Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Luizen

Nou wat mij net overkomt, ik ben er nog echt we boos over.

Bij ons in het dorp is er deze week bouwweek, dus erg gezellig!

Nu kregen we vanmorgen een appje van een moeder dat haar dochter luizen had, ik zei dat ik die van ons vanavond zal controleren en dank je wel voor het doorgeven. Mijn dochters hebben totaal niets met dat kindje en komen daar ook niet echt bij in de buurt.

Een uurtje later belde de organisatie van de bouwweek dat mijn jongste dochter luizen heeft en dat ik haar per direct op moest halen. Omdat ik nog op het werk was, zei ik, stuur ze maar naar huis, ik ben over 10 minuten thuis.  Toen ik thuis kwam, stond ze bij de achterdeur, helemaal huilend, ze hadden eerst gezegd, je moet naar huis (ook mijn andere dochter) dus ze schrokken en dachten dat er iemand dood was en daarna pas dat ze vermoedde hadden dat mijn jongste luizen had en dat ze pas terug mochten komen als ik ze behandeld had.

Nou ik ben meteen aan het kammen geweest, maar mijn oudste had echt helemaal niets. Mijn jongste had inderdaad wit in het haar. Verf! Ze heeft ook het ongeluk dat ze al vanaf de geboorte berg heeft. Het is bouwweek, ze hebben gisteren geverfd en er is nog wat achterbleven bij het wassen. 

Dus ik heb de organisatie meteen teruggebeld en gezegd dat ik ze meteen terugstuurde. Dat het verf was. Ze zeiden nog dat een luizenmoeder van school er ook naar gekeken had. Mijn dochter zei, dat die moeder helemaal niet bij haar in de buurt geweest was om te controleren dat ze luizen heeft. Nou ik moest toch maar lotion erin doen, alle klitten er uit kammen, haren op een staart en dan mogen ze terug. Nou ik heb maar even een kwak lotion voor het oog erin gedaan en het snel op staart gedaan.  

Ik snap best wel dat het vervelend is als er luizen zijn maar of controleer het even goed en spreek de kinderen op een andere manier aan: We vermoeden dat jullie luizen hebben, willen jullie even naar huis gaan om lotion erin te doen, mag je daarna terugkomen. 

Oh ik ben gewoon echt zo laaiend.. En nu denkt natuurlijk iedereen dat die van ons luizen heeft, onterecht, weer een slecht begin van het schooljaar. 

Belachelijk zeg! En daar moet je dan je werk voor laten liggen? Ik zou een klacht indienen bij de organisatie. Dan denken ze volgende keer wel twee keer na voordat je jouw kinderen voor niks naar huis sturen. 

Adem in, adem uit. 

Nee ze hebben het niet handig aangepakt, maar wat maakt het uit dat anderen denken dat je kind luizen heeft? Luizen nestelen vooral in schoon haar, dus is ook geen hygiene ding 😉. 

Bouwweek lijkt me ook door vrijwilligers gerund? Die doen ook hun best.

Femmie1982

Femmie1982

02-09-2021 om 18:32 Topicstarter

Nou hier zijn luizen wel een dingetje in het dorp, wonen in een klein dorp en als iemand luizen heeft, dan heeft dat wel dat sommige ouders hun kinderen daar niet mee laten spelen, hebben in het dorp al 3 jaar last van luizen.

Ze hebben excuses aangeboden aan mijn dochter toen ze terugkwam bij de bouwweek, heb net nog even de meiden allebei goed doorgekamd en geen neet gevonden. 

Vroeger werd het gerund door vrijwilligers, maar die zijn allemaal weggejaagd door het slechte beleid, momenteel zijn het wat ouders die het doen, maar nooit in het belang van het kind, maar dat is een andere discussie. 

Bizar, je mag niemand vragen om een Corona vaccinatiebewijs of een negatieve test, en zeker geen kinderen, maar wel iemand zo behandelen waarvan je het vermoeden hebt van hoofdluis.
De GGD heeft richtlijnen, die zou ik bellen om informatie.

Femmie1982

Femmie1982

02-09-2021 om 19:07 Topicstarter

Ik vond vooral ook bizar dat er niemand inderdaad gevraagd was ivm corona, er waren totaal geen maatregelen, ouders stonden hutje mutje, sommige moesten de hele tijd hoesten en die mochten blijven en dan zo'n luis.. dan moet je naar huis... 

Volgende keer zeg je: oh, maar ze zijn gevaccineerd tegen luizen hoor, zal ik je het vinkje in de luizenapp laten zien?
Gr Angela

Bij mijn kinderen op de basisschool werd altijd de eerste woensdag na een vakantie op luizen gecontroleerd. Mijn oudste had altijd erg last van berg. Dus na de eerste vakantie dat ze op school zat - jawel hoor, ze heeft luizen. Ik moest haar van school ophalen en behandelen. Ja - hallo - ik ben aan het werk, 2,5 uur reizen - dat gaat niet lukken. Maar ik heb onze vaste  oppas gevraagd, heel lieve meid, die was vrij en vond het wel gezellig om mijn dochter van school te halen en dan samen even langs de apotheek etc. Dus, zij samen naar de apotheek. Apotheekmevrouw ook even kijken - nee hoor, die heeft geen luizen... maar goed, toch maar behandeld en kind weer naar school.

Later controleerde ik mijn kinderen altijd de dinsdagavond na een vakantie op luizen. Als ze dan woensdag belden dat ze luizen had, zei ik: ik heb haar gisteravond gecontroleerd, TOEN had ze ze niet. Dus als ze ze nu wel heeft, dan heeft ze ze op school opgedaan. Ik ga haar vanavond wel kammen. Nooit meer een luis gezien.

Kortom - die controles neem ik met een flinke korrel zout... Maar dat ze je kinderen zo in het ongewisse naar huis hebben gestuurd, dat vind ik wel heel sneu.

Femmie1982

Femmie1982

02-09-2021 om 21:09 Topicstarter

Oh dat is ook vervelend zeg. En herkenbaar! Mijn dochter heeft zelf ook berg, dus verschillende keren ook onterecht luizen geconstateerd op school. Gelukkig hoefde ik haar nooit op te halen maar kreeg ik wel een mailtje van school. Ik doe nu ook standaard eind van de vakantie lotion in de haren en kammen, dus als ik weer een mailtje kreeg, reageerde ik meteen, nee dat heeft ze niet, ze heeft Berg. Gelukkig waren er tijdens de corona geen controllers. 

Femmie1982 schreef op 02-09-2021 om 18:32:

Vroeger werd het gerund door vrijwilligers, maar die zijn allemaal weggejaagd door het slechte beleid, momenteel zijn het wat ouders die het doen, maar nooit in het belang van het kind, maar dat is een andere discussie.

Dat zijn ook vrijwilligers hè, ik neem tenminste aan dat ze er niet voor betaald krijgen? En als het allemaal zo vreselijk slecht geregeld is, waarom stuur je dan je dan je kind ernaartoe?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.