Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mama van twee

mama van twee

05-02-2010 om 19:19

Leren klokkijken

Hallo,

Normaal lees ik alleen mee, maar nu heb ik even een vraag. Mijn zoon is momenteel bezig met het leren klokkijken en wil graag thuis oefenen. Een tijdje geleden zag ik hier op OOL dat iemand (ik dacht Pelle, maar dat weet ik niet meer zeker) bij een draadje een aantal websites doorgaf waarop je dit kon oefenen. Weet iemand die misschien nog?
Alvast bedankt, ook namens mijn zoon.

Groetjes, Diane

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

05-02-2010 om 21:06

Site

Google is je vriend
Ik vind o.a. deze: http://www.spelletjesplein.nl/sitemanager.asp?pid=18&plein=314

Hoe het hier ging

Toen mijn zoon interesse kreeg in klokkijken hebben we een horloge voor hem gekocht. Jeetje, wat was hij er wijs mee. Binnen enkele weken kon hij perfect klokkijken.Hij kwam me om de 5 minuten vertellen hoe laat het was, hoe laat hij naar school moest enz.Een horloge met cijfers en wijzers.

Roos Vicee

Roos Vicee

05-02-2010 om 22:27

Ja idd

Ik denk persoonlijk ook dat je het eerder leert door het gewoon te doen dan door te oefenen op een computer. Die van mij hebben het in elk geval niet zo geleerd. Moet ik wel zeggen dat vooral mijn jongste heel erg snel was met klokkijken. Enkel doordat hij 's ochtends extreem vroeg wakker was en wij hem noodgedwongen hebben moeten leren wanneer het (op de wekker) tijd was dat hij zijn bed uit mocht Toen hij amper drie was wist hij al veel cijfers en daar zijn wij op doorgegaan. Met een digitale wekker op zijn nachtkastje leerde hij heel snel wanneer het 7 uur was. En zo heeft hij stukje bij beetje leren klokkijken. Daarna ging het gewone klokkijken er heel snel achteraan omdat hij gewoon interesse had in tijd.
Momenteel wordt het klokkijken trouwens in zijn klas behandeld. Hij kwam van de week toevallig een keer heel blij en trots thuis met de mededeling dat meester tegen hem had gezegd dat hij alle klokkijksommen mocht overslaan omdat hij het allemaal al zo goed kon (dat was een heel fijne opsteker die hij heel goed kon gebruiken!)

Roos Vicee

Roos Vicee

05-02-2010 om 22:30

Bah

Bovenstaande reactie van mij komt wel heel opschepperig over. Zo bedoel ik het allerminst hoor! Wilde er alleen mee aangeven dat het gewoon veel doen m.i. sneller leert dan het oefenen op en pc oid. Maar als je kind het leuk vindt om dit soort 'spelletjes' op pc te doen is het natuurlijk een ander verhaal. Daar had die van mij het geduld niet voor. Vandaar....
Succes in elk geval!

