Teuntje
28-12-2009 om 21:11
Levert zittenblijven op langere termijn veel op?
Mijn dochtertje zit in groep 4 en is net 7 geworden. Ze is met de hakken over de sloot destijds naar groep 4 overgegaan. De juf vond dat ze bij nog een jaar groep 3 niet veel extra zou leren en dus mocht ze over naar groep 4.
Maar daar gaat het nog steeds niet denderend. Ze heeft nog steeds AVI 1, alhoewel ik thuis merk dat lezen steeds beter gaat. Spelling gaat slecht, rekenen voldoende. Ze krijgt in de klas extra spellingsoefeningen van de juf en ze leest ook extra met haar.
Eind groep 2 was er geen sprake van dat ze langer zou moeten kleuteren, want ze had hoge A-scores op de citotoetsen. Bovendien is het een school waar alles kinderen die voor 1 januari jarig zijn, gewoon meegaan naar groep 3.Ze is wel de allerjongste in de groep. Maar in groep 3 is het dus ergens mis gegaan, ze gaf ook aan dat ze het erg moeilijk vond allemaal.
Nu vraag ik mij af wat straks nu het beste is voor haar: groep 4 nog een keer overdoen? Dan kan ze verder met lezen komen en spellen, voordat ze in groep 5 geschiedenis en dat soort vakken erbij krijgt. Nadeel is dat ze haar vriendinnetjes kwijt is. Aan de andere kant kan ik mij herinneren dat er onderzoek gedaan is naar zittenblijven en dat daaruit naar voren kwam dat het positieve effect al na 2 jaar weer weg is en kind alsnog op achterstand zit. En dus nu verder mee hobbelen net zo goed zou werken.
Zijn er verhalen van kinderen bij wie zittenblijven juist heel goed heeft uitgepakt en waarom? En ook van kinderen die ondanks slechte scores over gingen en dat goed uitpakte? Ik hoor heel graag verhalen om straks een juiste beslissing te kunnen nemen voor mijn dochter.
Ik weet overigens nog niet wat de juf zelf ervan vindt, maar daar is het ook nog te vroeg voor.
Teuntje
03-01-2010 om 20:05
Ze leest met de juf zelf. Ik weet eigenlijk niet of ze RT krijgt voor lezen. De IB'er functioneert niet zo goed op dit moment, dit is ook haar laatste jaar op school. IB'er stuurt aan op dyslexie, juf wil eerst genoeg 'bewijs' verzamelen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat IB'er iedere zwakke lezer dyslectisch vindt.
Inderdaad hebben we nog een half jaar om wat AVI's op te schuiven, ze zit nu nog op AVI 1... Ik begrijp dat je dochter geen moeite had met rekenen? In jullie geval heeft het zittenblijven goed uitgepakt, zeker als je dochter het zo moeilijk had ermee. Aan mijn dochter merk ik helemaal niks, alsof het haar weinig kan schelen. Daarom vermoedde ik ook dat ze gewoon niet merkt dat ze er slecht in is. Alhoewel ze wel moet weten, omdat er gewoon lijsten in de klas hangen waarop staat op welk niveau iedereen leest (of ze duolezen of individueel, etc).
Teuntje
03-01-2010 om 20:09
Hanny
Bedankt voor je reactie. In jouw geval zou ik zeker ook gekozen hebben voor zittenblijven, vooral gezien de klassensamenstelling. Hoe merkte je dat zijn zelfvertrouwen beter werd? Dacht jij zelf aan dyslexie of kwam de school ermee?
Hanny61
03-01-2010 om 22:12
Zelfvertrouwen
Mijn zoon is een denkertje en onthoudt de meest vreemde dingen. Hij weet dus veel en heeft ook nog veel fantasie. In zijn oude klas werd hij daar om uitgelachen, hij werd plagend de professor genoemd. In zijn nieuwe klas vonden de kinderen hem juist interessant en werd/wordt hij in positieve zin de professor genoemd. Net als de dochter van Emma43 is hij goed in rekenen en kon hij anderen helpen in groep 4. De klas kwam van een andere locatie en hij kon dus ook juf goed helpen bij het wegwijs maken van de andere kinderen. Dat heeft hem heel erg goed gedaan. Hij ging weer met plezier naar school. Verder zagen we dat hij meer dingen ging durven (het staat een beetje raar, maar je begrijpt vast wat ik bedoel). Bijvoorbeeld zelf op de fiets een boodschap doen, dat was eerder ondenkbaar.
