Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

10-03-2012 om 16:56

Logeerbeesten

Vertel eens hoe dat gaat met die logeerbeesten? Ik las erover via FB van een gezin met basisschoolkinderen. In de tijd waarin onze kinderen opgroeiden was het fenomeen logeerbeer (of een ander beest?) nog niet uitgevonden.

Wat is de aardigheid hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

12-03-2012 om 09:54

Huiswerk voor mij en kinderen niet leuk

Hier was het ook een staaltje huiswerk voor mama's. Beer kwam op maandag mee naar huis en moest op dinsdag weer worden ingeleverd.

Dwz dat de beer om 18.45 tijdens de afwas uit de tas gerold kwam (o ja da's waar ook) en ik de volgende ochtend om 8.30 verwacht werd om een ingevuld schriftje íncl foto aan te leveren....

Tja tussen 18.45 en 19.30 zijn we bezig met naar bed gaan. Niet zo'n spectaculaire avond dus.

In groep 3 heeft oudste geweigerd om de logeerknuffel mee te nemen.

mar

mar

12-03-2012 om 10:44

Leuk

Ik lig hier helemaal in een deuk vanwege alle anekdotes en frustraties over de logeerbeer.
Wij hebben maar 1x zo'n beest gehad, nog op het kinderdagverblijf, toen dochter een jaar of twee, drie was. Dat was op zich best grappig, behalve dat het wel een erg grote beer was, die toch wel wat plaats in nam. Het bijbehorende schriftje was toen nog redelijk recht-toe-recht-aan, totdat een paar ouders er complete fotoverslagen en stickertoestanden van maakten. Vervolgens gingen wij van het kinderdagverblijf af (niet vanwege het schriftje/beer hoor), dus ik weet niet hoe het verder met beer gegaan is.

Leuk

Onze kinderen vonden het altijd wel heel leuk, de logeerbeer. Ik kijk eerlijk gezegd een beetje op van de reacties. Als je geen zin hebt in de beer, dan leg je hem toch de hele avond ergens neer? En wie zegt dat je zijn avonturen "waarheidsgetrouw" in moet vullen? Er zijn hele leuke logeerbeeravonturen te verzinnen hoor. Ik vroeg gewoon mijn kind wat ik op moest schrijven en dat deed ik dan. Of het nou klopte of niet.
Zolang ik zelf de beer maar niet hoefde aan te raken vond ik alles prima. Gelukkig ging hij altijd in een koffertje op reis. En nogmaals: voor onze kinderen was het in ieder geval iets heel speciaals, zo'n logeerbeer.
n@nny

Oh ja, over kinderen zonder knuffels

Nou die zijn er dus echt wel, en heus niet alleen onder allochtone gezinnen. Bij mijn kinderen op school (autochtone achterstandswijk) zijn er een hoop ouders die wel iets anders aan hun hoofd hebben dan het kopen van speelgoed voor hun kinderen. Wat ik trouwens ook nog wel eens zie, is dat ouders van vooral jongetjes knuffels "niet stoer" vinden voor hun kind. Die jongetjes hebben dan allerlei gewelddadig speelgoed, maar geen enkel knuffeltje.
n@nny

Janna3

Janna3

12-03-2012 om 13:42

Onverwacht bezoek

Heb je net een weekend volgepropt met werkafspraken en diverse oppassen, vriezer gevuld met pizza en patat, videotheek leeggehuurd om de kinderen en oppas te vermaken, komt je kleuter met dat koffertje het schoolplein op...
Ik heb geen bezwaar tegen Flip, maar ik hou niet van onverwachte visite. Zeker niet voor een heel weekend. Zelfs niet van een knuffelbeer.

Mooi toch

dan vraag je de oppas of ze in het boekje schrijft.

Ik zie het bezwaar niet, maar ik heb ook nooit moeite met onverwacht bezoek, ook als het geen knuffel is.

Kind laten 'schrijven'

Ik heb een hekel aan deze vorm van huiswerk voor mama's, die vaak ook nog eens op ongelegen momenten komt.

