Jozette
18-06-2012 om 09:16
Magister
Op de school van onze kinderen is nog niet zolang magister in gebruik. Nu lees ik net op de site van de school dat het leerlingenportal dicht gaat vanaf het laatste pw tot en met de laatste vergadering. Dit om overbelasting te voorkomen.
Gebeurt dit bij jullie ook?

Leen13
18-06-2012 om 09:29
Volgens mij
Betekent het alleen dat de leerkrachten er dan geen cijfers meer kunnen invullen, daar is hier ook een laatste datum voor. Ik snap het verband met overbelasting ook niet.

Jozette
18-06-2012 om 11:15
Anders
Het leerlingenportaal is gesloten om te voorkomen dat magister overbelast raakt waardoor de leraren geen cijfers meer kunnen invoeren.
Ikzelf denk dat het is om paniek te voorkomen onder leerlingen en om nog ruimte te hebben voor onderhandelen tijdens de vergaderingen. Maar dat wet ik niet, daarom wilde ik weten of deze school een uitzondering is.

Nely
18-06-2012 om 11:54
Hier ook afgesloten
tijdens de proefwerkweek. Als ik het goed begrepen heb heeft dat vooral te maken met het niet afgeleid worden van de leerlingen door de behaalde cijfers terwijl er nog proefwerken gemaakt moeten worden tijdens die week.

skik
18-06-2012 om 13:44
Gewoon open
Bij dochter op school is Magister gewoon open. Vorige week niet, toen gingen ze van 5.3 over naar 5.4, maar dat was een technische aangelegenheid. Nu doet hij het gewoon weer. Dochter zit op een kleine school, dus deze Magister zal niet zo snel overbelast zijn denk ik. Ik vind het wel fijn dat de cijfers snel te zien zijn, de leerkrachten zien ze in de toetsweek niet of nauwelijks.
skik

Marjolein
18-06-2012 om 14:59
Hier open
Het heet hier niet magister, maar ik neem aan dat jullie het cijferoverzicht bedoelen?
Het moet ook wel openblijven, omdat ze hier nog twee toetsen mogen herkansen. Dan moeten ze dus ook wel kunnen zien welke cijfers ze hebben behaald tot het eind aan toe om de juiste vakken uit te kiezen.
Het sluiten van het magister tbv ruimte voor onderhandeling zoals Jozette noemt klinkt heel frauduleus, dat lijkt mij niet de bedoeling.

Lynna
18-06-2012 om 18:25
Dicht zodat de lln blijven werken
Bij mijn dochter sluiten ze magister ook tijdens de proefwerkweek af. Omdat ze niet willen dat de leerlingen tussendoor hun cijfers kunnen bijhouden en zo kunnen uitkienen of ze voor bepaalde vakken juist harder moeten gaan werken of lekker kunnen gaan slabakken.....

Marjoleine64
18-06-2012 om 20:35
Ik dacht altijd
dat het bij ons gewoon open bleef. Totdat ik zojuist dacht 'kom laat ik even kijken of er nog cijfers bijgekomen zijn' en wat blijkt, ik kan wel inloggen mar het cijferdeel is plotseling niet meer beschikbaar... Alle proefwerken zijn hier al achter de rug, gisteren konden we nog gewoon naar de cijfers kijken (om te constateren dat er nog het nodige niet nagekeken of in ieder geval niet ingevoerd was). Dit is dus overduidelijk niet om LL te motiveren nog even hard te werken, maar waar dan wel voor? Overbelasting heb ik ook nooit iets van gemerkt. De rapportvergaderingen zijn wel begonnen vandaag, zou het daarmee te maken hebben? De brugklassen krijgen deze vrijdag al hun rapport, de rest volgende week woensdag.
Marjoleine

Knutselkei
19-06-2012 om 12:17
Hier kwam het gisteren ook ter sprake bij dochter
Dat Magister afgesloten werd tijdens de proefwerkweek die nu aan de gang is. Ik kon er echter nog gewoon op. wel is al het gemiddelde cijfer aan het eind weggehaald?
Ook t algemeen gemiddelde kun je niet meer zien.

