Fatima
13-11-2009 om 22:50
Luizenouders op school?
Onze school zoekt al weken naar nieuwe luizenouders. Waarom kan een leerkracht zelf die controle niet even doen? Mis ik iets?
Rina
13-11-2009 om 23:59
Meen je dat nou fatima?
Een luizencontrole is niet even tussen de haartjes kijken of je iets ziet plakken of lopen...
Als je een luizencontrole goed wilt doen (dus met luizenkam, nieuw steriel gaasje erom per kind, tussendoor kam ontsmetten met alcohol, kind op de bekende plekken zorgvuldig nakijken) nou dan is je dag zo voorbij hoor, als je dat in je eentje moet doen. De kinderen moeten bovendien zoveel mogelijk op dezelfde dag gecontroleerd worden, anders blijf je aan de gang.
Een leerkracht zelf de controle laten doen is gewoon niet mogelijk. Wie geeft er dan les (of houdt toezicht op de kinderen) als de de leerkracht hiermee bezig is?
Knutselkei
14-11-2009 om 12:15
Hier duurt het ook niet zo lang
Wij kijken gewoon met onze handen, zonder kam de bekende plaatsen goed na....er is er nog geen doorheengeglipt 
Pippin
14-11-2009 om 15:42
Drie kwartier
Ik ben drie kwartier bezig met het controleren van de hoofden van dochters klas. Zo klaar dus!
Maar ik vind dat luizencontrole niets met lesgeven te maken heeft. Dit vind ik nu typisch een voorbeeld van iets waar leerkrachten zich niet mee bezig moeten houden.
Het is de verantwoordelijkheid van ouders, het is in het belang van de ouders en de kinderen, het heeft geen enkele educatieve waarde. Dit is het enige vrijwilligerswerk in school waar ik nu wel helemaal achter sta.
egberdien
14-11-2009 om 17:41
En ik
ben ongeveer een half uur bezig met de controle van 24 kinderen. Die doe ik gewoon in de klas, terwijl de juf met de les verder gaat. Ik controleer met een kam, zonder gaasjes. De kam gebruik ik om een scheiding te maken, ik gebruik alleen de punt van de kam dus met een sateprikker zou dat ook kunnen. Het is zo gebeurd. Maar de juf zou dit niet even tussendoor kunnen doen, die heeft genoeg andere dingen om "even tussendoor" te doen.
Pippin
14-11-2009 om 18:52
Jeetje lidwientje
Bij ons op school zijn er geloof ik op de 250 kinderen, elke keer ongeveer vijf met neten, de meesten zijn dan al behandeld en hebben oude neten. Ik controleer nu al vijf jaar, maar heb nog maar een keertje een hoofd gezien dat echt vol met levende luizen zat. Ik heb maar een keer of vijf luis 'ontdekt', dan wisten de ouders het nog niet.
Dat verschilt blijkbaar erg per school. Onze school is overigens zeer gemiddeld. Verschillende lagen van de bevolking zijn er aanwezig, alleen geen superrijke ouders (wel superarme
).
margje van dijk
14-11-2009 om 21:44
Vraagje aan de luizenmoeders onder jullie
Mijn kinderen hadden na de zomervakantie alledrie luis. (Ik heb er al veel over gepost op het forum). Door consequent een week of 3 te kammen hebben we dat weer overwonnen. Maar bij alledrie de kinderen heb ik gigantisch veel baby-luistjes uit hun haar gekamd. Dus dat betekent dat hun haar een hoop 'lege neten' bevat. En ze hebben lang haar.
Nu krijgt mijn jongste zoon bij iedere luizencontrole (en dat is sindsdien al drie keer gebeurd) een briefje mee met de boodschap dat er neten zijn gevonden, dat ze aanraden om dagelijks te kammen etcetera. Ja, nogal wiedes, dacht ik, want dat zijn lege neten. En die laat ik gewoon zitten, wat maakt dat nou uit. (Ik heb wel eens met azijn gekamd maar ik krijg ze nooit allemáál weg en dat vind ik ook nergens voor nodig).