Dochter-2 kreeg de logeerbeer ook een keer mee. Ze zat net twee weken op school. De dag ervoor waren haar tweelingszusjes (dochter-3 en dochter-4) geboren, veel te vroeg (31 weken, kinderen op de NICU, mama in het ziekenhuis, papa die heen en weer vloog om allerlei dingen te regelen). Daarom logeerde dochter-2 bij opa en oma. Die dus het fenomeen logeerbeer niet kenden. En dus de beer weer vergeten waren mee te geven. Kregen ze nog van juf op hun kop ook...

Toen een paar jaar later dochter-3 de logeerbeer mee had, was ze net in de fase dat ze hele regels volkriebelde met zelfgemaakte letters. Ik heb haar dus 3 pagina's in het schrift laten volkliederen. Met een korte vertaling van er achteraan: 'Dochter-3 schrijft dus dus dat we naar opa en oma geweest zijn en nog véél meer.'

Dochter-4 (tweelingzus van dochter-3) kreeg het kreng een week later mee. Die liet ik tekenen wat ze gedaan hadden. Met pijltjes en wat losse woorden heb ik aangegeven wat die krabbels ongeveer waren.

Grappig was dat ik een half jaar later zag dat veel ouders mijn methode hadden overgenomen.

Janna3

Janna3

12-03-2012 om 14:15

Dirksmama

Onze kinderen zitten helaas op zo'n school waar kinderen en al hun activiteiten als project worden gezien. In het schrift van de logeerbeer staan dan ook de meest fantastische verslagen waarin (b)lijkt dat in het weekend door alle klasgenoten op z'n minst 1 museum is bezocht, 10 km is gewandeld en uit de biologische moestuin is gekookt. Een weekend tv en junkfood hoort daar simpelweg niet bij...

jess

jess

12-03-2012 om 14:58

Zucht flip

ik begrijp de insteek van de logeerweek/weekend wel, maar hier raakt altijd vanalles kwijt.
en aangezien ik drie kinderen vlot achter elkaar heb gekregen, kreeg ik in een korte tijd ook heeeeeelll vaak flip meer naar huis. dan bij die en dan bij die en dan bij die!!! zucht.
ik vind het zo verschrikkelijk vies.
en wat hierboven ook wel eens werd geschreven ging flip mee naar sport en werd hij weer eens vergeten. dus weer terug.
hier ging flip meestal eerst in "bad".

en daarbij zijn wij zelf helemaal niet van de knuffels.

Anneke

Anneke

13-03-2012 om 11:18

Snap het ook niet helemaal

Ik snap het ook niet helemaal. Best veel negatieve verhalen. Hoewel onze kinderen al op de middelbare school zitten hebben we ook, lang geleden de beer hier te logeren gehad. En we vonden dat best leuk. Ik denk dat veel ouders, zo lees ik tussen de regels door, dat dagboekje een soort inbreuk op hun pivacy zien of zo. Vreemd. En ook al doe je dat weekend niks en ga je frietjes eten, so what? Ik snap niet waarom mensen zich daar druk om maken.
O, ja hier heeft zoon van 13 50 knuffels zin zijn bed en daar speelt hij nog steeds mee. Dochter heeft ook heel veel aan de knuffels gehad en veel mee gespeeld. Ik denk dat knuffels best belangrijk zijn in de ontwikkeling en volgens mij heeft dat ook weinig met het milieu waar je uitkomt te maken.
En of die beer vies is? Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Kinderen moeten sowieso niet al te schoon zijn, anders woreden ze om de haverklap ziek. Beetje weerstand opbouwen kan geen kwaad.
Succes met de logeerbeer!