Marjolein
19-06-2012 om 13:03
Hele site plat
Door dit draadje op het idee gebracht, wilde ik voor de zekerheid een printje maken. Maar ik kan de hele school site niet meer op, laat staan inloggen op het cijferoverzicht. Toch overbelasting?!

jessica 5
19-06-2012 om 23:42
Op de site van de school stond dit.
Magister sluit op 18 juni 2012
""Veel ouders volgen de prestaties van hun kind in Magister. We realiseren ons dat dat juist aan het eind van het schooljaar veelvuldig gebeurt. Toch hebben wij op advies van de beheerder van Magister, Schoolmaster, besloten om het systeem vanaf 18 juni als de SE- en repetitieweek start, af te sluiten tot het einde van het schooljaar. Het is van belang dat eerst in de rapportvergaderingen gesproken wordt over de bevordering van een leerling. Als u en uw kind de cijfers al voor die vergadering zien, worden er mogelijk verkeerde conclusies getrokken.""
Misschien ook bij jullie op school een reden waarom het Magister niet werkt?.

Sancy
20-06-2012 om 09:12
Dat kan ook anders
Bij ons wordt een ander systeem gebruikt. Daar hebben ze 2? weken geleden een bericht geplaatst dat de laatste cijfers waren verborgen om speculaties over de overgang te voorkomen. De site was wel gewoon te openen, op een kleine onderbreking na toen het systeem herstart werd.

skik
20-06-2012 om 09:18
Wat raar
Meestal zijn de overgangsnormen op het voortgezet onderwijs heel duidelijk. Zoveel punten: over. Zoveel punten: blijven zitten. Zijn er dan leerlingen die ondanks voldoende punten alsnog blijven zitten, of kinderen die met te weinig punten toch overgaan?
skik

M Lavell
20-06-2012 om 09:28
Hoezo speculaties?
Net als Skik begrijp ik de geheimzinnigheid niet. Er zijn overgangsnormen. Daar zal de school zichzelf aan moeten houden. Er is bovendien recht op inzage in je gegevens. Als ze er zijn, mogen ze openbaar zijn.
Er valt niks te speculeren. Je kunt wellicht bidden in die gevallen dat je een bespreekgeval bent.
Geheimzinning doen wekt toch de suggestie dat leerkrachten op de rapportvergadering alsnog cijfers bijstellen om leerlingen naar subjectieve voorkeur in de overgangsnormen te passen: punten eraf bij een leerling die men niet leuk vindt, punten erbij bij een leerling die men wel leuk vindt.
Willekeur dus.
Vreemde gang van zaken.
Groet,
Miriam Lavell

Mama 5
20-06-2012 om 09:40
Bovenbouw
Hoe moet een bovenbouw leerling dan afwegen welke PTA's ze wil herkansen, als ze niet kan zien wat voor een cijfers ze ervoor gehaald heeft?
Vreemd hoor, gelukkig is het hier niet zo.

Fiorucci
20-06-2012 om 10:38
Wat raar
De laatste toetsweek is al begonnen en Magister is gewoon open. De voorgaande jaren was dat ook zo. Of je een bespreekgeval zult zijn, wordt voor de vergadering besproken met de ouders. Zo was mijn oudste zoon dat ooit, maar na overleg met ons is besloten hem te laten doubleren, wij vonden dat toen beter.
Ik vind het ook raar omdat leerlingen ook niet kunnen zien hoe ze er voor staan en kunnen zien voor welke toets ze meer zullen moeten leren wellicht. (Zo leert mijn zoon minder voor engels waar hij een 9 voor staat, omdat hij die dag ook frans heeft waar hij een zes voor staat.)

Aagje Helderder
20-06-2012 om 11:11
Hier
is Magister gewoon toegankelijk tijdens de proefwerkweek. Dat is volgens mij ook goed, want er is geen reden dat leerlingen hun cijfers niet zouden mogen weten. Er liggen idd vaste overgangsnormen, die zijn op te zoeken. Twijfels met de overgang en het eventueel bespreken van leerlingen gebeurt vziw ook nooit bij leerlingen die volgens de norm over zijn, maar bij die leerlingen die dat volgens de norm niet zijn, maar waar speciale omstandigheden spelen. Dat die leerlingen later horen dat ze op grond van bespreking alsnog over zijn lijkt me niet zo'n probleem. Maar je kunt toch niet bedenken dat een school een leerling die voldoet aan de overgangsnorm laat doubleren en dat op een rapportvergadering gaat bespreken.
Vorige week was Magister wel overigens ruim een dag uit de lucht voor alle leerlingen, niet voor de docenten. Dat had vlgs mij te maken met het verwerken van eindexamencijfers. Die werden die dag ingevoerd en het was niet de bedoeling dat leerlingen op Magister zouden zien of ze geslaagd of gezakt waren. Dat delen de mentoren aan de leerlingen mee. Is misschien niet consequent met de proefwerkweekcijfers, maar ik kan er wel goed mee leven. Ik vind het ook prettiger wanneer mijn kind van de mentor hoort of het geslaagd of gezakt is. Voelt toch anders bij een examen dan bij een overgang naar de volgende klas.
Aagje

