Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Liever met kb naar mbo?

Nog maar eens een vraag. Mijn dochter van 14 zit in 2 Mavo. Ze staat er prima voor, 8en voor de talen, rest 7ens en paar 6-jes waarvan ik vermoed dat er maar 1 over blijft op het laatste rapport. Ze moet nu haar profiel kiezen. Ze kiest voor Zorg en Welzijn en wil later graag pedagogisch medewerkster worden op de afdeling oncologie, jaja. Nu vindt ze het allemaal best veel op school. Veel leerwerk zonder pauzes, dus continue proefwerken en best veel per toets. Het kost best veel tijd. Ze heeft veel moeite met het ordenen van de te leren stof, daar help ik haar bij. Ze maakt zelf samenvattingen en ik neem deze samen met haar door om te kijken of ze iets over het hoofd gezien heeft. leren doet ze natuurlijk zelf. Nu gaf de decaan aan dat leerlingen van kaderberoeps komen een streepje voor hebben op leerlingen die van de Mavo komen op het MBO. Aangezien dochter persé naar het MBO wil hierna, vroeg ik me af of het dan voor haar niet beter is om dit via kader te doen. Het kan alleen nog na dit schooljaar, daarna is overstappen niet meer mogelijk. Iemand een idee hoe dit zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 20:41 Topicstarter

Streepje

Het schijnt beter aan te sluiten, de manier van werken, meer praktijkervaring etc. Mavo is ook alleen theoretisch, dat er verschil is zie ik ook wel. Bij Kaderberoeps werken ze na het 2e jaar veel in de praktijklokalen en hebben ze stages, terwijl de Mavo leerlingen vooral boven de boeken zitten. Alleen vraag ik me af of dat een belemmering kan zijn voor het MBO straks. De leerlingen van kaderberoeps en Mavo schijnen straks op het MBO ook bij elkaar in de klas te komen op de verschillende richtingen. Dan vraag ik me dus af of het voor mijn toch wel praktisch ingestelde kind niet fijner is op Kader als het voor haar vervolgstudie nog niet uit maakt.

Niveau 3 en 4

Met MAVO doe je niveau 4, met vmbo kader doe je niveau 3. Eigenlijk zie ik ook niet echt dat streepje...

Gr. Poezie.

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 21:09 Topicstarter

Toelatingseisen

Als je de toelatingseisen bekijkt op het MBO staat er bij alle opleidingen op niveau 4, dat toelating mogelijk is voor leerlingen met een diploma kaderberoeps of Mavo. Mijn nichtje zit ook op niveau 4 en heeft ook kaderberoeps gedaan. Vandaar kennelijk de opmerking van de decaan dat kader en mavo leerlingen elkaar op het MBO weer treffen.

Annet

Annet

03-04-2012 om 21:11

Ik zou om die reden geen niveau zakken

Hoe weet je zeker wat je kind wil na het eindexamen? Misschien wil ze naar Havo straks of een heel andere richting. Ik zou de keuze zo lang mogelijk uitstellen.
Ook op het cv later is het belangrijk dat je een bepaald basisniveau laat zien.
Praktijkervaring is makkelijker in te halen dan de basisvakken. Met VMBO-T heeft je kind een theoretische basis. De rest volgt op het MBO. Geen zorgen denk ik over rekenen, taal, etc, vakken waar steeds meer nadruk op komt te liggen in het MBO (als ik de politiek mag geloven), waar de werkgevers behoefte aan hebben.