Emmawee

Emmawee

13-03-2012 om 22:06

Allergie

Een nogal wezenlijk kenmerk van allergie is, dat je met afweerverschijnselen reageert op iets dat van zichzelf niet ziekmakend is. Stof dus, kattenharen, noten, stuifmeel. Niet-allergische mensen bouwen daar geen weerstand voor op, omdat het nl. geen ziektekiemen zijn.
Vies is de beer vast, maar niet veel viezer dan de eigen knuffel van je kind, of dan boeken. Ik vind het echt gezeur hoor, dat die beer te vies zou zijn. Zolang het niet afgeeft is het niet vies, zeg ik dan, al zou ik mijn kind wel afraden om op de beer te gaan sabbelen.
Of het leuk is? Je kunt het zo leuk maken als je zelf wilt. Als je het ziet als een schriftelijk ouderschapsexamen, is het waarschijnlijk minder leuk, dan wanneer je het ziet als een lollige gebeurtenis in het leven van je kind.
Groeten, Maw.

Tink

Tink

14-03-2012 om 00:21

Ook hier

... in de loop van de tijd een hele berenverzameling te logeren gehad, altijd voor een hele week. Gelukkig maar, want in een dag tijd krijg ik dit soort 'huiswerk' niet klaar.

De jongens kregen om de beurt een of andere beer in een koffer mee (ik nog denken: hee, hebben ze hier op school geen 'echte Flip'?). Daar zat geloof ik ook een of ander schriftje bij maar dat herinner ik me niet precies meer. Hij had wel een pyjamaatje geloof ik.
Op de psz kreeg jongste ook een keer iets berigs mee naar huis, maar die heb ik totaal uit mijn geheugen geblockt denk ik, want ik weet niet eens meer wat voor beer het precies was.

En pasgeleden kwam dan de echte heuse Flip logeren. Met een tas met dagboek, een dasje om en verder gelukkig helemaal niets. Het dagboek bestond uit de meest prachtige foto's van Flip z'n avonturen. Okee, dat 'moest' dus ook nog, blijkbaar.
Aangezien Flip nogal goor was, was zijn eerste avontuur de wasmachine (waarvan foto). Daarna zijn we hem een week lang min of meer vergeten. Op zondagavond bedachten we dat Flip toch eigenlijk minstens 1x mee ergens heen had gemoeten, maar AAARGH waarheen dan, zelfs de supermarkt was dicht.
Toen hebben we maar een foto gemaakt van dochter met al har knuffels inclusief Flip op schoot, en een boek met berenverhalen (dat vond Flip natuurlijk prachtig).
Maandagochtend als een gek met een usb-stickje naar een winkel waar je foto's kunt afdrukken. Plakkerdeplak, schrijverdeschrijf, jongste zelf haar naam erbij laten zetten en dat was weer dat!
(En hopelijk was dit de laatste keer, ik heb het wel gehad met die beren )

kleuterjuf

kleuterjuf

14-03-2012 om 07:02

Beer

Ook wij geven een "beer "mee naar huis.De kinderen zitten hopen iedere keer dat zij aan de beurt zijn. Vroeger werkten wij ook met een schriftje.Tegenwoordig doen we het op een andere manier....ouders maken 5 foto's en zetten die op een bijgeleverde usb stick.Op maandagochtend (die van ons gaat een weekend mee)gaat de usb sitck in de pc en worden de foto's getoond op het digibord. De kleuter mag zelf vertellen over de foto's. Zo stimuleren wij de taalontwikkeling, praten voor de groep,vertellen over ervaringen enz. Het gaat ons niet om wat de ouders het weekend doen Daarbij is deze manier veel prettiger omdat we merkten dat het een soort van wedstrijd werd wie er het mooiste/leukste verhaal had geschreven. Ook was de juf aan het voorlezen en voegde de kleuter niets toe.
Deze manier bevalt de ouders en ons prima!

Emmawee

Emmawee

14-03-2012 om 09:25

Ik klap mee

Echt leuk. Ik ga het hier op school voorstellen.
Groeten, Maw.

