Marjoleine64
23-04-2012 om 20:20
Luxeprobleem: keuze tussen technasium of gymnasium?
Jongste zoon heeft vorig jaar een heel bewuste keuze gemaakt voor technasium (wat oudere broer ook doet, 1 jaar hoger). Hij wilde absoluut niet naar het stedelijk gymnasium, met al die talen... De school bevalt uitstekend, en in zijn HAVO/VWO technasium brugklas is hij één van de besten met een 8 gemiddeld op zijn rapport. Alleen: het technasium (O&O) valt inhoudelijk wat tegen, en de proeflessen gymnasium (mythologie, latijn, grieks) waren erg leuk. Hij zegt nu dus dat hij graag (op deze scholengemeenschap) gymnasium wil gaan doen.
Ik denk zeker dat hij het aankan, maar ik denk dat het niets voor hem is. Hij vindt talen in het algemeen niet echt leuk, en moet daar echt wel voor leren. Veel meer dan voor de exacte vakken. De combinatie technasium+gymnasium is in de 2e en 3e klas roostertechnisch niet mogelijk, dan zouden ze veel te veel uren krijgen. Vanaf de 4e zou hij wel weer O&O kunnen kiezen, en dan bijvoorbeeld 1 klassieke taal houden, mits hij nu gymnasium kiest. Andersom uiteraard niet. Komende woensdag is er nog een ouderavond hierover, waar ik zeker heen ga. Wat voor specifieke vragen kan ik hier stellen, om een duidelijker beeld te krijgen? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt, Marjoleine

Temet
23-04-2012 om 21:12
Ken je geen gymnasiast?
Kan je zoon of zijn oudere broer niet ergens een loslopende gymnasiast opduikelen en die het hemd van het lijf vragen?
Ik geloof best dat die proefles leuk was, mijn eerste proeflesje Latijn was ook leuk en die mythologie is ook leuk, maar in onze tijd kwamen op enig moment de stamtijden (alias stamptijden) en dat is minder leuk. Als je dan niet van talen houdt (dat deed ik wel) lijkt het me lastiger vol te houden. Maar het onderwijs in Latijn is sinds mijn tijd enorm veranderd, dus hoe dat nu zit weet ik niet. Al vermoed ik dat ze die stamtijden nog steeds hebben, ik zou niet weten hoe je anders Latijn zou moeten leren.
Kortom: probeer iemand te vinden met recente ervaring. En dan niet een docent, als het even kan
Groeten,
Temet

skik
24-04-2012 om 07:55
Tijd
Op de info-avond zou ik vragen hoeveel tijd die talen kosten. Hoeveel extra lesuren, hoeveel huiswerk, of andere uren ingedikt worden om ruimte voor de klassieke talen te maken.
Mijn dochter was aanvankelijk heel enthousiast over het gymnasiumgedeelte. Mythologie vond ze heel boeiend, de talen zelf vond ze ook leuk en leerde ze makkelijk. In de brugklas had ze goede cijfers. In de tweede vond ze het al een stuk minder leuk, die talen is toch heel veel stampen, heel secuur werken, veel puzzelen. De klassieke vorming ging veel minder over die leuke goden en spannende verhalen en steeds meer over staatsvormen, de politieke ontwikkelingen in het oude Rome en Griekenland. Heel saai vond ze dat. Na de derde heeft ze Latijn en Grieks laten vallen.
Besef je dat Latijn en Grieks heel leuk en interessant kunnen zijn, maar dat je er op zich niet zoveel mee kan. Je sluit ook geen enkele vervolgopleiding uit als je het niet hebt gehad.
skik