Roos Vicee

Roos Vicee

06-02-2010 om 10:28

Pelle

Natuurlijk heb je gelijk. Maar... hoe deden ze het vroeger dan toen men nog helemaal geen computer had? Mijn broer bijv kwam ook niets aanwaaien. Ik herinner me nog goed de 'spelletjes' die mijn vader met hem deed om o.a. het klokkijken onder de knie te krijgen. Ik zet spelletjes tussen aanhalingstekens omdat mijn broer niet in de gaten had dat mijn vader dat bewust met hem deed. Mijn jongste lijkt erg op mijn broer van vroeger. Hij heeft het dus ook spelenderwijs geleerd. Maar zou ik hem achter de pc zetten om 'verplicht' te oefenen, dan zou dat totaal niet werken omdat hij verplichte educatieve spelletjes helemaal niet leuk vindt. Hij heeft nl wel moeite om de tafels er goed in te krijgen. Maar oefenen achter de pc vindt hij vreselijk, daar heeft hij het geduld totaal niet voor. Hij doet liever spelletjes die hij zelf mag uitkiezen en dat zijn dus bij voorkeur geen educatieve spelletjes. Wij oefenen de tafels dus ook spelenderwijs. Je moet gewoon een beetje inventief zijn en er tijd in steken. (Net als met lezen, dat vindt hij ook vreselijk. Dus verplicht boekjes lezen werkt hier ook niet.)
Vindt een kind het wel leuk om educatieve spelletjes achter de pc te doen en heeft het er lol aan, dan is er natuurlijk niets mis mee en juist wel goed om te doen. Maar je kunt ook heel goed oefenen zonder de pc. Een kind hoort thuis niet tegen zijn zin perse (achter de pc) iets te oefenen wat hij op school moet kunnen. Als dat wel het geval is moet je het verpakken in een leuke manier. En dat is lang niet altijd de pc. Jammer voor sommige ouders, want het is wel makkelijk. Zet je kind achter de pc en het leert. Maar zo werkt het dus niet altijd.

mama van twee

mama van twee

06-02-2010 om 12:49

Reactie

Hallo allemaal,

Bedankt voor de link en sites. Zoon kan hiermee lekker oefenen.
Hij had trouwens ook al heel jong interesse in cijfers, kon voordat hij naar school ging rekenen tot 20, cijfer herkenning tot over de 100 en rekenen is nog steeds zijn lievelings vak (groep 5) en is er ook goed is. Alleen het klokkijken wil dus niet zo lukken. Hele en halve uren geen probleem, maar hij raakt in de war voor en over het hele en halve uur. Hij krijgt wel soms oefenblaadjes mee van school, maar hij oefent liever op de computer. Heeft trouwens ook een horloge, maar is daar heel zuinig op (als ik daar mee wil oefenen is het: daar mag je niet mee spelen mam, dan gaat het kapot).
Allemaal bedankt in elk geval.

Groetjes, Diane

Roos Vicee

Roos Vicee

06-02-2010 om 13:24

Pelle

Mooi dat dat werkt bij jouw zoon Pelle. Hier werkt dat dus niet. Het is ook geen kwestie van 'geen zin hebben' maar simpel gebrek aan (of het zelfs helemaal niet hebben van) concentratie. Voor sommige kinderen is tien minuten de juiste concentratie opbrengen al een megaklus waar je geen weet van hebt als je het zelf niet aan den lijve ondervindt. En ik heb er genoeg negatieve ervaring mee om het nog langer als een 'moeten' te brengen. Mijn zoon MOET al genoeg en ik weet dat er veel meer kinderen zijn bij wie dat het geval is. Ik ga hem dus thuis niet onder dwang perse aan het werk zetten. Ook geen half uurtje (pfff een half uur!) voordat hij naar school gaat of nadat hij thuis gekomen is. Juist dan niet! Arm kind! Wij zijn juist bezig om het werken (en concentreren vooral!) op een positieve manier te brengen zodat hij het misschien een ietsjepietsje leuker gaat vinden en waardoor het misschien ooit nog eens wat minder lastig voor hem wordt om dingen te doen waar hij heel veel moeite mee heeft.
Een hele dag school is voor hem meer dan genoeg. Als hij thuis is mag hij lekker spelen en doen wat hij leuk vindt (afgezien van de normale dingen die 'moeten' uiteraard). Gelukkig denkt zijn meester er ook zo over. Het allerlei dingen 'moeten' moet hij straks nog lang genoeg. En dan zien we wel verder. Momenteel is het allemaal al moeilijk genoeg voor hem.
Maar goed, we dwalen af. Maar maak je vooral niet zo druk om het al of niet halen van bepaalde niveau's op bepaalde momenten. Niet iedereen loopt even snel. Met overvoeren kun je ook juist het tegenovergestelde bereiken.

reflector

reflector

06-02-2010 om 21:52

Aarch

Pelle: je kind zal dat niet kunnen.

Tenmiste als hij dat nu niet kan is de verwachting er ook niet naar dat hij dat binnenkort wel kan.