O ja, flip

Kinderen voelen zich heel speciaal als zij die dag worden gekozen om Flip mee te nemen.
Die van mij waren na thuiskomst Flip echter snel vergeten. Flip bleef op de slaapkamer in zijn wandelwagentje staan. Totdat ik net op het punt stond om in mijn heerlijke bedje te kruipen en me bedacht dat ik GodVerd%$@SDS@^% nog in het schriftje moest schrijven. Dan maar heel aanstekelijk proberen neer te schrijven hoe wij die dag Een Banaan Gegeten Hadden en onze tanden hadden gepoetst...
Ik heb wel erg moeten lachen om de reacties hier (verbrande beren, stinkende beren van vervelende moeders ). Breekt dan mijn hart wel weer als ik hoor dat er kinderen zijn die geen knuffels hebben omdat daar geen geld of aandacht voor is.... Dan toch hulde aan Flip! (zonder schriftje!)

Knuffeloverschot

Als ik lees dat er kinderen zonder speelgoed en zonder knuffels zijn en andere kinderkamers uitpuilen denk ik een beetje naïv: kunnen die twee groepen niet bij elkaar komen?
Mijn buurvrouw heeft jaren geleden een hele afvalcontainer met knuffels en speelgoed aan de straatkant gezet. Ik heb er nog een Tweenie-Bella uitgevist, maar de rest ging toch echt met de vuiniswagen mee.
Had ze een school in een achterstandwijk kunnen verblijden?

Emmawee

Emmawee

14-03-2012 om 11:34

Notes

Nee, je stelt je niet aan. Ik vind jouw allergische reactie alleen niets zeggen over hoe vies de beer is. Ik ben ook allergisch voor stof. Als ik mijn schone zomerkleding nu uit de kast haal ben ik binnen een kwartier snotverkouden. Dat wil dus niet zeggen dat die kleding vies is, maar wel dat ik allergisch ben.
Verder zegt mijn opmerking sowieso niets over jou, maar alles over mij. Ik vind opmerkingen over dat dingen vies zouden zijn, al snel gezeur. Er is van alles 'vies', maar ik kan er slecht tegen als daar zo afkerig op gereageerd wordt. Bah een bibliotheekboek! Bah een logeerbeer! Bah speelgoed van de speel-o-theek!!
Ik vind dat gezeur. Zolang ze de boel niet in hun mond stoppen is een beetje vies echt zo erg niet.
Groeten, Maw.

ishtar

ishtar

14-03-2012 om 13:52

Hier was flip

ook alleen te logeren in het weekend. En op maandagochtend mocht kind dan vertellen over het weekend. Flip zat dan in zijn eigen stoeltje voor kind. En ze vonden het allemaal prachtig! Niks schriftje, praten! En de rest luisterde en moest een vraag bedenken.

Soms is juf logeermoe

En dan krijgt klas op maandag opeens een kasrtje uit Ibiza...

kleuterjuf

kleuterjuf

14-03-2012 om 16:59

Het is eigenlijk gekomen door de invoering van de digiborden. Daardoor heb je natuurlijk meer mogelijkheden. Wij vinden het juist belangrijk dat de kinderen zelf een verhaal vertellen. Het werkt perfect!
In de tas zitten spulletjes als tandenborstel, pyama,en soms wordt er door de kinderen wat bijgestopt..
Een fototoestel zit er niet bij; we gaan er vanuit dat alle ouders tegenwoordig een digitale camera hebben. Misschien voorbarig maar het blijkt in de praktijk ook zo te zijn. In de vakantie gaat hij overigens met de juf mee en niet met kinderen.

In engeland

bestaat de logeerbeer ook, maar de bedoeling is dat kinderen zelf een stkje schrijven (ze beginnen heir met 4 jaar met lezen en schrijven), ook al is het maar 2 regels. Kinderen vinden het gewelidg. ik vind 'm ok vies, dus hij slaapt beneden. (zie regelmatig foto's dattie bij de hond/kat van andere kinderen slaapt. brrr, dat wil ik niet in onze bedden)

