Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

10-03-2012 om 16:56

Logeerbeesten

Vertel eens hoe dat gaat met die logeerbeesten? Ik las erover via FB van een gezin met basisschoolkinderen. In de tijd waarin onze kinderen opgroeiden was het fenomeen logeerbeer (of een ander beest?) nog niet uitgevonden.

Wat is de aardigheid hiervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

18-03-2012 om 14:17

Effectief werken

Ik doe veel als de kinderen ook veel doen. Plakpotjes bijvullen kan prima tijdens het knutselen zelf. Opruimen gebeurt vol continu tussendoor. Tijdens gym verwerk ik alle gegevens in de computer. Als ik geen pleindienst heb, gebruik ik die tijd om het nieuwe weekschema in te vullen. Etc.

Fiorucci

Fiorucci

18-03-2012 om 14:21

Skik

Nee, de klassen worden hier beslist niet kleiner, integendeel.

Marianna

Marianna

18-03-2012 om 14:46

Hier ook 10 tot 12 uur.

Ik denk dat veel afhangt hoe zaken geregeld zijn en hoe de schoolcultuur is. Wat bij de een kan, is bij een ander onmogelijk. Ik kan bijvoorbeeld geen toetsgegevens invullen tijdens gym, want die lessen geef ik zelf. Tijdens speelkwartier ben ik met de eigen klas buiten. Ik krijg op mijn vrije dagen in totaal tussen de 20 en 30 mailtjes die ik weliswaar niet allemaal hoef te beantwoorden maar wel allemaal moet lezen.
Vanochtend ben ik bezig geweest met het bekijken van de lesvoorbereiding van mijn stagiaire en heb hier feedback op gegeven en heb ik de voorbereiding van mijn duo voor de groepsbespreking met de IB-er aangevuld. Straks bereid ik mijn lessen voor.
Morgenochtend om 8.00 start ik en ik heb de tijd tot 8.20 echt nodig om alles klaar te zetten. Tussendoor echt geen tijd om lijmpotjes bij te vullen oid. Met een beetje geluk heb ik 20 minuten pauze tussen de middag en na schooltijd vrijwel meteen een vergadering tot 17.00. 's Avonds voorbereiden enzovoorts.
Ik ben gestopt met op zondag naar school te gaan, het voorbereiden kost ondanks veel ervaring nog steeds veel tijd. Ik geef de kinderen zoveel mogelijk op eigen niveau les, cluster waar het kan maar het blijft pittig. De 10-minutengesprekken zijn voor kinderen met wie niets aan de hand is, met ouders van zorgleerlingen heb ik elke 6 weken een gesprek. Ik heb nu 5 zorgleerlingen dus bijna elke week een leerlinggesprek. Ik zou niet weten hoe het anders of efficienter kan (wie de oplossing heeft, kom maar op!) maar ik weet wel dat ik deze enorm leuke, uitdagende en inspirerende baan niet tot mijn pensioen ga volhouden als ik me er zo volledig voor inzet als ik dat nu doe. Het onderwijs is geweldig, alle dingen die erbij komen zijn dat niet.

Marianna

Vic

Vic

18-03-2012 om 14:54

Uren schrijven

Van mijn zus en haar lesgevende vriendinnen hoor ik hetzelfde. Vorig jaar waren ze hevig verbolgen omdat het erop leek dat ze hun uren zouden moeten bijhouden. Ik heb me ook niet geliefd gemaakt door te zeggen dat dat mij juist reuze nuttig leek, om eens inzichtelijk te maken waar je al die uren nu aan besteed. Als iedereen structureel 12 uur per week meer kwijt is dan waar hij voor betaald wordt, is er natuurlijk iets gigantisch mis en worden leerkrachten onderbetaald. Persoonlijk denk ik dat het iets gestructureerder kan. Ik kan in twee uurtjes wel 30 rapporten van een persoonlijke boodschap voorzien, dus dat hoeft een leerkracht geen 2 avonden te kosten (wat ik wel eens hoor).

