Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-09-2011 om 14:55
Na jarenlang "succesvol" luizenmoeder te zijn geweest op de basisschool heb ik mijn carriere als luizenpluizer opgegeven. Ik was zeer ervaren wat betreft het detecteren van neten en/of luizen. Gisteren kreeg ik een smsm-je van ons kind met de mededeling dat ze luizen had. Samen met nog 5 andere klasgenoten. Toevallig zijn ze 2 weken geleden op kamp geweest. Meteen prioderm dimeticon lotion gekocht en dochter behandeld. Na de behandeling heb ik haar hoofd nog aan een grondige inspectie onderworpen. Ik met mijn jarenlange ervaring. Maar ergens is er waarschijnlijk toch iets mis gegaan!!! Onze dochter heeft heel een droge hoofdhuid. Ik zag op een gegeven moment geen verschil meer. Mijn vriendin heeft ook meegekeken en die twijfelde ook. Omdat wij het niet zeker meer wisten zijn we naar haar andere klasgenootje met luizen gegaan. Die moeder heeft mee geholpen met kammen en telkens de kam schoongemaakt in een bakje met water. Toen ze het bakje leegmaakte liet ze zien wat de oogst was. En vanaf dit moment gaat het bij mis. Mijn vraag is nu dus. Hoe ziet een neet er uit? En is er verschil tussen een levende en dode neet?. Want in het bakje dreven allemaal zwarte neten (puntjes) en nee het waren geen babyluisjes. Die had ik nl bij haar klasgenootje al gezien. Ik dacht dus altijd dat neten er cremekleurig/geel uitzagen en niet zo. Wie weet het wel?
Raar trouwens dat het ineens helemaal over is op het voortgezet onderwijs. Een kleine mededeling op website (geen brief) en dat was het. Geloof trouwens niet dat onze dochter blij zou zijn met een luizenmoeder op school.
Groetjes Kaatje(66)
ps ik kan niet in het archief terugvinden hoe het eruit moet zien en ook internet geeft mijn geen informatie over zwarte neten!!
21-09-2011 om 15:05
Jawel, ook zwart
Jahoor, Neten kunnen ook zwart zijn, zie berichtje van Tink in het archief: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&archief=1&thread=148605&forum=32&post=2392404
21-09-2011 om 15:13
Hier:
http://tinyurl.com/643pwg5
kun je een folden van de ggz brabant downloaden, waarin staat dat neten ook zwart kunnen zijn.
Volgens mij kun je met het blote oog aan uitgekamde neten niet zien of het dode/lege neten zijn. Met een microscoop zat dat wel kunnen. Neten die verder dan 1cm. van de hoofdhuid af zitten zijn doorgaans dood.
Ik maak overigens de netenkam meestal leeg op een stuk wit papier, dan zie je de luizen en neten best goed. En met een tandenstoker maak ik de ruimte tussen de 2 rijen tanden schoon, daar blijven nog wel eens luizen zitten.