Tineke

Tineke

18-03-2012 om 09:33

Terug naar de vraag van tonny

"Wat is de aardigheid van de logeerbeer?"
Voor veel juffen is het geen eenvoudige klus om van het kringgesprek op de maandagochtend effectieve leertijd te maken. Concreet: hoe werk je dan aan de taalvaardigheid? Om het 'kunnen' of dus vooral 'niet kunnen' van leerkrachten uit te schakelen zijn er meer en meer concepten bedacht. Je past het concept toe in de klas, en je weet zeker dat je aan kerndoelen werkt. De eigen comptetenties van de leerkracht zijn dan niet belangrijk meer.
Dit zie je dus terug bij het concept 'logeerbeer', maar ook in allerlei methodes waarbij werkelijk geen haarbreedte overblijft voor de creativiteit van de leerkracht. De leerkracht is jarenlang gereduceerd geweest tot slechts uitvoerder van allerlei conceptjes. Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat hier heel langzamerhand weer verandering in komt. De leerkracht moet weer zelf competent worden.

Ik vrees van niet

Kaatje:"Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat hier heel langzamerhand weer verandering in komt. De leerkracht moet weer zelf competent worden. "
Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren.
Methodemakers en aan het onderwijsverdieners, lenen hun markt aan het feit dat de methode belooft het leven makkelijker te maken.
Een keer kiezen is compleet voorzien zijn en duidelijkheid voor alle leerkrachten. Het werk wordt er overdraagbaar van (we zijn op bladzij 20) wat weer handig is ivm alle part-timers, ziekte en verlof.
Bovendien levert het in bureaucratische zin nogal wat opluchting: De inspectie is in 1 keer tevreden (we werken met de logeerbeer). Je hoeft niet meer apart en per leerkracht een verantwoording te schrijven van wat je doet, waar je bent en waarom.
Dat heeft de methodemaker al gedaan.
Precies via die weg is de overheid in staat om het onderwijs inhoudelijk te sturen, zonder daar wetten voor te maken. Elke verandering wordt ruim optijd kenbaar gemaakt (zelfs voordat er een wet is) en zo gebracht dat methodemakers, ICT firma's en ondersteuningsbureau's er brood in zien.
Die gaan dan alvast aan de slag. Er komen cursussen, voorlichtingsdagen, pamfletten, systemen, de hele rattaplan. En zo wordt het onderwijs dan ingevuld.
Dat commercieel geweld dat zich in samenspraak met de overheid op het onderwijs richt, ga je niet tegen houden.
Al mag een leerkracht best besluiten om die logeerbeer niet meer aan iedereen mee te geven, maar alleen aan leerlingen die moeilijk tot vertellen komen of waarvan de ouders te ver op de achtergrond lijken.
Maar ja... wat zou je je druk maken als je uit ervaring de indruk krijgt dat juist die leerlingen het minste effect van dat beest ondervinden?
Groet,
Miriam Lavell

Kleuren binnen de lijntjes

Gisteren was er op het nieuws een item over ziekteverzuim onder leerkrachten uit het basisonderwijs. De reden werd gezocht in de werkdruk, er werd een schema'tje getoond waaruit bleek dat leerkrachten 11 of 12 uur per werkdag werkten. Ik geloof dat niet.

De jobdemand is de laatste jaren afgenomen. De werktijd is teruggeschroefd van 1740 uur naar 1659 uur en de klassen zijn kleiner geworden. De jobcontrol is volgens mij harder afgenomen. En volgens arbeidspsychologische theorieen zijn niet alleen jobdemand maar ook hobcontrol van invloed op werkstress.

Ik weet dat ze op de basisschool van mijn school een programma hebben waarbij dictees in de computer ingevoerd worden en er een overzicht uitkomt welke fouten er gemaakt worden en er volgt meteen een remedierend programma'tje voor de leerling. De juf hoeft dus inhoudelijk niets meer te doen. Alleen heel veel gegevens invoeren in de computer en het programma op te volgen. Spellingsonderwijs als invuloefening. Lijkt me niks aan, als juf.