Wij hadden al in een eerder stadium gevraagd of er sprake kon zijn van dyslexie (hij draaide b.v. b en d altijd om), maar dat werd door school in eerste instantie niet onderkend. Pas toen het zitten blijven aan de orde kwam, gaf de leerkracht aan dat hij misschien toch dyslexie heeft. Wij hebben hem toen onmiddelijk laten testen. Het betreff. bureau gaf ook aan, dat zitten blijven niet altijd positief uitpakt. Zij hebben kritisch met ons meegekeken of zitten blijven voor onze zoon een goed idee was en zij konden zich goed vinden in onze argumentatie. Achteraf zijn we blij dat onze zoon groep 4 over heeft gedaan.
Guinevere
07-01-2010 om 12:43
Teuntje
Teuntje, hoe gaat het nu? Ik denk dat je al bent begonnen met Ambrasoft, dus ik ben benieuwd hoe je dochter het vindt!
Teuntje
07-01-2010 om 19:21
Guinevere
Leuk dat je ernaar vraagt! Ze is er jammer genoeg nog niet mee begonnen, want het is nog niet binnen. Ik verwachtte het wel één dezer dagen en net vandaag toevallig kreeg ik een brief dat het niet op voorraad was, maar dat ze het 5 januari (??) weer verwachten. Ik neem dus aan dat het komende week wel binnen is. Dat zou ook wel erg mooi zijn, want op dit moment vindt ze het samen lezen helemaal niet leuk meer ![]()
Teuntje
07-01-2010 om 19:25
Hanny
Ja, dat omdraaien van de b en d doet mijn dochter ook. Ook nog haalt ze de k en de i door elkaar, raar he? Bij welke dyslexie instantie zit je zoon? Ik vind het wel netjes van ze dat ze mee willen denken over doubleren. Is het nou ook zo dat er standaard een adhd test en intelligentietest aan het testen van dyslexie vastzit?
Guinevere
07-01-2010 om 21:00
B en d
De B en de D omdraaien mag nog best in groep 4 hoor! Van de K en de I weet ik het niet. Misschien heeft ze er een heel logische reden voor.
Weet je waarom mijn zoon de B en de D omdraait? De "b" heeft een "buik". Nou, de hoofdletter "D" heeft een buik die precies dezelfde kant op wijst. Voor mijn zoon is dat volslagen onlogisch en daarom draait ie ze dus (nog) steeds om. En ik moet zeggen dat er wel iets in zijn redenering zit.
Pippin
07-01-2010 om 21:45
De k en de i
Komt dat niet van het eerste woordje: 'Ik'. Ik denk dat een kind dat links- en rechtsomdraait, en het niet helemaal begreep, echt in verwarring kan raken.
Wat is nu de i en wat is de k?
LouiseB
07-01-2010 om 22:45
Ambrasoft en apple (ot)
Hoi Teuntje
Toevallig wilde ik ook Ambrasoft bestellen (ongeveer zelfde dilemma met zoon in groep 4) maar het werkt niet op een Apple. In een van je eerdere berichten meende ik te lezen dat je een Apple hebt. Het kan alleen als je een windows omgeving onder apple installeert. Als je de helpdesk van Ambrasoft mailt krijg je meer informatie.
groetjes
Louise
Hanny61
08-01-2010 om 09:45
Bureau
Het bureau dat mijn zoon erg heeft geholpen (en nog, want ze gaan hem voorbereiden op de CITO-toets) is 'Molendrift'. Dit bureau is o.a. gevestigd in Heerenveen, Culemborg, Groningen, Veendam en Uithuizen.
