Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dorle

dorle

23-03-2012 om 08:12

Lvs mirjam?

Onlangs meldde de basisschool dat bij de analyse van het leerlingvolgsysteem zal meer gekeken worden naar de vaardigheidscores ipv niveau E t/m A. Er gaat meer naar de vaardigheidscores aan de bovenkant van de groep gekeken worden en de lesstof wordt hierop aangepast. Dit wordt gedaan om om de gemiddelde scores op te trekken.
Heeft dit al te maken met de veranderingen die komen zoals het alternatief leerlingenrapport zoals je eerder noemde?
Of is dit weer iets anders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

23-03-2012 om 08:58

Vaardigheidscores?

Wat zijn vaardigheidscores? Niveau E t/m A snap ik, maar ik weet niet wat ik me voor moet stellen bij vaardigheidscores.

Vaardigheidsscores

Wat ik er van begrepen heb is dat de cito-scores niet meer als A t/m E genoteerd gaan worden maar als M3, E3 enzo, net zoiets als de nieuwe indeling van AVI. Er wordt dan niet meer primair gekeken hoe een kind het doet ten opzichte van klasgenoten maar ten opzichte van zichzelf. Als een kind bijvoorbeeld in groep 4 een midden groep 3 score heeft, wordt m.b.v. het ontwikkelingsperspectief vastgesteld of het ten opzichte van zichzelf vooruit gaat.

skik

Oh, ik was nog niet klaar

Als dat kind een half jaar later E3 scoort, verloopt de ontwikkeling wel in een normaal tempo, maar ligt het nog wel achter op de klas. Haalt het een half jaar later een M4 score, dan is de achterstand deels ingelopen, haalt het weer een E3 score dan is de achterstand vergroot. Hetzelfde kan je doen met kinderen die voorlopen.

skik

A niet meer de hoogste score

De school doelt op de referentieniveaus. In staccato maar met veel links vind je meer informatie hier http://referentieniveaus.nl/
De eindopbrengst van het bo wordt vanaf volgend jaar gemeten met een toets die de resultaten M (minimumniveau=onder niveau) 1F (fundamenteel niveau), 1S (streefniveau), 1E (expertniveau) noemt.
Op termijn zullen die termen ook verplicht gebruikt moeten worden voor de tussentijdse toetsen in het bo, maar zover is het nog niet. Scholen mogen dat nog even zelf weten.
Heeft je school uitgelegd hoe ze die scores gaan uitdrukken?
De uitwerking van de kerndoelen in referentieniveaus gaat inderdaad gepaard met de verplichting om kinderen die hoger scoren ook een hoger aanbod te geven. Nu moet je je daar niet al te wild over maken. De A score (percentielscore 25% van de beste leerlingen) is binnen die referentieniveaus verdeeld over 1S en 1E. De hoogste score slaat op nog maar 10% van de lln (maar is wel absoluut. Beter onderwijs kan dat percentage doen stijgen).
Er is dus iets meer differentiatie in de hoogste scores, maar weer minder in de scores daar onder: 1S hoort bij ca 50% van de lln, 1F bij 75%.
Dat betekent inderdaad dat de druk op presteren een beetje verschuift. De C score (werd vroeger nog wel eens als onvoldoende of onder gemiddeld getypeerd) wordt een voldoende (in lijn met het verplichte eindniveau). Daar verdwijnt druk om de scores omhoog te brengen.
De D en E score zijn niet meer opgedeeld, voor de hele bubs leerlingen blijft de druk om ze zoveel mogelijk te leren en het liefst naar een F score te brengen (zo min mogelijk M leerlingen). Voor de A scores wordt het interessant om zoveel mogelijk van die leerlingen te brengen naar 1E. Dat is een iets hoger plan dan tevreden zijn met die A die nu nog voor het volle percentiel 25% als hoogste score geldt.
Er zijn al flink wat scholen die hier met de term A+ werken.
Groet,
Miriam Lavell

dorle

dorle

23-03-2012 om 11:04

Mirjam

"Heeft je school uitgelegd hoe ze die scores gaan uitdrukken?"
Nee, de was de enige informatie.

Wat ik me ook afvraag is in hoeverre je dan beter de score van een versneld kind kunt begrijpen. Nu lijkt een C of een B score van een versneld kind, minder goed dan het in werkelijkheid is. En ook bv een A, misschien is dat eigenlijk wel een A+. Wordt in dit systeem een kind vergeleken met zijn leeftijdsgenoten ipv zijn groepsgenoten?
Ik vind het een heel moeilijke materie.

Vergeleken met lesmaanden

De prestatie wordt naast het aantal lesmaanden gelegd. Dus je kan inderdaad zien of een kind een A haalt met rekenen in groep 5, na 30 maanden rekenonderwijs. Of jou versnelde kind een A met rekenen na misschien 20 maanden rekenonderwijs, omdat het groep 4 heeft overgeslagen.
Maar dat is allemaal niet nieuw hoor, dat wordt al jaren zo bijgehouden.

dorle

dorle

23-03-2012 om 12:12

Wil40

Maar die lesmaanden beginnen toch pas te rekenen vanaf groep 3? En wat als een kind eerder met groep 3 is begonnen? Dan zie je nog geen verschil. Of zoals de mijne groep 2 en 3 in een jaar gedaan, hoe reken je dat dan uit?

Misschien wordt het wel bijgehouden, maar heb er nog nooit iets van gezien.