margje van dijk
24-04-2012 om 12:09
Kan wel
Mijn oudste twee kinderen zijn ook echte beta's maar doen allebei gymnasium op een scholengemeenschap (derde klas en brugklas). Vooral mijn brugklasser heeft een talen-deuk. Hij staat een 7 gemiddeld (met gelukkig hoge cijfers op de exacte vakken) dus hij redt het wel. Maar juist hij (talendeuk) heeft een enorme passie voor oudheid en mythologie, dus hij vindt Klassieke Cultuur (zo heet het in de brugklas - de echte talen krijgen ze pas vanaf de tweede) nog steeds een van zijn leukste vakken. En hoewel hij moeite heeft met Engels en Frans (en Nederlands) denk ik serieus dat hij lol zal beleven aan Latijn. Dat gepuzzel is juist net wat voor hem, en ik denk dat het hem zal helpen ook de structuur in de andere talen meer te zien. Dus misschien ben ik te optimistisch, maar ik verwacht dat hij er juist voordeel van heeft.
Derdeklasser is veel beter in talen maar vindt er niet veel aan, maar ook hij is een fan van klassieke talen. Hij gaat Grieks kiezen (en geen Latijn). "Want dan heb je nóg meer grammatica". Ik geloof ook dat hij Grieks ziet als een blokkendoos met bouwstenen waar je constructies van kunt maken, en omgekeerd, constructies waar je de elementen uit kunt herleiden. En dat vindt hij nou juist erg leuk. "En je mag gewoon het woordenboek erbij hebben!".
Dus het zou maar zo kunnen dat jouw zoon het ook op die manier gaat zien.
Ik zou vragen hoeveel van de gymnasiumleerlingen ook 'echte beta's' zijn. Waarschijnlijk meer dan de helft. Het is niet zo dat gymnasiasten vooral mensen zijn die talen leuk vinden.
Margje

Annet
24-04-2012 om 20:10
Hier een echt betakind op een gym
Dochter zit nu in 3 Gym. Hoewel ze taal op zich interessant vindt, gaan de talen haar niet zo makkelijk af. De betavakken gaan zonder enige moeite.
Toch heeft ze ook lol in de klassieke talen. Ook terugkijkend zou ze gym hebben gekozen (zegt ze).
Als ik vraag welke vakken ze het leukst vindt van de talen, is dit de volgorde (van leuk naar minder leuk:
engels
grieks
frans
latijn
duits
nederlands
Deze volgorde is sterk beinvloed door haar huidige leraren en dat gaat elk schooljaar zo.
Volgend jaar laat ze Latijn en Frans(of Duits) vallen. Het jaar erna vervalt Duits (of Frans). Ze kiest voor een NT profiel en zal alleen eindexamen doen in Engels en Grieks.
Vanaf de vierde (en nog meer vanaf de vijfde) zijn de talen dus minimaal.
Op haar school geven ze in de 1e en 2e ook O&O en ook Technisch ontwerpen. Vanaf de vierde krijgt ze weer ANW (Algemene natuurwetenschappen) en Technisch ontwerpen.
Op een gym blijkt het NT profiel het meest voor te komen dus al dat talige valt wel mee in de vervolgjaren

Annet
24-04-2012 om 20:16
En over je vragen
Ik zou vragen hoe de profielen verdeeld zijn in de 4e en hoger (er zijn vier profielen). Welke verschillen zijn er tussen de verschillende richtingen zoals technasium, gym, vwo-klas of wat jullie ook hebben.
Het kan voor je zoon een voordeel zijn dat het gym leerlingen trekt die een bepaalde leergierigheid hebben. Meestal wordt de stof ook wat meer gecompact om ruimte te maken voor Latijn en Grieks.
Kijk dus ook naar de urentabellen per klas per jaar.
Het is niet erg om te moeten leren voor de talen. Je zoon zit al in de brugklas en weet hoeveel tijd de talen kosten. In de tweede komt daar nog wat tijd bij omdat er meer verwacht wordt van leerlingen.
Ik zou de wens van je zoon volgen maar wel afspreken dat hij er alles aan doet om het tweede jaar te volbrengen, een soort prestatieafspraak dus. Daarna kan hij altijd nog een andere keus maken.

Rosase
24-04-2012 om 23:24
Hier omgekeerde keuze
Oudste gaat voor technasium. Latijn, grieks en mythologie leken hem niks en nu na een jaartje proberen weet hij het zeker. Ik vind het prima, hij heeft het geprobeerd en nu weet hij het. Het Technasium vindt ie daarentegen geweldig.
Welke vragen je zou kunnen stellen weet ik zo niet. Wij hebben het erop aanlaten komen. En dat zou ik jou ook adviseren. Als hij tijdens zijn 1e jaar de gymnasiumvakken leuk vindt is de kans best groot dat hij dat blijft doen. En andersom ook. Daar kun je vooraf niet op inspelen. En bovendien vind ik het juist mooi dat ze gaandeweg hun keuze kunnen maken.