Theorie en praktijk

Het is theoretisch waar dat vmbo-kb ook toegang geeft tot mbo-4 pedagogisch medewerker. Dat heeft wel een mits en een maar: op het vmbo-kb moet je wel een stageplaats kunnen vinden. Dat is een enorm probleem.
Bovendien moeten kb leerlingen ook aan het theoretische niveau voldoen (taal en rekenen vooral). Op het vmbo-kb is daar (vanzelfsprekend) minder tijd voor.
Ik zou niet afgaan op de mening van de decaan. Die kan achterhaald zijn. Scholen veranderen nog al eens van mening. Vraag het aan de opleiding zelf. Vraag bovendien aan die opleiding of zij inderdaad opleiden tot pedmed oncologie. Vraag aan ziekenhuizen wat de functie eisen zijn van zo'n medewerker. Ik kan me weer voorstellen dat ze daar juist liever iemand hebben met vmbo-t in het traject (iets meer theoretische bagage)
Daar komt nog bij: Stel dat je dochter door zou willen stromen van mbo-4 naar hbo (verpleegkunde?) dan heeft ze meer aan vmbo-t (ook weer die theoretische bagage).
Het 2e jaar vmbo is het drukste jaar. Het is het jaar van de waterscheiding waarin bepaald wordt naar welk niveau je mag en welk profiel je kiest. Het 3e jaar is (door de keuze) rustiger. Minder vakken, duidelijker waar je naar toe werkt.
Het examenjaar is het rustigst (minder lesuren) al tellen de toetsen wel zwaarder.
"Ze heeft veel moeite met het ordenen van de te leren stof, daar help ik haar bij."
Heel goed dat je dat doet, maar het probleem is een doodnormaal voor jongeren van die leeftijd. Het duidt er niet op dat het te moeilijk voor haar is.
Ik vertrouw de bewering van de decaan niet. Als hij werkelijk gelijk heeft, dan zou dat betekenen dat vmbo-t een waardeloze opleiding is. Dat al die leerlingen voor niks met hun neus in de boeken zitten.
Ik geloof dat niet zo. Vraag het na bij het mbo, bij de ziekenhuizen.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

03-04-2012 om 21:19

Ik snap het even niet

Een MBO opleiding (niveau 4) is vooral voor MAVO leerlingen, soms zelfs ook voor HAVO leerlingen, als HBO te hoog gegrepen is. Wat zou ze dan moeten? Na de MAVO ga je toch een MBO opleiding (in principe niveau 4) doen? Of eventueel eerst nog HAVO als de eindexamencijfers hoog genoeg zijn. Van MAVO naar VMBO-kader als de cijfers op de MAVO goed zijn? Ik geloof dat ik het echt even niet snap.
Gr. Bibi

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 21:32 Topicstarter

Helder

Ik begon al even te twijfelen, maar inderdaad met Mavo heeft ze een prima basis. Ik vind het inderdaad een stampvol jaar dit 2e jaar. Vorig jaar leek het simpeler, meer basisstof. Volgens school is ze een van de beteren in de klas, op een stuk of 6 na van de 29, heeft iedereen tekorten op de lijst, zij niet. Dat ze moeite heeft met die ellenlange teksten dat heb ik meer gehoord, dat dat bij de leeftijd hoort. Ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat. De laatste samenvatting die we samen bekeken was op 2 puntjes na, perfect. Nu ze haar vakkenpakket moet kiezen merk ik dat ze steeds enthousiaster wordt. Ze heeft ineens een doel voor ogen en ziet ineens in de verte waar ze het allemaal voor doet. Goed idee om navraag te doen bij het MBO. Het heeft me wel nieuwsgierig gemaakt, dus ik ga er zeker navraag naar doen. Ondertussen blijft ze lekker zitten waar ze zit, want ze heeft het prima naar haar zin.

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 21:39 Topicstarter

Bibi

MAVO leidt op tot HAVO of eventueel MBO 3 of 4. Kader leidt op tot MBO 3 of 4. Mavo is voor de leerlingen die liever wat meer thearie krijgen, kader voor de leerlingen die naast de theaorie ook graag wat praktisch bezig zijn. Zo staat het op de website van school. Omdat mijn dochter haar zinnen heeft gezet op het MBO en omdat haar decaan aangaf dat je met Kader ook naar niveau 4 kunt èn je dan ook nog eens een streepje voor heb straks op het MBO, vroeg ik me af of mijn dochter, aangezien ze toch naar het MBO wil, niet beter naar kader kan gaan ivm die betere aansluiting. Of kort gezegd: waarom nog 2 jaar volop in de boeken, als je ook al praktisch bezig kan zijn met hetzelfde einddoel? Dat ging na vanavond even door mijn hoofd.

