Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

LWOO advies

Beste ouders,

Wij zitten vol vragen met betrekking tot het voorlopig schooladvies van onze dochter ( 11 jaar, groep 7) We hebben afgelopen maart een soort voorgesprek gehad waaruit bleek dat de school vmbo kader met LWOO of vmbo t met LWOO in gedachten heeft. Dit met name omdat ze grote moeite heeft met rekenen: ze heeft ondanks het feit dat ze al twee jaar RT heeft de laatste drie jaar een E score voor inzichtelijk rekenen gehaald. Eind groep 5 hebben wij een WISC II onderzoek laten afnemen en daaruit bleek dat ze een gemiddeld IQ heeft ( 100 ) De andere scores zijn zo'n beetje wat je op basis van haar intelligentie kunt verwachten: een C voor begrijpend lezen en spelling en een A voor technisch lezen.

Wat ik tot nu toe op het internet gelezen heb is dat voor een LWOO advies een kind een achterstand moet hebben van 1,5-3 jaar op twee gebieden, waarvan minstens een begrijpend lezen of rekenen. Heeft ze dus niet. Of ze zou een IQ moeten hebben van minder dan 90. Wij denken dat ze dat niet heeft, maar de school zegt dat haar WISC II onderzoek net iets te oud is en sowieso een momentopname. Zij willen dus een capaciteitentoets afnemen

Mochten deze capaciteitentoets de lage scores niet verklaren dan willen ze een sociaal emotioneel onderzoek doen. Wat ik daarvan begrijp is dat dat een vragenlijst is, in te vullen door de leerling zelf en door de leerkracht.

Wat wij niet zo goed begrijpen is hoe dat zit met zo'n aanvraag voor LWOO: kennelijk zijn die criteria die daarvoor gesteld worden niet zo hard, dat ze denken dat een aanvraag voor haar succesvol zou kunnen zijn ? Is het dus meer de basisschool die in zo'n geval concludeert dat een kind baat zou hebben bij LWOO en het samenwerkingsverband wat daarin meegaat ?

Wij hebben op zich niet een groot bezwaar tegen extra ondersteuning/kleine klassen voor onze dochter ( anders zouden we haar niet al twee jaar naar RT sturen) maar we hebben wel een beetje huiverig voor het soort klas waar zij dan in terecht zou komen: als dit allemaal kinderen zijn met nog grotere leerachterstanden dan onze dochter dan weet ik niet of zij daar echt op haar beste kunnen gaat functioneren.

Maar mocht zij geen LWOO indicatie krijgen dan twijfelen we weer of ze het tempo op een gewone VMBO wel kan bijbenen. En we zijn bang dat de basisschool dat uit voorzichtig heid haar nog een lager advies gaat geven.

Om het nog ingewikkelder te maken heeft onze basisschool aangegeven dat wij toestemming zouden moeten geven voor een capaciteitenonderzoek en een SEM. Als wij daar geen toestemming voor geven dan zouden er nog maar heel weinig middelbare scholen zijn die haar zouden willen aannemen. Dat voelt eerlijk gezegd heel onprettig...wij hebben dus het gevoel min of meer gedwongen te worden mee te werken.

Eerlijk gezegd hebben we ook nog geen idee hoe dat traject naar een VMBO school met LWOO gaat, behalve dat dat niet via de centrale loting en plaatsing gaat. Ik neem aan dat de intern begeleider van onze school ons daar meer over kan vertellen maar wij willen niet uitsluitend op haar informatie en het internet afgaan.

Heeft iemand hier ervaring mee, kinderen in een vergelijkbare situatie gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan ? Alle ervaringen/feedback zijn ontzettend welkom

Alexandra

Pien

Pien

24-06-2020 om 10:56

Hier

Ik sta voor groep 8. In ons samenwerkingsverband wordt alleen LWOO toegekend als er inderdaad een achterstand van minstens 1.5 jaar is op twee gebieden, waarvan minstens één inzichtelijk vak, dat is rekenen óf begrijpend lezen. Hier wordt heel streng aan vastgehouden. Maar ons VO-gebied ligt op de grens van twee samenwerkingsverbanden. Kinderen die in plaats X naar het VO gaan en waarvoor ik géén LWOO aanvraag heb gedaan, worden vaak alsnog opgeroepen voor een drempelonderzoek. Er is binnen dat swv veel meer ruimte voor LWOO en vaak krijgen ze dat dan alsnog.

Wel is het zo dat er in mijn regio alleen LWOO op vmbo-basis, en op één school ook op kader, wordt gegeven. Op vmbo-t heb ik het hier nog nooit gezien.

Ik denk dat het wijs is als je zsm met de IB'er gaat praten, zodat ze jullie kan uitleggen hoe de regelgeving binnen jullie swv is.
Ik zou ook vragen waaróm ze precies LWOO willen aanvragen, ik vermoed dat daar meer achter zit dan alleen de achterstand bij rekenen.

