Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje43

kaatje43

19-05-2009 om 14:44

Leraar geschorst omdat hij homo is

Dit hoorde ik vrijdag op het nieuws. Het was een Christelijke school op de Veluwe. Je reinste discriminatie. Ongelooflijk dat dat in Nederland mag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aanklagen

gewoon die school aanklagen, zet Spong erop.

kaatje43

kaatje43

19-05-2009 om 19:16

Ja maar weet je wat ik niet snap

Ik hoor dit vrijdag. Ik denk dat zal wel een giga rel worden. Maar nee, niemand zegt er wat over. Niet op de TV of in de krant. De ouders zijn via een brief geïnformeerd en blijkbaar zijn die het er dan mee eens. Want ook van hen hoor je niets meer. Heel vreemd. Heb je naasten lief, zeg ik dan maar weer. Ik zou mijn kind van die school afhalen. Maar ik zou 'm daar al niet in de eerste plaats op hebben gedaan.

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2009 om 19:31

Kaatje

Kaatje:
"ik zou mijn kind van die school afhalen. Maar ik zou 'm daar al niet in de eerste plaats op hebben gedaan."
dat is het hele punt. Die school zit vol met orthodoxe christenen -en die hebben zacht gezegd weinig op met homo's.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2009 om 21:25

Boeiende zaak

Ik vind dit soort zaken altijd fascinerend. Wat weegt nu zwaarder, het recht van een docent om ronduit voor de geaardheid uit te komen (en hoe ver gaat dat dan, mag een travestiet ook met jurkje en pumps voor de klas?) of hebben orthodoxen het recht om in hun eigen toko bepaalde opvattingen te weren? Ik voel voor beide standpunten wel iets.
Vanuit de praktijk van voor de klas staan zou ik het ronduit toejuichen als er veel, veel meer openlijk homoseksuele docenten zouden komen, en niet alleen op gymnasia alstublieft. Je schrikt je regelmatig wezenloos als je hoort hoe veel VMBO'ers denken over andersgeaarde medemensen. Dit soort gedachtegoed is niet voorbehouden aan fundi's.
Groetjes
Massi

Rafelkap

Rafelkap

20-05-2009 om 10:53

Kaatje43

Het was gisteren een nosjournaal-item. Er wordt aan gewerkt. Triest dat alle ouders het eens zijn met de schoolleiding, maar dat was te verwachten (zie bericht Tinus)

Yta Chalne

Yta Chalne

20-05-2009 om 12:14

Zo gaat dat

Als het om een leerkracht ging die er openlijk voor was uitgekomen dat zij/hij was gaan samenwonen met iemand van het ándere geslacht, niks homo dus maar niet getrouwd, was er zelfs al zo'n rel gekomen. Daar kiezen zowel die ouders als de leerkrachten die er werken voor, voor die kleine wereld.

Reden dat ik tegen speciaal onderwijs ben

schaf aub het hele verzuilde systeem af, maak alle scholen openbaar. Dit zodat er geen seggregatie ontstaat, geen verzuiling en artikel 1 van de grondwet boven wat prive-belevingen komt te staan. Scheiding geloof en staat en ook dus voor onderwijs, vind dit bovendien bespottelijk, dit is niet wat Nederland moet zijn... maar dat was al duidelijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-05-2009 om 14:37

Ik sluit

mij aan bij Manda. Alle scholen openbaar met hetzelfde onderwijs. Religie hoort niet thuis op school!!

grt Dendy

Bijzonder onderwijs idd

dank pelle.

Als ik eens kijk naar Frankrijk en Engeland dan vind ik dat NL ook die kant op moet. Ik vind het niet bij Nederland anno 2009 passen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen homoseksuelen en heteroseksuelen, ik vind dat zelfs schadelijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen, zo'n school wil ik ook niet met belasting subsidieren. Die levensbeschouwing en vorming doen mensen thuis maar en bij hun eventuele gemeenschap.

