Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sofie-Anne

Sofie-Anne

30-04-2012 om 22:52

Mag een school kind weigeren 3e leerjaar

Mijn zoon zit in de tweede van een middelbare school. Het is een goede school met veel begeleiding, er zijn ook speciale klassen voor ass kinderen. mijn zoon is niet autistisch, en hij volgt basis/kader , in lwoo vorm. Dus kleinere klassen en klasgenoten met diverse hulpvragen, veel kinderen met adhd en sociaal emotionele problematiek, en rugzakjes enz. mijn zoon heeft alleen wat concentratieproblemen en is wat impulsief. Het is een onrustige klas, met veel zij instromers, diverse problematiek, en achtergronden, veel agressie, pleegkinderen, mishandeling,drankproblemen.. verzin het maar en het komt voor. heel veel 'time-outs' zijn dagelijkse kost in deze klas. Mijn zoon heeft als een van de weinigen nog nooit een time-out gehad en komt uit een 'gewoon nest'.niks ten nadele, maar om de situatie te schetsen .
tevens is in de 1e van deze school ontdekt dat hij dyslectisch is. Dat verklaarde de slechte scores op gebied van spelling enz. Met de reken/toelatingstest op de middelbare school bleek hij overigens verrassend genoeg, de hoogste score allertijden te halen. Hij is in dit 2e jaar getest op diverse zaken, en daar is een basis advies uitgekomen (twijfel kader). op de sociaalwenselijkheidtest scoort hij ook prima. Beroepskeuzetest wijst administratie uit. Het is gebruikelijk voor het grootste deel van de leerlingen dat ze het derde jaar naar een andere middelbare school gaan. Deze school heeft namelijk geen basis/ kaderniveau's. Wel havo niveau..
We hebben hem aangemeld op een school die basis in het pakket heeft, en lwoo.
In de schoolgids van die school wordt wel aangegeven dat ze kinderen met lwoo willen hebben, maar NIET met ernstige gedragsproblemen.
We werden door de huidige school geinformeerd vorige week, dat hij niet welkom is. De reden, hij is te speels..
Ik heb de gewenste school bij het aanmelden een zo compleet mogeljk plaatje willen geven, en ik hou van eerlijkheid en openheid. Ik heb dus alles wat ik over mijn zoon heb aan info aan ze gegeven, inclusief rapportverslagen van van leraren van deze school, en een dyslexieverklaring. De papieren zijn in ontvangst genomen, en mijn zoon was daarbij. Dit was een zeer korte ontmoeting, het was eigenlijk de aanmeldingmiddag van de groep8ers. Verder hebben ze mijn zoon nooit gesproken en ons, de ouders, dus ook niet. Het voelt daarom erg oneerlijk en vooringenomen om een kind zo te weigeren. nog iets:
8 jaar geleden is mijn zoon getest bij een ggz, op advies van het cb , nav standaard groep 2 onderzoek. Toen hebben ze na 3 bezoekjes de diagnose hechtingsstoornis gesteld. Die diagnose ( toen was hij dus 6) heb ik ook bij de aanmelding gegeven. En die diagnose wordt er ook genoemd als reden om hem niet aan te nemen. De huidige mentor gaat nu een nieuwe motivatie/adviesbrief schrijven, met de volgende strekking; zoon vertoont soms wat speels gedrag, maar dit is omdat hij heeft moeten 'overleven' in deze klas. En dat is juist een compliment voor zoon.
Ik heb er niet veel vertrouwen in, maar ik hoop dat ze hem nu dan toch willen aannemen. Het gaat trouwens om de basisrichting die hij makkelijk zou kunnen doen, volgens huidige juf.
Mochten ze hem echt weigeren, mogen ze dit wel ? En welke stappen zouden wij kunnen ondernemen ?
als we hem in groep 8 op deze school hadden aangemeld, hadden ze hem wel aangenomen, hij had een citotest van 525 trouwens. Maar wel met lwoo advies, wat wij ook prima vonden voor hem.
Kan een school een kind weigeren ? Weet iemand hier meer over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sofie-Anne

Sofie-Anne

30-04-2012 om 22:55

Geen rugzakje

Oja, mijn zoon. Zat op een gewone basisschool en heeft gen rugzakje of zoiets dergelijks. Ook geen adhd of zo.

Sofie-Anne

Sofie-Anne

30-04-2012 om 22:55

Geen rugzakje

Oja, mijn zoon. Zat op een gewone basisschool en heeft gen rugzakje of zoiets dergelijks. Ook geen adhd of zo.

Sofie-Anne

Sofie-Anne

30-04-2012 om 23:07

Oja

Sorry,nog wat, deze school zit op 10 minuten fietsen, anders moet hij 45 minuten fietsen. En deze school was zowiezo eerste keus. De gewenste school begint nu pas aan een 3e jaar oevrigens, ze bestaan pas 2 jaar.

Sollicitatieprocedure

Je aanmelden op een school is als een sollicitatieprocedure. Ja, kind kan geweigerd worden. Nee, het is niet slim om 'alles eerlijk' te vertellen. Met het overgrote deel heeft de school niks te maken. Dat wat de school te horen krijgt, zal betrokken worden in de toelatingsafweging.
Scholen kunnen kinderen weigeren en dat gebeurt zo vaak dat er elk jaar weer duizenden leerlingen zonder onderwijs thuis zitten. Als de jouwe nog ergens anders terecht kan, heb je mazzel.
Het ligt nu aan jou om te bezien hoe ver je wilt gaan met deze school om toch nog tot toelating te komen.
Daar is een beetje kans op. De weigeringsgrond 'hij is te speels' is namelijk een vreemde.
Feitelijk zegt de school dat je kind niet geschikt is om zijn huidige school te verlaten. Maar die school zegt dat hij daarvoor wel geschikt is. Jij kunt niks anders dan het advies van de school opvolgen.
Je kunt nu twee dingen doen: De formele weg is bezwaar aantekenen. Dat doe je in eerste instantie gewoon bij het schoolbestuur. Die weg heeft de meeste kans van slagen, al is het mogelijk dat je er voor naar de rechter moet (beroep).
Je kunt ook de informele weg bewandelen. Bespreek de weigering met je huidige school en vraag of zij contact opnemen met die school over de weigeringsgrond.
Die weg kan succes hebben, maar de scholen houden elkaar graag te vriend. Dus als die vo school op het standpunt blijft, dan zal de huidige school niet tot het gaatje gaan.
Groet,
Miriam Lavell

Sofie-Anne

Sofie-Anne

01-05-2012 om 14:10

Dank

Dankjewel M Lavell, bedankt voor de informatie. Wat een triestigheid als er zoveel kinderen met dat probleem zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.