Druk bezig

Ik denk dat jij het ook binnen de tijd zou kunnen doen. Het is inderdaad een kwestie van cultuur. Je ziet het ook aan de reacties op Kaatje: zij krijgt haar werk wel af, worden de leerkrachten boos op haar.
Dat zal je maar binnen een schoolomgeving overkomen. Als je dan al niks meer te doen hebt na een kwartier, dan doe je wel alsof.
Een vriendje van mij heeft 1,5 fte op een mbo school en is nog elke dat keurig om vijf uur thuis. Nou ja, behalve als er vergaderingen zijn. Nakijken, lessen voorbereiden, hij doet het gewoon tijdens de les. Druk bezig zijn als de kinderen ook druk bezig zijn, schept zeeën van tijd.
Mijn kinderen deden dat trouwens ook zo op het vo. Zo hadden ze zelden huiswerk (behalve die vervelende werkstukken dan).
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

18-03-2012 om 15:36

Mooi

Wat ik dan wel altijd mooi vind om te zien is dat de leerkrachten liever voor de klas staan dan dat ze rapporten schrijven of vergaderen met allerlei deskundigen of onderling. Ik moet er zelf niet aan denken om de hele dag in een ruimte te zitten met 30 kleuters, dus dan is het heel fijn als anderen dat wel leuk vinden

Marianne

Marianne

18-03-2012 om 16:13

Vroeg thuis

Natuurlijk kan je vroeg thuis zijn als je bijvoorbeeld onder de les nakijkt. Ik ben van mening dat lestijd aan lesgeven besteed moet worden. Ik schep er eer in om zo ontwikkelingsgericht en adaptief mogelijk les te geven. Vorig jaar had ik behalve de middengroep, de topgroep en een wat langzamer groepje ook een paar kinderen voor wie de reguliere verdieping onvoldoende was en die nog meer uitdaging nodig hadden. Zo ook met de zorg naar beneden toe: voor een paar kinderen was de extra uitleg en de andere stof nog steeds te lastig. Dan werk je met vijf niveaus per les. Basisinstructie, instructie voor de pluskinderen, instructie voor de pluspluskinderen, verlengde instructie en daarna met de zeer zwakke kinderen apart zitten. Tijdens die instructie zijn de eerste pluskinderen al klaar, dus voor hen moet je zinvol werk hebben liggen. En dan wel graag in 40 minuten je taalles afhebben anders red je het niet met de volgende vakken qua tijd. Ik vind het flink aanpoten.
Een persoonlijk zinnetje kan ik ook zo onder een rapport schrijven, dat kost niet zo heel veel tijd. Om de lessen op maat te maken kost tijd en om je te verdiepen in wat de beste aanpak is voor de kinderen met al dan niet een etiket.
Ik heb ooit mijn uren bijgehouden, daar werd ik wel wat moedeloos van .

Marianne

Vic

Vic

18-03-2012 om 16:33

Coaching

Zou je baat kunnen hebben aan coaching m.b.t. het structureren van je werkzaamheden? Dat gebeurt bij mij op het werk ook, bij collega's die er op de een of andere manier niet in slagen om hun werk af te hebben in de tijd die ervoor staat. Daar zie ik bijv. dat ze teveel tijd besteden aan de voorbereiding van dingen, en bijvoorbeeld uitgebreide overzichten maken die ze later helemaal niet meer gebruiken. Of dingen zaken laten liggen waar nog iets aan gedaan moet worden. Die stapels groeien dan boven je hoofd, terwijl soms een uurtje aandacht ervoor kan zorgen dat je het dossier kunt afronden.

Organisatie

Het zou al schelen als leerkrachten hun eigen pc of laptop in de klas hebben, dan kunnen ze het huiswerk direct op de electronische leeromgeving zetten. En zaken ordenen of direct noteren. iPads kunnen ook helpen. Zit je in een vergadering en maak je je eigen actielijstje en afspraken.
Je vult de rapportjes van de kinderen gewoon even in en gaat later verder.
Je hebt ook alle informatie van de diverse kinderen digitaal en kan het direct bijwerken. Ook leermateriaal.
Geen kopzorgen meer van later uitwerken.
En ja, ik vind ook dat lestijd besteed moet worden aan lesgeven maar zo zwart wit is het vaak niet. Als je zaken later uit moet werken moet je je er weer helemaal in verdiepen terwijl je in de klas het juiste moment hebt.
En dan nog adekwate ondersteuning als er iets niet werkt.
Helaas zijn bedrijven en instellingen vaak lichtjaren verder dan het onderwijs en zien ook vaker de noodzaak in van een investering.