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 21:41 Topicstarter

Theorie dus.

2 keer dezelfde typefout, hoe krijg ik het voor elkaar?

Melleke (ot)

Wat leuk dat je dochter al zo goed weet wat ze wil, mooi beroep ook!

skik

Is er geen gtl?

Hier hadden we met oudste net zo'n dilemma, oudste was rond die leeftijd nogal opstandig (nou ja, wie niet?) en vooral errug druk met haar 'sociale contacten' i.p.v. met schoolwerk. Zat op TL, talen allemaal erg goed, wiskunde redelijk, de andere vakken (biologie, gesch. etc.) drama, ruzie continu met leraren, geen enkele interesse, gewoon tegen de draad in, veel gepusch en dan werd het nét kantje boord een kleine 6.
Het had vast wel gekund, TL, maar het was 2de jaar al zo'n gedoe én ze had er écht geen plezier in. Soms kregen ze praktijk, die vooral gericht was op 'keuze maken' qua vakken. En daarvan genoot ze enorm.Zelfs de leraren waren verbaasd om nu eens een enthousiast kind te zien dat zich enorm inzette en plezier had!
Toen ook de meisjes in haar klas nog op-(HAVO dus) of afstroomden en ze zou overblijven met 1 meisje waar ze helemaal niet mee op kon schieten en verder alleen jongens werd de keuze nog lastiger.
In overleg met school is ze toen GTL gaan doen. Alleen de vakken houden die je bij je eindexamen TL zou doen en dan al in de 3de dus en verder doe je praktijk mee met KL. Wel minder uren, ik dacht uit m'n hoofd dat zij 6 uur praktijk deed en de rest van de KL-klas deed 9 uur of 10 uur. En de theorievakken meedoen met TL. Voor school werd dat een behoorlijk gepuzzel roostertechnisch, maar er waren nog 2 kinderen die GTL deden. Door die keuze had ze een rooster met best veel tussenuren, maar dat was op die school erg goed geregeld, er was altijd plek in het compterlokaal en altijd toezich en hulp zodat ze ook altijd haar huiswerk ná school eigenlijk al af had(ideaal!). Ze had 2 theorievakken extra in verhouding met de KL leerlingen en heeft daar ook eindexamen in gedaan.
Theoretisch gezien heeft ze dus behalve de vakken die TL leerlingen in het 3de jaar nog 'erbij' hebben en in de 4de laten vallen alle stof gehad die TL leerlingen ook krijgen. En toch een groot deel praktijk gehad (en er ook eindexamen in gedaan). Zo heeft ze met plezier haar eindexamen gehaald en in 1 keer geslaagd, met prima cijfers. Nu MBO-4 2de jaar. En het gaat goed, ze heeft profijt van dat GTL, geen enkele moeite met de praktijk en de daarbij behorende opdrachten en de theorie is helemaal een 'makkie', behalve de beroepsgerelateerde theorie vakken, daarvoor moet ze wat meer 'moeite' doen.
Wat zij om zich heen ziet van klasgenoten, hebben de KL klanten moeite met de theorie (engels, rekenen etc.) en de TL klanten last van achterstand in de manier van werken bij stages en praktijkopdrachten. Haar vriendin (KL) is vorig jaar na de 1ste al overgestapt naar niveau 3, praktijk deed zij heel goed, theorie was net iets te hoog gegrepen. En andere vriendin (HAVO en eindexamen niet gehaald) is vorig jaar gezakt op haar praktijk en moet dat 'over' doen. Voor allebei is dus wat te zeggen.
Ik weet dat maar weinig scholen GTL bieden, dus dat zou je kunnen uitzoeken. De school waar jongste op zat 'bied' het ook niet als je zo de site bekijkt en de boekjes van school, maar als je ernaar vraagt blijken er toch 'mogelijkheden' te zijn. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met welke richting je kiest en of er medeklasgenoten zijn die dat ook willen. Nadeel was wel dat ze altijd in 2 klassen zat. Ze hoorde maar half bij de KL klas en ook half bij de TL klas. Maar dochter die nooit zo'n moeite heeft met sociale contacten maakte dat niet zo héél veel uit. Ik weet dat een ander klasgenootje (ook GTL) daar weer wel 'last' van had. Die voelde zich altijd buitengesloten.
groeten albana

