Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
maantje

maantje

04-03-2015 om 22:21

mag school mijn dochter voor de 2de keer schorsen ivm hoofdluis

Oke mijn dochter had hoofdluis...ze hadden me gewaarschuwd...dus ik kammen, haarwassen,kortknippen...dan was ze weer even vrij van hoofdluis en toen had ze ze weer! school kon het niet aanzien...en schakelde ggd in,kreeg een kort gesprekje over emotionele schade...en net voor de carnaval vakantie kreeg ik de optie om haar in de vakantie goed te kammen, de dag dat ze weer naar school ging kwam de ggd controleren, want als ze dan hoofdluis had, mocht ze niet naar school! pff wat een opluchting...ze was hoofdluis vrij...wij toch maar voor de zekerheid weer naar de kapper..lekker kort..iedereen te vrede..wij bleven elke dag netjes kammen...en vandaag was het hoofdluisdag...en ja hoor het bekende briefje, in haar klas was hoofdluis...maar ook bij onze dochter zat het weer....
tring...de telefoon gaat...school..ze wilde dat ik me dochter weer enkele dagen thuis hield...en dat we bleven kammen, zolang ze nog hoofdluis had, mocht ze niet naar school...
ik heb haar niet uit laten praten maar netjes gezegt: dan zullen alle kinderen wel thuis zijn, want ze had ze ook in de klas..ik liet haar ook niet verder uit praten wat de rest van de plannen waren, want ik was eigenlijk woest, ze was luisvrij..heb netjes gezegt dat ik op ging hangen en dat ik niet verder wilde praten...
ik snap best dat het mijn verantwoorlijkheid is...maar ik doe echt alles wat ik moet doen...en toch mag ze niet naar school...wat is jullie mening hier over??w


Karen

Karen

04-03-2015 om 22:32

serieus?

Een school mag volgens mij kinderen helemaal niet 'schorsen' van school vanwege hoofdluis!

Karen

Karen

04-03-2015 om 22:32

Sorry, vergeten:

Gebruik de zoekfunctie van het forum 'ouders en school' want ik weet zeker dat hierover al uitgebreid gesproken is op het forum!

Evanlyn

Evanlyn

04-03-2015 om 22:38

Totale onzin van school!

Ik snap nooit dat basisscholen zo paniekerig doen over luizen. Op middelbare scholen gaat er hooguit een mailtje naar alle ouders dat er luis is ontdekt en dat ze moeten opletten. Of iedereen dat dan ook doet, controleert niemand. Dus iedereen met een broer of zus op de middelbare school is sowieso de klos, en alle klasgenoten van diegene ook.

Ik zou dit absoluut niet pikken. Jouw dochter was luisvrij, dus zij kan nooit de bron zijn! Thuishouden mag niet van de leerplichtambtenaar, dus de school mag dat nooit van je vragen. Ik zou fijn de schuld doorschuiven: jij doet er alles aan, maar kennelijk wordt ze steeds besmet, misschien moeten de kinderen waar ze veel mee speelt eens gecontroleerd worden!

En stiekem denk ik ook: het is zo onuitroeibaar, misschien moeten we maar eens ophouden er zo hysterisch over te doen en gewoon accepteren dat luizen bij het schoolleven horen, net als muggen bij de zomer. Af en toe kammen ter controle (werkt goed boven een witte wasbak)en om de paar weken een behandeling, dan ben je er weer even van af als je geluk hebt. De nieuwe soorten werken niet meer met insecticide (want daar waren de luizen wel, en onze kinderen niet resistent tegen), maar met een soort olie. Dat spul is nogal duur, dus heb ik het een keer met olijfolie geprobeerd en dat bleek ook prima te werken.

Laat je vooral niet gek maken en schuif het probleem kalm terug naar de school!

dc

dc

04-03-2015 om 22:53

echt niet

Hier ook, een mailtje naar alle ouders in de klas met het verzoek te ontluizen thuis. Er worden echt geen kinderen voor weggestuurd hoor.

Als luizenmoeder

Heb ik op de bs van mijn kinderen nog nooit meegemaakt dat een kind geschorst werd. Maar als dat in de schoolgids staat, als onderdeel van de schoolregels, weet ik niet of een leerplichtambtenaar hier veel mee kan.