Beroepsopvatting

Marianne:"Ik ben van mening dat lestijd aan lesgeven besteed moet worden."
tja, als dat je mening is dan ga je vanzelf meer uren maken dan waarvoor je betaald wordt.
Marianne:"Ik schep er eer in om zo ontwikkelingsgericht en adaptief mogelijk les te geven."
Dat is hardstikke mooi, maar overdrijven helpt niet echt. Het is vooral niet zo dat dat 'goed lesgeven' blijkt uit het aantal overuren dat je maakt.
Ik denk dat het te veel werken bij leerkrachten inderdaad voortkomt uit beroepsopvattingen die wat ver afstaan van dat wat in realistische zin mogelijk is. Bovendien vrees ik dat al dat meerwerk in uren het ook nog eens niet echt beter onderwijs maakt. Maar ja, als je al jaren zo werkt en er heilig in gelooft, dan is het niet eenvoudig om dat te veranderen.
Groet,
Miriam Lavell (kent ook iemand met een 0,5 fte die meer tijd kwijt is dan die andere met 1,5 fte)

juf

juf

18-03-2012 om 17:08

Tja

Met mijn groep van 35 kleuters lukt het me echt niet om onder schooltijd achter mijn pc te gaan zitten om andere dingen te doen!Ik heb mijn handen vol om de kinderen te begeleiden; zowel aan de bovenkant als onderkant! Een plakpotje vullen tijdens de werkles kan ik ook wel maar nieuwe plak gaan maken bv weer niet. Verder moet er een hoop administratie gedaan worden; het groepsplan moet ingevuld worden, wat heb je gedaan ,wat is de volgende stap enz enz.
Ik verbaas me er over dat hier mensen zijn die het niet erg vinden dat tijdens lestijd andere dingen gedaan worden die je na schooltijd moet doen!
Nakijken wanneer de kinderen zitten te werken .....naar mijn idee neem je dan een intstructiegroepje voor extra instructie! Nakijken doe je na school. Onder de gym vanalles doen...mooi ...dat kan als je een gymleerkracht hebt maar niet iedereen heeft die luxe.

Het een volgt uit het ander

Beemer:"ja, hier op het forum wordt continu verwacht dat de leerkracht individueel en op maat gemaakt les geeft. "
Ik kom die verwachting in die interpretatie niet continu tegen. Soms wel (en dan zeg ik daar vaak wat van).
Er zit geen logica in de gedachte dat onderwijs aanpassen voor leerlingen moet leiden tot individueel lesgeven. Dat kan ook helemaal niet in een lesdag. Het helpt bovendien niet.
Er is niets anders dan de ICT-pleuris die er voortdurend per leerling een eigen programmaatje uit poept. Daar word je gek van. Niet doen. Nergens voor nodig.
Een beetje lossere touwtjes voor het geheel zou tijd scheppen voor de delen en bovendien de druk wat van de ketel halen.
Ik zou bovendien niet weten waarom je een plusgroep elke dag weer op gang zou moeten helpen. Die kinderen hoeven helemaal niet naar school. Die hebben aan een half oor genoeg om de doelen te halen. Als je al instructie moet geven, doe dat dan 1 x in de week voor de hele taak. Niet af is niet erg.
Overigens moeten we niet doen alsof alle 5,5 uur per schooldag lesuren zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Ik vind het wel leuk

Ik heb zelf groep 2 en ons logeerbeest gaat vrijdag mee met een kind en komt maandag terug. Ik zie dat ouders meestal 2 kantjes in het schriftje schrijven, de kinderen zijn heel trots en ik krijg altijd positieve reacties van ouders.