Vanaf groep 1

"Maar die lesmaanden beginnen toch pas te rekenen vanaf groep 3? "
Nee. In de nieuwe registratie wordt er geteld vanaf groep 1 en wordt er vergeleken met leerlingen van vergelijkbare leeftijd. Dat is niet precies voorgeschreven, maar de voorbeelden die er zijn tellen met geboortemaand. Ik denk dat veel af zal hangen van hoe de uiteindelijke verplichte eindtoets eruit ziet, die ook een score in relatie tot geboortemaand zal geven.
"Of zoals de mijne groep 2 en 3 in een jaar gedaan, hoe reken je dat dan uit? "
Een schooljaar is 10 maanden. Jouw kind heeft eind groep 3, 20 maanden (of zelfs minder) onderwijs gehad.
Groet,
Miriam Lavell

dorle

dorle

23-03-2012 om 13:47

Mirjam

"Ik denk dat veel af zal hangen van hoe de uiteindelijke verplichte eindtoets eruit ziet, die ook een score in relatie tot geboortemaand zal geven."
Wanneer is dat bekend? Weet je dat?

De juf had het bij het tien minuten gesprek ook over A+ scores, maar gaf aan dat die niet of weinig gegeven worden op het rapport (worden wel gebruikt voor de bepaling van het rapportcijfer).
Hoe ze dat bedoelt is me niet duidelijk, ik was niet bij het gesprek aanwezig.

Volgend jaar

In 2013 komt de eerste verplichte toets. Dan zal voor iedereen zichtbaar worden hoe de uitslagen genoteerd worden. Scholen zullen uiteindelijk beoordelingen aan die notering aanpassen.
"De juf had het bij het tien minuten gesprek ook over A+ scores, maar gaf aan dat die niet of weinig gegeven worden op het rapport (worden wel gebruikt voor de bepaling van het rapportcijfer). "
Daar is niks van te zeggen. Elke school mag dat anders doen. Kennelijk rommelt die school wat, is het rapport geen verslag van feiten maar een soort nivellering. Komt wel vaker voor.
Als je niet duidelijk is hoe en wat, dan kun je inzage in het dossier van je kind vragen.
Groet,
Miriam Lavell

Jip

Jip

23-03-2012 om 16:37

Vaardigheidsscores

hebben niks met referentieniveaus te maken, maar bestaan al veel langer. Ze zijn een uitvinding van Cito om scores op verschillende toetsen uit dezelfde reeks (rekenen M3, E3, M4 etc) met elkaar te kunnen vergelijken. Een score op een toets zet je om in een vaardigheidsscore en die vaardigheidsscores kun je in een grafiek zetten. Je kunt dus zien of je kind voldoende gestegen is. Het is inderdaad een opdracht van de inspectie om niet meer alleen te kijken naar A t/m E, maar ook of dit kind binnen die A wel genoeg is gestegen en niet aan het afzakken is naar een B.
Hoeveel een kind moet stijgen scheelt per toets en per afnamemoment, dus die scores op zich zeggen heel weinig.

Verband

"Ze zijn een uitvinding van Cito om scores op verschillende toetsen uit dezelfde reeks (rekenen M3, E3, M4 etc) met elkaar te kunnen vergelijken."
Ja. En dat allemaal vooruitlopend op de invoering van de referentieniveaus waar het einddoel vast komt te staan.
Dat vaste einddoel was al een paar jaar verplicht in het speciaal onderwijs: het ontwikkeligsperspectief. Nu moet dat ook in het RO zo gaan werken, met dat verschil dat het eindniveau niet door de leerkracht/school gesteld wordt, maar in de kerndoelen is opgenomen (de referentieniveaus).
Blijft dat ook in het RO verwacht wordt dat leerlingen vorderingen maken ten opzichte van zichzelf. De leercurve inderdaad.
Groet,
Miriam Lavell

Jip

Jip

23-03-2012 om 17:36

Tuurlijk

Is zo'n goede tent dat cito, die zagen 25 jaar geleden de referentiescores al aankomen!

Het is natuurlijk anders

Nee Jip, na 25 jaar geheim gebruik, wordt het nu eindelijk openbaar. Zo zit het natuurlijk.
Dan heb jij gelijk en ik niet. Gefeliciteerd.
Groet,
Miriam Lavell

25%

'Er is dus iets meer differentiatie in de hoogste scores, maar weer minder in de scores daar onder: 1S hoort bij ca 50% van de lln, 1F bij 75%.' Betekent dat ook dat je nu al kunt voorspellen dat 25% van de leerlingen 1F niet zullen halen (en dus eigenlijk niet interessant zijn voor scholen)?

Tsjor

Niet helemaal

Die getallen komen uit de normering (wat is het effect volgens de huidige staat van het onderwijs). Maar omdat de referentieniveaus absoluut worden toegepast, is het de bedoeling dat van die 25%, méér leerlingen met extra instructie wél 1F zullen halen.
Zoals het nu al de bedoeling is (in het vo is het al ingevoerd) dat leerlingen eind vmbo 2F zullen halen (dat is 1F + werkwoordsvormen).
In die 25% die 1F niet haalt, zit 15% die het minimumniveau niet haalt. Je moet er wel rekening mee houden dat het over _alle_ leerlingen gaat. Dus ook over zwakbegaafden, zeer moeilijk lerende kinderen.
In die doelgroep is het de bedoeling dat meer kinderen 1F halen, maar ook dat meer kinderen het minimumniveau halen.
Als het onderwijs verbeterd wordt, dan zal het percentage < 1F afnemen.
Ondertussen heb je natuurlijk gelijk dat scholen niet happig zijn op die populatie. Dat is eigenlijk de kern van het door schoolbesturen gesteunde protest tegen passend onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.