Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Andere naam

Andere naam

12-03-2019 om 10:59

Leren en reproduceren

Mijn dochter van 16 jaar doet vmbo-tl en het gaat op school allemaal moeizaam. Praktische en creatieve opdrachten, werkstukken, vlogs doet ze fluitend en haalt ze hoge cijfers voor. Het leerwerk is dramatisch, en dan met name de toetsen.

Het lijkt wel of ze de geleerde stof niet kan reproduceren in de toets. Voorbeeld met biologie: leerstof gaat over bacteriën. Ze kent de stof (zit ook op huiswerkbegeleiding dit jaar en zij overhoren ook) en in de toets staat een vraag over melkzuurbacterie. Dan weet ze het niet, want ‘nooit van gehoord, melkzuurbacterie’. Ze legt de link niet tussen leerstof over bacteriën en de melkzuurbacterie.
Ze oefent eindeloos met oefentoetsen, oude examens, onder begeleiding, het helpt allemaal niks.
Wat is er aan de hand en iemand ideeën wat te doen?

Ze is ooit getest vanwege uitval op rekenen, heeft officiele dyscalculieverklaring en een iq van 116, werkgeheugen aan de trage kant (98).

Tango

Tango

12-03-2019 om 21:37

Oefentoetsen

Maar in oefentoetsen staan dan toch ook dit soort vragen? Bijv. over die melkzuurbacterie? Is het niet meer iets van faalangst, dat ze dichtslaat bij een toets of dat ze teveel eist van zichzelf en het daarom met de toets ineens niet meer weet?
Eindeloos oefenen klinkt in ieder geval niet goed. Wat zeggen de docenten ervan? Zien zij waar het misgaat?

Neemt ze zaken heel letterlijk?

En schakelt ze moeilijk, tussen verschillende soorten vragen bijvoorbeeld?
Over die bacterie: misschien ging de stof over bacteriën in het algemeen, en kan ze dan die melkzuurbacterie niet direct plaatsen? Dáár is dan niks over gezegd in het boek..

Mijn zoon (2 havo) denkt zo (en viel ook uit op rekenen, en doet alle praktijkopdrachten prima, maar scoort bizar wisselend op toetsen, op de basisschool al met de cito's).

Wat ik doe

Ik neem thuis het huiswerk zoveel mogelijk samen met hem door. Probeer te snappen en beter nog, te voorspellen hoe hij zou kunnen denken. Dat is een lastige klus en dat kan ik niet uitbesteden aan een huiswerkinstituut. Je moet hem echt goed kennen en snappen hoe hij denkt. En dan probeer ik hem te laten zien hoe de rest van de wereld tegen de stof aankijkt
Dit is het in een notendop. Maar ik weet dus niet of jouw dochter ook zo'n aparte kijk op de zaken heeft.

Andere naam

Andere naam

13-03-2019 om 10:31

Wisselend scoren

Het zou me niet verbazen als ze faalangst heeft. Ze heeft wel stress van toetsen, een blackout krijgt ze niet, naar eigen zeggen.
Zou faalangst dit probleem kunnen veroorzaken?

Met eindeloos oefenen bedoel ik dat ze veel geoefend heeft met eindexamenvragen, ook vorig jaar al, met name voor de SE’s in de derde en nu in de vierde. Op de basisschool waren haar resultaten al wisselvallig.

Tot voor kort (dus tm vierde klas...) deed ik met haar het leerwerk, maar dat hielp niet. Nou moet ik ook zeggen dat ik de leerstof lastig vind om te overhoren. Geschiedenis bijvoorbeeld is zo oppervlakkig en niet samenhangend, soms zijn het gewoon losse zinnen zonder context die ze dan kennelijk uit haar hoofd moet leren? Ik weet zelf niet wat ze nou moeten kennen.
Ik denk dat dochter en ik allebei een andere kijk hebben op dingen, eigenlijk. Anneque, waarom heeft jouw zoon zo’n andere kijk?

Dit jaar voor de SE-week besloten om huiswerkbegeleiding in te zetten, en een beetje bijles. Scheelt ook in gemopper en soms wat strijd, en dat is ook fijn. En uiteraard hoop ik op echt deskundige begeleiding, met meer verstand van wat er gevraagd wordt op SE’s en CE’s.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.