Een geloof wat de identiteit (homoseksueel zijn) afkeurt is in mijn optiek schadelijk voor de positieve ontwikkeling van kinderen. iets wat gevonden mag worden maar niet mag worden onderwezen, artikel 1 van de grondwet. Idem zou ik net zo fel zijn tegen het ontslaan van een gereformeerde docent op een obs om maar iets te noemen.

Rafelkap

Rafelkap

20-05-2009 om 19:36

Manda

Helemaal mee eens.
Maar met Balkenende en Rouvoet aan de macht zal dit systeem nog wel even voortduren. Die hebben vast hun kinderen op christelijke scholen gedaan.

Best gek

dat anno 2009 er geen enkele beweging zit in het verlagen van die 60%.

Willen Nederlanders dan voor 60% toch graag gelovig onderwijs ? Hier is een christelijke school om de hoek, daar zitten vooral ook kinderen op die vanuit huis uit niet gelovig zijn, althans dat is het verhaal als ik met ouders over die schoolkeuze praat. Er wordt dan gekozen voor die school om practische redenen, gezellig kleiner, in de buurt etc.

Ik snap het niet dat je als je dan om practische redenen die school kiest je dan toch je lekker voelt bij het idee dat er op maandag gebeden wordt bijvoorbeeld.

Dus wat is er nu wel oprecht aan de hand, zijn die mensen stiekem toch wel een beetje gelovig ?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2009 om 02:27

Ik denk niet dat het om gelovige mensen hoeft te gaan

Mijn dochter kwam van de week met de opmerking dat de christelijke school in onze wijk als het zo doorgaat rijp is voor de sloop over een paar jaar. Het is altijd al een school geweest met onrust onder de leraren, voor zover ik hoor en zie zijn er door de jaren heen veel kinderen naar omliggende scholen gegaan. Waar het ´m precies in zit snappen wij ook niet goed. De openbare school zit ook niet echt vol, ze kunnen het ruimschoots af met de lokalen die ze hebben, in tegenstelling tot de katholieke school. Die school knapt elk schooljaar opnieuw uit zijn voegen en die tendens zie je in de hele stad. Katholieke scholen doen het enorm goed. Vroeger, in mijn jeugd en daarvoor, was het ondenkbaar dat je als protestant of niet gelovige naar een katholieke school ging. Dat was precies de reden waarom ik iedere dag 5 kilometer moest fietsen. Ik mocht niet in het dorp naar de katholieke school, ik moest verderop op een christelijke school.
Tegenwoordig kijkt men blijkbaar vooral naar waar het onderwijs goed is en misschien ook nog naar of er iets meegegeven wordt rond de christelijke waarden en normen, ik weet niet of ik dat juist zeg, maar zo was onze redenatie wel. Ondanks dat wijzelf de kinderen niet gelovig opgevoed hebben, hooguit met uitleg van christelijke zaken rond christelijke hoogtijdagen, vonden we het prettig als ze er toch ook op school iets van mee zouden krijgen, maar niet te zwaar. In de praktijk bleek het geloof op onze katholieke school niet zo duidelijk aan bod te komen. Er werden wel lessen besteed aan ´christelijk denken´, maar in een modern jasje zonder de bijbel erbij te slepen. Dat is geloof ik wel typisch katholiek. Er werd ook een adventskrans opgehangen voor kerst, ook wel een duidelijke blijk van het karakter van de school, maar meer ook niet. En dat spreekt aan denk ik. Moslims voelen zich op deze katholieke school net zo thuis als niet gelovige mensen en wel christelijk gelovige mensen. De moslims die voor deze katholieke school kiezen gaan dus blijkbaar voor de kwaliteit van de school en nemen de paar katholieke trekjes zo hier en daar voor lief. Hetzelfde geldt voor de mensen die niet zoveel met het geloof hebben, of er niet veel meer aan doen. Dat is mooi, toch?

Waarom nou weer gelovigen en balkenende en rouvoet?