De laatste keer was vorige week, weer een briefje met daarop zelfs enkele haren geplakt met plakband en een pijltje erbij om aan te wijzen waar de neet zat. En weer dat advies: "Elke dag kammen, of met de nagels eruit halen".
Nou ja! Die neten van nu, die zitten dus 3 cm van de hoofdhuid, want kind is al maaaaaanden luisvrij en het haar groeit gewoon door.
Waarom al die paniek? Waarom moet ik die lege neten weghalen? Met de nagels nog wel? Dan trek ik toch al die haren eruit? Waar heb dat voor nodig?
Ik heb al een paar keer geprobeerd de luizenmoeders te bellen, maar niemand weet wie precies mijn zoon gecontroleerd heeft. Juf weet dat ook niet, zegt ze. Dus ik kan er niemand op aanspreken.
Adviseren jullie dat nou ook aan de ouders van de kinderen bij wie je dit ziet? Ik vind het zo irritant. Elke keer krijgt mijn zoon weer een aantekening in het boek dat er weer 'iets' gevonden is. En dat is helemaal niet zo.
Ik kam de kinderen nog steeds eens per week of zo en ik weet zeker dat ze geen nieuwe luizen hebben. (Na het briefje heb ik jongste weer compleet doorgekamd: niets).
Margje
elsje78
14-11-2009 om 22:01
Margje
Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar misschien kan je hem een briefje meegeven en bij elke volgende controle laten lezen de controlerende dame...
Daar kan je dan inzetten hoe het in elkaar zit en dat je geen briefje nodig hebt, omdat je zelf al wekelijks kamt.
groetjes Elske
Lou
14-11-2009 om 22:34
Altijd een briefje
Ik deel Margjes irritatie. Wij krijgen standaard na elke luizencontrole een briefje dat er neten zijn gevonden in dochters haar. Maar ze heeft ze nooit! Ik weet het gewoon zeker. Nou ja, op één keer na, toen wisten we het zelf ook al en zaten we midden in de behandeling. Het punt is hoogstwaarschijnlijk dat de dienstdoende luizenmoeder rare dingetjes in dochters haar ziet en voor de zekerheid dan maar zo'n briefje schrijft. Maar dat is berg. Tja, dochter is inmiddels acht maar heeft af en toe nog steeds wat berg op haar hoofd. Niemand die het ziet, ze heeft er ook geen last van, en we doen er niets aan. Het is dat ik nooit van tevoren weet wanneer er een luizencontrole is, anders zou ik zelf een briefje in dochters tas stoppen. Ik vind het toch een naar idee dat er een paar mensen rondlopen op school die denken dat wij dochters haar verwaarlozen en zo andere kinderen besmetten door onze gemakzucht.
groet,
Lou
PS verder deel ik de mening van voorgaande schrijfsters dat luizencontrole nu net wél iets is dat door ouders gedaan moet worden, en niet door de juf of meester, die heeft genoeg werk met datgene waar hij of zij voor is aangenomen.
Puck2
14-11-2009 om 22:37
Margje
Ik zou ook de jongens een briefje meegeven met daarop precies verteld wat je hier ook neerschrijft: meer dan een cm van de hoofdhuid dus bla bla....
Hier op school wordt overigens slecht gecontroleerd. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de dag NA de luizencontrole er ineens een kind is dat wel hoofdluis blijkt te hebben en dat dat echt niet van de laatste 24 uur is.
Pippin
14-11-2009 om 23:22
Margje
Als ik oude neten vind, vraag ik altijd even of de leerkracht wil nagaan of de ouders weten dat het kind luis heeft gehad. Dit in verband met overige gezinsleden.
