Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

02-11-2009 om 22:38

Lief en leed pot?

Bij mijn dochter in de klas zit een jongen die al vanaf de zomervakantie ziek is eigenlijk. Hij heeft allerlei onderzoeken gehad, ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Een paar weken geleden was eindelijk duidelijk wat er aan de hand was. Een ziekte waar hij de rest van zijn leven aan vast zit. Hij werd behandeld, en het leek beter te gaan. Vanmorgen (eerste dag na de herfstvakantie) bleek dat hij weer in het ziekenhuis ligt, en dat het weer helemaal niet goed met hem gaat. Zo sneu, zo'n joch van 10.
Nou zijn ze in de klas geld aan het inzamelen voor een kado. De OR had een lief en leed pot, dus ik had gevraagd of die ook een bijdrage wilden doen. Nu hebben ze vanavond vergaderd en dit onderwerp ook besproken. Ze hebben besloten om het niet te doen. Vanwege het probleem; waar leg je de grens. Voor welk kind geef je wel geld, en voor welk kind niet. Twee jaar geleden hebben ze nog wel een kado gegeven aan een kind met kanker, maar dat was eigenlijk de eerste en enige keer tot nu toe.

Nu vroeg ik me af hoe dat op andere scholen gaat. Is daar een lief en leed pot? Zo ja, is dat een initiatief van school of van de OR (=ouders)? En wie bepaalt voor welk kind/leerkracht er geld beschikbaar komt, en hoe wordt dit bepaald? Of moet daar ook het initiatief van de klasgenoten komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

02-11-2009 om 23:24

Antwoord 1

Het geld voor de Lief en Leed pot zou inderdaad uit de ouderbijdrage komen (want OR). Of dat gespecificeerd is weet ik eerlijk gezegd niet, want ik heb nooit een echte specificatie gezien (alleen een algemene omschrijving dat het geld wordt gebruikt voor sint en kerst ed). Maar misschien is er wel een specificatie, en staat het er in.

Je hebt helemaal gelijk, een kado hoeft niet. Maar een kaart waar alle kinderen iets leuks/liefs op hadden geschreven heeft hij weken geleden al gehad, en zit een kind van 10 nog op een knutselwerk van de klas te wachten? Weet ik niet. Maar daar gaat het me eigenlijk niet om, dat is een andere discussie. Ik vroeg me alleen af hoe het op andere scholen gaat. Of daar een lief en leed pot bestaat, en zo ja, hoe die dan gebruikt wordt. Omdat ze er hier dus blijkbaar niet uit komen wanneer je het geld zou moeten besteden (wanneer is iemand zielig genoeg), en hem daarom nu dus maar afschaffen. Ik dacht als nou iemand reageert met een verhaal hoe het wel kan, dan kan ik de OR misschien op weg helpen.

mar-ank

mar-ank

02-11-2009 om 23:30

Trouwens pelle

Jij quote mij als dat ik heb geschreven 'wie wel en wie niet want een kado is zo duur', maar dat heb ik helemaal niet geschreven (niet zo netjes dus). Ik heb alleen maar gezegd dat de OR het een probleem vind wie wel en wie niet (moet een kind in het ziekehuis liggen, twee weken ziek zijn, gebroken been wel of niet, etc), maar dat een kado zo duur is hebben ze helemaal niet gezegd, daar gaat het helemaal niet om. Daar zou je weer een volgende discussie over kunnen beginnen.

auw

auw

03-11-2009 om 00:03

Mar-ank

'Maar een kaart waar alle kinderen iets leuks/liefs op hadden geschreven heeft hij weken geleden al gehad, en zit een kind van 10 nog op een knutselwerk van de klas te wachten? Weet ik niet.'
Ja, daar zit een kind op te wachten! Onze zoon is vorig jaar langdurig ziek geweest, heeft een keer een kaart gehad van de klas. Dat vond ik echt schandalig. Het kind raakt al zo geisoleerd, stuur kaartjes! Hou de band met de klas warm. Je stuurt niet snel te vaak een kaart.

Bastet

Bastet

03-11-2009 om 07:34

Ja natuurlijk

Ziek klasgenootje van mijn dochter,tien jaar,vindt het zalig,al die post,hoe meer hoe liever!
Die kun je echt niet teveel sturen hoor!
Groetjes,Bastet

Juf

Nou is jongste misschien geen goed voorbeeld want ze hebben een zéér sociale klas....waar íedereen er bij hoort. Maar bij haar was in de klas ook een jongetje ziek. De ouderraad hier gaat alleen in 'extreme gevallen' een kadootje brengen (ik vermoed gewoon uit de pot 'algemeen' waar ook de sintkado's uitkomen). Als 'regel' houden ze hiervoor aan een half jaar ziek. Dat was op de oude school voor oudste ook overigens want zij was een keer een half jaar ziek en toen kwam (tot mijn verbazing) ook de ouderraad op officïeel 'ziekenbezoek (had van mij toen niet gehoeven, ik 'had' niks met die ouderraad..).
Maar de klas van jongste stuurt ook gewoon 'zelf' kaarten. Om dat te stimuleren krijgen de kinderen (als ze dat willen, 't is niet verplicht) een adres van de zieke mee (b.v. pietje jansen, afdeling C3 kamer 14 etc.), dat 'helpt' al een hele boel....je bent eerder geneigd om een kaartje te sturen als je het adres al hebt dan als je er eerst naar op 'zoek' moet. En als iemand na een tijdje nog ziek is, neemt de juf gewoon het initatief om van alle kinderen 50 cent (of 25) te vragen en 'iets' te kopen. Met een klas samen kom je dan aan een behoorlijk bedrag. En dan gaat juf samen met een paar kinderen (die kunnen) op ziekenbezoek (na schooltijd,b.v. op woensdagmiddag). Ze maken als klas zijnde ook 'verslagen', verhaaltjes over wat er gebeurd is en sturen die met regelmaat op.
Maar of dit 'standaard' is weet ik niet. De klas van jongste is altijd erg met elkaar bezig, en als iets erg 'leeft' in de klas zal een juf er eerder op in springen dan als niemand er over heeft (denk ik). Jongste zit nu in groep 8 en het is 2 keer voor gekomen dat een kind érg lang ziek/afwezig was. En 2 keer is het dus ongeveer zo gegaan. Wel met verschillende manier (was ook op verschillende leeftijden) en bij andere leerkrachten. Bij oudste heb ik het (behalve die keer dat ze zelf ziek was) verder nooit meegemaakt...maar het zou zomaar kunnen dat dat best eens is voorgekomen, maar nooit tot hier in huis doorgedrongen. De klas van oudste was meer een klas die opgedeeld was in 'vriendenclubjes' en geen écht samenhangende klas zoals jongste's klas.
groeten albana