Over uren

Ja, het scheelt wel hoe effectief je werkt. Er zijn midden/bovenbouwleerkrachten die alles zelf willen nakijken tot 10 uur savonds, en er zijn er die de kinderen leren om zelf rekenen en spelling na te kijken. Dat scheelt echt wel. De een kijkt ook snel na en de ander kost het veel tijd, dat is ook per persoon afhankelijk. Nakijken lukt vaak idd niet tijdens het werk, als je ook aandacht wilt geven aan de kinderen die veel hulp nodig hebben, aan je basisgroep en aan je plusgroep. Ben het met juf eens.
Inderdaad vul ik plakpotjes zelf wel eens bij tijdens de les maar ik ga geen nieuwe lijm maken, dat herken ik ook. Voorbereidingen en groepsplannen, analyses, observaties uitwerken, themavoorbereidingen, besprekingen, commissies, gesprekken met ouders en met instanties, met IB, grootzorgteam, uitwerken verslagen van gesprekken met ouders, enz.
Tja het hoort er gewoon allemaal bij! Dat weet ik gewoon. Ik doe mijn voorbereidingen ook vaak op mijn vrije dagen, weet ik veel hoe lang ik daar mee bezig ben, ik doe het gewoon totdat het goed is. Ik zeur er dan ook niet over. Maar mensen hebben soms wel een heel scheef beeld volgens mij.
En idd een vakleerkracht gym.... die is het eerst weg als je in een krimpregio zit. Die hebben wij allang niet meer.

Plusgroep

Dat is de grootste valkuil, dat je denkt dat een plusgroep geen instructie nodig heeft en het allemaal zelf wel redt. Ja ze redden het vaak zelf wel, ze krijgen instructie als ze het nodig hebben, en we vogelen samen uit hoe vaak en wanneer dat is.
Geen aandacht voor de plusgroep omdat ze "het toch allemaal wel kunnen" is echt zo verkeerd!

Vic

Vic

19-03-2012 om 10:06

Instructie plusgroep

Instructie voor de plusgroep is bij ons twee keer een half uurtje per week, en gebeurt door de IB'er. Die is er bij ons dan nog wel. Voor ondersteuning in de bovenbouw hebben ze een onlangs gepensioneerde leerkracht die op vrijwiliige basis nog drie dagen per week komt werken. Voor zover ik weet werken de leerkrachten bij ons op school ongeveer van 8 tot 16.30 uur en dan hebben ze hun werk af. 'Gewone' werkdagen dus.

Marianne top hoor!

Marianne ik ben het zo volledig met jouw werk- en denkwijze eens!! Volgens mij doe jij het super!!
Dank ook aan Beemer ("En als dan een juf aangeeft dat ze al die verschillende niveaus wel allemaal de nodige aandacht wil geven, dan krijgt ze te horen dat ze het zichzelf aandoet").
Wie zei nou: "Je vult de rapportjes van de kinderen gewoon even in en gaat later verder"?
Eh.... je vult die rapportjes "even" in???? Moet je eens kijken wat je opgelegd wordt door de inspectie aan registraties!!

juf

juf

19-03-2012 om 10:11

Geerke

Helemaal met je eens!

Vic?

Hebben zij dan geen vergaderingen? Hoe laat zijn jullie uit dan? Wij zijn om half 4 uit en de vergadering duurt dan van 4 tot half 6. Niet elke week gelukkig En we vergaderen erg effectief vind ik. Er moeten ook meerdere leerkrachten in de MR zitten, moet je dat werk er eens bij tellen. Er moeten ook leerkrachten zijn die de BHV cursus doen, die helaas ja ook wel eens op je vrije dag valt. Als een studiedag op je vrije dag valt krijg je die ook niet gecompenseerd. En je hebt er toch geen zicht op wat ze allemaal nog thuis doen?
Ik kom niet in een weekend terug op school, dat is een soort principe. Ik ga wel a.s. dinsdagavond naar school om samen met mijn duo het nieuwe thema voor te bereiden en het groepsplan. Omdat we zo weinig overlap hebben in onze uren.