Ik maak wel altijd even een aantekening, we hebben daar een code voor. Dit is om anderen die misschien later controleren niet in verwarring te brengen. Ik vind het overdreven dat jij elke keer briefjes meekrijgt, dat zou op onze school niet gebeuren.
En verder, die roos die voor neten wordt aangezien, je moet niet vergeten dat het vrijwilligerswerk is. Als het goed is, krijgen de luizenouders een voorlichting van de ggd (dat vind ik nu wel een zinvolle activiteit van de ggd). Maar sommigen weten echt niet zo goed waar ze mee bezig zijn. Verder is het met roos echt lastig om te zien soms. Vooral als de roos aan het haar plakt.
Ik hoop dat ik wel weet waar ik mee bezig ben, maar misschien zeggen anderen dat ook wel van mij...;S
Het is mij nog niet gebeurd, maar het kan natuurlijk heel goed dat je soms luizen mist. Vroeger deden we de hele school, dan was ik echt drie uur achter elkaar hoofden aan het controleren, dan wordt je minder scherp op de duur. Het blijft natuurlijk altijd de verantwoordelijkheid van de ouders om hun eigen kind regelmatig te controleren op luizen. Dat is mijns inziens een nadeel van de luizencontrole. Ouders denken soms dat het hun pakkie-an niet meer is.
Fatima
14-11-2009 om 23:27
Lang
Ik wist echt niet dat het zolang duurde. Ik heb ook begrepen dat het hier alleen na een vakantie moet.
Als je per kind een half minuutje bezig bent doe je een kwartier over de klas. Dat kan toch wel verspreid over de dag? Gewoon tijdens het voorlezen, stil werken enzovoorts?
Als je echt zolang bezig bent met een klas begrijp ik het wel maar het moet altijd maar weer op de maandag na een vakantie. De meeste ouders werken dan gewoon of zijn blij dat ze eindelijk weer tijd hebben voor het huishouden enzo.
Pippin
14-11-2009 om 23:47
Fatima
Misschien is dit een idee voor jouw school. Zoek een coordinator. Deze houdt in de gaten of er in elke klas een luizenouder is en of de controles niet worden vergeten. En zoek vervolgens voor elke klas een of twee ouders die enkel deze klas controleren. Dan ben je zo klaar en is het veel beter vol te houden. En dan zou ik die maandag loslaten. Het is het mooiste als het op maandag kan, maar later in de week is ook geen ramp. Vooral niet als het wel meevalt met de luizen, zoals bij ons op school.
Luizenbol
15-11-2009 om 00:43
Sinds kort luizenouder....
Bij ons op school wordt er wel onder de luizenmamma's geroddeld over de luizenkinderen (hun ouders dan). Zo van: ze doen er niets aan om hun kinderen van de luizen af te helpen. De kinderen hebben nog steeds neten. Ouders van luizen kinderen ontkennen dit of zeggen dat het geen levende zijn. Kortom er wordt veel geroddeld. Mijn zoontje had luis dus dacht ik misschien tijd dat er toch wat meer luizenmoeders komen. Haha ik ben blij dat ik ook luizenmoeder ben. Een van de luizenmoeders vroeg: Wie was dat ook al weer in groep 4 die onder het luis zat. Ha,ha dat was dus mijn kind. Wat een taboe zeg. Belachelijk, het kan iedereen overkomen. Er wordt meestal na de vakantie op vrijdag gecontroleerd. Dus lieve ouders even zelf checken na de vakantie, wordt er tenminste niet over je geroddeld ![]()
dirksmama
15-11-2009 om 09:23
Typisch hollands
Toch typisch hollands hoor, die luizenmoeders.
Hier op de Internationale School ook regelmatig luizen (na de vakanties, ze nemen ze van thuis mee). Heb ooit het luizenmoedersysteem uitgelegd. Dat was 'out of the question' 'breach of privacy' etc etc. De Amerikaanse en Australische ouders vonden het onbegrijpelijk dat Nederlandse ouders zoiets toelieten op school bij hun kind.