Toen het mijn dochter met lange haren overkwam, baalde ik van de hoeveelheid werk dat het gaf. Haren met speciale lotion behandelen. Autobekleding stofzuigen, elke gestoffeerde meubel stofzuigen, de jassen, mutsen en beddegoed wassen en de knuffelbeesten een week in een vuilniszak. Daarnaast drie keer per dag kammen met een sterke lamp boven het hoofd. Dat duurde steeds wel 20 minuten En dat een week lang. Soms had ik de desbetreffende haar waar een neet aankleefde, er maar uit getrokken. Na een week weer behandelen met lotion en kammen. Voor het bekijken van de haren kocht ik op een gegeven ogenblik een leesbrilletje sterkte 2 bij de drogist als vergrootglas. Daarnaast deed ze de jas op school in een grote plastic tas. Met gym ging de kleding niet aan de haak maar in de tas.

Ik weet niet of Evanlyn tree-olie bedoelt. Dat is een olie uit Australië en het stinkt enorm. Als men niet weet dat een kind luizen heeft, ruiken ze het wel..
Laatst las ik in de krant dat de GGD een enquete wilde gaan doen onder de jeugd naar luizen. Misschien is, zoals Evanlyn al aangeeft, een luis vandaag de dag resisitent geworden tegen de luizen lotions. Dan zit er niets anders op dan kammen. Ookal horen luizen bij het schoolleven, ik heb ze liever niet in mijn bank.

Oh, artikel OO landelijke luizendag

In artikel van OO doet RIVM een onderzoek naar luizen. Misschien dat het beleid op school in lijn is met de bezorgdheid van de RIVM.

Ouderorganisatie Luizen

http://landelijksteunpunthoofdluis.nl/default.asp?page=Over_Hoofdluis-Veelgestelde_vragen&pid=85#Methoofdluisnaarschool

De nationale luizendag is een initiatief van de ouderorganisatie.
Ze geven het volgende advies.

"14. Kun je met hoofdluis naar school, sportclub of kinderopvang? Ja, er is geen reden om thuis te blijven nadat de besmette persoon behandeld is. Wel is het belangrijk om het te melden op school, sportclub of kinderopvangcentrum. Ook moeten kinderen zo veel mogelijk direct hoofd-tot-hoofd contact met vriendjes en vriendinnetjes vermijden tijdens het hebben van hoofdluis en vlak na een antihoofdluisbehandeling."

Het vreemde is dat sommigen toch nog steeds, ondanks dat men beter weet en ook beter voorlicht, luizen in verband brengt met gebrek aan hygiene en er de persoon op aankijkt.

Ik heb 1x zelf gemeld dat kind luizen had, nadat ik haar behandeld had met lotion en dat ik het meldde om de rest te waarschuwen.
Binnen het uur werd ik teruggebeld of ik mijn dochter kwam ophalen omdat ze luizen had! Niet dus.

Daarna heb ik nooit meer gewaarschuwd. Ik heb wel de hele basisschool mijn kinderen in de gaten gehouden en er stond bij mij permanent lotion met malathion in de kast. Tea tree olie heb ik ook weleens geprobeerd, want minder giftig, maar dat stinkt en doet niets.
Pas met een jaar of 10/11, toen ze niet meer naar de opvang gingen, waren we er vanaf.

Evanlyn

Evanlyn

05-03-2015 om 00:18

malathion

Daar zijn ze inmiddels dus resistent tegen. Het spul dat ik bedoel heet dimeticon. Maar inderdaad, het probleem is dat degene die het meldt, of waarbij het ontdekt wordt, erop aangekeken wordt.

Wat mij ook wel eens overkwam is dat ze "luizen" of "neten" vonden bij mijn kind, wat later zand uit de zandbak bleek te zijn, of dode luizen ná een behandeling. Je kan heel simpel testen of luizen dood zijn. Als ze nog leven, klampen ze zich vast aan een haar die je ze voorhoudt (zielig hè!).

Hier is het juist erger geworden op de middelbare school. Daar doen ze er juist iets te laconiek over, na de totale hysterie op de lagere school.

Zo, en nu ga ik naar de wasbak. Ik begin jeuk te krijgen....

Mijntje

Mijntje

05-03-2015 om 06:50

Hier

Hier moeten de kinderen worden opgehaald om 'behandeld' te worden. Daarna komen ze weer terug naar school. Het gaat dus om een paar uren. Een paar dagen vind ik wel raar.
Het gaat dan wel om joekels van luizen die zijn gesignaleerd, voor je het weet lopen die over naar andere kinderen.