Werkdruk

In 2000 waren er in het basisonderwijs 1.546.500 leerlingen en 76.400 leerkrachten: 20,24 leerlingen per leerkracht. In 2010 waren er 1.534.400 leerlingen en 86.100 leerkrachten, 17,82 leerlingen per leerkracht. In die 10 jaar is het aantal ondersteunend personeel gestegen van 15.300 tot 19.100. En zijn er 28.000 leerlingen van het bo naar het so gegaan, waardoor er minder 'bewerkelijke' kinderen in het bo zitten. Op basis hiervan zou je kunnen stellen dat de werkdruk minder zou moeten zijn geworden. Minder leerlingen per leerkracht, minder 'bewerkelijke' leerlingen, meer ondersteunend personeel.

Dat bericht over het toegenomen ziekteverzuim van het Vervangingsfonds is trouwens een beetje raar. Het Vervangingsfonds zegt dat de kosten voor vervanging zijn gestegen. Dat hoeft niet persé iets te zeggen over de grootte van het ziekteverzuim. Het ziekteverzuim onder leerkrachten basisonderwijs vertoont al jaren een dalende trend. Ziekteverzuim is het hoogst onder oudere leerkrachten. Die zijn duurder. De loonkosten zijn de afgelopen jaren gestegen, dat tikt ook aan. Het kan ook zo zijn dat er de afgelopen jaren, toen er een lerarentekort was, minder vervangen werd omdat er gewoon niemand was die kon vervangen. Nu is er een lerarenoverschot, dus kunnen die extra kosten wel gemaakt worden. Gestegen vervangingskosten hoeven dus niet verband te houden met vermeende toegenomen werkdruk.

skik

Geerke

Een leerkracht die in de MR zit krijgt daar volgens de CAO 60 uur voor op de normjaartaak. Dat die vergaderingen 's avonds buiten schooltijd plaatsvinden wil niet zeggen dat het geen betaalde werktijd is. Als je je studiedag niet gecompenseerd krijgt (d.w.z. als die niet op je normjaartaak staat) overtreedt je school de CAO. BVH zou onder de 166 uur deskundigheidsbevordering moeten vallen. Ook hier geldt dat die cursus wel buiten je reguliere werktijd plaats kan vinden, maar dat het wel betaalde werkuren zouden moeten zijn.

skik

Tineke

Tineke

19-03-2012 om 10:33

Gymlessen en plakpotjes

Dat ik geen gymles mag geven is niet eens zo'n luxe, gewoon niet voor bevoegd, zit niet in de opleiding. Dus ik heb geen andere optie dan het aan anderen over te laten, tenzij in het speellokaal met kleuters. Maar die klas heb ik nu niet.
En plakpotjes: ik vind het pedagogisch ook beter dat kinderen zien dat het opraakt, dat het bijgevuld moet worden, dat ze dus zuinig leren doen. En vervolgens hoe nieuw plaksel gemaakt moet worden, is voor jongere kinderen zo weer een lesje van gemaakt.
Ook zo met papier voor het knutselen, als ik alles tevoren klaarleg, lijkt het alsof er een onuitputtelijke bron is. Als een kind zelf het uit de papierlades pakt, ziet het kind de slinkende stapels.
In de voorbereiding zelf zitten altijd nuttige lessen verborgen. Ik vind het leuk om daar de kinderen deelgenoot van te maken. Geldt ook voor opruimen.
Ik denk wel dat veel afhangt van hoe je visie is over je lesgeven en relatie met de kinderen. Ik ben gewoon niet zo van de gelikte lesjes (volgens concept, methode, voorschrift na zorgvuldige voorbereiding) waarbij je als leerkracht haast op een podium volmaakt zit te zijn.
Ik ben van een enorme praktische creatieve nonchalance met gigantische theoretische onderbouwing. Beide helpt me bij het heel effectief werken.
Tegelijkertijd geef ik toe dat het weinig netjes is om als beginnende leerkracht kritiek te hebben op ouwe rotten in het vak. Ik moet het nog maar waarmaken.

Nou eh, skik

"...In 2010 waren er 1.534.400 leerlingen en 86.100 leerkrachten, 17,82 leerlingen per leerkracht."
Skik, sorry, maar als het gemiddelde 17 leerlingen per leerkracht is, dan kan het nog steeds zo zijn dat je er als parttimer 30 in de klas hebt hoor!!!