Jozette
20-06-2012 om 11:15
Dicht
Hij is dicht. Dochter heeft nog wel 2 cijfers kunnen zien voordat ie gesloten werd.
Ik snap het aan de ene kant wel. Soms is het heel lastig een cijfer te bepalen. Dan is er iets gebeurd, cijfer valt uit de toon met de rest, 5,4 voor vak dat leerling laat vallen etc. Dan ben je inderdaad een bespreekgeval. Dat is niet alleen van nu maar van alle jaren maar door magister zie je het wel duidelijker, de cijfers staan er gewoon inclusief jaargemiddelde. Moet je dan blijven zitten of is t dan fijn dat er toch wat begrip of rek is?
Voor mijn dochter is de duidelijkheid wel fijn: ze hoeft niet steeds te kijken want hij zit toch dicht, tot na de vergadering. Dus niet steeds inlioggen en kijken.

skik
20-06-2012 om 13:49
Nou ja, docent
Wat een raar verhaal.
"Bij één vak wisten de leerlingen toch wat ze stonden. Het gros leverde dus het blaadje na 2 minuten al in met alleen hun naam erboven, ze stonden dan met een 1 toch nog voldoende. Het is wel eindexamen stof over het hele boek, maar dat vinden ze dan te veel moeite om allemaal te leren."
Het gros stond er dus van te voren uitstekend voor, want toetsen in de toetsweek wegen vaak zwaar mee. En dan staat het grós nog een voldoende met een één? Raar hoor, dat leerlingen die dus klaarblijkelijk zo goed kunnen leren dat ze ruim voldoende staan en zich een dikke vette 1 kunnen permiteren dusdanig ongemotiveerd zijn dat ze ook voor die 1 gaan. Hoe zijn ze ooit zover gekomen? Ik ken geen vwo4-leerlingen die er met een mooi cijfer met de pet naar gooien. Fijne leersfeer op jouw school.
skik

IngridT
20-06-2012 om 15:02
Raar verhaal idd
Hier een VWO 3 kind dat voor zo goed als al zijn vakken rond de 8 staat. Soms zelfs hoger. Zijn toetsweek begint morgen, en al tellen sommige toetsen hartstikke zwaar mee voor zijn jaargemiddelde, die 1 zou hij zich best kunnen permitteren. Maar dat is idd zijn eer te na. Desalniettemin vindt ie het een heerlijk idee om relaxed aan de toetsweek te beginnen, wetende dat het in principe allemaal niks meer uitmaakt. Maar ik weet zeker (en hij ook) dat ie goede cijfers gaat halen. Geen haar op zijn hoofd die erover denkt om echt niks te doen qua studeren. Ja, die tekening die nog thuis ligt en afmoet, omdat ze er op school te weinig tijd voor hadden. Ik geloof dat daar iets klassikaals broeit, om die dan maar half af in te leveren. Tja. kan ik mee leven moet ik zeggen.
Ingrid
(en dat ze de cijfer-site afsluiten, dat vind ik echt raar. Gebeurt bij ons niet)

Annet
20-06-2012 om 15:55
Wat een betutteling van school
Hier blijft Magister gewoon open. Ik heb in de brugklas en de 2e klas wel gemeld dat de leraren de cijfers van de proefwerkweek er pas op zetten als het laatste proefwerk geweest is. Dat kan ik me wel voorstellen (geeft rust voor die week).
Maar afsluiten is echt onzin. Vanuit Magister kun je gewoon een excelbestand maken van al je cijfers voordat het afgesloten is.