Ervaring als chef

Ik ben een periode chef geweest van een afdeling waar eenvoudige productie geleverd moest worden (post sorteren en inpakken!). We huurden daarvoor scholieren in. Er bestond een overduidelijke samenhang tussen arbeidsprestaties en de schoolopleiding: hoe hoger opgeleid, hoe onhandiger ze waren. De lager opgeleiden hadden vaak al werkervaring en wisten ook precies optijd spanningen te breken met 'iemand nog een kopje koffie'.
Ja, het is waar. Werken voor een baas moet je leren, bijvoorbeeld ook aanvoelen wat de baas belangrijk vindt en daarmee je eigen logica of prioriteiten aan de kant zetten. Hoe je een goede indruk wekt.
Maar daar hoef je niet voor naar school. Een bijbaantje (vakantiebaantje) is genoeg.
Ondertussen is de theoretische achtergrond van belang bij het schoolsucces verderop. "Theorie was helemaal geen probleem maar ik weet ook dat ik de halve klas bijles moest geven in theorie en dat je maar beter het makkelijker kunt hebben in theorie dan in praktijk. " Precies.
Mijn dochter heeft 4 jaar vwo gedaan, daarna examen havo en vervolgens zeevaartschool. Haar klasgenoten kwamen van het havo of waren via het vmbo en mbo naar havo gestroomd. Die leerlingen hadden werkelijk problemen met het theoretische niveau. Heel veel stof hadden ze nooit gehad. Dat is moeilijker in te halen dan leren werken voor een baas.
Groet,
Miriam Lavell

Foutje

of waren via het vmbo en mbo naar _hbo_ gestroomd.
Groet,
Miriam Lavell

Zeker tl doen en mbo vervolg, zoon ook

Hoi

Zoon heeft TL gedaan en doet nu een MBO 4 opleiding. Voor de opleiding staat 3 tot 4 jaar. In zijn klas zitten leerlingen met Kader, GL en TL. Het blijkt dat de TL leerlingen de opleiding met gemak in drie jaar afsluiten, dit zijn er zo'n 8. Begeleider zei, als K dit niet in drie jaar doet, redt de hele klas het niet. Dit geldt ook voor de aansluiting op het HBO dat hij hierna wil doen. Degene die met Kader erop zitten, hiervan doen ze vrijwel allemaal de opleiding in vier jaar.( Hoofdzakelijk moeite met het de theoretische leerstof).

Melleke75

Melleke75

04-04-2012 om 18:19 Topicstarter

Dubbel voordeel.

Aangezien mijn dochter nogal praktisch ingesteld is en ook altijd praktisch bezig is en erg gedreven is in wat ze doet en bovendien nu Mavo doet, moet het haast wel zo zijn dat zij dubbel voordeel heeft van haar Mavo opleiding straks. Qua leren lijkt ze gewoon op niveau te zitten en alle praktische vereisten zijn ook aanwezig, dus zolang ze dit jaar zo doorgaat en zonder problemen over gaat zal ze blijven zitten waar ze zit. We zullen over een paar jaar zien hoe het gaat. Ze heeft er nu al zin in, ik ben zeer benieuwd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.