Je schrijft: ik vraag me af of ze het tempo op een gewoon vmbo wel zal kunnen bijbenen. Bedoel je op het gebied van rekenen? Of in het algemeen?

Succes.

anoniem

anoniem

24-06-2020 om 18:14

Houd het testen in eigen beheer

Hoi,
Heb hier weinig ervaring mee, wel op andere gebieden waarop het niet echt duidelijk was wat we met school nu aanmoesten.

Wij hebben altijd het testen in eigen beheer gedaan. Hiermee kun je zelf gericht de onderzoeksvraag aan de tester voorleggen en daarbij om twee rapporten vragen : eentje met alle informatie voor jezelf en eentje met de noodzakelijke informatie die je met school wil delen en zo ook meer invloed hebt op wat in haar onderwijsdossier komt.

Is er ook ooit een dyscalculie onderzoek uitgevoerd?

Christalin

Christalin

24-06-2020 om 19:16

Lwoo

Zoon heeft ook vmbo k met lwoo gedaan. Ik was daar toen ook wat verbaasd over maar na gesprek met vmbo school zag ik dat ik er anders tegenaan keek dan echt was. Alle vmbo basis en kader klassen profiteerden hier van de lwoo regeling en dat hield in: klassen van 15 kinderen, leraren wisselend van lokaal ipv leerlingen, voor zover mogelijk en op papier wat extra ondersteuning die er IRL nooit geweest is en ook niet nodig was.

Op Vmbo T was Lwoo ook mogelijk maar niet standaard. Grote vmbo school in Noord Brabant.

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2020 om 17:43

LWOO verschillend per school

Met LWOO is op zich niets mis. In de tijd dat mijn zoon VMBO met LWOO deed vulde elke school LWOO anders in (meer dan 10 jaar terug). Volgens mij is dat nog steeds zo. Sommige scholen gebruiken het geld om de basisklassen kleiner te maken, anderen hebben 1 niveau brugklas (basis/kader), waardoor alle brugklassers van het LWOO-geld profiteren. In de tweede klas wordt dan het LWOO geld alleen aan de basisklassen besteed. Nog andere varianten zijn er ook.
Wat je moet voorkomen is dat je zoon omdat hij een LWOO-indicatie heeft op basis-niveau wordt geplaatst. Ook op een VMBO-school die zijn leerlingen kansen geeft om op te stromen, kan hij dan onnodig op dat niveau blijven hangen: puberteit, aanpassen aan het niveau van de klas.
Ik zou zoals Pien zegt met de IB-er gaan praten over het waarom van het LWOO-advies. En ik zou me alvast verdiepen in de VMBO-scholen in de buurt. Hoe gaan ze om met LWOO?
Wat betreft dat capaciteitenonderzoek en SEM (ken ik niet, maar is dat een sociaal-emotioneel iets?) vind ik de uitspraak: anders komt hij op geen school, best wel raar. Het advies van de school zorgt er immers voor of hij op een bepaald niveau geplaatst kan worden. Hier de ervaring met het tegenovergestelde, omdat jongste een LWOO-indicatie had, kwam hij niet in aanmerking voor vmbo in de aangrenzende regio, die namen indertijd alleen LWOO-ers aan uit de eigen regio. Wij woonden op de grens, dus daardoor viel er gelijk het nodige af.
Zit je zoon soms op een school waar uitstroom naar beroepsgericht VMBO een uitzondering is? Dan is hij misschien constant overvraagt en dat te samen met zijn rekenproblemen kan hem dat erg onzeker gemaakt hebben. Ik heb jongste zien opbloeien op het VMBO. Aan zijn VMBO-tijd denkt hij terug als aan een wereldtijd.

MoederVan3

MoederVan3

25-06-2020 om 17:44

Dochter i.p.v. zoon

Je hebt een dochter, geen zoon. Voor het verhaal maakt het verder niets uit.

Bo

Bo

25-06-2020 om 22:26

Tricky

Mijn zoon kreeg ook lwoo advies en moest daarvoor op de beoogde school een drempelonderzoek doen. Dat kun je niet in eigen beheer houden. Die test heeft hij flink verpest (ongeschikte locatie ook, veel te veel afleiding) en opeens moest hij naar de praktijkschool. Met een gemeten IQ van 106 wat net een half jaar te oud was. Onzin natuurlijk maar we hebben moeten véchten voor iig vmbo basis. Uiteindelijk mocht hij naar de beoogde school maar moesten we ook de toelatingsprocedure voor pro inzetten zodat hij daar snel naar toe kon. Daar heb ik voor gepast. Bij elke onvoldoende zou het dan 'zie je wel' worden. Op twee andere scholen namen ze hem gewoon aan zonder drempelonderzoek met de gegevens vd basisschool. Mijn advies:pas op als je denkt dat je dochter zo'n test kan verpesten. Soms doet het vo aan cherrypicking. Nou mijn kers kregen ze niet...gunde ik ze niet. Onze basisschool stond vierkant achter ons, ik vraag me af of dat bij jouw dochter ook zo is met 1,5 jaar op 2 gebieden. Alleen rekenen op E kun je ook gewoon met kader heen met de C op begrijpend lezen. Bedenk dat rekenen geen wiskunde is.