De meeste intolerantie t.o.v. homo's vind je niet bij gelovigen (veel gelovigen zijn juist onder het motto 'Jezus houdt van iedereen' erg tolerant) maar juist bij de heffe des volks.
Praat eens een uurtje met een groepje gemiddelde voetbalhooligans, dan hoor je wat 'men' in Nederland over homo's denkt...de meesten hebben al 3 generaties geen kerk van binnen gezien.
Homo is in veel stadswijken een gewoon scheldwoord.

Engeland vind ik een slecht voorbeeld. Op veel Engelse scholen ben je als 'fag' je leven niet zeker.

reina

reina

21-05-2009 om 06:22

Dirksmama

Mee eens. Een klein groepje gelovigen bepaalt voor velen het beeld van 'de' christenen. terwijl het om extreem-denkenden gaat, gebeurt bij andere geloven ook. Ik ken veel christelijke mensen, ik ken, gelukkig, weinig homo-haters, degenen met wie ik daarover wel eens discussieer zijn geen christenen...

Rafelkap

Rafelkap

21-05-2009 om 08:19

Dirksmama

Helemaal mee eens, er zijn veel domme mensen, hoe je die allemaal moet opvoeden..
Maar ik bedoelde gewoon dat deze regering echt geen christelijke scholen gaat afschaffen.

siem

siem

21-05-2009 om 14:32

Vroeger...

...dus toen ik nog op de basisschool zat (20 jaar terug oor het laatst) hadden wij op onze roomskatholieke school regelmatig iemand van de kerk op bedoek (geen idee wat zijn functie was, ik ben zelf niet gelovig (opgevoed)).
Maar die aardige meneer was toch echt homo, en dan echt overtuigend (zelfs standaard in lerenbroek en zonder motor, haha). Ik denk dan ook dat het een hele ruimdenkende tak binnen de R.K. kerk was, de school was dat in ieder geval wel.
Ik heb er verder nooit over na gedacht, tot dit draadje eigenlijk. Ik heb dan ook geen idee of mijn bijdrage ook werkelijk iets toevoegt aan de discussie , maar ik vond het wel het vermelden waard.

Tirza G.

Tirza G.

21-05-2009 om 15:32

En wat ik ook niet snap

Is dat die scholen die tegen homo's zijn wél geld aannemen van de NL overheid die níet tegen homo's is. Dat je dat wílt, als school. Tsssss.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 15:43

Izar

Goed punt. Al wordt er natuurlijk wel meer tegenstrijdigs gefinancierd met belastinggeld.
Ik denk trouwens dat een oprecht strenggelovige, reformatorische leerkracht op een openbare basisschool ook stof zou doen opwaaien.
Groetjes
Massi

kaatje43

kaatje43

21-05-2009 om 15:47

Helaas is dat waar dirksmama

Ik hoor veel pubers het woord homo als scheldwoord gebruiken. Ik hoor ook dat er in onze gemeente op een VMBO-school speciaal een homofiele gastdocent is geweest om meer begrip bij de kinderen hiervoor te krijgen. Goed dat het gebeurt, maar triest dat dit anno 2009 nog steeds nodig blijkt te zijn.
Wat betreft die zin uit de bijbel "Heb uw naasten lief", dat zal dan wel zo zijn, maar hele grote groepen gelovigen (welk geloof dan ook en incl. de Paus) keuren homofiliteit gewoon af. (Terwijl er door de broeders heel wat afgerotzooid werd vroeger, en wel met dezelfde sexe) Het is de eigen interpretatie van het geloof.
Ik vind het diep triest.

uk

uk

21-05-2009 om 16:01

Engeland - off topic

Voor de tweede keer in korte tijd kom ik hier het misverstand tegen dat scholen in het buitenland a religieus zouden zijn. Voor Frankrijk geldt dat misschien wel, met de strikte scheiding tussen kerk en staat, maar in veel andere landen wordt er juist ook op de openbare scholen als vanzelfsprekend uitgegaan van een christelijk geloof.
Op de openbare school in Engeland, waar ik ooit stage liep, werd elke dag begonnen met een 'viering' door leerkrachten en op vrijdag was er een extra lange viering door een 'vicar' van de Anglicaanse Kerk.
Overigens bestaan er in Engeland ook Katholieke scholen. Deze zijn ook echt orthodox Katholiek; juffen en meisjes worden geacht in rok te lopen en op vrijdag is er een complete kerkdienst inclusief biecht en hosti.