"In die 10 jaar is het aantal ondersteunend personeel gestegen van 15.300 tot 19.100."
Geweldig. Maar als je in een krimpregio zit en het bestuur heeft teruglopende scholen, en er moeten mensen uit, dan gaan de ondersteuners toch vaak (al dan niet terecht) eerst.

"En zijn er 28.000 leerlingen van het bo naar het so gegaan, waardoor er minder 'bewerkelijke' kinderen in het bo zitten."
Het is vaak razend moeilijk je kind op het so te krijgen. Dat gaat veel minder makkelijk dan vroeger. En dan gaat de minister dat nog even opschroeven en het geld voor de noodzakelijke begeleiding wegbezuinigen! Alle ambulant begeleiders het onderwijsveld uit!

Groetjes Geerke (niet voor niets vet gestaakt!)

Tineke

Tineke

19-03-2012 om 10:50

Gemiddelde zegt niet zo veel

Ik ken een (verdwijn-)schooltje met momenteel vijf leerlingen en drie leerkrachten. Tja, als een ander dan 35 kleuters in de klas heeft, kom je op een leuk gemiddelde uit.

Vrouwending

"In de voorbereiding zelf zitten altijd nuttige lessen verborgen. Ik vind het leuk om daar de kinderen deelgenoot van te maken. Geldt ook voor opruimen. "
Nou, kijk aan, dat vind ik nou ook!
Zo zou ik de plusleerlingen zelf aan de gang laten gaan. Zelf ontdekken door fouten te maken. Fouten maken is niet erg. Natuurlijk ruilt 'instructie' zich dan in voor nakijken, maar ook dat kunnen de plusleerlingen voor een belangrijk deel met elkaar doen. Vergelijk de manier van werken met elkaar. Leer van elkaar te leren. Daaruit ontstaat (niet eens altijd) zo af en toe een vraag van de groep: hoe moet het nu echt?
Voor die leerlingen is er dan nog een laatste belang: zijn ze op onderdelen wel op niveau? En dat kun je dan weer combineren met voorinstructie bij de leerlingen die achter zijn. Plusleerlingen en zorgleerlingen bij elkaar instrueren over dat wat in de gewone les behandeld gaat worden. Dat geeft de kinderen die achter zijn, voorkennis. Het geeft de kinderen die voor zijn de kans om te reflecteren op dat wat ze al weten. Het geeft de leerkracht de kans om vinger aan de pols te houden.
Een schoolklas gaat uit van groepsinstructie. Het is zonder meer waar dat individuele instructie effectiever werkt, maar dat is alleen zo als je dat elke dag 1:1 gedurende minsten 45 min. zou doen.
Dat kan niet op school.
Bovendien heeft groepsinstructie een voordeel: kinderen leren van elkaar. Dat voordeel moet je niet weg willen gooien door op een halfbakken manier individueel onderwijs te willen gaan geven.
In een groep werkt groepsinstructie het beste. Binnen die groepen rekening houden met de individuele verschillen, wil allerminst zeggen dat je die kinderen allemaal apart moet instrueren. Het is vooral zorgen dat ze bij de juiste instructiegroep zitten: kinderen die achter zijn wat vaker (voorinstructie, instructie, na-instructie). Kinderen die voor zijn wat minder. De meute gewoon op schema.
Maar goed, ik ben geen leerkracht.
Ik ben wel ouder en heb thuis mijn kinderen ook altijd betrokken in de voorbereidingen. "Alles klaar leggen" is niet mijn ding. Ik ben geen automatiek. Bovendien meen ik werkelijk dat kinderen coöperatiever worden als ze deelgenoot zijn van wat er op handen is of moet gebeuren. Vooral als ze dat het gevoel geeft enige invloed te hebben: we nemen de rode servetjes.
Ik vrees, om er maar eens een vooroordeel uit te gooien, dat het uit de hand lopen van onderwijsuren een vrouwending is. En dan vooral van vrouwen die geneigd zijn veel op zichzelf te betrekken. Die enthousiast aan de slag gaan met in hun achterhoofd 'aan mij zal het niet liggen'. De schoolklas als huishouden waarin alles tot in de puntjes geregeld is, klaar ligt en het werk uit ieders handen genomen is.
Zonde!
Groet,
Miriam Lavell

Gemiddelde cijfers

"maar als het gemiddelde 17 leerlingen per leerkracht is, dan kan het nog steeds zo zijn dat je er als parttimer 30 in de klas hebt hoor!!!" Dan waren het er voorheen 33, of 36, dus tel uit je winst.

