koentje
08-02-2012 om 09:49
Leraar met rare uitspraak
Zoon vertelde dat er gisteren door een leraar iets gezegd was wat hij raar vond. Er was namelijk een vriendje van hem die de leraar vroeg of hij zijn moeder dan kende. De leraar had ja gezegd en de jongen vroeg;'hoe ziet ze eruit dan?' Hierop had de leraar gezegd:'Nou, het is nogal een lekker ding'
Ben ik nou zo'n doos, ik heb zoiets van 'dat zeg je toch niet tegen zo'n kind?" Als mensen al vinden dat het er toe doet; het gaat om jongens van 13, 14 jaar. Wat zouden jullie doen? Ik heb de neiging om er iets van te zeggen, maar weet niet of dat nou zo nodig is.

dc
08-02-2012 om 11:14
Dom
Ik denk dat de leraar in kwestie ook al spijt heeft van wat hij heeft gezegd. Het klinkt als iets wat je eruit flapt en dan denkt "oh, wat stom!".
Ik zou er dus niets van zeggen, alleen als hij vaker dit soort uitspraken doet natuurlijk wel.

+ Brunette +
08-02-2012 om 13:35
Mwoah.
Haha, ik dacht dat het ging om een leraar met een raar accent. Die jongens zullen hem wel bevreemd hebben aangekeken want die zien een vrouw van boven de dertig waarschijnlijk als een oud wijf. Misschien dat die man het zei vanuit een misplaats mannen-onder-elkaar-gevoel. Net wat dc zegt, a slip of the tongue. Ik zou er geen zaak van maken.

ijsvogeltje
08-02-2012 om 15:53
Zou er geen punt van maken
Ik heb ook een zoon van 14 - en zou er geen punt van maken. Gewoon, grapje onder elkaar. Wellicht net wat op het randje, maar het is nogal afhankelijk van de manier waarop het ging. Gewoon lekker laten gaan.

mijk
08-02-2012 om 16:31
Mooi moment om
zoon een complimentje te geven. Het is toch leuk dat hij dat herkent als een rare uitspraak En als je er zin in hebt een gesprekje over hoe je wel over vrouwen praat..
Mijk

Hombre
09-02-2012 om 11:59
Lekker ding, mijk
Is het tegenwoordig al not done om een vrouw een lekker ding te noemen? Dat lijkt mij toch wat te ver gaan. Het pijnpunt is hier n.m.m. niet zozeer "hoe je wel over vrouwen praat..", maar "hoe je je als leraar gedraagt tegenover je leerlingen en hun ouders".
Of ik moet ergens een feministische golf gemist hebben natuurlijk...

krin
09-02-2012 om 12:10
Ha, hombre
Misschien heb je inderdaad ergens een golfje gemist. Ik ben geen ding, dat is het (ook niet lekker, trouwens, maar dat terzijde). Met die term reduceer je een mens tot object, en dan nog met een vaag seksistisch predicaat als 'lekker' erbij. Het is een wat eenzijdig vrouwbeeld, laten we het daarop houden.
Persoonlijk zal ik er niemand een klap voor zijn kop om geven, hoor. Ik vind ook wel eens iemand een lekker ding, eerlijk gezegd. Maar voor een leraar vind ik het wel een wat eigenaardige woordkeus, en als mijn zoon het zou zeggen, zou ik me als zijn moeder wel geroepen voelen er een korte cursus vrouwvriendelijk taalgebruik aan vast te plakken, tegen beter weten in.

mijk
09-02-2012 om 12:11
Ik snap wat je bedoelt hombre
en je hebt ook wel gelijk. Maar ik vind dat een man wel een wat beperkte indruk maakt als ie niets meer over een vrouw weet te zeggen dan "lekker ding'.
Mijk

mijk
09-02-2012 om 12:16
Ja het objectmatige
ik snap dat het gebeurd. Mijn dochter heeft een zwemleraar en daar heb ik ook weleens bij gedacht wat een lekker ding maar uiteindelijk zijn vrouwen en mannen geen dingen.
Wat is er mis met mooie vrouw? Kan je nog uitbreiden naar b.v. mooie intelligente stoere lieve vrouw. Terwijl je een ding toch moeilijk intelligent kan noemen!
Mijk

koentje
09-02-2012 om 12:49
Inderdaad mijk
ik heb hem bevestigd in zijn idee dat het vreemd is dat een leraar dat over een moeder zegt. Maar 'lekker ding' is zo'n ingeburgerde uitspraak dat je dat nauwelijks seksistisch kan noemen. Maar wel raar.

ijsvogeltje
09-02-2012 om 13:19
Beperkte indruk
"Maar ik vind dat een man wel een wat beperkte indruk maakt als ie niets meer over een vrouw weet te zeggen dan "lekker ding'."
Ik kan uit de posting van Koentje niet opmaken dat de leraar niets anders weet te zeggen over een vrouw dan 'lekker ding'. Het zal allemaal wel meevallen, denk je zelf ook niet? Die leraar is gewoon een mens. En laten we nu niet de illusie hebben dat leraren - in tegenstelling tot de rest van de mensheid - de hele dag door alleen maar keurig afgewogen en verstandige dingen zegt. Ik denk trouwens dat de meeste pubers zo'n opmerking wel kunnen waarderen

mijk
09-02-2012 om 13:56
Nou in antwoord
op de vraag: kent u mijn moeder dan vind ik hem van iedereen vreemd. Overigens sloeg mijn 'beperkte indruk' terug op mijn eigen advies om dit aan te grijpen om met zoonlief een gesprekje over taalgebruik te hebben...
Mijk

+ Brunette +
09-02-2012 om 15:01
Dingen en intelligentie (o.t.)
Nou, de gemiddelde computer heeft toch heel wat in zijn mars.

+ Brunette +
09-02-2012 om 15:01
Dingen en intelligentie (o.t.)
Nou, de gemiddelde computer heeft toch heel wat in zijn mars.

jasmijn
09-02-2012 om 16:27
O jé
Wij hebben het er thuis nog wel eens over wat voor een lekker ding de leraar geschiedenis van mijn oudste dochter is. Volgens mijn man moest ik bij hem maar een gesprekje aanvragen bij de tafeltjesavond. Kan dat wel??

ijsvogeltje
09-02-2012 om 17:45
Leuk joh jasmijn
Tuurlijk, gewoon doen, heb jij ook 10 minuten lol.
Manlief was hier laatst naar de docenten-spreek-avond geweest, en ondermeer met de docente Engels van zoon gesproken. De volgende ochtend kirde ze het uit toen zoon bij haar de klas in liep: "Oh, wat heb jij een leuke vader!". Zoon zakte van ellende bijna door de vloer, ha ha.