ishtar

ishtar

03-11-2009 om 09:49

Bij ons

Vorige school had dit wel leuk geregeld. Toen oudste in de zomervakantie ernstig ziek was geworden, en de eerste weken nog niet op school was, kwam juf langs met een cadeautje, de ouderraad langs met een cadeautje (kleine school dus zoon kende ze ook wel)er kwam een grote kaart met alle namen en een verzameling tekeningen van zijn (kleuter)klas, en een oproepje in het nieuwsbulletin dat zoon in het ziekenhuis lag en of er kaartjes gestuurd konden worden + adres.
(op mijn verbazing van de ouderraad zeiden ze dat dat standaard was)

Nely

Nely

03-11-2009 om 20:35

Vroeger en nu

toen ik als kind in het ziekenhuis lag, niet heel ernstig, gewoon een operatie, kreeg ik van al mijn klasgenoten en wellicht ook de meester een brief. Ik was erg blij en een hele tijd bezig om de brieven te lezen. Dit heb ik 2 jaar na elkaar gehad (2 keer in ziekenhuis gelegen dus).

Toen onze zoon tijdens de 1e week van de schoolvakantie in het ziekenhuis lag, opname was van tevoren bekend, is de juf langs geweest in het ziekenhuis met haar 2 jongste dochters (ook leerlingen van dezelfde school, 1 is zelfs klasgenote). Ze hadden een kaart mee van alle klasgenoten, 1 persoonlijke kaart en een paar boekjes. Vooral het bezoekje hebben we erg gewaardeerd. En ook de belangstelling voor en na de operatie.

Chantelle

Chantelle

03-11-2009 om 21:09

Maar...

Moet hier echt beleid op komen dan? Hoe vaak ligt er een kind in het ziekenhuis langer dan een week? Dat is toch bijna nooit? Ik zou kaartjes sturen ook het belangrijkste vinden én af en toe een bezoekje. Dan is het wel zo leuk om een kadootje mee te nemen als juf. Ik kan me voorstellen dat hier een minibudgetje voor wordt vrijgemaakt. Ook voor de beterschapkaartjes die de juf stuurt (namens de klas). Voor een kind is niets leukers dan post te krijgen op het ziekenhuis. En het liefst 5 kaarten op een dag.

Voor een iets langer verblijf, dat kun je volgens mij prima op je gevoel doen, zamelt de juf/klassenouder wat geld in. Voor een kind dat twee weken in het ziekenhuis ligt wordt het vanzelf een kleiner kado (ik zou iets van een euro geven per kind) en voor een kind dat langer in het ziekenhuis ligt zou het iets meer worden of iets vaker een kado.

Nasha 1st

Nasha 1st

04-11-2009 om 19:05

Volgens mij

komt dat bij ons gewoon uit de pot van school zelf en niet bij de OR vandaan. Zou ik gek vinden want dan beslis jij als OR dus dat ook de ouders van andere kinderen dan uit die groep moeten meebetalen. Vind ik dus niet logisch. Bij ons is per feest een apart budget. en de schoolreis nog. Geen post onvoorzien dus.

Kan best hoor ook in gr 8 nog

Of wij een lief en leedpot hebben weet ik eigenlijk niet. Ik als juf stuur een kaart van de klas en een week ziek = op bezoek (als dat de ouders uitkomt uiteraard). Ziekenhuis = ook op bezoek. Met de klas iets maken doe ik ook, ook in groep 8. Iedereen een postkaart volschrijven en tekenen, in zo'n insteekfotoboekje weet je wel, leuk voorkantje, echt leuk is dat ook nog voor groep 8!

rosa

rosa

06-11-2009 om 08:31

50 euro

Op de basisschool hier kreeg iedere groep per jaar 50 euro van het schoolbudget en mocht dat naar eigen inzicht besteden. Zo voorkom je dat een OR geld uit moet geven aan zaken die maar voor 1 (kind uit 1) klas zijn.
Het geld ging op aan inderdaad kaarten of cadeautje aan zieke kinderen, maar ook aan een plantje voor in de klas, nieuw voorleesboek, attentie voor gastdocenten (groep 8), dat soort dingen.

rosa

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2009 om 16:28

Per klas

Hier geen lief-en-leed-pot van de OR, maar veel leerkrachten hebben een 'eigen' potje. Dan krijg je als ouder aan het begin van het jaar de vraag om 1 of 2 euro hiervoor te doneren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.