Het is gewoon even niet anders.
Dat geldt ook voor mijn zoon..Evengoed, ik voel met je mee.

Liefs, enz.

"thuis oefenen"

Ik ben het wel met Pelle eens dat sommige dingen thuis eens extra geoefend moeten worden. Mijn zoon komt het gemiddelde schoolwerk ook "aanwaaien" maar soms is wat extra oefenen wel nodig.
Hier gebeurd dat juist niet met educatieve spelletjes, want dan gooit hij helemaal de handdoek in de ring. Ik zoek "ouderwetse alternatieven" en dat werkt beter.
Als oefenen op de pc voor de zoon van Pelle wel werkt is daar toch niets mis mee? Ik heb niet het idee dat Pelle tegen zoon zegt:"Er wordt vandaag niet gespeeld of gesport, je moet nog oefenen op de pc."
Het moet inderdaad wel leuk blijven. Als een kind echt weerstand heeft tegen extra oefenen werkt het misschien alleen maar averechts.
Ik zie inderdaad wel ouders om me heen die thuis ook schooltje spelen en door veel oefenen bij hun kind een hoger niveau willen bereiken. Dat is wat anders als eens wat extra de tafels oefenen, zodat het "kwartje" valt.
In de hogere groepen 1x thuis een cito oefenen zodat kind kennismaakt met de vraagstelling is ook iets anders als je kind 50 cito`s laten maken zodat er hopenlijk VWO uit de score komt.
Is er sprake van helpen en begeleiden of is er sprake van pushen? De grens ligt dicht bij elkaar, je moet die zelf als ouder bewaken.

Roos Vicee

Roos Vicee

07-02-2010 om 15:12

Ja precies wil!

Helemaal mee eens!

Emmawee

Emmawee

08-02-2010 om 21:15

De moeilijkheid van klokkijken

Ik heb wel eens gelezen dat de moeilijkheid met klokkijken er vooral in zit dat het 2 schalen zijn die door elkaar gebruikt worden. Om het makkelijker te maken, zou je 2 klokken naast elkaar moeten gebruiken. Eén met alleen een grote wijzer en een duidelijke minuten indeling en één met een kleine wijzer en alleen de urenstreepjes.
Ik heb vorig jaar Stoffer geprobeerd te interesseren om te leren klokkijken. Hij zou nl. buitensporig slim zijn volgens zijn juf en hij had uitdagingen nodig, was toen de veronderstelling. Klokkijken leek me wel aansluiten bij zijn interesses (getallen, robots, machines, treinen, lezen), maar ik had het mis. Hij was niet geïnteresseerd en hij vond het veel te moeilijk.
Ik heb toen wel nog op een klok geschreven wat elk cijfer betekent. Dus bij de 1: 5 over, bij de 2 : 10 over, bij de 7: 5 over half etc. Hij vond dat wel lief van me (smelt), maar hij kon er gewoon helemaal geen wijs uit worden.
Inmiddels is hij er volop mee bezig (groep 3) en gaat het vrijwel moeiteloos. Het grappige vind ik dat hij vraagt 'wat betekent de 10 ook alweer?' en dan zeg ik '10 voor' en dan zegt hij dat hij dat nog weet van die klok die ik voor hem gemaakt heb.
Groeten, Maw.

mama van twee

mama van twee

08-02-2010 om 22:16

Bedankt maw.

>>Ik heb toen wel nog op een klok geschreven wat elk cijfer betekent. Dus bij de 1: 5 over, bij de 2 : 10 over, bij de 7: 5 over half etc. Hij vond dat wel lief van me (smelt), maar hij kon er gewoon helemaal geen wijs uit worden. < <

Dat lijkt me voor mijn zoon dé oplossing. Digitale klok is bij hem geen probleem, hij weet tien voor 8 is 7:50 en 7:50 is tien voor 8. Maar bij "gewone" klok raakt hij dan in de war. Was het nu 10 voor of 10 over of moet ik nu toch naar de kleine wijzer kijken en is het dan 20 voor.
Ik zal ook eens zo'n klok als jij beschrijft maken voor hem, misschien wordt het hem dan duidelijker. Bedankt voor je idee.
Groetjes, Diane

Emmawee

Emmawee

08-02-2010 om 22:27

Hee!