Maylise

Maylise

21-05-2009 om 21:27

Krom

Het feit dat bijzonder onderwijs an sich gefinancierd wordt door de staat heb ik nog niet eens zo heel veel moeite mee hoewel ik niet persé afwijzend tegen over een afschaffing van deze financiering zou staan.

Waar ik wel moeite mee heb is inderdaad dat scholen die wel gemeenschapsgeld aannemen zich vervolgens afsluiten voor die gemeenschap. Als ik bijvoorbeeld mijn kind nu op een reformatorische school zou willen doen dan wordt mijn kind niet eens aangenomen omdat wij niet bij de club behoren. Zelfs al zou ik de grondslag van de school onderschrijven, beloven dat mijn kind overal op die school aan mee mag doen dan mag mijn kind daar nog niet heen. Een contrast met de gewone protestant-christelijke scholen die wel kinderen toelaten die niet christelijk zijn mits de ouders de grondslag van de school onderschrijven. Dat vind ik dus niet kunnen. Dat er van mijn belastinggeld scholen worden betaald waarbij ik bij voorbaat al van deelname ben uitgesloten omdat ik niet bij de juiste kerk behoor.

Voor homoseksuele leraren vind ik dit ook gelden. Het is idioot dat de staat betaalt voor scholen die vervolgens naar eigen inzicht de wet (geen discriminatie) aan hun laars kunnen lappen. Dat is echt enorm krom.

Als je als school geen homoseksuele leraren wil vind ik dat best verder maar dan betaal je ook fijn die school maar helemaal zelf met behulp van de ouders zonder ook maar een cent van de staat.

Wat buitenland betreft ligt het wat genuanceerder zoals uk al schrijft. Zo financiert ook de Franse staat voor een deel het (meestal katholieke) privé onderwijs mits die scholen een contract met de staat hebben en aan een aantal eisen voldoen.

Maylise

Maylise

Maylise

21-05-2009 om 21:29

Dirksmama

Homohaat is inderdaad niet exclusief aan christenen voor behouden maar om nou de christenen tot voornaamste pleitbezorgers van de acceptatie van homoseksuelen te verheffen gaat wel erg ver en is ook redelijk bezijden de waarheid.

Maylise

Verder dan je neus lang is

Ik vind het erg wat er gebeurt. Daar wordt de mens over het hoofd gezien!
Maar nee, niet alle scholen openbaar maken. Persoonlijk zou ik dat een zeer groot gemis vinden en het zou mijn vak voor mij minder aantrekkelijk maken. Verder is het inderdaad een kleine groep die weer het algemene beeld van christenen bepaalt. Jammer, kijk eens verder dan je neus lang is denk ik dan.

Tirza G.

Tirza G.

21-05-2009 om 23:14

Verder kijken dan wat?

Kijk eens verder dan je neus lang is, schrijf je Geerke. Wíe moet verder kijken dan wiens neus? Bedoel je te zeggen dat niet alle christenen zo redereneren over homoseksuelen? Hoeveel (praktizerend) werken er voor jouw schoolbestuur? Dat zal die goeie man echt helpen zeg, dat het maar een klein clubje is wat het voor de rest verpest. Het is ook overal hetzelfde. Alleen dít kleine clubje kiest er voor om een mens de grond in te trappen en hem van zijn boterham te beroven. Klein clubje wellicht, maar wel een heel eng clubje.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

22-05-2009 om 13:06

Dat is het hem nu juist, izar

Een oprechte refo (en ik spreek uit ervaring) KAN niet anders dan zijn opvattingen uitdragen. Doet hij dat niet, dan zondigt hij. Hij heeft in zijn jeugd al de beroemde woorden van Martin Luther geleerd: "Hier sta ik, ik kan niet anders. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig."
Maylise, helemaal mee eens, om te stellen dat christenen veelal enthousiaste pleitbezorgers zijn voor de homoseksuele medemens gaat mij ook een straatje of wat te ver.
Groetjes
Massi

