken veel toegevoegde waarde heeft. Als ik het uit ga leggen, is hij in één dag uitgedacht.

Wij realiseren ons dat zoon een voorsprong zal hebben op het VO (zeker als hij naar het Leonardo gaat, volgend schooljaar maar ook als hij op de huidige school zou blijven). Maar wij hebben toch liever de voorsprong dan in plaats van nu.

Ja, zoon heeft vrienden in de klas, voldoende aansluiting en zo. Maar problemen zijn er ook. Cognitief en voor zijn hoofd is het nodig om te versnellen, sociaal gezien niet sinds 1x versnellen, school kan het cognitief niet in de huidige klas opvangen. Daarom zijn wij blij dat Leonardo er is en dat zoon daar terecht kan komend schooljaar.
Nog een keer versnellen betekent dat hij niet meer in de klas past. Natuurlijk, op school gaat dit best werken. Maar speelafspraken, je vrienden voelen met, etc. kan hij dan vergeten. En juist dat vindt hij heel belangrijk. En daarom wij ook. Daarom ligt onze grens bij 1x versnellen (hij is van augustus en dat betekent op huidige school ongeveer 1 jaar ouder dan de volgende jongste, tot aan twee jaar verschil met de oudste, en dan tel ik niet eens de klasgenoot mee die 2x is blijven zitten en al 10 is)
Leuk het verhaal van grote broers of zussen. Zoon speelt ook heel leuk met grote zus van 5 jaar ouder. Maar die oudere kinderen gaan hem echt niet op hun verjaardagsfeestje vragen, te spelen vragen, etc. Die gaan hem op z'n hoogst accepteren in de klas en in groepswerkjes. En daar blijft het dan bij. Voor sommige kinderen is dat voldoende, voor mijn zoon niet.

cqcq

cqcq

20-06-2010 om 20:33

Te pessimistisch

Het kan zo zijn dat een versneld kind buiten de boot valt als het leeftijdsverschil te groot wordt, maar dat hoeft helemaal niet. Zelf ook ervaring met meer dan eens versnellen, maar dat betekent niet automatisch buiten de groep liggen. Eerder omgekeerd, kind past juist veel beter in de groep waar ze nu in zit.

Overigens nemen de Leo-colleges ook gewoon versnelde leerlingen aan, ook daar is het besef dat het niet realistisch is om ervan uit te gaan dat er niet versneld wordt op de basisschool. (en gaat dit Leo-college er ook van uit dat kinderen wellicht sneller dan zes jaar over het VWO gaan doen, daar lijkt mij ook niets mis mee).

Bizar

" Dan helpt Leonardo niet tegen een voorsprong op het vo."

Hoe bizar is het dat een voorsprong 'verholpen' moet worden?

Typisch Nederland waar achterstand en problemen belangrijker worden gevonden dan talent.

Ben overigen niet tegen Leo,gewoon verrijken of versnellen, ieder moet daarin zijn eigen weg kiezen.

JanetEE

JanetEE

20-06-2010 om 20:42

Kosten per student

Een kleine correctie op de kosten per student. Studenten in het MBO zijn het duurst voor de overheid.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/overheid-politiek/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2634-wm.htm

ishtar

ishtar

20-06-2010 om 20:47

En wat dan

als school weigert te versnellen omdat kind inmiddels niks meer doet(ja, de anderen in de klas 'helpt', en zelf heel druk bezig is met doen alsof hij druk bezig is ), afzakt en ze zelfs denken dat het niveau te hoog voor hem is? (en we waren al van school gewisseld, naar een school die de naam had (en de indruk gaf)een uitstekend hb-beleid te hebben)
ik denk dat een deel van de problemen van zoon te voorkomen waren als kleuterjuf naar ons geluisterd had. En school had durven versnellen ondanks dat hij dan bij oudere broer in de klas was gekomen. En dat ze het heilige 'hij moet het zelf willen' hadden kunnen loslaten. Nu zitten wij, of eigenlijk, hij, met de problemen. Hij mag van mij best timmerman worden, omdat hij het wil. Maar dan is het wel een keuze die hij zelf maakt.
Ik ben heel blij met het Leo, en met het Leo-vervolg wat eraan zit te komen. Ik ben alleen bang dat het een eliteschool gaat worden.

Niet mijn idee

Henk:"Hoe bizar is het dat een voorsprong \'verholpen\' moet worden?"
Dat is niet mijn idee. Ik pleit hier niet voor Leonardo als alternatief voor versnellen. Dan doen diverse hb lobbyisten uit dit draadje.
Groet,
Miriam Lavell

College

Nora:"Nee, en daarom worden in de plaatsen waar een Bo start met Leonardoklassen, ook een Vo gestart met Leonardocollege, snap je? "
Nee. Want dat betekent automatisch dat je sneller klaar bent met het vo. Toch met 14 naar de uni dus.
Daar ligt overigens wel de oplossing en het extra geld. Leonardo kan een zorgafdeling zijn van een samenwerkingsverband. Als versnellen geld op gaat leveren (dat is het plan) en het samenwerkingsverband houdt op zijn minst een beetje bij die zorgafdeling, dan is er extra geld voor hb-ers.
Heb ik geen bezwaar tegen.
Nou, misschien toch. Ik zou het vreemd vinden als versnellen alleen beschikbaar is voor hoogbegaafden.
Groet,
Miriam Lavell

Inderdaad

Annet:"Maar die oudere kinderen gaan hem echt niet op hun verjaardagsfeestje vragen, te spelen vragen, etc. Die gaan hem op z'n hoogst accepteren in de klas en in groepswerkjes. En daar blijft het dan bij. Voor sommige kinderen is dat voldoende, voor mijn zoon niet."
Ik vind ook dat je te pessimistisch bent. Ten eerste zou ik niet zo zeker zijn van dat niet uitgenodigd worden. Ten tweede zou ik niet zo zeker zijn van de bittere noodzaak om dit soort verbanden met precies je klasgenoten te hebben. Je kunt ook speelafspraakjes hebben met vriendjes van buiten school, een andere school, een hobbyclub.
Hoe dan ook: het ziet ernaar uit dat je er toch aan zult moeten wennen. Met 14 naar de uni is, als Leonardo doet wat het belooft, een grote waarschijnlijkheid.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

20-06-2010 om 21:06

Juist (leren op vo)

Miriam: "...Kijk daar in de diverse methodes wat zoal het niveau is van de brugklas. En tweede klas. Ga door totdat je iets tegenkomt waarvan je denkt dat jouw kind er echt leerinspanning voor zal moeten leveren om het te leren.(...) Maar verder komt er van leren en leren leren helemaal niks. Ook het vo is niet zo bijster uitdagend."
Om met mijn twee jongste (pleeg en bio)broertjes te spreken: elk jaar weer zeggen de leraren dat het volgend jaar echt moeilijk wordt en dat we dan aan de bak zullen moeten en op onze neus zullen vallen met onze belabberde werkhouding. En elk jaar is het gewoon hetzelfde: beetje opletten in de les is voldoende. Mijn broertjes (niet speciaal hoogbegaafd, gewoon met niks doen de Havo) zijn er inmiddels van overtuigd dat je meer leert van gamen dan van school .
Groetjes
Massi
PS: Een kind dat voor het gymnasium echt hard moet werken, is niet hoogbegaafd. Echt niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.