Tirza G.
20-06-2012 om 16:17
Ja, en dus?
De leerlingen wisten precies wat ze moesten halen en dús gooiden ze er met de pet naar en haalden collectief een 1. O O O O, wat een stoute, ongemotiveerde, vervelende rotleerlingen toch weer. Ze léérden niet eens meer voor de laatste toets!!!!!! Tsk tsk tsk.
Geachte docent, zullen wij het eens hebben over de aangeboden leerstof in de weken voor, tijdens en na de proefwerkweek? Daar leren ook niet echt bar veel van.
Tirza

Mea Proefrok
20-06-2012 om 20:41
Zelf ook gedaan
Ik wist ook altijd tot op de milimeter wat ik moest scoren om een 6 (of een 9) te staan voor een bepaald vak. Is doodnormaal. Ik heb ook wel eens een gemiste toets niet ingehaald. Zet maar een 1 neer, ik sta toch een acht en ik heb geen zin om driehonderd Franse werkwoorden te stampen. Daar is toch niks mis mee? En als het wel fout loopt, is dat een hele goeie leerschool. De volgende keer bouwen ze dan echt wel een ruimere marge in.
En wat Tirza zegt, vroeg ik me ook al af. Ze leren misschien niet voor die toets (om wat voor reden dan ook), maar ze krijgen de stof toch uitgebreid aangeboden? Een beetje VWO'er hoeft vaak alleen maar goed op te letten in de les, hoor. Als een hele klas zo pontificaal zakt op een toets, zou ik me als docent achter de oren gaan krabben. Je lesrendement is dan wel heel bedroevend.

skik
21-06-2012 om 00:03
Ik zal het je nog sterker vertellen, cobi
Mijn dochter (vwo4) had deze toetsweek een geschiedenistoets van 150 minuten die voor 50% meetelt. Leek wel een centraal eindexamen. Die moet je niet verklooien dus.
skik

Fiorucci
21-06-2012 om 07:52
Cobi
Mijn zoon, mavo 2, heeft vandaag een economietoets die vier keer meetelt....de stof van het hele schooljaar....

Wiske71
21-06-2012 om 08:01
Ook toetsweek hier
Hier ook toetsweek. 4 dagen lang 3 toetsen per dag. Die elk 4x meetellen en voor een aantal vakken is dat 33% van het cijfer over het hele jaar. dat is voor 3vwo, maar in de tweede was dat ook al zo. en op havo werkt het hetzelfde hier.
Magister blijft wel gewoon open hier.

Tineke
21-06-2012 om 08:06
Zo, zo, zo
En hier voor de proefwerkweek (met idd de stof van het hele schooljaar) eerst nog taaldorpen, waar de taalvaardigheid in duits, engels en spaans getest wordt. Telt 6 x mee. Wie biedt hoger?
Is toch allemaal volstrekt normaal en weinig bijzonders? En Magister kun je hier gewoon bereiken, is ook wel prettig, scheelt toch een hoop zenuwen.

skik
21-06-2012 om 08:58
Zes keer meetellen, kaatje
Het ligt er maar aan hoeveel toetsen met welke weging er in de loop van het jaar geweest zijn. Heb je al acht toetsen gemaakt waarvan er sommige twee of drie keer meetellen, dan is een eindtoets die zes keer meetelt wel pittig, maar een stuk minder bepalend dan als je zes toetsen hebt gehad die één keer meetelden.
skik

Tineke
21-06-2012 om 09:08
Pittig en zwaar
Ik wilde alleen maar aangeven dat ik het heel normaal vind dat de laatste periode van het schooljaar pittig is, als een soort eindexamen om toelating voor het nieuwe schooljaar. Of je nou een VMBO doet of een VWO, zwaar zal het zijn op eigen niveau. Niets bijzonders.
Het zou wat moois worden als dat niet zo zou zijn, dan is het vanaf april/mei een aflopend geheel, want dan maakt het allemaal niks meer uit. Hmz, ik heb dus niks tegen vlijtig studerende pubers. Ook niet als het warm weer is of als er iedere dag voetbal op tv is.

Tineke
21-06-2012 om 11:38
Gefeliciteerd vera
Overigens vond zoon het Taaldorp Duits echt heel erg leuk.
En Cobi, natuurlijk doet die intrinsieke motivatie het allang niet meer, maar ach, des te leuker is zo meteen de vakantie...tenminste, die gedachte houdt mij op de been