"Maar als je in een krimpregio zit en het bestuur heeft teruglopende scholen, en er moeten mensen uit, dan gaan de ondersteuners toch vaak (al dan niet terecht) eerst." Maar er zijn dan toch ook minder leerlingen in zo'n krimpregio waarover dat personeel verdeeld moet worden? Er is per leerling niet minder geld. Er zal ergens wel een ongunstig omslagpunt liggen; net te weinig leerlingen om een leerkracht of ondersteuner te houden, maar voor het gemiddelde maakt dat niet zoveel uit.

P: het waren cijfers uit het schooljaar 2010-2011.

skik

Vanaf de zijlijn

Voorbereiden is meer dan "alles klaar leggen". Natuurlijk kun je kinderen daar volop in betrekken, maar het uitdenken wat je het beste kunt doen met welke kinderen, wie waar aan toe is, zonder dat tot in de puntjes uit te willen werken, dat moet je niet met de kinderen doen. Zojuist een stukje geschreven voor het nieuwe zendingsdoel, weekplanning gemaakt voor do-vr en bezig geweest met een planning van wo (andere groep). Gewoon op mijn vrije dag thuis, met een kop thee ernaast. Maar het moet wel gebeuren.
Miriam sorry, maar je weet toch niet goed waar je het over hebt vind ik. Pluskinderen willen ook nieuwe dingen leren, uitvinden, en niet altijd maar zwakke kinderen helpen. Zeker niet elk pluskind kan goed uitleggen. Da's mooi om te oefenen misschien, maar daar wil ik mijn zwakke kinderen niet aan opofferen en die geef ik dan zelf wel instructie.
Je roept echt wat vanaf de zijlijn.

Leren is erbij zijn

Geerke:"Pluskinderen willen ook nieuwe dingen leren, uitvinden, en niet altijd maar zwakke kinderen helpen."
Blijkbaar kun je je geen voorstelling maken van wat ik wel zeg. Ik heb nergens gezegd dat plusleerlingen zwakke leerlingen moeten helpen.
Ik had het over groepsinstructie over dat wat komen gaat, aan de groep plusleerlingen en de groep zwakke leerlingen. De plusleerlingen vertel je daarbij niks nieuws, maar die kun je daarbij wel laten vertellen wat ze er al van weten. Dat biedt je als leerkracht de kans om eventuele hiaten of misverstanden op te ruimen.
De zwakke leerlingen hoeven er eigenlijk alleen maar bij te zijn. Voor hen is erbij zijn effectiever dan apart (uit de les) genomen worden. Zorg dat ze er vaker bij zijn (voorinstructie, instructie, na-instructie)
Groet,
Miriam Lavell

Nog een misverstand

Dit:"Pluskinderen willen ook nieuwe dingen leren" wil niet zeggen dat ze daarbij recht op tijd van de leerkracht hebben. Dat gunnen van tijd betekent helemaal niks. Het gaat om het gunnen van gelegenheid. Voorzover dat zonder leerkracht kan, moet je dat ook gewoon zo doen.
Mijn zoon kreeg een wiskundeboek van de hoofdmeester. Stokoud en de juf snapte er de ballen van. Maar hij was lekker bezig met iets dat hem interesseerde. Ik zie niet waarom het ingewikkelder moet zijn dan dat, als het zo kan.
Groet,
Miriam Lavell

Tja, volgens mij

Ik had idd niet helemaal duidelijk wat je bedoelde Miriam. Nu wel.
Maar volgens mij kun jij je geen voorstelling maken van een echte groep leerlingen en een echt goed lesprogramma en ken jij het alleen op papier.
Sorry maar zo kom je in elk geval over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.