skik

En vooral

Skik:"er volgt meteen een remedierend programma\'tje voor de leerling. De juf hoeft dus inhoudelijk niets meer te doen."
Vooral: juf voelt zich niet bevoegd om zelfstandig te beslissen om dat remedierend programmatje niet in te zetten of om het een keer over een andere boeg te gooien.
Het suffe van die nieuwe systemen is dat ze zonder onderscheid voor alle leerlingen worden ingezet. Zie ook boven over het ontwikkelingsperspectief.
Als je zo met de loep op alle leerlingen individueel gaat zitten, dan wordt van juf ineens gevraagd om 30 x prive-les te geven. Dat is bepaald niet handig. En het helpt ook al niet.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

18-03-2012 om 13:16

Skik

Skik: "Gisteren was er op het nieuws een item over ziekteverzuim onder leerkrachten uit het basisonderwijs. De reden werd gezocht in de werkdruk, er werd een schema'tje getoond waaruit bleek dat leerkrachten 11 of 12 uur per werkdag werkten. Ik geloof dat niet."
Ik geloof het onmiddellijk. Ik weet ook dat het voor heel veel leerkrachten de werkelijkheid is. Een medestudent-pabo werd zelfs geconfronteerd met het op zondag naar school gaan, deden alle leerkrachten van die basisschool. Basisscholen waar leerkrachten tot 18/19 uur 's avonds werken zijn geen uitzonderingen. Plus dat er dan ook nog thuis gewerkt wordt.
Maar vraag me niet wat ze dan allemaal doen. Dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Een kwartier nadat de kinderen weg zijn, ga ik naar huis. Het moet dus wel kunnen. Maar ik snap niet zo goed hoe dat verschil komt. Ik bereid ook lessen voor en voer gegevens op de computer in. Ik maak nu niet schoon, dat dan weer niet.

Tineke

Tineke

18-03-2012 om 13:20

Los van methodes

Kaatje:"Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat hier heel langzamerhand weer verandering in komt. De leerkracht moet weer zelf competent worden. "

Miriam: "Ik vrees dat dat niet gaat gebeuren."

Ik weet wel dat bij de Pabo-Top-opleiding er veel aandacht is voor pedagogiek, eigen lessen ontwerpen en het los van de methodes durven komen. Dat moet toch ergens toe leiden. Zou je denken. Ooit.

juf

juf

18-03-2012 om 13:53

Re.

"en de klassen zijn kleiner geworden".

Oh..is dat zo?? met mijn klas van 35 kleuters merk ik daar erg weinig van! De klassen zijn over het algemeen groter geworden en door de bezuinigingen die er zijn zie je overal nog grotere klassen en/of combinatiegroepen verschijnen.
Kaatje....jij geeft aan dat je een kwartier na de kinderen naar huis gaat...het kan zijn dat je de lesvoorbereidingen thuis doet maar dan nog zijn er een aantal dingen die echt op school moeten gebeuren.
Wanneer doe je de praktische dingen voor de groep...ik denk bv aan iets simpels als plakpotten vullen,jaarbestellingen invullen,je klas netjes achterlaten voor je collega , dingen kopieren en noem maar op.Verder neem ik aan dat je ook vergaderingen bijwoont, in werkgroepen zit ,met IB-er moet overleggen en ook ouders op gesprek krijgt buiten de 10-minutengesprekken om. Knap als je dat allemaal in een kwartiertje redt!

leerkracht

leerkracht

18-03-2012 om 14:06

Kaatje

Ben jij inval leerkracht of heb je zelf een klas met alle verantwoordelijkheid die daarbij hoort? Laatst las ik dat je vakleerkracht muziek was; dat kan het verschil zijn. Als invaller of vakleerkracht heb je niet de administratie die je als groepsleerkracht heb.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

18-03-2012 om 14:12

Oepsie

Nu krijg ik alle leerkrachten over me heen...
Voor de goede orde: ik ben naast vakleerkracht op een school, ook LIO-er op een andere school. Bij Lio horen alle verantwoordelijkheden. Ik had het duidelijk niet over de 10-minutengesprekken, maar over een gewone schooldag. En daarin heb ik op alle verschillende stagescholen enorme verschillen gezien. Van 7 tot 19 uur op school, van 8 tot 16 op school. Het bestaat allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.