Rieke
05-03-2010 om 16:07
Luizenprotocol
Hoe zouden jullie dit doen?
Na iedere vakantie wordt ieder kind op onze basisschool gecontroleerd op luizen, nu zijn er in groep 3 twee kinderen met neten en ze hebben broertjes en zusjes in de boven en onderbouw die nu (nog of alweer) luisvrij zijn. Verder nog 2 gezinnen die inmiddels weer luisvrij zijn en dus in de vakantie luizen hebben gehad en dit niet gemeld hebben aan school.
Wanneer weer controleren? Na een maand? En welke groepen? De bovenbouw lest boven en de onderbouw beneden. Lange gangen met jassen dicht op elkaar. Alleen de onderbouw (kleuters niet) hebben cape-jes.
bedankt voor het meedenken.
Claudia B
05-03-2010 om 16:31
Hier
Wordt dan standaard na een week weer gecontroleerd als er luizen/neten waren geconstateerd bij de controle.
Je ziet gauw genoeg of neten oud zijn of niet bij een volgende contole als er nog neten in zitten.
Of ze dan ook de groepen van zusjes en broertjes meenemen dat weet ik eigenlijk niet.Volgens mij wel voor de zekerheid.
Groetjes,
Claudia
Marie E
05-03-2010 om 16:37
Hier ook
worden na een week de kinderen en de broers/zussen gecontroleerd, net zolang tot er geen luizen/neten meer zijn. De betreffende klassen gebruiken luizenzakken voor de jassen tot iedereen weer luis/neet-vrij is.
Ik moet er wel bij zeggen dat het op onze school maar om een enkel geval per jaar gaat.
vlinder72
05-03-2010 om 16:49
Nou
wees maar vast voorbereid. Onze school is jarenlang luisvrij geweest maar sinds deze zomer is het drama. Tot groep 5 is er geen klas meer luisvrij. Steeds zijn er weer opnieuw kinderen met luizen. Ouders worden er helemaal gek van want sommige kinderen krijgen steeds weer luis. Gelukkig zijn onze kinderen nog wel luisvrij want ik moet echt niet denken aan de schoonmaakactie die daarop volgt. Zucht, zucht, zucht. Dinsdag werden wij gebeld door de moeder van een vriendje van onze zoon. Haar zoon had luizen. Gelijk de kinderen weer gecontroleerd maar gelukkig nog niets. Hier hebben bijna alle kinderen een luizenzak. Kinderen worden altijd de eerste week na de vakantie gecontroleerd. Hebben kinderen luizen dan wordt dat tegenwoordig aangekondigd. Niet met naam en toenaam natuurlijk maar wel zodat iedereen weet om welke groep het gaat zodat je je eigen kinderen goed kan controleren. De week daarop worden de klassen nogmaals gecontroleerd. En nu moet ik echt even krabben want alleen al als ik aan luizen denk, krijg ik al jeuk
.
Aïda
05-03-2010 om 22:27
Hier
van de week de hele school gecontroleerd.
in totaal 2 kinderen met luis, de betreffende groepen hebben een brief meegekregen dat er in de groep luis geconstateerd is, en of iedereen zijn/haar kind regelmatig wil controleren.
Ouders van het kind word persoonlijk op de hoogte gebracht.
Over twee weken worden deze 2 groepen weer geheel (dus alle kinderen) gecontroleerd.
Wij kiezen er bewust voor de gehele groep te controleren, zo weet niemand wie het in de klas heeft. Tenzij het kind het zelf verteld heeft. En het kan ook over gelopen zijn.
wij geven de ouders 2 weken de tijd, en dan zouden ze weer luisvrij moeten zijn. mits er goed behandeld word.
1 groep was erg blij, daar was al sinds voor de zomervakantie luis bij 1 bepaald kind, en nu is ze eindelijk sinds 3 weken luisvrij!! Dus die groep kreeg een brief mee waarin stond dat er geen luis meer was geconstateerd.
wiggie
05-03-2010 om 22:28
Hier
elke 1e maandag van de maand worden de kids gecontroleerd op school, en de 1e dag na de vakantie. ik geloof zo'n 10x per jaar. alle kinderen van school tegelijk.
verder hebben ze allemaal een luizenzak, door school beschikbaar gesteld en verplicht gebruiken.
tot nu toe heeft in wiggiedochters klas nog geen 1 kind luizen gehad, alleen de juf! en ze was gelukkig zo stoer om het te vertellen.
egberdien
06-03-2010 om 10:29
En hier
Na elke vakantie luizencontrole, als er luis wordt gevonden krijgt de klas luizencapes op grote plastic tassen. Na 1 of 2 weken is er dan weer controle. Klassen waat broertjes of zusjes van het "luizenkind" in zitten worden extra goed gecontroleerd.
Het ligt ook een beetje aan de luizenouder hoe vaak er nog extra gecontroleerd wordt. Het hoeft eigenlijk niet meer als er geen luizen meer zijn. Ik heb het nog wel eens extra gedaan bij eenkind dat herhaaldelijk luis heeft (dan de hele klas weer controleren). Als je luizen merkt bij je kind in de vakantie moet je dat ook melden op school.
Wij hebben zelf 1x luis gehad, en dochter (7) vond het niet erg, Ze heeft de luizen meegenomen in een potje om te laten zien! We hadden er maar heel weinig en waren er zo weer vanaf.
Puck
06-03-2010 om 11:40
Net als bij aïda
Op de school van onze kinderen wordt exact het protocol aangehouden zoals Aïda beschrijft.
69er
06-03-2010 om 19:13
Protocol
als bij Aïda. Ouders van betreffende kinderen wordt gevraagd om de rest van het gezin ook te kammen en bij verdere besmetting van broertjes/zusjes, dit door te geven en dan worden ook deze klassen direct gecontroleerd. We zijn ook zeer terughoudend om enkele kinderen uit de klas te halen.
Laat ik eerlijk zijn, van sommige kinderen weet je dat ze gevoelig zijn voor luis en deze worden heel goed gecontroleerd.
69er