Starry Night
15-11-2009 om 10:15
Dirksmama
En de conclusie is? Dat Amerikanen en Australiërs ze niet allemaal op een rijtje hebben en 'Hollanders' wel neem ik aan.
(privacy.... bullshit! die luizen maken inbreuk op onze privacy, dat ze maar lustig op trespassing betrapt mogen blijven worden)
Shonagh
15-11-2009 om 10:45
Typisch hollands (2)
Ja, geef mij maar die Hollandse nuchterheid !
Juf viel zowat van haar stoel toen ik haar vertelde dat(ook buiten NL grenzen) ik bij zoon luizen had geconstateerd.
Nog nooit meegemaakt(wel luizen, maar niet dat moeders dat even kwam zeggen), de juffen moeten er zelf maar achter komen, want vertellen, schande !!
Yta Chalne
15-11-2009 om 12:41
Toepasselijk
Dat is dus heel toepasselijk, dat Nederlandse scholen de Nederlandse gewoonte hebben luizen te laten controleren door moeders. Best goed geregeld. Hoe zou dat in Canada gaan trouwens?
(
Shonagh
15-11-2009 om 13:23
Yta
Je gaat toch geen trollen zitten voeren ( met luizen nog wel) haha ???
margje van dijk
15-11-2009 om 18:54
Oh, gelukkig
Ik ben blij dat jullie ook vinden dat die briefjes telkens wat overdreven zijn.
Ik heb het er tot nu toe (noodgedwongen) bij gelaten, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje lullig om die luizenmoeders daar nou weer op te gaan zitten aanvallen, want ik vind wel dat ze nuttig werk doen. Dus ik ben ook een beetje geneigd om hun grillen maar voor lief te nemen.
Aan de andere kant vind ik het wel zorgwekkend wat iemand schreef (Luizenbol?) dat er zo geroddeld wordt onder de luizenouder. Want dan ben ik wel een target, natuurlijk.
En dat in combinatie met die vlekken die mijn kinderen regelmatig op hun kleren hebben, dan zal ik wel als een slons te boek staan.... (hahahaha).
Margje
Pippin
15-11-2009 om 19:00
Ach margje
Als mensen het nodig vinden om te roddelen over zoiets onbenulligs (en kleins) als hoofdluis, zegt dat meer over hun intelligentie, dan over het onderwerp.
Maar ik ben lekker alleen luizenmoeder in de klas, dus hier geen geroddel, heerlijk! Ik klets altijd gezellig met de kinderen. 'Heb je een leuke vakantie gehad?'
mee1977
15-11-2009 om 21:48
Hier een luizen moeder
En wat belachelijk Margje, neten die verder dan een cm van de hoofdhuid zitten zijn dood, dus dat slaat nergens op. Zijn jullie luizenmoeders wel naar de voorlichtingsochtend bij de ggd geweest?
Hier zijn wij met 2 luizenmoeders op school, ik ben er dus 1 van. En ja ook mij kan het gebeuren, van de week hier dus luis in huis..
Wij (luizenmoeders) zijn ook door de directie uitgekozen omdat ze weten dat wij niet kletsen/roddelen. We zitten beide in de or, maar zelf als er tijdens een vergadering over luis word gesproken, word er nooit met naam en toenaam over de kinderen gesproken. Altijd over meisje of jongen. De rest gaat het niets aan. Alleen de directie zodat die ouders kunnen inlichten. En ik vind dat het ook zo hoort.