Maar wassen en knippen zijn natuurlijk niet afdoende. Eindeloos kammen en dat wekenlang. En het beste xt-luis (niet resistent) 's avonds insmeren, volgende ochtend uitwassen en kammen, en de behandeling herhalen.

Barvaux

Barvaux

05-03-2015 om 07:29

Flanagan

Je hoeft tegenwoordig al die dingen niet meer te doen. Als je je tijd alleen zou besteden aan twee maal daags goed kammen is dat veel beter.

Barvaux

Barvaux

05-03-2015 om 07:31

Maantje

Vreemd dat je haar haar gaat knippen, vind ik best wel zielig, zeker omdat het helemaal niets uitmaakt.

Koop een goede kam en cremespoeling en kam haar twee maal daags (2 wk lang) en laat school het lekker zelf uitzoeken of de HELE klas thuis laten. Verder heeft een paar dagen thuis laten al helemaal geen zin omdat je veertien dagen moet kammen.

Het probleem ligt op school want daar zitten kinderen die niet behandeld worden, het ligt niet aan jouw kind (alhoewel ik twijfel aan jouw behandeling, houd je het wel lang genoeg vol)?

Mijntje

Mijntje

05-03-2015 om 09:30

knippen

Dat knippen is idd vreemd. Kaalscheren, dat helpt wel
Maar dat is wel zielig.

Nastia

Nastia

05-03-2015 om 09:49

Knippen

Knippen helpt misschien maar beperkt tegen het krijgen van luizen, maar het kan het kammen wel een heel stuk makkelijker maken. Mijn langharige zoon en ik (ook lang haar) zijn trouwens de enigen in dit huishouden die luizen hebben gehad, kortharige zoon en man niet. Misschien toeval, misschien niet, wel rot met kammen

Kapstok

Mijn kortharige zoon kreeg een keer luis op de bs. De jassen hingen op de volgepropte kapstok ken tegen elkaar aan.
De langharige dochter kreeg pas op vo luizen terwijl de jassen over de stoelen hingen. Maar in vergelijking met de bs-tijd, borstelde ze op het vo het haar zelf. Op de bs controleerde ik gewoon meer.

Verder is het een gelegenheidskwestie. De keren dat dochter luis had was na een logeerpartij bij één klasgenootje in het bijzonder. Na twee keer raak, ging ze daar niet meer logeren en hoefde ik niet meer uitvoering te kammen.

Misschien moeten die bontkragen aan jassen verboden worden. Daardoor hebben luizen vrij spel. Die bontkragen kunnen niet in de wasmachine. Steek je tijd in het stofzuigen van de meubels, zitten ze lekker warm in de kragen aan de kapstok.

Zo te lezen steekt TS ook veel tijd in de strijd tegen luizen. Ik ben benieuwd of de leerplichtambtenaar de school heeft teruggefloten of hen anders verplicht de leerling huiswerk mee te geven voor elke dag dat het kind niet aanwezig is. Dat vinden leerkrachten vaak zoveel werk, dat het kind de les mag bijwonen.

Half a twin

Half a twin

05-03-2015 om 11:01

Schorsen mag niet

Volgens mij mag de school wel verlof verlenen om te hehandelen maar na behandeling moet het kind gewoon toegelaten worden. De school van mijn kinderen heeft dan wel bet "dwingende verzoek" om de lange haren samen te binden in een vlecht, zodat de luizen niet met een fraaie zwaai van het hoofd naar een ander "kunnen vliegen". Kinderen die niet naar huis kunnen voor behandeling blijven op school en indien nodig worden de lange haren gevlochten door het luizenteam.

maantje

maantje

05-03-2015 om 11:03

knippen vond ze prachtig

bedankt voor jullie reactie...ik ben niet snel boos, maar heb gewoon vannacht wakker gelegen...wil eigenlijk geen contact meer met school..mijn man is gelukkig wat kalmer en gaat ze straks even bellen, hoelang nou de bedoeling is dat ze thuis blijft...en idd het zit me heel dwars dat ze hoofdluis vrij is...op een briefje staat dat de klas het ook heeft, en dat zij weer naar huis moet...zeker omdat ze dan tegen mij zeggen: als ze hoofdluis heeft, geeft dat veel emotions, kinderen die niet naast haar willen zitten, juffen die haar niet meer willen knuffelen...maar dan denk ik en dat thuis houden dan!!

even over dat haar knippen...dat vond mij dochter dus super!! lekker kort modern kapsel(dat hadden we al in de planning voordat dit gebeurde) en op aanraden van de ggd kam ik dus elke dag..toen mijn man afgelopen week werd opgenomen, oke..ben ik het vergeten..want met 4 kids in huis, geef dat echt een hoop geregel..ik doe ook de kammen uitkoken..zondag heb ik het nog door gekampt en toen had ze niks,en gisteren had ze het dus wel!!