@nnemoon

@nnemoon

26-06-2020 om 14:20

Mijn ervaring

Hier ook een zoon met lwoo advies in verband met rekenen. De school had een bepaalde VMBO school geadviseerd omdat daar de zorg goed was. Gelukkig was deze school ook de keuze van zoon. Nadat de klasse indeling op het VO bekend was kwam er een brief voor deelname aan een drempelonderzoek voor de hele klas. Met het verhaal van Bo en nog andere in mijn achterhoofd heb ik school gevraagd of het consequenties had. De school zei van niet maar wilde van ieder kind precies weten waar de hiaten zaten. Dus informeer goed wat de bedoeling is.

Het verhaal van MoederVan3 klopt dat iedere school lwoo invult op zijn eigen manier. Bijvoorbeeld door kleinere klassen, bijlessen, huiswerkbegeleiding enz. Informeer dus hoe het geregeld is op de school van jullie keuze.

Ik ben het ook met Bo eens dat rekenen geen wiskunde is. Zoon heeft nog steeds moeite met rekenen, maar dat telt gelukkig niet mee op zijn rapport. Met wiskunde heeft hij geen problemen.

Ik lees ook dat je denkt dat het niveau met lwoo lager is dan een "gewone" VMBO klas. Dat is niet zo hoor. En stel dat je dochter op kan/mag stromen, ook dat is bij iedere school anders dan kan dit gewoon hoor.

Alexandra

Alexandra

27-06-2020 om 21:21 Topicstarter

reactie

Hoi,

Dank voor jullie feedback! Wij hebben inmiddels eergisteren het voorlopig adviesgesprek gehad en daaruit kwam VMBO kader advies uit. Zonder LWOO welteverstaan. Dit omdat de IB-er van onze school niet goed naar de resultaten voor begrijpend lezen van onze dochter had gekeken (??!). Wel choquerend dat dat kan. Maar ook een les voor ons: de volgende keer gelijk op iemand afstappen als we denken dat iets niet klopt, en er niet wekenlang over stressen....Op zich had ik niet zoveel tegen LWOO gehad, maar dit klopte gewoon voor ons gevoel niet en dat bleek dus ook zo te zijn.
Ik vind het wel bemoedigend te horen dat jullie goede ervaringen hebben met het VMBO. En inderdaad, rekenen is geen wiskunde. Nu op zoek naar een goede VMBO school

Groet,

Alexandra

ps: bij ons in de regio( Amsterdam) zijn er veel scholen met LWOO op vmbo-t niveau en zelfs-bij uitzondering-havo niveau

@Emma

@Emma

28-06-2020 om 11:57

Alexandra

Haha, nou gelukkig had de ib'er niet goed gelezen. Dat kan allemaal. De ib'er van de school van mijn dochter heb ik destijds moeten uitleggen dat de RVC de LWOO-indicatie geeft en niet zij of de GGD, dat je kind niet verplicht is mee te doen aan een in groepsverband af te nemen intelligentietest, dat eea wel afhangt van onze schoolkeuze. Het is een enorm ingewikkeld verhaal geworden hier en ik word er nu, 7 jaar later, nog boos om. Uiteindelijk heeft ze én het lwoo-onderzoek én de citotoets gedaan. De school van onze keuze was er één met lwoo. Daar is ze aangenomen op basis van het schooldavies en het lwoo-onderzoek. Ze hoefde niet meer mee te doen aan het drempelonderzoek van de school (vmbot).
Er waren kleine klassen (max 20) en een erg goeie rt'er voor rekenen. Daar heeft ze verschrikkelijk veel van geleerd. Veel andere leraren waren echt uit het jaar 0. Daar ging het lwoo-geld in ieder geval niet heen, de kleine klassen ten spijt. Ze heeft het daar niet gered en is in jaar 3 naar kader gegaan.
Nu heeft ze net met glans haar mbo4-diploma binnen, tegelijk met klasgenoten die jaren hebben gestrubbeld en gedoubleerd en ook naar het hbo gaan. Dus ja, waar heb je het over, een ib'er die niet goed kan lezen of iets over net hoofd ziet

@Emma

@Emma

28-06-2020 om 12:01

Alexandra

Hier ook Amsterdam trouwens, keuze genoeg gelukkig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.