Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 09:37

Leuke werkvormen gezocht voor visueel georienteerde 6-jarige

Onze 6-jarige zoon (groep 3) zal een leerstijlonderzoek krijgen omdat hij een andere leerstijl lijkt te hebben dan de meeste kinderen. Hij is veel visueel georienteerder. Moet eerst het geheel zien voordat hij de details invult, stampwerk kan hij niet goed. Kan dingen aanhoren en dan valt opeens een paar dagen later het kwartje (maar dan begrijpt hij het ook hélemaal). Ik heb er al een boek over gelezen: "Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden, talenten van een Adhd-kind ontwikkelen". Ik herkende heel veel van de leerstijl van onze zoon in dit boek. Wat me in het boek wel tegenviel was dat er heel weinig concrete werkvormen instaan, en voor 6-jarigen nog minder.
De school wil ook met ons meewerken trouwens. Maar voordat er op school echt iets gaat gebeuren zijn we al een eind verder. Dus ik wil thuis alvast een paar dingen met hem doen. Maar welke dingen en hoe pak ik dat aan? Ik heb wel op een speelse manier moeilijke letters en woorden met hem zitten kleien, sindsdien draait hij bijvoorbeeld de "b" en de "d" niet meer om. Met hardop lezen heb ik hem nu aangeleerd om niet meer hardop te spellen maar het woord eerst in zijn hoofd te zeggen en te bedenken wat het is. Het gevolg is dat hij nu in enkele weken tijd vrijwel vloeiend is gaan lezen, waar hij eerst alleen letters aan het opdreunen was.
Kan iemand me helpen aan boeken, sites of ideeën hierover? Bijvoorbeeld op rekengebied, daar heb ik nog geen idee hoe ik het moet aanpakken. En volgend jaar moet hij tafels gaan stampen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

10-03-2009 om 09:57

Guinevere

Misschien moet je eens kijken op sites met montessorimaterialen. Ik weet dat ik vroeger op de montessorischool rekenstaafjes had een staafjeskettingen (ofzoiets). Aan elk staafje zat in 10 verschillende kleuren 1 tm 10 kraaltjes.
Voor dochter heb ik zelf iets met lucifers gemaakt.

Rekenen

Ik gebruikte bij zoontje voor het rekenen speelgoedsoldaatjes. Dat was het enige waarvan we genoeg in huis hadden. En dat vond hij leuk.
Maar da's enkel voor optellen en aftrekken.

brenda129

brenda129

10-03-2009 om 11:07

Oudste zoon

Is een echte beelddenker! Met rekenen hebben we veel met knikkers gewerkt. Vooral het automatiseren tot 20.
De tafels hebben we via de trap geoefend. Een paar dagen 1 tafel op de trap leggen. Op elke trede een som zonder antwoord. Bij het naar bovengaan en naar beneden gaan moest hij dan de sommen hardop zeggen. Som goed, trede verder. In het begin gaat het nog wat langzaam maar je zult zien dat ze steeds vlugger de trap op en af zijn. Regelmatig wisselen van de tafels.
Voor breuken hebben we een breukenplankje gekocht. Om het wat inzichtelijk te maken.
Met delen gebruikte we vaak alles wat we tegenkwamen. Van koekjes tot geld.

Groetjes, Brenda

Marieke

Marieke

10-03-2009 om 11:55

Beelddenken

Ik ben zelf een beelddenker en mijn kinderen zijn dit ook. Woordgrapjes worden hier zelden vlot begrepen

Voor mij betekent dit dat ik in beelden denk, maar niet dat woorden fysiek gemaakt moeten worden met knikkers of andere voorwerpen. Het zou mij enorm afleiden.
Wat hier de kinderen helpt is theorie vertalen naar plaatjes en die plaatjes "zien" ze dan in hun hoofd als het ware. Mijn beeldenkende zoon snapte helemaal niets van het letters kleien (en ander montessori materiaal)en raakte er alleen maar door in de war.
Het helpt hem wel als je zaken beeldend uitlegt zodat hij zelf de plaatjes kan zien en visualiseren, Maar misschien is dat wel ingewikkeld als je zelf niet in plaatjes denkt.
Marieke

Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 12:07

Zo gaat ie goed!