Na ruim een jaar begeleiding i.v.m. dyslexie bleek dat de begeleiding onvoldoende aansloeg. Er werd toen aan AD(H)D gedacht en dat is vervolgens, na onderzoek, door een kinderpsychiater bevestigd. Sindsdien krijgt hij medicijnen en zijn zijn schoolresultaten enorm verbeterd. Recentelijk is er een intelligentie-test afgenomen, zodat dit ook kan worden ingezet bij de instroom naar het VO.
Teuntje
09-01-2010 om 22:13
Logisch/guinevere
Guinevere, dat is heel logisch dat je zoon zo denkt. Ergens in de war geraakt bij het leren van de hoofdletter en kleine letter. We hebben flitskaarten van de juf meegekregen met woorden als dier, bier, boer, etc. Ze zegt willekeurig bier of dier. Ik leg de twee kaartjes naast elkaar en vraag welk verschil ze ziet. Zag ze niet!!! Ze nam met moeite uiteindelijk aan dat de bol toch aan de andere kant van het streepje stond. Tja. We oefenen maar door.
Teuntje
09-01-2010 om 22:14
Louise
Klopt, ik heb een Apple, maar we hebben ook nog een oude werk laptop pc van mijn man die ze kunnen gebruiken. Bedankt voor je tip! Je bedoelt Virtual PC op de Apple?
Teuntje
09-01-2010 om 22:18
Hanny/pippin
Pippin, die gedachte was ook in mij opgekomen. Het zijn ook altijd alleen de woorden die beginnen met een k waarbij ze zich kan vergissen.
Hanny, dat is niet bij mij in de buurt. Dat is jammer, want ik vind het wel degelijk klinken allemaal. Testen ze bij de dyslexie instituten dan niet meteen ook voor ADHD en zo? Dat meen ik begrepen te hebben van de IB'er op school.
Hanny61
12-01-2010 om 13:24
Teuntje
Jammer dat Molendrift niet bij jou in de buurt zit, wij zijn er erg tevreden over. Ik geloof niet dat het gebruikelijk is om bij dyslexie ook op ADHD te testen, al komt deze combinatie wel regelmatig voor.
Teuntje
12-01-2010 om 19:02
Hanny
Je bedoelt dat kinderen met dyslexie vaak ADHD hebben? De Ambrasoft cd is trouwens nog steeds niet binnen....
Ik vond nog een ander stuk over zittenblijven trouwens, ik geloof uit Engeland, en daar is de conclusie dat zittenblijven op lange termijn weinig helpt, niet wat je zou verwachten, maar dat de positieve effecten wel een beetje beklijven. Dus helemaal zinloos, als je alleen naar cognitieve aspecten kijkt natuurlijk, is het ook weer niet.
Hanny61
12-01-2010 om 21:10
Dyslexie en adhd
Ja, het komt nogal eens voor dat kinderen zowel dyslexie als ADHD hebben. Een lastige combinatie, maar met goede begeleiding wel te behappen.
Ik begrijp heel goed dat je op zoek gaat naar info over zittenblijven. Maar volgens mij is het nog belangrijker om naar je dochter te kijken. Wat heeft zij nodig? Hoe gaat ze om met 'meehobbelen'? Vindt ze het erg om niet meer bij haar vriendinnetjes in de klas te zitten? Heeft ze er last van dat het lezen haar niet goed af gaat?
Ik wens je veel wijsheid toe. Het is geen makkelijke beslissing.
Teuntje
13-01-2010 om 22:08
Dank je hanny
Inderdaad geen makkelijke beslissing. Ben ook benieuwd wat de komende toetsen allemaal gaan laten zien. Ik heb vaak geen flauw idee wat mijn dochter er allemaal van vindt. De Ambrasoft is vandaag binnen gekomen, mag ze eindelijk legaal computeren ![]()
Maar je hebt gelijk, ik ga maar eens de komende tijd goed kijken hoe het gaat en hoe mijn dochter erin staat. En wat de docenten zeggen straks.