Marjoleine64
25-04-2012 om 10:12
Bedankt allemaal
voor jullie reacties.
Ja, we kennen wel gymnasiasten, maar niet op deze scholengemeenschap (alleen op het stedelijk). Die meisjes (ik ken geen jongens daar) zijn echte talenkinderen, waarvan één ons vorig jaar als 3e-klasser heeft rondgeleid op de open dag daar. Ze was niet onverdeeld positief (wel over de school), zeker latijn vond ze niet leuk meer.
Ik heb zelf vroeger ook gymnasium (beta) gedaan, eerst vanaf de 2e op een scholengemeenschap en later na een verhuizing de 5e en 6e op een (toen nog) klein gymnasium in Apeldoorn. Als technasium toen al bestaan had dan had ik daar zeker voor gekozen...
Het puzzel-aspect is zeker een goed argument vóór, en dat zal voor onze jongste een plus zijn, hij houdt van wiskunde en van puzzelen. En het is absoluut waar dat kennis van klassieke talen helpt om meer structuur te zien in andere talen (maar dat brengen wij ze thuis ook wel bij).
Er zijn meer klasgenoten uit zijn technasium brugklas die nu overwegen om toch naar gymnasium over te stappen, dus dat zullen ook wel beta's zijn. En ook zijn beste vriend uit de atheneum brugklas gaat gymnasium doen.
Voor zover ik weet heeft gymnasium in de 2e evenveel uren als technasium, mogelijk 1 extra (lastige lessentabellen hier die meerdere keren per jaar wisselen, omdat ze lessen van 70 minuten hebben). Maar waar technasium 3 uur O&O heeft, heeft gymnasium 4 uur klassieke talen, dus er moet nog ergens extra ingedikt worden. Daar zal ik zeker naar vragen vanavond.
Nogmaals bedankt,
Marjoleine

Elisa Gemani
25-04-2012 om 14:13
Gymnasium
Zoon, 1 Gym, is geen talenkind; hij is vooral van de cijfers. Toch is hij er dit jaar achtergekomen dat hij Latijn erg leuk en interessant vindt. Het is een abstracte, logische taal met duidelijke regels. In het begin had hij er wel moeite mee maar hij snapt nu de logica en hij vindt hij het zelfs leuk om declinaties te leren en woordjes. Wat hij het interessantste vindt is het herleiden van woorden uit de overige talen die hij krijgt (Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans). Kennis van het Latijn helpt zeker bij het leren van andere talen. De cultuur en mythologie vond hij altijd al interessant (Romeinse geschiedenis is gewoonweg een en al sex, moord en vechten.
Ze hebben nu ook wat Grieks gehad en dat vindt hij zo mogelijk nog leuker. Lekker puzzelen.
Hij wil dus beslist allebei de klassieke talen doen. Wat ik als rasechte Gymnasiast natuurlijk geweldig vind. Het geeft toch een waardevolle basis en algemene ontwikkeling.
Overigens doet hij daarnaast Natuurtalent Profiel; een soort O&O/Technasium-achtig. Vindt hij best leuk maar valt toch een beetje tegen qua inhoud en praktijk. Liever kijkt hij naar Discovery Channel en National Geographic...
Succes met de keuze!

Marjoleine64
26-04-2012 om 19:45
We zijn overtuigd...
hij mag zelf kiezen, en misschien is gymnasium wel een hele goede keuze voor hem. Ook op school werd het 'analytische' aspect uitgelegd, en hoewel ik dat zelf vroeger nooit zo ervaren heb zie ik wel (achteraf) dat dat erin zit. Ligt aan de docenten of ze dat er ook uit weten te halen, maar bij deze 2 denk ik wel. Groot voordeel is ook dat de gymnasiumklas heel klein is, tenzij er dit jaar plotseling heel veel zijn... dit jaar maar 9 LL in de 2e. Ze zitten dan voor de andere vakken bij een atheneumklas (totaal maximaal 30), en hebben van een aantal vakken een half uur (oftewel een half jaar lang 1 uur van 70 minuten) minder. Netto hebben ze anderhalf uur méér, net als het technasium, alleen zit de compensatie in andere vakken (frans/engels/muziek/tekenen bij gymnasium, en wiskunde/natuurkunde/nederlands bij technasium).
Nogmaals bedankt voor jullie tips,
Marjoleine