Ik ben net al gaan zoeken naar montessori-materialen en daar zitten al heel veel goede ideetjes tussen. Bijvoorbeeld een kwartetspel met kwadraten, dat is natuurlijk nog niet aan de orde maar ik kan zoiets wel maken voor de tafels. En dat idee met tafels op de traptreden plakken is helemaal leuk! Die ga ik zéker proberen in groep 4. En verder kan ik rekenkundig wel het een en ander uitbeelden met legoblokjes. Op school hebben ze ook wel van die doosjes met allerlei materiaal dat moet helpen met rekenen, maar ik merk dat het thuis speels oefenen met de stof nét dat duwtje in de rug kan geven.
Zelf vind ik het inderdaad lastig me iets voor te stellen bij beelddenken, het genoemde boek heeft me wel geholpen er een kléin beetje een idee van te krijgen. Papa is wel een beelddenker maar niet zo voortvarend in het bedenken van leuke oefeningen. Maar hij helpt zoon wel bij het lezen etc. Hij kan zich dus wél prima inleven (en zoon heeft het dus ook niet van een vreemde).
Weet iemand nog een leuke leer-website of software die heel geschikt is voor een beelddenkertje? Computeren vindt ie te gek, dus....
En hoe krijg ik 'm (met plezier) aan het schrijven? Hij schrijft nu alleen omdat het móet.
Bedankt zover, ik voel me al helemaal creatief worden.

Carla

Carla

10-03-2009 om 13:37

Site

Misschien heb je hier wat aan. Ik heb voor mijn afstuderen aan de PABO het onderwerp beelddenken onderzocht. Mijn verslag staat op de site en vele leerkrachten hebben hem al bekeken en gebruikt.
http://www.meestergeoffrey.nl/lespraktijk/beelddenken.pdf

Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 14:28

Fijn carla!

Ha Carla, ik heb je hele scriptie gelezen. Ik denk dat het een hele goede manier is om de school kennis te laten maken met de beginselen van het beelddenken. Mag ik 'm printen en aan de juf geven? Misschien laat ik dan wel de opsommingen die in het begin staan weg. Daar herken ik mijn eigen kind slechts op onderdelen in, het risico bestaat dat ze denken dat ie dat dan wel allemaal zal hebben.
Overigens: je staat met je naam en mailadres vermeld in de scriptie, vind je dat niet bezwaarlijk om dat zo op het forum te zetten? Iedereen die de link aanklikt kan je vinden. Anders moet je wellicht forumbeheer vragen om de link te verwijderen (ik heb 'm opgeslagen).
De literatuurlijst en links die in je verslag staan zijn trouwens ook prettig.

brenda129

brenda129

10-03-2009 om 14:32

Guinevere

Het verslag van Carla is een aanrader. Hierdoor is bij ons het balletje gaan rollen om er achter te komen wat er nou met zoonlief was.

Het hangt er een beetje vanaf in hoeverre het talige deel ook ontwikkeld is. Mijn zoon is ondertussen getest op beelddenken. Hij denkt voor ongeveer 80% in beelden. Dit wil zeggen dat zijn talige kant maar 20% is. Mijn zoon heeft vaak visuele hulp nodig om een verhaal, som enz. beeldend te krijgen. Als ik hem alleen maar een verhaal vertel droomt hij weg en kan ik l...en als brugman maar krijg het er echt niet in.

Maar elk kind is anders. Het is een kwestie van dingen uitproberen wat werkt of niet ,denk ik.

Een tip voor een site met echte inzichtelijke oefeningen heb ik niet voor je. Maar misschien vind je hier nog de nodige info.
www.beelddenkenindepraktijk.nl
www.bureaubezem.nl
www.kindinbeeld.nl
Groetjes, Brenda

Guinevere

Guinevere

10-03-2009 om 14:43

Brenda

Dank je Brenda! 80-20 haalt onze zoon denk ik niet, maar vast wel 65-35 schat ik zo in. Laatst heeft meneer dammen geleerd door alleen maar een keer te kijken (en daarna veegde hij me van het bord, leuk, verliezen van een 6-jarige). Dat vind ik een prachtig voorbeeld van hoe een beelddenker in elkaar zit. Kijken, bezinken, begrijpen en dan doen.
Er wordt trouwens vermoed dat veel grote denkers beelddenkers waren. Bijvoorbeeld Einstein!

Carla

Weet jij wat de link is tussen beelddenken en ADD? Zijn alle ADDers beelddenkers of zijn alle beelddenkers ADDers ? Want de overeenkomsten zijn wel erg groot.
Die tafels op de trap leggen vind ik trouwens wel een goeie tip. Ga ik ook eens proberen. Want die tafels erin stampen blijft een probleem. Ze blijven gewoon niet zitten.

Emmawee

Emmawee

14-03-2009 om 21:44

Tandwielen

Wat ik erg leuk spul vind, zijn tandwielen van het merk Quercetti. Niet erg makkelijk te krijgen, maar ik heb onlangs 2 doosjes gekocht via Marktplaats. Het kan een vorm voor beginnend rekenen zijn, vooral voor vermenigvuldigen en verhoudingen (het kleine tandwiel gaat 4 keer zo snel als het grote tandwiel, dat soort dingen). Bij Stoffer in de klas was het een tijd vreselijk populair, vooral bij Stoffer zelf. Het is nu bij de buurklas en hij mist het.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.