Tinus_p

Tinus_p

22-05-2009 om 13:43

Positief en negatief

Maylise:
"Homohaat is inderdaad niet exclusief aan christenen voor behouden maar om nou de christenen tot voornaamste pleitbezorgers van de acceptatie van homoseksuelen te verheffen gaat wel erg ver en is ook redelijk bezijden de waarheid."
Precies.
Ik vind dit grappig. De discussie toont namelijk twee dingen aan, eentje positief en eentje negatief:
Positief: Homo acceptatie stijgt in rap tempo in NL, waarbij NL nu in de fase is, dat het niet-acceptatie onacceptable is.
Negatief: het totale gebrek aan historisch besef. Homodiscriminatie was tot voor kort de norm, zeker onder christenen (en dat was vroeger dus bijna iedereen). Met de invoering van de wet gelijke behandeling (een jaar of 20 geleden) is eindeloos gediscussieerd over precies dit probleem: Mag een christelijke school homo's weigeren -dat was toen een volstrekt normale discussie, waarbij het volstrekt normaal werd gevonden door heel veel mensen dat een christelijke school dat zou mogen.

Ik ben, kortom, verder niet verbaasd -ik denk dat Balkenende diep in zijn hart vind dat een christelijke school dit recht heeft.
Ik heb hier vaker geroepen: De meeste moslims in NL hebben standpunten, die 1-2 generaties terug door alle Nederlanders volstrekt normaal werden gevonden. De tegenstelling draait niet om een verschil christelijk-islam, maar om het verschil seculier-islam, waarbij veel echte christenen zich meer thuis zounden voelen in het islamkamp.

kaatje43

kaatje43

22-05-2009 om 14:05

Tinus

Jij zegt: Positief: Homo acceptatie stijgt in rap tempo in NL, waarbij NL nu in de fase is, dat het niet-acceptatie onacceptable is.

Dit waag ik toch ernstig te betwijfelen. Ik vind juist dat de acceptatie minder wordt. Hoeveel homosexuele stellen worden er niet verbaal of letterlijk aangevallen? Nee, wij denken allemaal wel dat we zo ruimdenkend zijn, maar dat valt in de praktijk vies tegen.

Meer acceptatie?

Als ik zo eens op straat luister als ik in Nederland ben dan heb ik eerder de indruk dat homo's MINDER geaccepteerd worden dan pakweg 20-30 jaar geleden.
Misschien formeel wel (je mag niet ontslagen worden), maar in de hoofden van de man op de straat zeer zeker niet.

Huh ? heu ? que?

deze discussie startte omdat er een homo van een christelijke school afgestuurd is.

En de discussie gaat nu weer richting Islam.

Tinus_p

Tinus_p

22-05-2009 om 19:03

Kaatje

kaatje:
"Dit waag ik toch ernstig te betwijfelen. Ik vind juist dat de acceptatie minder wordt. Hoeveel homosexuele stellen worden er niet verbaal of letterlijk aangevallen? Nee, wij denken allemaal wel dat we zo ruimdenkend zijn, maar dat valt in de praktijk vies tegen."
Onderdeel van die acceptatie is, dat antihomogeweld tegenwoordig uitgebreid in de publiciteit is, en dus veel zichtbaarder -en het komt in de publiciteit omdat het wordt afgekeurd. De vraag is dan of het geweld toeneemt, of de publiciteit over dat geweld.
Verder (Manda zal dit niet leuk vinden); er is een niet te miskennen link dat een groot deel van het huidige antihomogeweld uit islamitische hoek komt. Die lopen een generatie achter mbt acceptatie van homo's, want (zoals gezegd) de standpunten van de gemiddelde moslim zijn dezelfde als die van de gemiddelde Nederlander van pakweg een generatie geleden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.