Vic
16-11-2009 om 09:34
Zelf checken
Bij ons is de luizencontrole op maandag na iedere vakantie. Ik check altijd zelf in het laatste weekend van de vakantie, zodat ik de kinderen indien nodig nog kan behandelen. Ik had ook het plan om me aan te melden als luizenmoeder. Het is op mijn deeltijddag en maar een paar keer per jaar, dus een uitgelezen kans om goede bedoelingen te tonen. Helaas dacht mijn oudste daar heel anders over. Die vond het helemaal geen stoere actie en zei dat er juist heel erg werd geroddeld over de luizenmoeders (en hun kinderen).
marie
16-11-2009 om 11:34
Al jaren luizenmoeder
Ik ben al jaren luizenmoeder en kan uit ervaring vertellen dat een half minuutje per kind echt niet voldoende is hoor! Er zijn idd heel veel kinderen met berg, glitters, halve zandbakken in hun haar (tsja, het blijven kinderen) en zelfs als ze een heel schoon koppie hebben, moet je echt grondiger kijken. Mijn beide kinderen hebben al 2 x luis gehad en dat was allebei niet met een halve minuut kijken te ontdekken. Daarvoor moet je echt kammen en beter kijken.
Margje, luizenmoeders houden zich aan een protocol (inderdaad door de GGD uitgelegd) en oude neten is iets waar je ouders op wijst. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar de coordinator op jouw school, want het is wel erg raar dat niemand weet wie jouw zoon controleert. Als je dit met mij kwam bespreken, zou ik natuurlijk genoegen nemen met jouw uitleg en geen briefje meer meegeven. Overigens overdrijf je wel een beetje met 'haren uittrekken', dat hoeft echt niet om oude neten te verwijderen! Maar het is wel een rotklus dus ik kan me best voorstellen dat je ze laat zitten.
Wat betreft dat geroddel; er zal heus wel gekletst worden tussen luizenmoeders onderling maar op onze school is het zo dat juist de luizenmoeders redelijk ruimdenkend zijn wat luizen betreft.
Het idee om de controles door een lerkracht uit te laten voeren, is onhaalbaar. Zelfs als je er een halve minuut over doet dan komt er ook nog zeker 10 seconden per kind bij aan grondig reinigen van je handen, het klaar zetten van de spullen en het invullen van een lijst met de uitkomst van de controle. Bij de kleuters ben je ook nog tijd kwijt aan het opnieuw vlechten of in een staartje doen van al die prachtige mooie lange meisjesharen. Bij mijn jongste zoon zitten 28 kinderen in de klas, zonde van de tijd van de leerkracht!
kaatje66
16-11-2009 om 15:05
Marie
Wij zetten altijd in de nieuwsbrief een berichtje dat er binnenkort weer luizencontrole is, met daarin de vraag of de kinderen niet met ingewikkelde (gel)kapsels naar school willen komen. Als er toch een ingewikkeld kapsel bijzit, dan halen we het uit en geven het kind daarna een simpele staart. Scheelt toch een hoop tijd. Als er luizen geconstateerd zijn dan krijgt heel de klas een standaarbrief mee en de desbetreffende ouders worden ingelicht door de juf en niet door ons. Verder is het bij ons geen taboe. Als er luizen geconstateerd worden in de klas, en vooral bij de kleuters, wordt daar heel open in de klas over gepraat. Luizenzakken worden weer tevoorschijn gehaald. Een week later doen we nacontrole.IK las hier ergens dat sommige luizenmoeders met kammen en gaasjes werken. DIt is door onze ggd nooit geadviseerd. Gewoon met de handen en dan telkens lijntjes trekken. Lijkt me erg tijdrovend om telkens een gaasje te moeten vervangen. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we met 15 luizenmoeders werken. Binnen een uur hebben wij heel de school(250 ll)gehad. We hebben wel eens vragen van moeders gehad hoe een luis er uitziet en mn een dode neet. TOen hebben we bij een kind 2 haren eruit gehaald, een met een dode neet en een met een levende neet en een luis.(hebben we wel gevraagd hoor) Hebben we in een doorzichtig bakje gedaan. De kinderen vinden het ook reuze interessant!!!!
groetjes Kaatje(66)