Evanlyn
08-12-2011 om 14:52
Leraar zit aan klasgenootje, melden of niet?
Dochter zag dat de gymleraar even aan de borsten van een klasgenootje zat. Maar ze kon het niet echt goed zien. Even later rende het meisje huilend de kleedkamer in en zei: hij zat aan mijn borsten. Maar toen sommige meisjes begonnen te lachen, zei ze: nee hoor. Dus dochter zag het maar half, meisje trok haar verklaring in. Moet ik daar nou iets mee?
Voorlopig heb ik mijn dochters geïnstrueerd dat dit nooit de schuld van het meisje is, maar altijd van de volwassene. Verder heb ik ze gezegd dat dit nu één van de weinige situaties is waarin je je karate buiten de sportzaal mag gebruiken. Maar ja, kan ik er meer mee? Ik ben bang dat alles door alle partijen heftig ontkend gaat worden.

dc
08-12-2011 om 15:08
Anoniem?
Even een anoniem briefje waar je de situatie uitlegd bij hoofd school? Duidelijk uitleggen dat je dus niets zeker weet, maar of het in de gaten gehouden kan worden? (zonder namen te noemen).
Ik zou me niet prettig voelen om zonder zekerheid er een hele scene van te maken, maar niets doen voelt ook echt fout.
Gut, wat vervelend zeg.

Pennetje
08-12-2011 om 15:13
Voorzichtig
Op de school waar mijn zus werkt is laatst zoiets gebeurd. Enorme ophef, leraar geschorst, geschokte ouders, kinderen die ineens jan en alleman beschuldigden van ander laakbaar gedrag. Het bleek dat de gymleraar bij het bewuste meisje een kettinkje om haar nek zag dat hetzelfde was als wat zijn inmiddels overleden moeder altijd droeg. Het hing vlak boven de borsten van het meisje en hij had het even aangeraakt, volledig zonder enige bijbedoeling. En ander meisje had dat gezien. Het verhaal ging van het aanraken van haar borst verder tot de leraar met twee handen beide borsten zou hebben gegrepen. Het was misschien niet zo slim wat die man deed, maar nu staat hij te boek als een vent die zich aan meisjes vergrijpt.
Ander voorbeeld: een vriend van mij is gymdocent op een basisschool. De meiden waren aan het teuten in de kleedkamer, vriend klopt op de deur dat ze moeten opschieten. Even later nog een keer en vervolgens meldt hij dat hij over 1 minuut de kleedkamer zal binnenkomen. Een minuut later komt hij inderdaad (na nog een keer kloppen) binnen, de meiden zitten volledig aangekleed te giechelen. Volgende dag wordt hij bij de directie geroepen, er was geklaagd dat hij zou hebben gegluurd naar naakte meisjes in de kleedkamer. Tja.
Natuurlijk kan het jouw geval zo zijn dat er wel iets aan de hand is en dan moet er ook iets aan gebeuren. Maar wees voorzichtig, je kunt mensen enorm beschadigen.

Leen13
08-12-2011 om 15:38
Praten
Overweeg om met de gymleraar te gaan praten en meldt het geval zo concreet mogelijk en dat je dus niet weet hoe het zich afgespeeld heeft maar dat het je wel alarmeert en dat hij weet dat dit verhaal speelt. En hoe hij de relatie met het meisje gaat herstellen want die kwam er dus wel aangedaan uit.
Verder zou ik er nergens mee naar toe gaan en al helemaal niet naar de school. Het kan inderdaad een geruchtenstroom opleveren waarin iemand ernstig beschadigd wordt.

Evanlyn
08-12-2011 om 16:38
Dankjewel
Tja, dat verhaal van Stoepkrijt is precies waar ik bang voor ben. Je richt snel heel veel schade aan. Aan de andere kant geloof ik mijn dochter wel, die is nogal precies en te argeloos om dit soort dingen te verzinnen. Die meiden hebben die dingen godbetert pas een half jaar, kan een vieze vent er al niet afblijven. Nota bene een waar we op zouden moeten vertrouwen, ze zijn tenslotte leerplichtig. Ik ben dus erg boos, maar ik denk dat het idee van AnneJ het beste is. Zo weet hij dat hij in de gaten wordt gehouden zonder dat er meteen een drama van wordt gemaakt. De moeder van het betreffende meisje is natuurlijk vrij dat wel te doen, als zij het haar vertelt. Dat zou ik namelijk ook doen.

M Lavell
08-12-2011 om 19:45
Vertrouwensinspectie
Je kunt dit soort dingen melden bij de vertrouwensinspecteurs.
http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/Vertrouwensinspecteurs
En dat zou ik inderdaad wel doen. Ook uit naam van je kind. Hou er rekening mee dat zoiets meemaken ook bedreigend is.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
08-12-2011 om 21:47
Maar
wat doen die er dan mee? Een vertrouwenspersoon helpt je toch vooral je te beraden over eventuele verdere stappen en doet zelf toch niets?

M Lavell
08-12-2011 om 21:53
Dat kun je bespreken
Je kunt bij een vertrouwensinspecteur de kwestie voorleggen. Wat er vervolgens gebeurt kun je bespreken. De brandweer rukt niet meteen uit.
Bel maar. Dat veroorzaakt geen rampen en je kunt het oordeel, moet ik hier iets mee of niet, aan die inspecteur overlaten.
Groet,
Miriam Lavell