Dat is leuk, Diane! Maar als hij al digitaal kan klokkijken, is het nog makkelijker. Dan schrijf je gewoon 5, 10, 15, etc. erbij.
Verder vind ik wijzers in twee kleuren ook heel helpend. Waarom dat niet standaard is bij kinderklokken snap ik echt niet. Ze zijn zelfs moeilijk te vinden. De cijfers hebben vaak wel verschillende kleuren, maar ja, die zijn al heel verschillend.
Groeten, Maw. (die zich er als kind al kwaad om maakte dat klokken niet gewoon logisch waren )

Geen analoge klok in huis

Geen analoge klok in huis

09-02-2010 om 10:22

Zoon net zo

Het is net of je mijn eigen zoon beschrijft, hij rekent ook prima (jaren voor in rekenen) maar analoog klokkijken vind hij al jaren (sinds hij drie is) stom, en dus in gr 5 valt hij er mee uit. Vooral het ' half' iets zijn van iets is een probleem.Ik geef hem vanmiddag wel deze links dan kan hij lekker op de compu oefenen.
Ik heb trouwens als kind er grote moeite mee gehad omdat ik drie jaar in Englang heb gewoond en daar kennen ze het "half past"... om gek van te worden, en dan te bedenken dat ze in australie gewoon alles ' digitaal' zeggen, dus vijf uur vijfentwintig in plaats van... ehm,,,

Tango

Tango

09-02-2010 om 16:09

Hier ook een

Tangodochter van bijna 9 vindt klokkijken op een analoge klok ook maar vervelend en ingewikkeld. Ze heeft een digitale wekker in haar kamer en daar wist ze al heel vlot de tijd goed te zeggen, ook bijv. als er staat 17 15. Geen probleem. Bij die wijzers staat ze dan heel lang na te denken, ze wil het dan ook heel precies zeggen, net als op de anologe klok, dus niet: het is bijna 5 voor half 3, maar het is 6 minuten voor half 3.
Het grappige is ook dat ze als ze in de woonkamer is en ze vraagt hoe laat het is en ik zeg dan: kijk maar op de klok. Dan kijkt ze dus niet op de analoge klok maar loopt ze snel naar de keuken om op de magnetronklok te kijken. Tja, zo leert ze het niet natuurlijk.
Ik heb mijn hoop gevestigd op Tangozoon, die vraagt al maanden om een horloge en dan echt een met wijzers. Het komt er alleen maar niet van er een te kopen. Moet ook geen dure zijn, want Tangozoon is 5 en ook helemaal nog lang niet jarig, dus wordt zomaar een kadootje tussendoor. Iemand nog een leuke tip hiervoor? Een stoer jongenshorloge voor een leuke prijs?

Inge M

Inge M

10-02-2010 om 19:44

Tango

Hema heeft leuke horloges onder de 10 euro. Vaak zijn ze met klittenband. Dat is veel handiger dan een gaatje en een pinnetje.

Tango

Tango

10-02-2010 om 20:42

Inge

Bedankt voor de tip. Ik zal eens gaan kijken bij de Hema. Inderdaad is klittenband een stuk handiger dan gaatjes en pinnentjes, die vindt Tangodochter dus ook heel onhandig, waardoor ze dus nooit een horloge draagt en dus ook nog steeds niet handig is in het klokkijken. Hoewel....het gaat steeds beter. Vanmorgen keek ze op de klok en zei zomaar in een keer (goed) dat het 10 voor 8 was. Volgens haar kan ze dus beter klokkijken dan de rest van de klas....er zijn dus blijkbaar meer kinderen die er moeit mee hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.