Appelbloesem

Appelbloesem

05-03-2015 om 11:10

Hier

Sterkte maantje, het is niet leuk dat school zo met je dochter om gaat.

Hier werd op de basisschool na elke vakantie aan luizenpluizen gedaan.
Mijn dochter (autistisch) kreeg te horen dat ze luizen had. Ze zat helemaal in de stress maar ze had niets behalve huidschilfers. Nou bedankt, luismoeders.

het enige dat echt helpt

Is 2 weken lang elke dag minstens 1x (maar liever 2x) kammen. Eigenlijk hoef je verder niets te doen. Je kamt dan alle luizen die uitgekomen zijn er steeds uit en na 2 weken ben je er dan vanaf.
MAAR... Je moet dus wel echt die 2 weken volmaken. Stop je eerder dan heb je kans dat er nog een neet zit die uitkomt en begint het hele verhaal weer van voor af aan. En daarbij kun je natuurlijk altijd op ieder moment een nieuwe besmetting oplopen.
Nou is het verschil tussen een volgroeide luis en een net uit een neet gekomen luis prima te zien, dus meestal kun je heel goed beoordelen of het een nieuwe besmetting is of niet.

Ik heb toen mijn dochter laatst hoofdluis had trouwens gewoon zelf even alle ouders uit de klas gemaild. Daar werd heel positief op gereageerd.

creabea

creabea

05-03-2015 om 11:13

bijzonder...

het lijkt me raar dat een school een kind (voor de tweede keer nog wel) schorst vanwege hoofdluis. Heeft je dochter misschien al jaren hoofdluis en denkt de school daarom dat jij als ouder er niet genoeg aan doet? Dan kan ik me er iets bij voorstellen, maar toch vraag ik me af of een school een leerling om die reden mag schorsen.

Scholen reageren soms heel panisch op hoofdluis, terwijl, tja: het is maar een beestje, je wordt er niet ziek van en het is alleen maar lastig. Uiteraard probeer je er vanaf te komen of te voorkomen dat je ze krijgt, maar ik vind het verder net zoiets als het krijgen van muggebulten. Ik heb een keer meegemaakt dat een juf een eerste reactie had van 'neem hem maar weer mee naar huis' toen ik meldde dat ons kind luis had. Onzin natuurlijk, en ik was de enige geweest die zo netjes was te melden dat we luis hadden. Terwijl er veel meer in de klas waren die ze ook hadden; zelf een kind van een leerkracht had luis, maar die meende het niet te hoeven melden want die luizen kwamen van de bso. Lekker dan...

mijk

mijk

05-03-2015 om 11:17

bizar!

Om eerlijk te zijn zou ik me zorgen maken andere kinderen met luis zijn wel op school maar die van jou niet? Heb je misschien ander probleem met school? Het klinkt een beetje of ze problemen hebben met jullie manier van opvoeden en een dossier opbouwen maar misschien ben ik veel te wantrouwig.....

Mijk

creabea

creabea

05-03-2015 om 11:19

kammenkammenkammen

verder sluit ik me aan bij Jippox. Ontsmetten van kleding, meubilair, het gebruik van luizencapes is allemaal niet zinvol.

Wij hebben 2x luizen gehad in het gezin en het is beide keren overgegaan met het gebruik van een goede luizenkam, een van metaal met de tanden heel dicht op elkaar. Een elektrische kam moet je niet nemen (hebben we ook geprobeerd) en ook niet van die shampoo, helpt toch niet helemaal en je moet alsnog kammen naast het gebruik van zo'n (dure stinkende) shampoo.

Half a twin

Half a twin

05-03-2015 om 11:26

Luizencape/luizenzak

Formeel volgens de richtlijnen van de GGD zijn ze niet meer nodig maar ik ben blij dat onze school ze nog steeds gebruikt. Sinds die zakken consequent het hele jaar door gebruikt worden en ook meegaan naar de gym hebben we op onze school geen grote uitbraak meer gehad. Wel eens een incidenteel geval maar dat was snel onder controle.

Rest van de familie

Maantje, als de rest van de familie, 5 in totaal, geen luizen hebben, ligt de bron bij school en niet zoals school doet overkomen, bij jullie. Stap weer naar die ggd-juf. Zij heeft haar schoon verklaard. Het is dan wel heel vreemd als je dochter de dag erop weer luizen zou hebben. Laat die GGD-juf de school maar eens onder de loep nemen.

amk

amk

05-03-2015 om 12:14

appelbloesem

ik zou het luizenprotocol van school even opvragen want er wordt landelijk geadviseerd dit niet aan de kinderen mee te delen maar slechts via de leraar met de ouders te communiceren.

Daarbij is luizenpluizen een vreselijk werk, je hebt vaak slecht licht je ziet dus echt niet alles. Het luizenpluizen is vooral een signaal naar de ouders om het thuis in de gaten te houden.

Wij hebben vorig schooljaar bij onze eigen klas geplozen, 's morgens hebben we met z'n 3-en 1 kind gecontroleerd omdat we twijfelden, geconstateerd dat het geen luis maar zand was. 's avonds bleek het om een fikse luizen besmetting te gaan, zo snel kan het gaan. Dit was het kind van 1 van de luizenpluizers.

Mijntje

Mijntje

05-03-2015 om 12:28

rest van de familie geen luizen?

De rest van de familie geen luizen?
Dat zou ik dus niet geloven. Je kan er maar zo een paar over het hoofd hebben gezien en hoppa.
Idd is de assy luizenkam heel geschikt. En geen shampoo's. Die werken niet.
Ik heb geen aandelen, maar ik zweer bij het merk dat ik eerder noemde. M'n eega is van huis uit scheikundige en vond dit een goed goedje, er zijn al veel kinderen mee van de luizen geholpen in mijn omgeving.

Evanlyn

Evanlyn

05-03-2015 om 12:47

XT is dus dimeticon, maar er zijn meer merken die dat hebben. Ik vind dat het goed werkt. Natuurlijk blijf je ook kammen, maar dan vind je alleen nog dode luizen, dus dat is meer voor je gemoedsrust dat je niets over het hoofd hebt gezien.

Ik kam vooral om nieuwe besmettingen snel op te sporen. Niks gevonden gisteren gelukkig, de jeuk kwam doordat ik dit topic las

Overigens zei zoon laatst: je zal nu wel niks meer vinden, want ik ben nu naast iemand anders gezet in de klas. En inderdaad, maar toch controleer ik regelmatig.

TS: het ligt dus niet aan jou of aan jouw dochter, dit is gewoon een raar gedoe van school!! Ben je verder tevreden over de school, of spelen er wel meer dingen?

amk

amk

05-03-2015 om 14:32

uit de landelijke richtlijn

De coördinator belt de ouder(s)/verzorger(s) van het kind, waarbij hoofdluis is geconstateerd. Het kind dient zo snel mogelijk (na schooltijd) thuis te worden behandeld met een luizendodend middel. Houdt rekening met de gevoelens van het kind en stuur hem/haar niet direct naar huis. Voorkom direct hoofd-op-hoofd contact, maar isoleer het kind niet van de rest

Het kind kan, nadat het haar is behandeld, weer op school komen. De ouders worden tevens verzocht de overige gezinsleden te controleren op hoofdluis en zo nodig te behandelen.

http://www.landelijksteunpunthoofdluis.nl/cp/uploads/downloads/Algemeen%20Hoofdluis%20Protocol%20Scholen%20(januari%202014)_1390561925.pdf

Hiervoor een kind schorsen of uberhaubt naar huis sturen is dus niet aan de orde.

Klacht

Maantje, stuur een mail met een kopie van die schoolbrief naar de leerplichtambtenaar en naar de wethouder onderwijs en naar de Inspectie voor het onderwijs.
Stel de vraag of de school bevoegd is jouw kind toegang tot de school te weigeren.

Dat geeft je mogelijk een antwoord op je vraag.

Barvaux

Barvaux

05-03-2015 om 15:39

Flanagan

Je loopt echt achter, stofzuigen en kleding wassen of in de vriezer hoeft echt niet meer. Verder schijnen ze ook helemaal niet over te lopen via die jassen of bontkragen. Lees je eens in!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-03-2015 om 15:46

Triest Evalyn

Dat dat zo gaat.

Hier ook de ervaring dat kammen alleen niet werkt.

Mijn gereedschap is een elektrische kam en dimeticon.
Binnen een dag is het onder controle. En mijn dochter had er ook veel en krulhaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.